Skrämd hästägare

Twihard

Trådstartare
Hej. jag har lite frågor och då jag är nojjig kanske jag bara överriver. Men min förra häst dog nyligen så är rätt orolig av mig med min nya. Och de jag frågat har några utbrustit att det är något allvarligt fel och vissa skrattar bara bort det.

Två saker. Sak 1. Min häst har lång man och den har börjat byta sida om halsen. Min förra häst (blev 5 år) bytte mansida 3-4 gånger under hela sitt liv. Någon har sagt till mig att det är vanligt när de musklar sig, men en sa att det aldrig inträffat på hennes alla hästar (samma ras, Frieser) och det tyder på något konstigt fel.

Sak 2. Hon är rinnig i avföringen, tror jag. Det verkar komma från analen och inte slidan. Hennes svans blir jättekladdig och jag duschar den ibland och då är det rött vatten. Jag och min kompis tror det kan vara stress eller så då hon flyttade till mig i november förra året. Eller att hon är känslig mot hösilage. Hon är lite kladdig på skinkorna ibland och en gång när hon fes rann det lite vätska.

Vissa tror det är ett allvarligt fel, och andra inte. Jag blir jättenojig och orolig. Bakgrundsfakta om min hästs allmäntillstånd. Hon är väldigt lågrangad och går i en skapligt stor stoflock, hon verkar nöjd och glad. Äter som hon ska och är nästan lite småtjock. Jag har sett henne gå med de andra stona, även om hon mest står en bit ifrån. Hon är pigg när jag rider men har alltid varit lite osäker av sig (Har hon vilat en dag är hon "rädd" för det mesta under uppvärmningen). Man får inte skrika på henne, vilket jag aldrig gör. I boxen och stallet är hon väldigt snäll och lugn men så fort hennes grannhäst tittar på henne om jag myser med henne utanför boxen blir hon asarg. Hon gillar inte att "dela med sig av mig" känns det lite som, för så fort man går är hon inte lika sur på sina grannar.

Jag har gett henne lite magpellets, vet ej vad de heter något litet i en vit burk. Tror det heter något på E - för sura magar. Utifall att.

Men tror ni dessa två saker hör ihop, lider hon av något eller tror ni att det kan vara för att hon bytt miljö från ett stall långt upp i norrland med färre hästar till ett lite större stall i mitten av landet? Trots allt har hon bara bott några månader hos mig. Och hon äter ju som hon ska.

Vill inte ha blivit lurad och gå orolig hela tiden. :(

Sv: Skrämd hästägare

Om din förra häst dog nyligen antar jag att du hade kontakt med en veterinär. Det lämpliga vore väl att kontakta samma veterinär för ett utlåtande om huruvida hästen är sjuk eller inte. Det skulle väl dessutom lugna dig som ägare.

Ja vi hade en stor utredning på honom. Ska ringa min vet på måndag. Tack :)

Lugn och fin nu!
Låter inte som om det är några större fel på din häst.
En del byter mansida lite då och då och det kan bero på både muskler och fett.
Det där med rinnandet är vätska vid sidan om avföringen, min har likadant. Äckligt men ofarligt.
Det finns preparat som man kan ge för att få perfekt balans på magen och stoppa rinnandet.

Man bytes sida skulle jag gärna ha en diagnos på vilket allvarligt fel det handlar om . Jisses ...
Ang resten hade jag inte heller oroat mig , du ser ju allmäntillståndet och det verkar ju inte konsekvent tillstånd för den delen .

Ring vetten om du är orolig ang magen bara för din egen skull . Tror du kan vara helt lugn ! Lyssna inte på folks kackel .

väldigt många frieserhästar tål inte hösilage! jag fick byta bort hösilaget mot vanligt hö till mina friesers.

Min frieserkorsning har också haft problem med rinnig mage. Äter hö nu. Men så började vi fodra med betfibermix och varit problemfri helt nu! jättejättefin i magen!

Håller med! Mina hästar blir rinniga i magen ibland. Vet gav mig rådet att ge vetekli f att suga upp överskottsvätskan och det hjälper tycker jag! Ang manen så tror jag verkligen inte att det finns någon koppling till hästens välbefinnande!

Det är nog inte bara frieserhästar. Jag vet halvblod bl.a som reagerar likadant.

Ts: jag skulle prova att byta till hö om du har möjlighet under en period.

KL

Förstår att du oroar dig ,kan kanske lugna dig med att säga att även jag har frieser (val som varje vinter får vätskerinn ,mer eller mindre oavsett hö eller hösilage.
hö eller fuktigt silage är det som fungerar bäst,inte torrt silage.(samt bakjäst och loppfrön)

Tycker inte att du ska vara orolig! Men prova du att ge bakjäst (1 pkt om dagen) och loppfrön hjälper magen massor.

Min egna högst personliga teori är att det är väderbetingat

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 427
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 980
Senast: Takire
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 782
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 266
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Mata småfåglarna