Skrämd av andra hästar vid ridning!!

D

dreamline

Hej! Är det nån som känner igen problemet,vid ridning i paddock,på träningar o framridning,kastar sig min häst så fort man möter en annan? Han känner sig trängd o försöker bara vända om så fort det närmar sig en häst..väldigt problematiskt,svårt att koncentrera sig på ridningen..han e fem år o har inte varit ute så mycket,så jag hoppas väl att det ska växa bort men det känns som att det e väldigt avlägset..tacksam för alla tips!

Sv: Skrämd av andra hästar vid ridning!!

börja rida tillsammans med bara 1 annan häst.. när han verkar okej med det ta in en till så att det inte blir "10" hästar och lilla han på samma gång... låt det ta den tid det tar så tror jag att han vänjer sig till slut :)
lycka till!

Jäpp, känner mkt väl igen det på min förra häst. Han fick tokspel vid möte och det blev lite grann av en ond cirkel eftersom jag blev orolig för att vi skulle ställa till det för andra i ridhuset och spände mig inför möten längs spåret så blev hästen ÄNNU mer spänd förstås.

Jag fick hjälp av min tränare som tog in 1-2 andra lugna hästar före eller efter vårt träningspass och vi fick träna möten. De andra ryttarna var hyggliga nog att ställa upp för oss också, vi häll det på lagom avstånd för att sen successivt komma lite närmare.
Han blev mkt bättre men aldrig helt säker vid möten och ute i skogen om vi mötte andra kunde han fortfarande få tokspel och resa sig.

Jag tror det enda som gäller är mängdträning tillsammans med folk som fattar att det är ett verkligt problem.

Har själv en likadan häst, som har (haft) väldigt stora problem med just möten. Kan bara hålla med om att det är mängd träning som gäller och börja smått, med en ensam häst. Om din häst är väldigt rädd kanske till och med att du bara ska passera en stillastående häst.

Hon är idag så pass okej att det fungera att möta andra även på ridbanan, där vi hade våra största problem. För hon hade aldrig problem ute i skogen eller så utan bara på banan.

Fast har ibland mindre återfall, men är väldigt sällan, går år mellan gångerna numera.

/Camilla

Hej! Är det nån som känner igen problemet,vid ridning i paddock,på träningar o framridning,kastar sig min häst så fort man möter en annan? Han känner sig trängd o försöker bara vända om så fort det närmar sig en häst..väldigt problematiskt,svårt att koncentrera sig på ridningen..han e fem år o har inte varit ute så mycket,så jag hoppas väl att det ska växa bort men det känns som att det e väldigt avlägset..tacksam för alla tips!

Jag tror det där hänger ihop med att det strider mot hästens natur att gå nära "främlingar", och speciellt bli trängd, t ex mellan vägg/sarg och främmande/ranghög häst. Har märkt detta på min häst också (unghäst, 4 år) Inte så konstigt om man funderar på det.

Det borde gå att vänja hästen succesivt vid att det funkar att mötas på en ridbana, men jag tror det gäller att låta hästen ha visst utrymme i början. Gör ingen affär av om han stannar/vänder vid dessa tillfällen, utan försök istället bara undvika att framkalla beteendet. Du har redan fått en del bra tips som kan vara till hjälp.

Med tiden borde det "växa bort", med rätt behandling.

Edit: Det jag skrivit ovan avser främst vid ridning på bana.

Liknande trådar

Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
8 901
Senast: Ponsa
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 383
Senast: Lutten
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 343
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 100
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama