Sköta en ridbana vintertid

_Runaway_

Trådstartare
Hur gör ni för att slippa stenhårta ridbanor? Ni som har "vanligt" underlag med sand etc. Är salt och sladdning det enda som hjälper? Att varje dag riva runt på banan innan ridning? Eller hur gör ni?

Sv: Sköta en ridbana vintertid

Vi får snö, så gynnsamma vintrar kan det periodvis vara kanonunderlag!

Väcker liv i denna gamla tråden och hoppas på att fler svarar!

När det är fruset så är det fruset. = skrittarbete. När snön kommer blir det bra underlag att rida på. Jag skottar inte utan låter snön ligga.

Är det bara att hoppas på en bra vinter och vänta på våren?
Hur är det med att salta?
Vilka underlag är bättre än andra?

Om man har lite fantasi finns det faktiskt massor att göra med hästen även om det bara går att skritta. Jag använder det som ett bra tillfälle att stärka grunden ännu mera, samt att göra mycket markarbete, kommunikationsövningar samt toleransövningar.

Jag har ett inackorderingsstall så det är inte bara jag som vill använda paddocken.
Jag har själv bara unghästar som ska ridas in, och jag kan passa på att göra det jag behöver paddock till när underlaget är ok.

Jag tror att hemligheten är att anlägga banan på rätt sätt.

Placera den gärna lite högt med avrinning. På ridskolan använde dom ganska stort grus när de la om sina banor och dessa håller sig utmärkta året runt. De är nästan lika fina vintertid som sommartid. Det räcker med att man harvar.

Vattnet rinner igenom banorna varpå ytan (några dm) inte fryser och därav håller sig banorna mjuka och fina.

kl

jag har paddexbana och den får man inte salta, men har man vanlig sandbana så måste man salta.

paddex säger att underlaget inte ska frysa, men min är frusen nu. :crazy: kan nog bero på att det var ovanligt blött precis innan det blev -10... ska försöka få tag på en harv och harva upp det.

Vi har haft ganska kallt nu, 6-8 minusgrader på nätterna, men Paddexbanan håller sig faktiskt riktigt bra!

Immer

kl

jag har paddexbana och den får man inte salta, men har man vanlig sandbana så måste man salta.

Hur mycket ska man salta då? Ska man bara prova sig fram? Vart får man tag på salt i storsäck?

Våran paddex fryser inte heller, eller det översta lagret blir lite fruset. Så det gäller att man har sladdat banan innan det blir kallt för då går det alldeles utmärkt att rida. Nu får vi iofs inte speciellt kallt på vintrarna.

innan det frös på?

det gjorde jag också men då hade det regnat fruktansvärt i flera dagar så banan var väldigt våt (inte ofta den blir det!) och den brukar packa sig för mkt om man sladdar när det är blött..

det ska bli mildväder till helgen så tänkte harva den då, hoppas bara inte att det blir massa regn igen! :crazy:

Kratus; hur menar du med att den fryser men bara översta laget? är den hård när du rider på den fast med svikt under, eller bryts det övre laget upp när hästarna går på den?

Den är fast men med svikt under, men på vissa ställen så luckras det övre lagret upp. Tycker nästan att underlaget är som bäst då, när det är fast. :angel:

Måste komma ihåg att sladda banan i helgen, så blir kanske dessa vissa ställen färre. :o

okej så det är fruset då med andra ord... hur vet man om det sviktar längre ned? det Känns nog som min bana sviktar lite, för det låter väldigt annorlunda när hästen går på den jmf med grusvägen, men hur Vet man?

Jag känner det på min häst när jag rider, sen så tömkörde jag här om dagen då det var sånt underlag och då såg jag att det sviktade.
Och det övre lagret är aldrig så fruset att det bildar ett "ogenomträngligt pansar". Vår paddock är "tyvärr" alldeles för väldränerad, så vi får den aldrig så blöt.

får du inte problem med att den blir för hård på sommaren då? jag tyckte min blev lite väl stum när det var en längre torkeperiod, och då har jag bara diken, ingen dräneringsrör...

jag får ut och leta efter en bra harv... :angel:

Nej, det tror jag inte, den kan dock bli lite "dammig" efter en längre tids torka, men jag rider å andra sidan sällan i paddocken, än mindre blir det under sommarmånaderna. :D

Liknande trådar

Anläggning Under sommaren har jag byggt en ridbana åt mina döttrar, och eftersom jag har lärt mig och fått mycket hjälp härifrån om hur man bygger...
Svar
5
· Visningar
944
Senast: Lars L
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 055
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 406
Anläggning Stallet där jag har hästen uppstallad har en ridbana som egentligen är alldeles för djup och lös. Stallägaren har haft ute...
Svar
14
· Visningar
3 522
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama