S
sambaengi
Sv: skor eller INTE???vad tycker ni?
Håller helt med dig!
ang skrev:Idealet är ju att ha hästen utan skor men man får ju se till ALLA omständigheter innan man beslutar sig.
Att snacka om "naturligt" tycker jag tenderar till att bli farligt - människan har gjort långt mer omfattande ändringar i hästens liv då den domesticerats och allt är inte per automatik av ondo. Och VAD är naturligt? Kan du tillfredställa din hästs vandringsbehov med riktigt bra hagar? Hur fodrar du? Varför rider du, det är knappast naturligt? Hur ser ditt stall och dina rutiner ut?
Självklart är det skillnad på god och dålig hovvård, men detta gäller ju faktiskt både MED och UTAN skor. De barfotarörelser som startat tycker jag man skall granska kritiskt eftersom de ofta presenterar nya rön med tvivelaktig förankring. Man jämför gärna äpplen och päron och det är inte ovanligt att man accepterar månader av smärta i en övergångsperiod för hästens del - något som svensk djurskyddslagstiftning faktiskt inte tillåter även om du som ägare kan tänka dig att utsätta din häst för det.
Att hoven mår så dåligt genom att skos är ett uttalande jag än så länge tar med en stor nypa salt. Det som brukar begränsa hästens livslängd är deras tänder, inte om det spikats i hovarna eller ej.
Juvelflickan, du får gärna presentera källor för dina uttalanden. Gällande "sugproppen" t ex och hur denna skall tänkas fungera. Har du haft en häst barfota en vinter med mycket is t ex?!
Håller helt med dig!