skor eller INTE???vad tycker ni?

Sv: skor eller INTE???vad tycker ni?

ang skrev:
Idealet är ju att ha hästen utan skor men man får ju se till ALLA omständigheter innan man beslutar sig.

Att snacka om "naturligt" tycker jag tenderar till att bli farligt - människan har gjort långt mer omfattande ändringar i hästens liv då den domesticerats och allt är inte per automatik av ondo. Och VAD är naturligt? Kan du tillfredställa din hästs vandringsbehov med riktigt bra hagar? Hur fodrar du? Varför rider du, det är knappast naturligt? Hur ser ditt stall och dina rutiner ut?

Självklart är det skillnad på god och dålig hovvård, men detta gäller ju faktiskt både MED och UTAN skor. De barfotarörelser som startat tycker jag man skall granska kritiskt eftersom de ofta presenterar nya rön med tvivelaktig förankring. Man jämför gärna äpplen och päron och det är inte ovanligt att man accepterar månader av smärta i en övergångsperiod för hästens del - något som svensk djurskyddslagstiftning faktiskt inte tillåter även om du som ägare kan tänka dig att utsätta din häst för det.

Att hoven mår så dåligt genom att skos är ett uttalande jag än så länge tar med en stor nypa salt. Det som brukar begränsa hästens livslängd är deras tänder, inte om det spikats i hovarna eller ej.

Juvelflickan, du får gärna presentera källor för dina uttalanden. Gällande "sugproppen" t ex och hur denna skall tänkas fungera. Har du haft en häst barfota en vinter med mycket is t ex?!

:bow: Håller helt med dig! :bow:

Boj skrev:
Ursäkta men det är ingen bläckfisk du rider på. :rofl: Detta är en ren myt att hoven blir som en sugpropp på is, det blir den inte. Är hästen normalt sett skolös är man skyldig att ge hästen ett halkskydd under arbete, går hästen däremot bara i en hage behövs ju inget sådant.

Häst i arbete är hästar som rids eller körs på halt underlag, som det kan bli vintertid. På sina ställen värre än andra, det finns andra broddbara alternativ än skor.

Även i hagen kan saker hända. Jag har varit med om att en unghäst och ett föl halkat omkull och fått bäckenet skevt så jag varit tvungen att ta ut chiropraktor! Det räcker med en pöl med is på för att olyckan skall vara framme. Och mina unghästar går givetvis barfota och inte tusan fungerar hovarna som en sugpropp på isen! Har för 30 år sedan varit med om att en oskodd fjording skulle ledas en kort sträcka på en grusväg och halkade omkull på en frusen vatttenpöl. Vi tjejer hade ett elände att få upp den men till sist lyckades det efter att vi hämtat granris. Inga sugproppar där heller, tyvärr...

Anette

Asska skrev:
Jag har lovat mig själv att inte sko min unghäst. Eftersom hon aldrig haft skor så ska det inte slås i en enda söm i hennes fötter :smirk:

Jag har faktiskt fått tänka om. I somras när jag red in henne upptäckte jag att hon inte alls tyckte det var så mysigt att gå barfota på en del ställen. Så nu till våren ska jag faktiskt låta sko henne innan själva utbildningen av henne börjar. :smirk:

Hon går än i dag utan skor men nu är det vinter och då fungerar det alldeles utmärkt. :D

Som sagt, titta på din häst och se hur h*n känner/uppför sig på olika underlag. Klarar du att inte rida på just sådant underlag som kan vara besväligt för din vän så går säkert barfota super.

Glöm dock inte att vara lyhörd på din häst :cool:

:bow: Klokt sagt! :bow:

Boj skrev:
Som svar på ursprungstråden, det är helt individuellt om hästen klarar sig utan skor eller inte. Vissa hästar blir enormt ömfotade, såpass att det går ut över deras hälsa rejält. Man skall komma ihåg att minskade rörelser för hästen pga smärta kan ge upphov till andra problem, min pålla höll på att åka på en lunginflammation för att hon stod för stilla. Fast i just de fallet handlade det inte om ömfothet pga skolöshet, men är en tänkvärt scenario.

Att ha hästen utan skor är inget självändamål, för kan inte hästen vara utan skor få man helt enkelt acceptera det.

Med anledning av vad ang skriver så är ju det mesta av vad vi använder på hästen tänkt som hjälpmedel, dvs bett, sadel, skor osv skall inte vara av ondo. Men de kan bli det pga våran egen tanklöshet eller rent slarv, genom att man inte använder ett tillpassat bett eller utprovad sadel på hästen. Likaså är det viktigt att man har tagit reda på vem som håller på med hästens hovar, detta är ett måste oavsett om hästen har skor eller inte. En taskig verkning/skoning kan ge stora problem en lång tid framöver, i värsta fall på livstid.

:bow: Håller helt med! :bow:

Anette

Balderum skrev:
Jag köpte easyboots efter tips av en som använt dem länge och var nöjd. Broddar kan köpas till o sättas på. Kostar en del, men eftersom de sägs hålla väldigt länge skall det ändå bli ekonomiskt.

Jag kan nog hålla med om att det går bättre utan skor i vissa fall. Min travaktiga pålle töltade glatt förra vintern innan skorna kommit på. Sedan blev det besvärligare trots 8 mm skor runt om...Som han töltat med i somras.

Har varit med om flera hästar som fördrar tölt framför trav när de är oskodda. Alla har varit ömfotade och eftersom tölten saknar sväv så är den skonsammare i belastning på hoven än traven. När sedan samma hästar blivit skodda har de avslappnat sträckt ut i kanonfin trav men inte varit lika töltvilliga längre... De får ju jobba mer samlat i tölten och alla väljer ju den lättaste och behagligaste vägen...

Anette

OlleAtlas skrev:
Absolut! Man får fundera över hur man själv vill göra, studera sin häst noggrannt och se ifall det är lämpligt.

För min häst och mig verkar fördelarna vara många, och de flesta jag känner som har sina hästar barfota fungerar det för. Men det är såklart helt individuellt hur man gör och när det fungerar.

Rätt för någon är fel för någon annan. Det är som sagt olika för olika hästar och för olika ryttare. Men det är alltid nyttigt att höra olika synsätt, plus och minus från andra hästmänniskor.

OlleAtlas

Jag har provat på de flesta av mina hästar men såsom jag rider och på de underlag jag rider (1½-2 timmar och mycket tempo och grusväg/skogsväg samt stigar och hyggen), så slits hovarna ner på några ggr så hovslagaren knappt kan sko, så jag har lagt ner projektet att rida barfota kvickt. Vissa hästar blir ömfotade efter en gång och kanske trekvarts ridning eller tom fläker hovarna första gången. Suck! Vem önskar inte att man enbart behövde verka istället för att behöva sko!?

Anettte

Anette

Du måste tänka i individuella banor vad gäller skornas vara eller inte vara; som med så mkt annat.

Min pålla har inga skor nu. Jag har lyssnat till hovslagaren som anser att det är helt onödigt att ha skor på många hästar i dessa trakter under ett par månader av vinterhalvåret. (Detta beroende på det underlag som är rådande.)

Annars har min pålla behövt skor för att fixa sommarens hårda underlag.

Det finns också alternativ till järnskor.

Tjingeling!

Det blir inte som en sugpropp på isen.
Oskodd är bättre än skor utan broddar på vintern men alla dessa tycker jag är sämre än skor med broddar.Hästen får ju inga som helst fästen när det är halt å det kan bli förödande konsekvenser , tex är muskel bristningar otroligt vanliga på hästar som halkat.

Jag vågar knappt vara å promenera med min unghäst då han bara halkar hela tiden å det är inte ens is på vägen utan snö.
Nej usch, skulle aldrig sätta mej på en oskodd häst på vintern :eek:

Kan inte annat än hålla med tillbaka ;)

Just att hästen föredrar, eller har lättare för, andra gångarter när skoningen ändras eller skorna tas av är nåt som man bör fundera på. Boj har också tagit upp en viktig del i det hela - nämligen ANNAN påverkan på kroppen. Och det kan vara alltifrån minskade rörelser pga att hästen är ömfotad i oskott skick till att felaktiga vinklar (skodd som oskodd) faktiskt orsakar en hälta eller överansträngning. Eller felaktig ridning eller utrustning ...

Listan kan göras så förbaskat lång, och det finns aldrig EN väg som är allena saliggörande. Den behagligaste/ lättaste vägen för hästen är ju inte heller den allra bästa på sikt - och där kommer vårt ansvar som ryttare, utbildare och ägare återigen in.

Jovisst kan det hända även i hagen, vem har påstått något annat. Däremot föreskriver djurskyddet halkskydd under arbete, men inte vid te x hagvistelse. Men då förstår man kanske hur lätt olyckan är framme när hästen kan trilla utan en vinglig ryttare, hur bler det då när den har belastning uppepå vid halt väglag.

Personligen skulle jag inte vilja riskera varken hästens eller min egen hälsa på det sättet.

Jaha, det kanske är därför mina hästar töltar istället för travar på isigt underlag (i hagen, där jag om jag vore häst hade skrittat!) Vi har varit lite förvånade att även de som är 4-gångare med trav som favoritgångart har valt tölten över "isfläckarna". Givetvis skrittar de vanligtvis när det är halt. Det här har varit vid tillfällen när hela flocken sätter fart, tex när vi ropar efter dem och de vet att det är/kan vara kraftfoder på gång! :d

Eila

chrysler skrev:
Det blir inte som en sugpropp på isen.
Oskodd är bättre än skor utan broddar på vintern men alla dessa tycker jag är sämre än skor med broddar.Hästen får ju inga som helst fästen när det är halt å det kan bli förödande konsekvenser , tex är muskel bristningar otroligt vanliga på hästar som halkat.

Jag vågar knappt vara å promenera med min unghäst då han bara halkar hela tiden å det är inte ens is på vägen utan snö.
Nej usch, skulle aldrig sätta mej på en oskodd häst på vintern :eek:

Håller med. Är det halt ute så rider inte jag barfota tack! Man kan ju faktiskt själv hamna under hästen också om den halkar kull.

Anette

ang skrev:
Kan inte annat än hålla med tillbaka ;)

Just att hästen föredrar, eller har lättare för, andra gångarter när skoningen ändras eller skorna tas av är nåt som man bör fundera på. Boj har också tagit upp en viktig del i det hela - nämligen ANNAN påverkan på kroppen. Och det kan vara alltifrån minskade rörelser pga att hästen är ömfotad i oskott skick till att felaktiga vinklar (skodd som oskodd) faktiskt orsakar en hälta eller överansträngning. Eller felaktig ridning eller utrustning ...

Listan kan göras så förbaskat lång, och det finns aldrig EN väg som är allena saliggörande. Den behagligaste/ lättaste vägen för hästen är ju inte heller den allra bästa på sikt - och där kommer vårt ansvar som ryttare, utbildare och ägare återigen in.

:bow: Nu håller jag med igen! Väldigt praktiskt när man vill spara tid ;) och någon annan resonerar likadant!

Anette

Boj skrev:
Jovisst kan det hända även i hagen, vem har påstått något annat. Däremot föreskriver djurskyddet halkskydd under arbete, men inte vid te x hagvistelse. Men då förstår man kanske hur lätt olyckan är framme när hästen kan trilla utan en vinglig ryttare, hur bler det då när den har belastning uppepå vid halt väglag.

Personligen skulle jag inte vilja riskera varken hästens eller min egen hälsa på det sättet.

Håller med dig också! Nej, du påstod inget annat, jag bara fyllde i med lite egna erfarenheter.

Anette

Eila skrev:
Jaha, det kanske är därför mina hästar töltar istället för travar på isigt underlag (i hagen, där jag om jag vore häst hade skrittat!) Vi har varit lite förvånade att även de som är 4-gångare med trav som favoritgångart har valt tölten över "isfläckarna". Givetvis skrittar de vanligtvis när det är halt. Det här har varit vid tillfällen när hela flocken sätter fart, tex när vi ropar efter dem och de vet att det är/kan vara kraftfoder på gång! :d

Eila

Japp, säkert! Jag har gjort samma erfarenheter. Det gäller även i stallgången som är cementerad och liksom asfalt kan vara halt för en oskodd häst. De kan halka där och väljer då inte sällan att tölta istället för att trava om de har bråttom ut! Självklart ger tölten mindre halkrisk än traven och mindre ju kortare steg och mer samling. Och är det riktigt halt då skrittar de med trippesteg.

Anette

Lånar knapp...

Jag skulle vara mycket tveksam till att börja med barfotagång mitt i vintern. Halt, knaggligt och hårdfruset.
Några av hästarna i "mitt" stall har helt plötsligt blivit barfota. Några av dom stannar en bra bit ifrån fodringsstället som var upptrampat vid lera och sedan frös till världens knaggligaste och puckligaste isgata. De vill inte gå där alls, för att det gör ont!
Det går heller inte att rida dessa hästar överallt. Sugpropp, jo pyttsan!
Undrar om man tycker att det är jättetoppen med barfotahäst när den går omkull eller fläker sig?
Spänningar byggs upp i en häst som hela tiden går och är rädd för att halka eller har ont i sina fötter. Det främjar varken gångarter eller allmäntillstånd.

UPPMÄRKSAMMA OCKSÅ: Det har kommit anmälningar mot barfotaverkning med tanke på djurskyddet, blödande hovar, ömhet, inflammationer etc.

God hovvård innebär att hästen i de allra flesta fall kan vara skodd. Ska man börja med barfotagång kan det kanske vara lämpligare att börja på gräs under bete?

Själv har jag hästen skodd och broddad med fyra brodd i varje sko dygnet runt på vinterhalvåret. Barfota vid bete och vila när det är isfritt.
En bra hovslagare är oersättlig, men aldrig billig. Och att ha hästen barfota för att ev spara några kronor är verkligen dumsnålt.

Marirta

En bra hovslagare är oersättlig, men aldrig billig. Och att ha hästen barfota för att ev spara några kronor är verkligen dumsnålt

Precis, visst är det dumsnålt. Jag upplever faktiskt att många tar av skorna för att spara några kronor, inte alla dock men tyvärr många nog. Och sen skall det gå extra länge mellan verkningarna, fast sanningen tydligen är den att vissa hästar kan komma att behöva bli verkade betydligt oftare än vid skoning.

Nu hör ju jag till dom som förkortar mina hästars liv, dels låter jag den dumma dumma hovslgaren spika fast skorna på hovarna och som kronan på verket kan dom ha täcke också. :eek: Likafullt har dom tydligen cirkulation i sina hovar, och det förvånar många barfotaförespråkare även en och anna vetrinär. :o Den sista menade att han inte var van vid att hästar hade ljumma fötter, så han var tvungen att tillkalla sin äldre kollega som bokstavligt talat höll på att ramla ihop av skratt. :rofl:

Fortfarande vidhåller jag, visst barfota om det funkar och med ett lämpligt halkskydd vintertid. Funkar det inte, sko på igen. Funderar man på hur man skall lösa det, ta av skorna och gå barfota själv då lär beslutet komma väldigt raskt. :angel:

Den barfotaverkare som lovat att hjälpa mig kommer en gång i veckan den första tiden. Så billigare blir det inte. För mig är det verkligen inte en ekonomisk fråga, utan när jag tittat på hennes hästar (halvblod) så har de fantastiska hovar. Hårda, släta med bra vinklar. De rids mest ute i naturen, varje dag, blandade underlag. Precis som med vilken hovis som helst, måste man vara jätteförsiktig i sitt val. Det finns duktiga och så finns det mindre duktiga.

Har bestämt mig för att prova, går det inte så skor jag igen. Har några "förlöpare" som jag studerat och för deras hästar fungerar det fint.

Lovar att rapportera hur det går.

OlleAtlas

Tycker inte man kan jämföra våra fötter med hästarnas :mad: , de är helt olika till utseende och tålighet.
Bara för att vi t ex inte kan gå på stigar med sticksiga barr behöver det inte betyda att hästen också måste ha skor..

Tyckte du gjorde en dålig jämförelse.

Nej, inte kan man göra jämförelsen mellan fot och hov - men man bör självklart inte heller ha en romantiserad bild om en "naturlig" hästhållning för få hästhållare har sig möjlighet (eller kunskap) för detta.

Man kan heller inte bortse ifrån att en bar hov lätt KAN ömma, och att halkskyddet blir mycket sämre än med broddat beslag.

Gällande vildhästverkningsförespråkarna så brinner många för sin sak vilket gör att jag ibland blir rädd att man glömmer individen som får svara för din övertygelse, nämligen hästen. På gott och ont.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Ja, ingen har väl missat att Naturskyddsföreningen kommit med den rekommendationen...
15 16 17
Svar
326
· Visningar
9 344
Senast: Enya
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
699
Senast: Squie
·
Kultur Vilken är den bästa filmen ni någonsin sett? Behöver inte vara kvalitetsmässigt bra utan kan vara bra av anledningar ni själv väljer...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
4 486
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
709
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka