Skor/Boots till liten fryssen hund

Rufss

Trådstartare
Har en liten hund som fryser otroligt mycket om tassarna om det blir kallt på vintern, räcker med några minusgrader. Det går inte att få henne att gå ut. Kroppen är ju ingen fara, hon har ju sin tjocka "overall". Ni med små eller stora hundar som lätt fryser på vintern om tassarna tycker ni skor/boots funkat och vad ska man välja??

Sv: Skor/Boots till liten fryssen hund

Jag har skor i modell gympaskor till Billy.
Han hatar dem.

Jag tror att strumpmodell är bättre :)

Jag köpte Muttluks till chihuahuan jag hade. Dom skorna ska tydligen vara jättebra. Fast i vårat fall funkade dom inte då min chiuahua endast vägde 1,2 kg så inte nog med att den minsta storleken var för stor, så vägde han för lite för att helt enkelt trycka ner dom för att kunna stå rakt (platt) med tassen, utan han blev ståendes på tå, det pga att dom var så stela och rätt hårda.
Men har iaf hört av andra med större hundar att dom ska va bra! Rätt dyra dock.. :/

Jag köpte skor till min ena whippet när hon opererat en trampdyna. Ärligt talat trodde jag hon skulle vägra röra sig med dem, men hon travar på väldigt glatt med dem. De jag har kommer från Sabro, tror dock att det är en nyare modell som är ute nu (den på bilden). På mina är nämligen dragkedjan på framsidan av foten. Men annars ska det vara samma sko.

00012240.jpg

Den är väldigt stabil och slitstark. En bekant har likadana till sin hund som har corns, så den går i princip alltid med skor när de går på asfalt. Efter något år blev de lite slitna i sulan, men det kunde en skomakare fixa för en femtiolapp.

Jag har skor till min lille som heter Trixie walker active protection boots * Länk borttagen av moderatorn* ta bort länken om det räknas som reklam)) och de är de bästa jag har haft. Har provat ett X antal tidigare och ingen av dom har varken suttit fast lika bra eller hållt alls lika bra. Alla andra har antingen trampats av eller gått sönder efter bara några användningar. Dessa skor köpte jag i januari eller så i år och de höll finfint hela vintern, ser fortfarande ut som nya. Rekommenderas!

Senast ändrad av en moderator:

Jag köpte Muttluks till chihuahuan jag hade. Dom skorna ska tydligen vara jättebra. Fast i vårat fall funkade dom inte då min chiuahua endast vägde 1,2 kg så inte nog med att den minsta storleken var för stor, så vägde han för lite för att helt enkelt trycka ner dom för att kunna stå rakt (platt) med tassen, utan han blev ståendes på tå, det pga att dom var så stela och rätt hårda.
Men har iaf hört av andra med större hundar att dom ska va bra! Rätt dyra dock.. :/

Jag köpte dom och de gick sönder nästan till oanvändbarhet efter knappt en säsong och då är det bara min lilla pudel på 8,5 kg som går på dom :crazy:

Jag köpte dom och de gick sönder nästan till oanvändbarhet efter knappt en säsong och då är det bara min lilla pudel på 8,5 kg som går på dom :crazy:

Men ojdå! Inte alls bra...inte minst då de är så dyra.. :crazy:
De som sagt att de är bra är en som bl.a har dom till sin amstaff på ca 30kg, fast hon har oxå bara använt dom en vinter hittills vad jag vet. De andra som rekommenderade dom har jag ingen aning om hur länge de använde dom.
Men ja jag vet inte, har som sagt ingen större erfarenhet själv av dom...min hund dog tyvärr våren efter så det blev bara 2 vintrar han behövde plågas med frusna tassar..

Men ojdå! Inte alls bra...inte minst då de är så dyra.. :crazy:
De som sagt att de är bra är en som bl.a har dom till sin amstaff på ca 30kg, fast hon har oxå bara använt dom en vinter hittills vad jag vet. De andra som rekommenderade dom har jag ingen aning om hur länge de använde dom.
Men ja jag vet inte, har som sagt ingen större erfarenhet själv av dom...min hund dog tyvärr våren efter så det blev bara 2 vintrar han behövde plågas med frusna tassar..

Men fy, jag beklagar sorgen :(

Saken med de skorna var också att de inta satt på så bra så om hunden var ute och skuttade i en snödriva så var troligtvis minst en sko borta, samt att de var väldigt hala så det var rentav farligt (med tanke på sträckningar och dylikt) att gå på t.ex. hårdpackad snö/ is med dom.

kl
Tack alla för tipsen, ska kolla upp allt ni rekomenderat, bäst att köpa i tid, rätt var det är kanske det är snö och minus....

Beklagar sorgen till dig som miste din lille chihuahua!

Vi har jokkesockor

Han går inte ut utan dom.. inte alls. Står bara där på altan och vänder in.

Vi tar på dom om det är kallare än -10.

P1000754.jpg

Har du provat att smörja in tassarna med vaselin (vattenfri) precis innan ni ska gå ut. Det kan göra att hundarna fryser mindre om tassarna eftersom kylan inte går in på samma sätt i tassarna när det finns ett skyddande lager fett. Speciellt om det är snö. Och så bör man undvika att gå där det är saltat eftersom saltet kyler mer än snön. Saltet kan dessutom svida i tassarna. Måste man gå där det är mycket salt så kan man använda ett tjockt lager konsistensfett till tassarna istället. Torka i så fall av tassarna när du kommer in så att det inte blir fula fettfläckar på mattor o liknande.

Jag mötte en vinter en yorkie som hade något liknande. Hans matte hade sytt själv av fleecetyg.
Han vägrade att gå ut i kylan utan dem.

Har inte prövat kan kanske hjälpa till viss grad men tror hon behöver skor faktiskt iom att hela hon är så tunn liten och fryssen av sig...

Hmm, mina sykunskaper är begränsade men jag känner folk som är duktiga hihi sätta dom på detta kanske:laugh:

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 271
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 714
Senast: fixi
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 820
Senast: Maniac123
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 425
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka