Skor på islandshäst.

Sv: Skor på islandshäst.

Okej.. Det var ju bra att det förhoppningsvis inte spelar in i tölten då!
Inte för att det gör så mycket iofs, grissepassare you know :o

Hmm kanske är dags att sätta 4 broddar då nästa gång hovis kommer.. För aldrig att jag har en spänd häst :angel: Hjälp en albino älg med täcke, nej det var visst bara en arab med täcke :crazy:
(kan tillägga att han redan hade försökt att sticka hem med mig då och jag fick köra en rein one stop och hoppa av för att få förbi han innan han såg vad det var :o

Hejsan Moa!

Fyra broddhål är bäst, därför att; Får även fäste i isig uppförsbacke+att då de har endat två broddhål så belastar de hovbenet, det säger sig självt.. Inte bra!

Lycka till!

"Om Gud skapade mig så skall jag inte behöva buga och be för honom. Han får faktiskt stå för vad han har gjort!"

Det är inte bra att bara ha 2 broddar, belastar hovbenet å det borde ju vara självklart att man vet att det blir ojämn belastning för hästen.
Många sätter dock bara 4 broddar/sko till körhästar å 2 till ridhästar.

Kan inte din hovslagare ta hem dem? Annars brukar de finnas där man kan köpa skor i anslutning till travbanor.

Det finns STORA fördelar med fasta brodd. Man behöver aldrig hålla på och dutta med broddarna, inga problem med trasiga gängor och "låghalta" hästar, supergrepp, skorna håller JÄTTELÄNGE etc etc.

Nackdelarna är att du kan inte brodda av så det gäller att ha pållen i en stabil grupp kompisar. Släpper man ihop nya hästar så vill man ju inte göra det med broddarna på :crazy: Och det är lite mer riskfyllt att åka transport med brodd. Man kan ha hårda bra transportskydd. Och man måste ha dispens på tävlingar - om de inte släppt det där fåniga att man bara får ha två brodd?

I värmland har vi dock ofta så halt att det skulle vara livsfarligt att ens gå i hagen eller fram till transporten utan brodd, så hos oss är valet lätt.

Det finns STORA fördelar med fasta brodd. Man behöver aldrig hålla på och dutta med broddarna, inga problem med trasiga gängor och "låghalta" hästar, supergrepp, skorna håller JÄTTELÄNGE etc etc.

Både ja och nej, själv hade jag gärna provat guldskon men eftersom jag tävlar så är den inte tillåten för det. Sen är inte alla hovlslagare så betuttade i guldskon, den kan vara svår att rikta och vissa av dessa skor har visat sig behöva en rejäl omgång mellan varven för att bli raka och passa hoven. Detta kan medföra att brodden bli lite skadad. :(

man bör nog ha 4broddar eftersom när hovsalgaren verkar hästen ger den ju hästen den rätta vinkeln på hoven men sätter vi sen på broddar bara bak blir allt fel endå det samma gäller ju tvärtom.
kram

Mmm, de lätta varianterna är lite svårriktade. Men det finns en tyngre vintermodell som uppför sig som vanliga 8 mm järnskor, dessa har fyra större brodd medan de lätta oftast har sex lite mindre.

Men visst är det fånigt att man inte får tävla med så många brodd som behövs för bra grepp vintertid :mad:

Jo visst det fattar ju jag att det blir ojämt! Men eftersom jag bara typ hört negativa saker om brodd i alla fyra och aldrig varit med om det så måste man ju fråga :) Lär ju sig inget om man inte vågar prova nytt.

Silverkedjan skrev:
Guldskor med fyra eller sex fasta brodd. Brukar hålla två hela vintersäsonger så det lönar sig :idea:

Har också alltid guldskorna-hovslagaren kallar dom även nikeskor.. :D
Visserligen väger dom en del men brodden på dessa är mycket skysstare om det blir en spark i hagen typ. Tyvärr är dom även dyra skorna- men guld värda!

Min pålla går helt barfota,har så gjort i 1,5 år nu. Det blir alltså andra vintern barfota. Förra året var det helt OK, vissa tider fick man ju rida i diket och inte på isgate-vägen, och vid sidan av stigen och inte där folk trampat samman till is, men det gick bra.

Jag hade guldskor fram och 4 broddhål bak samt sulor runt om sista vintersäsongen hon hade skor, vad jag märkte efter ett tag var att hon blev så attans klupmig, såg inte alls efter var hon satte fötterna osv. För med de där jätteskorna och sulorna kunde hon ju trampa på vad som helst :crazy:

Nej jag ska aldrig mer ha dojjor på Älgen. Hon har stenhårda fina fötter som hon sliter bra, så nu är det barfoota som gäller. Hon halkar mindre i hagen än de som har skor med 2 brodd.

Snusmumrik :banana:

*lånar knapp*

Denna vinter går min häst oskodd, då hon rids rätt lite. Hittills har det gått jättebra! Nästa vinter tror jag nog att jag skall investera i guldskor!

/Malin

Jag ska oxå låta hästarna gå barfota denna vinter. Har inköpt Easyboots som fick mycket beröm av några islandshästägare, som jag ska sätta på när det är isgata här. Brodda in dem. Visserligen kostar Easyboots en del, men hållbarheten skall vara mycket bra enligt utsago. Blir tvungen köpa olika storlekar, ena valacken är stor, den andra mindre...Så olika stl bak o fram förståss. Hoppas det blir en bra investering ändå.

Ååå vad härligt!
Skall ta av min häst skorna till sommaren!
Fungerar det bra och så? Hur lång tid tog det innan din häst "vande" sig?

Mkt tacksam för svar!

"Om Gud skapade mig så skall jag inte behöva buga och be för honom. Han får faktiskt stå för vad han har gjort!"

Förresten, förra vintern använde jag Hippogrip-skorna. De var jättebra! Dock var hovslagaren inte pigg på dem. Ingen tåkappa, och man får klippa till dem själva så de passar hovformen, och inga sömhål. Det tog mycket lång tid att sätta på dem. Med vana skall det gå fortare säger informationen från Hippogrip, men jag skall inte plåga min hovslagare denna vinter med dessa!

Vad innebär guldskor och vad är det som gör de så speciella?

Tacksam för svar!

Juvelflickan skrev:
Ååå vad härligt!
Skall ta av min häst skorna till sommaren!
Fungerar det bra och så? Hur lång tid tog det innan din häst "vande" sig?

Mkt tacksam för svar!

Det är väldigt olika, beroende på hovkvalitén. Jag har träffat snus´Elja, och hon har starka, fina hovar så jag tror övergången inte innebar några större problem.

Mina hästar är skolösa från slutet av okt o nu skall jag alltså inte sko på, och hoppas att det skall fungera. Ena valacken var skolös till hans femte år (nu 8), andra valacken skall ridas in o har aldrig haft skor på o där hoppas jag att det skall fungera utan problem. Stoet ska gå i flock o betäckas senare, skolös alltså.

Det sägs, att ju längre hästen haft på skor, desto längre tid tar det att kunna gå barfota. En duktig hovslagare bör man ha, som håller koll på att hovarna verkas riktigt o ev kan hjälpa om det blir problem.

Juvelflickan skrev:
Vad innebär guldskor och vad är det som gör de så speciella?

Tacksam för svar!

De är skor som har fasta små brodd nästan som taggar vet inte om det brukar vara sex taggar, men är kanon man får ett super fäste.
Dom brukar hålla två säsonger, men hovslagarna är inte så förtjusta i dem för att dom är hårda o svåra att rikta, tror inte man får tävla med dom.
Men förövrigt bara fördelar. :)

Vanliga skor (8:or runt om på vintern), 4 broddar + snösulor.

Tycker det funkar bra hittills. Min häst är ganska svårtöltad så det ska bli spännande att se om det är svårare än vanligt nu när jag ska sätta igång honom igen (han skoddes med detta under viloperioden).

Hej!
Jo, som Balderum skriver, Elja har otroligt hårda fina hovar. Hon har gått barfota vår/höst flera år, och övergången har aldrig varit svår. Hon har ömmat på sin höjd de första två-tre dagarna,men bara om jag ridit på hårda/steniga underlag.
Nu går hon glatt på allt och bryr sig inte, på asfalten klapprar det nästan lika mycket som de som har skor på sig.

Hon komemr troligen aldrig mera att ha dojjor, om det inte skulle hända något som gjorde det nödvändigt.

Snusmumrik :banana: :banana: :banana:

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Nu börjar det ju bli kallare ute, och jag känner att jag saknar en typ av sko. När jag är hemma och håller på i trädgården/med huset...
Svar
14
· Visningar
550
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
481
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 033
Hundhälsa Hej! Jag har en ung hund ca 4.5 år med artros i både ena armbågen och ena höften. I armbågen är det måttlig artros medan i höften bara...
Svar
2
· Visningar
634
Senast: Lyan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama