Skor på eller av?

Sv: Skor på eller av?

Exakt!!
Man känner sina hästar, lite bit och spark dess imellan kan forakomma i en flock där ena vill prova sig fram upp i räng, men den utanståenda måste slås for att komma in och inte hamna som "hackkykling" åt dom andra.

Ja det är väl inga konstigheter som ngn öht ifrågasatt ?
 
Sv: Skor på eller av?

Ta av skorna för fasen Själv haft en häst som blev skadat för livet för att en "oskyldig" liten ponny fick in en fullträff.Hästarna förstår inte att skor kan skada när de vänder rumpan till !;)
 
Sv: Skor på eller av?

Vad använder du för skor och hovslagare om du har massa vassa kanter och sömmar som sticker ut? O_o
Jag har varit med om många ihopsläpp. På gården där jag jobbar finns ca 70hästar. Kommer och går avelshingstar, inackorderingar och träningshästar hela tiden. Aldrig har jag varit med om en allvarlig skada pga ihopsläpp.
Men sen så är våra hästar vana att gå i stora flockar och förstår "hästspråk".....
Även om hästarna förstår "hästspråk" är just hästspråket att vända rumpan till för att faställa rangordning och med bakskor på...ja jag skulle inte vilja att det var mina hästar. Jag har ofta skydd på i början också, man får inte vara så lat att man inte orkar dra av skorna "för det har ju inte hänt något innan".Sen förstår jag att det kan bli krångligare i större flockar på 15-20 hästar speciellt på vintern,men kan man tycker jag man bör dra av bakskorna.
 
Sv: Skor på eller av?

Skor eller inte spelar för mej ingen roll.

Känner till 3 hästar med allvarligaste spark skador 2 avsparkade ben båda dom spakarna var från hästar utan skor och en avsparkad käke med skor.

Så i min värd är hästhovar hårda oberoende skor eller inte.
 
Sv: Skor på eller av?

Kl

Jag har aldrig dragit av skor vid ihopsläpp. Min häst jag har nu är galet ömfotad utan skor så det skulle vara väldigt elakt att ta av honom skorna.
Broddar däremot tas av och är det isigt som kräver brodd skulle jag avvakta med ihopsläpp.

Att det bara finns en hage utan möjlighet att dela av skulle jag inte heller gå med på(alltså inte välja det stallet), oftast vill man ju ha möjlighet att byta hage även om alla hästar funkar ihop tex om det blir lerigt.
 
Sv: Skor på eller av?

Hade inte heller velat dra av min häst skorna, hon sliter otroligt mycket barfota och har dålig hovkvalitet. + att det är 1300kr att slå på skorna igen :/.
 
Sv: Skor på eller av?

Är denna lösdriften verkligen den enda du har att välja på?

Verkar inte så trevligt med ett stall där hästen inte får stå och bara en hage.
 
Sv: Skor på eller av?

Jag äger det aktuella stallet, naturligtvis finns andra hagar samt möjlighet att dela av hagen på olika vis, bl.a. Så att den nya hästen kan få en egen liten lösdrift om det skulle behövas...
 
Sv: Skor på eller av?

Stallet i fråga är super (miljön och människorna) och det mesta går väl att lösa om man vill misstänker jag. När det blir aktuellt med ihopsläpp så är det stallägaren som får bestämma vad som gäller och hur vi ska gå tillväga, ibland kan man mötas på halva vägen om man skulle ha delade åsikter. :)
 
Sv: Skor på eller av?

låter som du och TS behöver diskutera förhållandena sinsemellan och göra upp om förutsättningarna på eget vis, och inte via bukefalos?
 
Sv: Skor på eller av?

Det har vi redan gjort, vad jag ville med den här tråden var mest att se hur folk gör mer generellt för att jag är/var nyfiken. ;)
 
Sv: Skor på eller av?

Hade inte heller velat dra av min häst skorna, hon sliter otroligt mycket barfota och har dålig hovkvalitet. + att det är 1300kr att slå på skorna igen :/.

Det är ju en sak att ta i beaktning, hovkvalitéen, är ju inte bra att dra av och spika på skor oftare än nödvändigt. Min häst hade en period där han drog av sig samma sko flera ggr med bara nån vecka mellan och den hoven mådde in bra av det och till slut fanns det knappt något att spika fast skon i.
 
Sv: Skor på eller av?

Hur jag gör.
Ny häst får egen hage brevid dom andra som den går i någon/några veckor.

Under tiden nya hästen går själv planeras uteritter ihop med dom andra så dom kan känna av varandra under kontrollerade former.

När en av mina gick på bete med en annan häst red vi runt hagen några varv och släppte sedan, hagen var inte på hemmaplan för någon av dom om man inte räknar med några månader 8 år tidigare för min;).

Japp jag är noga innan ihop släpp, skador är bara onödig lidande för både häst, ägare och plånbok.
 
Sv: Skor på eller av?

Även om hästarna förstår "hästspråk" är just hästspråket att vända rumpan till för att faställa rangordning och med bakskor på...ja jag skulle inte vilja att det var mina hästar. Jag har ofta skydd på i början också, man får inte vara så lat att man inte orkar dra av skorna "för det har ju inte hänt något innan".Sen förstår jag att det kan bli krångligare i större flockar på 15-20 hästar speciellt på vintern,men kan man tycker jag man bör dra av bakskorna.

"Hästspråk" innebär inte att de sparkar direkt. Hästarna har gett varandra massor med signaler innan de vänder upp rumpan!! Sparkandet kommer i sista hand om ingen motpart viker undan och visar sig underlägsen.

Jag har som sagt varit med om många ihopsläpp av olika typer av hästar och kön. Det är väldigt sällan man ser dem sparkas och slåss på riktigt om rangen. Dem som blir mobbade och som vi måste flytta på är de 1åriga hingstarna som växt upp med endast mamma och ev en/två hästar till.. då de inte ordentligt lärt sig hur man visar sig underlägsen... de springer bara undan utan att visa andra tecken på underlägsenhet:: dem hästarna blir riktiga hack-kycklingar!
 
Sv: Skor på eller av?

"Hästspråk" innebär inte att de sparkar direkt. Hästarna har gett varandra massor med signaler innan de vänder upp rumpan!! Sparkandet kommer i sista hand om ingen motpart viker undan och visar sig underlägsen.

Jag har som sagt varit med om många ihopsläpp av olika typer av hästar och kön. Det är väldigt sällan man ser dem sparkas och slåss på riktigt om rangen. Dem som blir mobbade och som vi måste flytta på är de 1åriga hingstarna som växt upp med endast mamma och ev en/två hästar till.. då de inte ordentligt lärt sig hur man visar sig underlägsen... de springer bara undan utan att visa andra tecken på underlägsenhet:: dem hästarna blir riktiga hack-kycklingar!

Jag sa inte att de sparkas direkt, men det är en del av hästspråket och jag struntar i om det händer sällan.En gång räcker för att hästen ska bli skadad för livet. Har som sagt själv varit med om det och ingen häst är värd en sådan skada!
 

Liknande trådar

Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 656
Senast: jemeni
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 692
Senast: Askur2017
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 013
Senast: tessan.g
·
Hästhantering Hej, jag har en haflinger valack på tre år! Han har börjat explodera mer och mer de senaste ca 6 månaderna (innan var det inte alls...
Svar
8
· Visningar
1 841
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp