Skor på eller av?

Sv: Skor på eller av?

Jag tror faktiskt att det är lika stor risk för skada utan skor, skaderisken bestäms helt utav vart sparken tar. Tar sparken illa blir det skador, med eller utan skor!
Jag har sett hästar bli skadade av spark utan skor också så därför ifrågasätter jag ditt ifrågasättande av oss hästfolk.

Då har du inte sett mycket.
Nån börda testa på dig så du få ett spark med en Nike och en med ett Stålex!
Vassa kanter och söm som sticker ut!

Hästfolk :meh:
 
Sv: Skor på eller av?

Men man kan ju inte jämföra en Hästhov med en Nike-sko! En hästhov är ju hård!
Sen hoppas jag verkligen inte att det sticker ut en massa sömmar, då är det dags att byta hovslagare, sömmarna på min hästs hovar är väl nitade och sticker inte ut.
 
Sv: Skor på eller av?

Jag föredrar att dra av bakskorna sedan syrrans häst blev sparkad så illa att vi fick ta bort henne. Alla får göra som dom vill men ska en okänd häst in bland mina hästar så är det bakskor av.

Har även pratat med en veterinär som hyr ut sommarbete varje sommar. Hos honom dras alltid bakskorna av vid ihopsläppet och han säger att han har sluppit allvarliga sparkskador.
 
Sv: Skor på eller av?

Då har du inte sett mycket.
Nån börda testa på dig så du få ett spark med en Nike och en med ett Stålex!
Vassa kanter och söm som sticker ut!

Hästfolk :meh:

Vad använder du för skor och hovslagare om du har massa vassa kanter och sömmar som sticker ut? O_o
Jag har varit med om många ihopsläpp. På gården där jag jobbar finns ca 70hästar. Kommer och går avelshingstar, inackorderingar och träningshästar hela tiden. Aldrig har jag varit med om en allvarlig skada pga ihopsläpp.
Men sen så är våra hästar vana att gå i stora flockar och förstår "hästspråk".....
 
Sv: Skor på eller av?

Alltid lätt att säjer "oh det gå så bra, aldrig haft problem" tills det händar!
Sto bruka inte vara så stor problem, lite skrik, maybe ett spark när det ena är trög fatta, men jag har sett enveten valacker som inte ger sig och då kan det vara en hel del sår och sytråd.

Man ska inte ta onöjdiga riskar när andras hästar kan skadas.
Just common sense!! nåt som verka vara brist på i det här New Age Horsery.
 
Sv: Skor på eller av?

Vad använder du för skor och hovslagare om du har massa vassa kanter och sömmar som sticker ut? O_o
Jag har varit med om många ihopsläpp. På gården där jag jobbar finns ca 70hästar. Kommer och går avelshingstar, inackorderingar och träningshästar hela tiden. Aldrig har jag varit med om en allvarlig skada pga ihopsläpp.
Men sen så är våra hästar vana att gå i stora flockar och förstår "hästspråk".....

Och du släpper ihop såna hästar tillsammans?

Du kan lika bra säjer du har varit med om en hel del dumheter och haft tur en så länge.
 
Sv: Skor på eller av?

Låter skorna vara på, men sen släpper jag inte ihop hästarna förens de gått i hagar bredvid varandra ett bra tag och är bekväma med varandra. De kommer alltid att bråka ngt men då är de ju inte helt främmande för varandra och det värsta bitandet, sparkandet och jagandet är förhoppningsvis avvärjt.
 
Sv: Skor på eller av?

Hur gör du om det t ex inte finns en hage bredvid som den nya hästen kan gå i då (alltså finns bara en hage = lösdrift)? Hur skulle du göra då? *nyfiken*
 
Senast ändrad:
Sv: Skor på eller av?

Och du släpper ihop såna hästar tillsammans?

Du kan lika bra säjer du har varit med om en hel del dumheter och haft tur en så länge.

Jag släpper inte ihop inackorderingar med träningshästar. Utan inackorderingar med inackorderingar (kommer och går ganska mycket. Tror det finns ca 30-40st inackorderingar just nu). Släpper ihop träningshästar med träningshästar (i samråd med ägare såklart). Avelshingstar släpps ihop varje sommar med ston som ska betäckas (om de går på fribetäckning). Unghingstar släpps ihop varje vår.. och ibland kommer något nytt avelssto in i avelsflocken. Hästar som ska betäckas och avelsston går barfota, och unghästarna såklart. Men alla ridhästar har alltid skor, broddar heller inte av på vintern.
-Som sagt; inte en allvarlig skada än, vad jag har varit med om. Tur kanske vi har haft..

Men återigen är de flesta hästar här vana att gå med andra hästar, uppväxta i flock osv. då blir det sällan problem vid ihopsläpp-. Samma sak med ex. hundar! En hund som är van att umgås med andra hundar har sällan problem att bli ihopsläppt med en annan hund med "hund-vana". Det är när man börjar sära på artfränderna som det sen blir problem när man ska släppa ihop igen.

Sen ska jag inte säga att inget händer så länge hästen gått i flock innan.. men det minimerar risken otroligt mycket. Mer än vad en oskodd häst gör.
 
Sv: Skor på eller av?

Bygga en ny temporär hage bredvid och ordna så att baksidan av ligghallen kan fungera som vindskydd för nya hästen t ex.

Har eget stall och flera hagar så har inte råkat ut för den problematiken. Hade jag stått uppstallad så hade jag velat ha en egen hage till hästen.

Men ska det inte finnas boxar tillgängliga vid lösdrifter? Då hade det ju varit smidigt att ha egen hage dagtid och sen stå inne med en häst från lösdriften. I ngn vecka åtminstone och sen släppa ihop med de andra en och en.
 
Sv: Skor på eller av?

Hur gör du om det t ex inte finns en hage bredvid som den nya hästen kan gå i då (alltså finns bara en hage = lösdrift)? Hur skulle du göra då? *nyfiken*

Jag hade sett till att existerande hästar har boxar de kan stå i och sen släppt ut den nya med längre intervaller mellan varje häst , successivt .

Dock hade jag personligen öht aldrig valt ett stall där bara en hage existerar och chansat på att flock i alla lägen fungerar fullt ut oavsett vilka individer som går där/kommer in .
Aldrig . Jobbigt att behöva flytta eller få skadad häst och inte ha ngt alternativ annat än att flytta .
 
Sv: Skor på eller av?

Det man ska tänka på när man släpper ihop hästar en och en, eller slussar in hästar succsesivt är att hästarna måste göra om rangordningen varje gång en ny häst kommer in i flocken. De hästar som man nyss släppte ihop och fungerade bra kan börja slåss och behöva "göra upp" igen. Släpper man alla samtidigt, så har du en befintlig flock och det kommer in en ny individ. Släpper man ihop hästarna en och en skapar dem en ny flock, sen kommer ytterliggare en häst in och det blir en ny flock, tredje hästen kommer och samtidigt en "tredje ny flock" ect. -enkelt förklarat.

Så det är alltså en större risk att släppa ihop hästarna en och en, än att släppa alla samtidigt.
 
Sv: Skor på eller av?

Ja det säger sig ju självt , förutsatt att hästarna redan hunnit skapa rang . Det tar ju betydligt längre att göra i grunden än några korta minuter mellan varje eller några hästar .
 
Sv: Skor på eller av?

Håller med, menar bara att man inte ska slänga in en ny till en helt främmande sammansvetsad flock. Har man sommarbete så tar man alla på en gång då alla antagligen är nya.

Men en ensam häst tycker jag ska introduceras successivt, dvs egen hage ett tag tills den är ointressant" igen och under lugna förhållanden så släpper man ut alla hästarna i hagen en och en. Alternativt om man bara har en flock på 2 - 3 trygga hästar, så öppnar jag upp 2 öppningar mellan hagarna under dagen när alla är upptagna med att äta. Så får de själva inse att de är i samma hage och utforska den nya. Eller tvärt om ^_^.
 
Sv: Skor på eller av?

Problemet med installning under nattetid är att takhöjden inte är godkänd för hästen om man ska va petig.
 
Sv: Skor på eller av?

Mitt stall är inte godkänt för mina hästar heller :p 8cm för lågt till bjälkarna. Har haft hästar som är 15cm för höga under kortare uppstallning utan att de haft besvär av takhöjden, slår de huvet i taket hör de dessutom inte om det igen :p.
För permanent uppstallning så är det inte så smidigt med hästar över 170 kanske, men 10cm hit eller dit så länge hästarna har det bra och är ute mycket tycker jag inte gör så mycket.
 
Sv: Skor på eller av?

För hästens skull spelar inte takhöjden någon roll, men kommer det en kontrollant då blir det värre. :P
 
Sv: Skor på eller av?

Ja den dagen den sorgen :p, klagar ngn så får vi gräva ur boxarna så man sänker golvet en 20cm.
Köper vi en större häst då får vi nog också göra så :), men i nuläget så spar vi hellre de pengarna, höjde taket så mycket det gick och sänkte golvet när vi renoverade (innan vi köpte hästarna, hade tänkt mig en liten häst på 155cm, blev 2 på 167 istället :O), men box golvet är gammalt och tunnt så det är hyffsat enkelt att sänka.
 
Sv: Skor på eller av?

Inte nodvandigtvis.

Vi slussar in, dvs vi har en satt regel vilken hast som far ga med den nya forst. Det ar 2 som far ga ihop med nykomlingen forst... det minskar allt stok i hagen har namligen, gar de bra ihop med Jack och/eller Jace forst och man slapper in dom samtidigt i vanliga flocken sa haller de andra sig mer pa mattan an om vi skulle hytta in en ny hast med hela flocken pa en gang.

Men nar man ager alla hastarna sa lar man sig hur dom funkar och kan utga fran det, lite annorlunda i blandflock med flera agare.


Vi slapper inte in en skodd okand hast till vara. Vara gar f.o. barfota aret runt. Koper vi hast som ar skodd drar vi av skorna, satter den i egen falla och kollar om den funkar barfota...

Har sett skador efter sko-sparkar. Dom ar inte fina alls, ett sto som fick ett rejalt fult och djupt sar av en spark. Hade sakert blivit om o dan aven utan skon, men med skon blev det ett skarsar fran helsicket med tillhorande dranering och stygn, boxvila osv...

Shit happens, tyvarr, bade med skott och oskott. Men det ar inte ovanligt att folk vill att man drar av bakskorna i alla fall vid ihopslapp, och det finns ju anledningar for den standpunkten.
 
Sv: Skor på eller av?

Inte nodvandigtvis.

Vi slussar in, dvs vi har en satt regel vilken hast som far ga med den nya forst. Det ar 2 som far ga ihop med nykomlingen forst... det minskar allt stok i hagen har namligen, gar de bra ihop med Jack och/eller Jace forst och man slapper in dom samtidigt i vanliga flocken sa haller de andra sig mer pa mattan an om vi skulle hytta in en ny hast med hela flocken pa en gang.

Men nar man ager alla hastarna sa lar man sig hur dom funkar och kan utga fran det, lite annorlunda i blandflock med flera agare.


Vi slapper inte in en skodd okand hast till vara. Vara gar f.o. barfota aret runt. Koper vi hast som ar skodd drar vi av skorna, satter den i egen falla och kollar om den funkar barfota...

Har sett skador efter sko-sparkar. Dom ar inte fina alls, ett sto som fick ett rejalt fult och djupt sar av en spark. Hade sakert blivit om o dan aven utan skon, men med skon blev det ett skarsar fran helsicket med tillhorande dranering och stygn, boxvila osv...

Shit happens, tyvarr, bade med skott och oskott. Men det ar inte ovanligt att folk vill att man drar av bakskorna i alla fall vid ihopslapp, och det finns ju anledningar for den standpunkten.

Exakt!!
Man känner sina hästar, lite bit och spark dess imellan kan forakomma i en flock där ena vill prova sig fram upp i räng, men den utanståenda måste slås for att komma in och inte hamna som "hackkykling" åt dom andra.
 

Liknande trådar

Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 656
Senast: jemeni
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 692
Senast: Askur2017
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 013
Senast: tessan.g
·
Hästhantering Hej, jag har en haflinger valack på tre år! Han har börjat explodera mer och mer de senaste ca 6 månaderna (innan var det inte alls...
Svar
8
· Visningar
1 841
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp