Skor på eller av?

TheRedLightning

Trådstartare
När ni släpper ihop en ny häst till den befintliga flocken, brukar ni då ta av skorna på hästen som kommer - om de andra hästarna går oskodda?

Tack på förhand för svar. :)
 
Sv: Skor på eller av?

Skorna ser jag inte som något större problem och jag har nog aldrig varit med om att någon tagit av skorna vid ihopsläpp, däremot kan det vara bra att brodda av ifall man har broddar i skorna.
 
Sv: Skor på eller av?

Aldrig tagit av skor för ett ihopsläpp oavsett om andra hästar har haft skor eller inte, däremot undviker jag, som föregående talare redan påpekat, att ha broddar i om det inte är nödvändigt av annan anledning.
 
Sv: Skor på eller av?

Jag låter skor sitta kvar. :)
Brodda ur har jag gjort en gång då det var 4st ston som skulle släppas ihop och mitt sto hade nya "vassa" broddar, i kombination med att hon kan sparka lite ;) så då broddade vi ur.

Är det större flockar brukar vi inte brodda ur, tar för lång tid att brodda ur ca 10-15st hästar varje gång en ny ska in i flocken. Möjligtvis om man vet att det är en speciell som kan sparka.. så kan man ta bort broddarna bak på den.

Är det halt och is ute broddar jag aldrig ur. Då är risken större att hästen gör illa sig utan broddar än med.
 
Sv: Skor på eller av?

Jag låter skorna sitta kvar.
Vill dock inte släppa ihop hästar med brodd på och undviker därför att göra ihopsläpp vintertid. (Eller tja, om de övriga vill brodda ur sina går det väl bra, men jag vägrar brodda ur min.)
 
Sv: Skor på eller av?

Skulle aldrig falla mig in att ta av skorna på en häst som behöver dem.

Tänkt dig scenariot där hästen behöver kunna springa undan fort men inte kan för att den ömmar i fötterna. Vet en som gav sin häst lugnande när den skulle släppas ihop med nya hästar:banghead:
 
Sv: Skor på eller av?

Tar ej av skorna vid ihopsläpp, men eventuellt brodd. Men släpper ogärna ihop 2 nya hästar om de inte är bra underlag ute, då de oftast blir lite race. Så är de isigt och brodd behövs så avvaktar jag gärna.
 
Sv: Skor på eller av?

Skor på. Sen brukar vi aldrig släppa ihop alla på en gång. Stå inne ihop en natt sen släppas en eller ett par dagar med en häst innan de släpps allihop.
 
Sv: Skor på eller av?

När ni släpper ihop en ny häst till den befintliga flocken, brukar ni då ta av skorna på hästen som kommer - om de andra hästarna går oskodda?

Tack på förhand för svar. :)

Är det dina hästar eller non annans som gå å skod?

Vet inte vad dom andra har for häst erfarenhet men jag själv har sett bra kött skada en skod häst kan dela ut på en annan när dom val sätta igång och slås.

Det kan vara smart att rycka bak skor tills hästarna har gjort upp och slappa en del bortforklarning och skadastånd krav.
 
Sv: Skor på eller av?

Jag har inget som helst kött på benen för detta påstående, men jag har hört att:

Oskodda hovar krossar, skodda hovar bryter


I övrigt så har vi inte haft ihopsläpp med brodd bak, men väl med skor. Har fungerat bra hittills :)
 
Sv: Skor på eller av?

Vi broddar bara av. Sen brukar vi alltid ha låtit hästarna hälsa på varandra genom att stå i hagar bredvid varann m.m. så jag har faktiskt aldrig varit med om något riktigt "explosivt" ihopsläpp på nuvarande ställe.
 
Sv: Skor på eller av?

Skor på. Det frågar jag faktiskt inte ensom utan ser som en självklarhet. Broddar frågar jag om, jag vill ha fyra per sko och vill veta hur inack tänker om det.
 
Sv: Skor på eller av?

Skor på . Aldrig ngnsin brodd vid hopsläpp . Är det halkig årstid släpper vi inte ihop öht om hästarna MÅSTE ha brodd av den anledningen .
Bortsett från hopsläpp går alla hästar broddade runt om hos oss när de går med sina kompisar den halkiga perioden .
 
Sv: Skor på eller av?

Har aldrig ens tänkt tanken att plocka av skor. Däremot broddar tas ur, men är det stor risk för halka så får den nya gå brevid tills underlaget är bättre och underlaget går att springa på utan brodd.
 
Sv: Skor på eller av?

Det är lite vad jag funderat på också. Då stallägaren vill vid ett ihopsläpp att den nya hästen ska ta av skorna - om jag inte missminner mig gällde det främst bakhovarna, men vad händer då om de ömmar i bak men inte fram? Hinner de då undan?
 
Sv: Skor på eller av?

Du for ta av bak sko tills dom har gjort upp sen kan du sätta på igen, ta en vecka.

Stall äger vill komma med en forklarning till häst ägern om varfor dennas häst har blivit skadad och en veterinär kostnad.

Av gammalt säjer vi "bak ben skada, fram ben döda"
For det mesta slås dom med bak ben for att göra upp Bak till Bak, det är då skor kan riva sonder, riktig otur kan ett blodåder få träff.
Har varit med veterinären några gånger att sy ihop hästar som har slås med sko på......så jag verkligen ifrågasätter vad det är for hästfolk på den har tråden.
 
Senast ändrad:
Sv: Skor på eller av?

Jag tror faktiskt att det är lika stor risk för skada utan skor, skaderisken bestäms helt utav vart sparken tar. Tar sparken illa blir det skador, med eller utan skor!
Jag har sett hästar bli skadade av spark utan skor också så därför ifrågasätter jag ditt ifrågasättande av oss hästfolk.
 

Liknande trådar

Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 656
Senast: jemeni
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 692
Senast: Askur2017
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 013
Senast: tessan.g
·
Hästhantering Hej, jag har en haflinger valack på tre år! Han har börjat explodera mer och mer de senaste ca 6 månaderna (innan var det inte alls...
Svar
8
· Visningar
1 841
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp