Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Boj skrev:Man bör ha i åtanke att även om hornet verkar hårt och okänsligt så är inte en hov så okänslig som man kan tro, jodå hästens horn är fullt jämförbar med våra fötter om man resonerar utifrån vikt.
Det finns hästar som inte ens klarar av att gå oskodda annat än i en mjuk hage, på annat underlag blir de otroligt ömma i hovarna. Alla hästar kan INTE gå oskodda, det måste man respektera. För de som klarar det hoppas man på att ägarna fattar det här med halkskydd vintertid, fast så är det inte heller i många fall. Då resonerar man som så att hästens hovar fäster som "sugproppar" på is, det är tyvärr en felaktig och farlig inställning som kan ställa till med obotliga skador på hästen.
Muninn skrev:Jag föredrar faktiskt skor, eftersom hästen får bättre gång av det... rätta mig om jag har fel!
Även den hästen som gått utan skor hela livet, och aldrig visat tecken på ömfothet fick mer lyft o sträck när han skoddes fram vid 20 års ålder Verkar som om de vågar sträcka ut lite mer...
Har Hruni frá Snartarstödum hemma nu, oskodd tills vidare, och jag kan säga att han är inte ömfotad men visar inte på långa vägar upp den fina gång han har i sig!
Vad har ni för erfarenheter av det här med oskodd- bra/dålig gång?
sambaengi skrev:Skönt att höra att någon mer än jag också konstaterat att hästarna har mycket bättre gång med skor än utan. Det har gällt samtliga mina och även mina kompisars hästar, både de som förespråkar skor och de som förespråkar barfotagång.
Anette