peace

Trådstartare
Har en häst som slår sig på framsidan av bakhovarna. Slår sig så det är "avskavt"framtill på hovväggen.Nu går hon med vanlig falsad sko. Tror ni att man skulle kunna prova halvrunda fram? el. ngt annat tips? Hon är genomgången av veterinär utan anmärkning. Tränar 25-30 tempo idag.

Sv: Skor!

Har en häst som slår sig på framsidan av bakhovarna. Slår sig så det är "avskavt"framtill på hovväggen.Nu går hon med vanlig falsad sko. Tror ni att man skulle kunna prova halvrunda fram? el. ngt annat tips? Hon är genomgången av veterinär utan anmärkning. Tränar 25-30 tempo idag.

Du kan korta tån lite så att hon vänder över lite snabbare. Att sätta på en halvrund, visst men hon kan bli onödigt rullig. Samt kan du ha en tunn järn istället för en normaltjock järn.

Vet också att det finns ( använder det själv på mina) en järn som jag kallar 1/4 rund den funkar perfekt på mina. Som gör som din häst och de är helt perfekta. Den hjälper till att vända över snabbare utan att hästen blir rullig. Då kan du slippa att korta tån.

Falsad sko bak kan du ha för det bromsar steget en del, om hon funkar actionsmässigt.

Lycka till.

Du kan korta tån lite så att hon vänder över lite snabbare. Att sätta på en halvrund, visst men hon kan bli onödigt rullig. Samt kan du ha en tunn järn istället för en normaltjock järn.

Vet också att det finns ( använder det själv på mina) en järn som jag kallar 1/4 rund den funkar perfekt på mina. Som gör som din häst och de är helt perfekta. Den hjälper till att vända över snabbare utan att hästen blir rullig. Då kan du slippa att korta tån.

Falsad sko bak kan du ha för det bromsar steget en del, om hon funkar actionsmässigt.

Lycka till.

Oj nu blir jag osäker:( vill ju inte att hon ska bli rullig)!! Är det ofta de blir rulliga på halvrunda? Hon funkar ju bra actionsmässigt på balansen hon har idag, men man vill ju inte att hon ska springa och slå i hov!!
Ska kanske prova med en tunn järn först, det kanske räcker.
Tack för tipset:bow:

Ett annat tips är att kolla om hästen har problem att länga kroppen.
Hästar slår lika ogärna ihop sina fötter som du och jag om vi kan undvika det. Kolla upp ev. låsningar i ländrygg och baknän.

Liknande trådar

Hästvård Behöver lite råd och tips!☺ Mitt halvblod på 17 år som jag nyligen köpt fick (vad veterinären trodde då) korsförlamning för 2v sedan...
Svar
3
· Visningar
833
Senast: skiesabove
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 210
Senast: Hermelin
·
Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
2 312
Senast: mily
·
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 951
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar