Skrämd vid första mötet med trafik!

Gogo

Trådstartare
Går det reparera eller är det liksom förstört nu?
Unghästen har inte reagerat på bilar/fordon hemma på gården alls. Jag har när jag varit ute med honom tidigare bara varit i skogen och på gården. Nu gick vi ut på vägen (grusväg på landet) för första gången. Det kom en bil med släp som inte saktade ner överhuvudtaget! Utan dundrade förbi, nära. Stackaren blev skräckslagen och fick panik.

Det jag funderar på nu är hur jag går vidare? Är det redan förstört nu att få honom trygg i trafik? Han är ung, kanske kommer över det? Jag har tyvärr ingen trygg/lämplig häst att ta med som hjälp.

Sv: Skrämd vid första mötet med trafik!

Unghästen har inte reagerat på bilar/fordon hemma på gården alls. Jag har när jag varit ute med honom tidigare bara varit i skogen och på gården. Nu gick vi ut på vägen (grusväg på landet) för första gången. Det kom en bil med släp som inte saktade ner överhuvudtaget! Utan dundrade förbi, nära. Stackaren blev skräckslagen och fick panik.

Det jag funderar på nu är hur jag går vidare? Är det redan förstört nu att få honom trygg i trafik? Han är ung, kanske kommer över det? Jag har tyvärr ingen trygg/lämplig häst att ta med som hjälp.

Det behöver inte alls vara förstört. Försök att inte göra en grej av det (dvs blir nervös och 'ojig' nästa gången i trafik). Sen om du kan få någon bekant med släp att hjälpa dig att träna så brukar det göra susen.

Min lilla reagerar inte på trafiken i byn heller, men höll på att dö av skräck första gången en bil på landsvägen susade förbi (på "håll", vi var säkert 25 meter från vägen inne på en annan väg). Vi har tittat på bilarna flera gånger sen dess, i början betedde han sig panikslaget varje gång, jag bara höll i, låtsades som jag inte märkte att han blev rädd och berömde när han stod still. Nu kan han utan problem titta på bilarna utan att göra annat än just titta.

De blir ju inte rädd för alla fåglar bara för en fågel skrämmer dem, eller rädd för allt som rör sig för en plastpåse kommer blåsande och skrämmer. Så oroa dig inte för att allt är förstörd - för att de ska bli det krävs mänsklig påverkan. Så försök verkligen att INTE göra en grej av det =)

våra hästar har sin hage bara några meter ifrån en väg där det kör både bilar, traktorer och lastbilar. vi tänkte väl att vi hade halva jobbet gjort närhästarna kunde beta 50 cm frn staketet när en lastbil dundrade förbi, utan att röra ett öra. Vi kom upp på vägen och skulle rida/leda iväg, en bil kommer, hästarna får panik. Unghästar åldrarna 1-3 år.

Idag är de "trafiksäkra". Det behöver inte alls vara förstört bara du fortsätter attinte göra en grej av det. klart det är jäkligt otäckt när något brummar upp i rumpan på en, men om ryttaren visar med kroppen att det är helt ok, det ska vara såhär, är det sannolikt att hästen vänjer sig. Om man däremot skulle börja bli rädd för att tänk om hästen blir JÄTTESKRÄMD då ger man ju hästen anledning att koppla ihop den rädda ryttaren med ett mötande fordon... Träna på bara :)

Inget är förstört. Bara att fortsätta träna och vara cool själv :) ibland blir hästarna skrämda av diverse saker men det hör till speciellt när man har unghäst ;) med inte så mycket erfarenhet.. Ta det lugnt och rid vidare som ingenting.

Det är lugnt!
När jag vande min 3 åring vid trafik så reda jag upp på stora 70-vägen (det var en del av ena uterundan)
Bilar var rätt ok men lastbilar var jättehemska så han for ner i diket och ut på åkern.
Jag satt lugnt kvar och red upp på vägen igen.
Det tog några rundor sen insåg han att det inte var så farligt och nu är han en av dom där gamla trygga som man övar unghästarna med ute i trafiken :)

Tror inte heller det är kört. Istället tror jag det är bra att du övar. Tex tar hjälp av vän som kan köra förbi. jag tror också det är bra att du tänker på ditt eget beteende dvs om du går och väntar på att han ska stressa upp sig kanske han känner din oro och blir stressad.

varför skulle det vara förstört? det hör till i alla hästars vardag, även vildhästmässigt, att dåliga erfarenheter infinner sig.
det som betyder mest är att du som ryttare inte etablerar ngn sinnestämning hos hästen som bygger på en enskild incident. Det är a och o i all hästhantering, unghästar eller inte.

Fast nog kan man bli nervös! Vad säger att inte nästa erfarenhet blir densamma?

Det finns många idioter i trafiken. fler än någonsin faktiskt. Mobilerna som gör folk ej uppmärksamma på ngt. Man har ingen respekt för andra.
anser att hästar som är ute på vägarna ska vara helt trafiksäkra -robotar.

föräldrar med SINA barn i bilen kör förbi andras barn....

Erat tänk att det inte kommer att ske nästa gång är inte garanterat.

Min förra häst stog i hage vid E4, men kunde ALDRIG MÖTA stora fordon. Kastade sig inåt. Hur tränar man det om man inte har en egen lastbil?
en annan som var uppväxt mitt ute i intet var aldrig rädd.

I UK har ryttarna reflexvästar med stor text. Sakta ner o lämna bredd!

folk behöver påminnas om fart ( kameraskylt) avstånd.........

Det var inte många veckor sedan jag kom ikapp en ryttare på grusväg.
ryttaren tecknade att jag kunde köra om, men jag ville vänta tills det blev bredare.

TUUUR var väl det för 5 s. senare blev hästen rädd för några badkar o kastade sig hejdlöst åt sidan o sedan bakåt tvärs över vägen

Senast ändrad:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
10 263
Senast: Svartkatt
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 511
Senast: Urigurien
·
Träning 2011:an har bott här sen han var ett år, och har tyvärr varit rejält trafikrädd hela tiden. Han är i princip inte rädd för fan själv...
2
Svar
33
· Visningar
2 297
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag fortsatte fundera lite på det där med var känslan av osäkerhet över om jag är omtyckt eller ej kommer ifrån. Och det spann mig...
Svar
0
· Visningar
505
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka