skor eller INTE???vad tycker ni?

Sv: skor eller INTE???vad tycker ni?

Håller med sign "ang"

Man får oxå tänka på tyngden som hästen ska bära där han/hon ska hålla upp sin rygg och rumpa samt bog för att kompensera.
Det är inte lätt .....

Man bör ha i åtanke att även om hornet verkar hårt och okänsligt så är inte en hov så okänslig som man kan tro, jodå hästens horn är fullt jämförbar med våra fötter om man resonerar utifrån vikt.

Det finns hästar som inte ens klarar av att gå oskodda annat än i en mjuk hage, på annat underlag blir de otroligt ömma i hovarna. Alla hästar kan INTE gå oskodda, det måste man respektera. För de som klarar det hoppas man på att ägarna fattar det här med halkskydd vintertid, fast så är det inte heller i många fall. Då resonerar man som så att hästens hovar fäster som "sugproppar" på is, det är tyvärr en felaktig och farlig inställning som kan ställa till med obotliga skador på hästen.

Drog av dojjorna på min häst för knappt två månader sedan för att se hur det skulle gå. Tanken är att skon nyper lite i tån samt hämmar blodcirkulationen. Det som avgjorde var att jag sett hur min häst blivit alltmer plattfotad fram under det året hon varit skodd, ville utveckla skålform igen.
I början var hon jätteglad, fick mer spring i benen. Allt gick bra. Stenhård sula av naturen. Hovarna formade till sej lite grand. Under julhelgen var marken frusen. Efter det har hon varit ganska öm, hon tycker inte det är riktigt kul när jag rider henne ens på mjuk gräsmark, trots att det är en vecka sedan frosten gick ur marken igen. Ser också att hornväggen har flagat sej lite grand, i rimlig mängd visserligen.
Jag har raspat hovarna lite grand för att hjälpa dem att forma sej rätt, men har alldeles för lite kunnande i detta. Så totalt sett står jag i valet och kvalet att låta hovslagaren slå på dojjor igen när han kommer om ett par veckor. Bara för att vara säker på att jag inte rider en häst som har obehag, hemska tanke!
Planen är då att göra ett nytt försök längre fram, och då vara utrustad till tänderna med kunskaper och Boaboots.

Har också sedermera förstått att min hovslagare inte brukar bry sej om just utflytningen så mycket, men är duktig för övrigt. De prioriterar på olika sätt, hovslagarna. Det skadar inte att prova några olika under en längre tid.
Vad gäller gångarter tappade min häst galoppen genast när skorna drogs av, och går numer nästan bara flygande pass istället för galoppen. Känns otryggt att inte veta om det beror på ömhet eller att hästen tvärtom kände sej lite friare i början.

Jag tror nog att många hästar kan gå barfota om de bara har av naturen hårda hovar och en kunnig ägare. Man bör hålla på hela tiden och raspa och forma. Kanske är det så att flera av de hästar som anses inte kunna gå barfota skulle kunna de om de verkades på rätt sätt, alltså, man ska inte verka på samma sätt som man verkar när man ska ha en sko på. Och fler faktorer spelar ju också in. En hel del kunskap krävs, alltså.
Men självklart ska man inte vara fanatisk. Fungerar det att ha hästen barfota är det säkert det bästa, men ömmar den och man inte lyckas lösa det på annat sätt än med skor så får man faktiskt svälja sin stolthet...
Så prova, men var inte rädd för att ge upp. Prova isåfall igen när du kan mer! Du tar ju på dej ett himla ansvar. Och om inte annat så är det bra för hovarna att gå barfota åtminstone under viloperioden. Bättre än inget, kanske får man vara nöjd med det på vissa hästar.

Gå kurser eller ta hem en barfotaverkare. Det finns också litteratur att få tag på ganska lättvindigt. Var beredd på att skaffa Boaboots, de verkar vara bästa alternativet, går också bra att brodda. Eller andra boots ed. Läs andra trådar på forumen om hästvård på Buke, har skrivits mycket om barfotagång här, samt de många hemsidor som finns.

Sätt ditt samvete före principerna! Det har ju gått mode i barfotagång. En öm häst ska inte ridas - med eller utan skor. Och det där med ekonomi - skulle hästen fara illa så lär det ju kosta i andra änden iallafall.
Klokt av dej att börja med att fråga om råd på Buke, det har jag också gjort, men man behöver mycket mer kunskap än så, kan jag lova!

Förresten, jag läste i någon annan tråd om att det gör hoven hårdare att skrubba sulan med jodopax då och då, någon mer som hört det? Och det borde väl också minska risken för infektioner vid t ex hovböld, spiktramp etc?

När vi ändå är igång och snackar - kan boots ersätta järnskor helt? Alltid, aldrig, delvis? Vilka erfarenheter har ni (jag har inga, men överväger att köpa boots).
Skulle det betyda att de allra flesta hästar kan gå oskodda om de bara har bra boots?

Boots kan ersätta skor vid normal ridning, inte i hagen (finns inga som rekommenderas för dygent runtanvändning) och jag skulle nog tveka att använda boots vid stora påfrestningar såsom terränghoppning eller travtävlingar, en del har problem med att skorna inte sitter kvar i alla lägen och ibland är det viktigare än andra gånger.

Jag föredrar faktiskt skor, eftersom hästen får bättre gång av det... rätta mig om jag har fel! :p
Även den hästen som gått utan skor hela livet, och aldrig visat tecken på ömfothet fick mer lyft o sträck när han skoddes fram vid 20 års ålder :) Verkar som om de vågar sträcka ut lite mer...

Har Hruni frá Snartarstödum hemma nu, oskodd tills vidare, och jag kan säga att han är inte ömfotad men visar inte på långa vägar upp den fina gång han har i sig!

Vad har ni för erfarenheter av det här med oskodd- bra/dålig gång?

Boj skrev:
Man bör ha i åtanke att även om hornet verkar hårt och okänsligt så är inte en hov så okänslig som man kan tro, jodå hästens horn är fullt jämförbar med våra fötter om man resonerar utifrån vikt.

Det finns hästar som inte ens klarar av att gå oskodda annat än i en mjuk hage, på annat underlag blir de otroligt ömma i hovarna. Alla hästar kan INTE gå oskodda, det måste man respektera. För de som klarar det hoppas man på att ägarna fattar det här med halkskydd vintertid, fast så är det inte heller i många fall. Då resonerar man som så att hästens hovar fäster som "sugproppar" på is, det är tyvärr en felaktig och farlig inställning som kan ställa till med obotliga skador på hästen.

:bow: Tack, jag har gjort den erfarenheten! Vi red ut en gång på skäcken vi hade barfota. Han var halt på båda fram efter trekvart och krånglade länge efter det med att gå en grusväg i skogen där de lagt makadam. Han ville gå i diket varje gång vi kom dit, trots att han var skodd. Kan tillägga att hanhade 4 vita hovar som växte snabbt men hade så mjukt horn så det slets ner väldigt fort och fläktes fort också. Har en halvsyster till honom med 4 vita hovar, har hårdare hovar men det blir inget kvar att sko om jag provar rida henne barfota. Har gjort samma erfarenhet på svarta hovar men de tål mer än de vita. Skäcken är den känsligaste jag haft. Har hellre inte haft någon värre på att växa. Täta omskoningar var 6:e vecka räckte knappt...

Så långa turer som jag rider och på så mycket grusväg men även minst 3 km asfalt (1,5 x 2 för att ta mig till och från skogen) och med det tempot jag håller, så fungerar inte barfotagången annat än i hagen. Har provat på alla men efter ett par-tre ggr måste jag sko annars har jag inga hovar kvar.

Anette

Muninn skrev:
Jag föredrar faktiskt skor, eftersom hästen får bättre gång av det... rätta mig om jag har fel! :p
Även den hästen som gått utan skor hela livet, och aldrig visat tecken på ömfothet fick mer lyft o sträck när han skoddes fram vid 20 års ålder :) Verkar som om de vågar sträcka ut lite mer...

Har Hruni frá Snartarstödum hemma nu, oskodd tills vidare, och jag kan säga att han är inte ömfotad men visar inte på långa vägar upp den fina gång han har i sig!

Vad har ni för erfarenheter av det här med oskodd- bra/dålig gång?

:bow: Skönt att höra att någon mer än jag också konstaterat att hästarna har mycket bättre gång med skor än utan. Det har gällt samtliga mina och även mina kompisars hästar, både de som förespråkar skor och de som förespråkar barfotagång. Men de som förespråkar barfotagång verkar inte se att deras hästar ömmar och har tappat steglängden. Lyften kanske finns kvar och tom blir bättre, vilket inte är så konstigt. Om jag går barfota tar jag kortare steg och lyfter fötterna högre, aj, aj aj, om jag nu inte går på mjukt gräs förståss. Det är ingen idé att försöka påpeka det heller för det blir bara bråk. Tycker det är bra att det tillåts tävlingar barfota. Domarna borde kunna ge en opartisk bedömning av hästarna och då kanske de vaknar. Fast tävlingsbanorna har ju ett ganska skonsamt underlag trots allt.

Tycker inte vi kan prata om naturlig hästhållning heller. Vi rider dem och kräver mycket mer av dem än vad som krävs av en vildhäst. Dessutom är hästen gjord för stäppen och de gröna ängarna. Människan har trängt ut den i oländig terräng på vissa ställen, men den naturliga miljön är på gröna slätter! Glöm inte det! Dessutom har de vilda hästarna genom generationer sållat bort de som har hovar som inte klarar terrängen. De hästarna dör helt enkelt eller blir rovdjurens offer. Vi har inte gjort det urvalet i vår avel, glöm inte bort det heller!

Anette

:bow: :bow:

Sant sant!

kan inte ens säga att jag tycker de lyfter mer, de mest trippar fram som om de vore rädda att både lyfta och sätta ner fötterna...

jag tror att om vi nu rider hästen, så måste vi ge den de bästa förutsättningarna för att göra ridningen så behaglig som möjligt. Och i detta tycker jag ingår ett passande bett, en passande sadel (eller en prefekt ryttare som sitter suveränt barbacka ;) ) och den tryggheten skor innebär!

Erkännas ska väl att underlaget på våra ovalbanor inte är mjukare för hovarna (men sjutton så mycket bättre för lederna!) än en dressyrbana, snarare tvärtom... dressyrbanorna är ju som att gå runt på ett hopptorn ;) usch... nu var jag lite elak mot de stora brunas "anhängare" :rofl: Är på busigt humör idag ;)

Det beror som sagt var mycket på individen om dom klarar av att gå barfota.

Hade en ardenner på foder innan jag köpte min islandshäst. Hon var oskodd när hon kom, för hon gick bara i hagen och hade ett riktigt hästliv :). Ägaren sa att om jag skulle rida mycket på asfalt kanske jag skulle sko henne. Den första tiden hade jag tänkt ta det lite lungt och sätta igång henne försiktigt. (Tvi fick jag för det, full fart skulle det vara). Men iaf red 1 gång på en mjuk stig i skogen och 1 gång på grus sen hade hon så ont i fötterna. Jag tror inte det bara berodde på att hon gick dom 2 gångerna utan hon stod med en annan häst i paddocken (hård paddock) några dagar och för att komma till sommarhagen var hon tvungen att gå på lite asfalt.

Hon kunde inte gå så ont hade hon i fötterna. Att inte sko den hästen fort som ögat hade varit idioti! Och hon hade varit skodd 1 gång innan. Inbilla mig att man "förstör" fötterna så mycket på en skoning så hästen inte kan gå barfota igen!!

Alla hästar födds inte med bra hovkvalité, alltså kan inte alla hästar gå barfota heller. (om dom inte bara ska gå i en hage vill säga).

sambaengi skrev:
:bow: Skönt att höra att någon mer än jag också konstaterat att hästarna har mycket bättre gång med skor än utan. Det har gällt samtliga mina och även mina kompisars hästar, både de som förespråkar skor och de som förespråkar barfotagång.
Anette

Mycket intressanta synpunkter! Någon mer som har provat och verkligen jämfört? Om hästen går renare i någon gångart, byter favoritgångart, steglängd och aktion...
Alltså jämfört barfota - skor - Boaboots (e.d.) och då ska de vara barfotaverkade på riktigt sätt och färdiganpassade, annars är inte jämförelsen relevant.
Reagerar hästen likartat på Boaboots som på viktboots? Boabootsen lär vara ganska så tunga. Vad händer med hästen om den är vana att alltid gå med tunga vikter på fötterna? Jämfört med icke-gångartshästar.
Detta vill iallafall jag veta mycket mer om!

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Ja, ingen har väl missat att Naturskyddsföreningen kommit med den rekommendationen...
15 16 17
Svar
326
· Visningar
9 344
Senast: Enya
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
699
Senast: Squie
·
Kultur Vilken är den bästa filmen ni någonsin sett? Behöver inte vara kvalitetsmässigt bra utan kan vara bra av anledningar ni själv väljer...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
4 486
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
709
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka