Skotsk terrier

Bison

Trådstartare
Är det någon här inne som har en eller har träffat någon?
Har läst en del om rasen och gillar den verkligen.
Men det är inte alltid det som rasklubbar osv skriver som faktiskt stämmer med verkligheten.

Jag springer på skottar då och då! Vi har fyra-fem stycken i byn och även om det inte är några vi promenerar tillsammans med har jag ofta tänkt att de är himla mysiga. De verkar gå lösa alltjämt och stör och besvärar ingen, lite som de flesta westies här också. Sköter sig själva utan att dras med den där terrierattityden många russels och pattar och borders har, men så är de ju så vitt jag vet framför allt sällskapsavlade också och har varit länge. =)
Det är ungefär allt jag vet. Ett generellt gott intryck alltså. Ingen aning om hälsostatus eller liknande alls.

(Mötte för övrigt en valp/unghund häromdagen som var korsning westie/skotte... och måste erkänna att det var ungefär det gulligaste jag sett i hundväg! Långt ifrån en rekommendation, men ojoj.:love: )

Har varit intresserad av att skaffa en men tror inte hälsoläget är jättebra :(. De är snordyra att försäkra iallafall, i klass med Engelsk bulldog. Finns en bra och aktiv grupp på facebook (Skottefederationen) med skotteägare (av modell: köper textilier, skulpturer, mat, påsar, kläder etc med skottar på, "skit-i-hur-det-ser-ut-och-smakar-bara-det-är-en-skotte-med-någonstans" :D).

Vet inte om Ceskyterrier är något friskare (är ju fundamentalt en blanding av skotte och sealyham).

Är det någon här inne som har en eller har träffat någon?
Har läst en del om rasen och gillar den verkligen.
Men det är inte alltid det som rasklubbar osv skriver som faktiskt stämmer med verkligheten.

Jag tycker att de är så himla charmiga!
Gillar särskilt dom ljusa av någon anledning.
Jag vet inte hur hälsoläget ser ut idag, det är en sådan ovanlig ras så jag stöter väldigt sällan på dom.
Gäller väl som alltid att hitta rätt uppfödare och ha koll på linjer osv.

Liknande trådar

Övr. Hund För att inte kapa sällskapshundstråden. Vad menas egentligen när uppfödare skriver så? Om det är en jaktras och de enbart säljer till...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
7 645
Senast: Puffindog
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 136
Senast: Nota
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 448
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 827
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Söker hane för avel - Bichon