Skotträdd?

Sv: Skotträdd?

Ang att bara skjuta på ett ställe.
I min stad har kommunen förr stått för fyrverkeri vid domkyrkan = många går dit och kollar istället för att skjuta själva.

Men nu hade de boende klagat så de hade inget arrangerat vid tolv = alla skjuter överallt i hela stan istället.

Korkat..

KL
Camaro reagerade ingenting under dagen eller kvällen. Men vi bor ju på landet så det var inte alls många raketer tidigt och de som fanns var på långt håll. Men på promenaderna spetsade hon mest öronen och undrade vad det var som lät, helt obekymrad.
Vi gick och lade oss innan tolv och hon sov ända tills tolvslaget då det lät en hel del. Hon låg och lyssnade, lite orolig. Ungefär "vad är det som händer utanför?"
Vi busade lite och då släppte hon det helt, kändes bra.
Sen låg vi nära nära varandra i sängen och då somnade hon ganska fort igen.

Var första nyåret sen vi köpte henne, skönt att veta att hon iallafall håller sig lugn även om hon var lite undrande.

Det är himla bökigt med skotträdda hundar. Det finns en träningscd som Anders Hallgren tagit fram, men jag har aldrig testat den - tycker dock att idén är bra. Man spelar cdn för hunden som då ska vänja sig vid fyrverkeriljuden.

Lillfjollan blir lite stissig av smällarna men inte så att hon blockerar, det är bekvämt att ha en gammal cool hund som kan fungera som förebild för den yngre. Gamling reagerar inte en milimeter, vare sig ute eller inne, och lillfjollan börjar ta efter i det mesta annat så varför inte även detta... :)

Har bara haft en hund tidigare som var riktigt rädd på nyår, skitjobbigt. Man kunde motionera, timmavis innan, erbjuda allra godaste benet (prövade med renhjärta en gång... gick inte), ha på tv och dra igen persienner, och hon låg bara och skakade näsintill okontaktbar. Prövade med DAP - no difference. Prövade valeriana - no difference. Hon fick aldrig några riktigt tunga lugnande tabletter dock, vi försökte bara lämna stan och fira på någon lugn plats. Som pensionär flyttade hon till mina släktingar i norr och fick leva lantliv, men så vitt jag vet släppte aldrig skotträdslan helt för henne.

De flesta hundar KAN dock skottränas utan större problem, så länge de inte fått smällare slängda rakt på sig eller något annat traumatiskt.

Under kvällen var han jättelugn, låg och sov både inne hos mamma och pappa nä dom såg på TV och inne i vardagsrummet dr jag såg på TV. När det närmade sig 12-slaget brydde han sig inte särskilt mycket. Jag satte mig på golvet eftersom jag inte hade pratat med honom på hela kvällen och han la sig som vanligt i mitt knä. När sen klockan blivit 12 stod vi vid fönstret och såg på raketerna och han verkade lite undrande, men inte särskilt orolig, hoppas jag i alla fall. När jag satte mig i fåtöljen kom han up i mitt knä och ville gosa och sen satt han i mitt knö och tittade ut genom fönstrena han också. Det var skönt att se att han var så lite orolig just då.
Tog ut honom efter 1 när det bara smällde nån enstaka, mn så fort vi kom ut vände han och ville in. Jag fick hoom att gå och kissa i alla fall. Vid 5-tiden på morgonen väckte han mig och visade att han ville ut men när jag tog på mig jackan vände han på en gång. Fick i alla fall ut honom för att kissa. sen på morgonen när jag och mamma gick en ganska lång promenad var det inga problem, då var han sitt vanliga glada jag som älska snö och gillar att vara lös. Vid ett tillfälle nä ja och mamma kallde in honom mellan oss small det till ganska långt bort, men han satt kvar och vände bara på huvudet.
Jag hoppas han harglömt till valborgs....Han har ju aldrig brytt sig förut och vi brukar gå hyfsat nära en skjutbana och det hörs ju ganska högt när dom skjuter, men han har som aldrig reagerat.
När han blev skrämd såg ag heller ingen så jag kunde ju inte be dom vänta lite med raketerna heller...
Det var så himla jobbigt att se honom så rädd. Han har aldrig varit så rädd, inte ens när han blivit rädd för att lever om när nå ska byta däck.
Ska se om jag hittar den där boken nån tipsade om, kan ju altid kolla i den i alla fall...

På din beskrivning låter det ju som om han kommit över det i alla fall :). Man får ta det som det kommer, men bara hunden går att kommunicera med så brukar man ju kunna få dem att fokusera på annat. Det svåra är när de "stänger av" helt - flyr, eller blir apatiska.

Inte så konstigt om han inte ville gå ut, det låter ju mer ute. Men satt han i knät och kollade läget med låg puls vid tolvslaget så kommer det nog inte bli några problem.

Första gången när han ahde blivit skrämd och kom in var han väldigt orolig och reagerade lite när det smällde. Gick till mitt eller mina föräldrars sovrum, men kom efter en stund och sen var det ganska lugnt och han verkade inte bry sig. Och det var jätteskönt att det gick bra inne i alla fall.
När jag och syrran gick med hundarna igår kväll var det några rakter som smällde, men på avstånd. syrran hörde dom inte ens. Nä det lät lite högre så reagerade han lite och jag såg att han blev orolig, men inte så att han försökte springa iväg eller så. Så jag hoppas att det bara var nåt tillfälligt som höll i sig en kväll just för att han blev skrämd.

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 507
Senast: Rugge
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 015
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
872
Senast: igbest
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 580

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka