Skor på häst första gången

Harbor

Trådstartare
Vår häst är tio år och har aldrig skotts på bakhovarna, förrän nu.
Han kom alltså till oss från Tyskland för två månader sen och har klarat sig bra med skor bara fram. Hovis tyckte dock att bakhovarna såg väldigt låga ut och nu sattes det då för första gången. Undrar bara hur stor risk det nu är för någon reaktion i benen, när det blir lite annorlunda? Nån som varit med om detta?

Jag har bara hört att förändringar med skoningen kan kännas i benen hos hästen ett tag innan de blir vana, men bra då om det oftast bara blir bättre?! Eller har nån annan andra erfarenheter?

Har jag aldrig hört. Det enda jag upplevt är att bakskor kan göra underverk på gamla hästar som är lite tjocka i benen, aldrig något negativt med att slå på skor.

När jag skott mina unghästar för första gången har de varit undrande och inte vågat sätta ner foten ordentligt, men detta har gått över på mindre än en timme.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 454
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 239
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 253
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 615
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 30