Skotträdd! ..eller?

squarepants

Trådstartare
Min hund är så sjukt konstig när det gället skott.
Under platsliggning (oavsett om jag står vi honom eller inte) flyger han upp och springer till skogs med svansen mellan benen vid skottet. Använder man samma pistol, men kastar upp en gummianka/dummy i luften samtidigt så blir han helt överlycklig och springer iväg för att apportera, även om man lagt honom ner där med.

Jag känner liksom det att.. va?! Hur tänker han?

Sv: Skotträdd! ..eller?

Förmodligen har de blivit en pressad situation att han ska ligga på plan. Personligen skulle jag gå tillbaka nått steg och kanske vara på plan och skjuta, under lek...sedan "träna" medan det skjuts, och till sist lägga när de skjuts...

Viktigt också att träna platsen utan skott så han blir trygg i det (igen?) innan man lägger på skott...

Öron inflamation kan också vara upphov till ett sådant här beteende (om han inte "inte brytt sig" i skogen efter förståss)

Tack för ditt svar!

Platsliggning utan skott ska vi träna mer på :bow:
Grejen är den at jag har testat med att utföra exakt samma procedur vid skott - apport, som vid platsliggning:
Fotsittande, ligg
"ligg kvar", jag går bort några steg.
Men flyger ingen apport vid skottet så blir han jätteskum.

Det som är positivt med våran klubb är att de skjuts varje tisdag, så vi kan träna varje vecka både ensamma och med andra.

Jag hade nog, eftersom din hund verkar skottberörd vid passivitet (dvs platsliggandet), valt att inte träna platsliggning med skott föränn platsliggningen är befäst till 110% och hunden är trygg på platsen. Däremot är det ju inget som säger att du inte kan träna skott samtidigt som du tränar annat och att du som förare inte bryr dig om skotten överhuvudtaget utan bara tränar vidare som om skotten inte ens hade existerat.

Min hund visade en liten skottberördhet vid passivitet när jag L-testade honom för drygt ett år sedan men han reagerade inte under lek. Jag tränade platsliggning i parti och minut med honom och la honom på alla möjliga ställen. När vi tränade så la vi hundarna där vi stog mellan "momenten" så fick dom ligga där ett tag medans vi diskuterade diverse. Det kunde bli "platsliggning" ett antal gånger under varje träning. Tyckte det fungerade väldigt bra faktiskt och jag fick en hund som blev trygg på platsen och jag kan lägga honom i princip var som helst. Väldigt praktiskt faktiskt när jag bliv vittne till en mindre bilolycka och var först på plats..

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 825
Senast: Maniac123
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 708
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Hur har era äldre hundar förändrats med åldern? Alvin var ett busfrö som liten, men ett snällt busfrö. Inget nafsande eller bråk, bara...
Svar
12
· Visningar
2 279
Senast: tuaphua
·
Hundavel & Ras En diskussion kring vakthund har dykt upp här hemma, då vi snart flyttar till landet/ut i skogen och min sambo tror inte att corgis är...
23 24 25
Svar
488
· Visningar
33 805
Senast: lizan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V