Skor att limma på???

Sv: Skor att limma på???

Jag har flappskor på min häst. Bara fram. Min erfarenhet har varit goda. Fötterna växer bra. Nackdelen har varit att dom spricker när det blir riktigt kallt. Inte alltid men det har hänt. Men dom har fungerat ändå.

Borkan skrev:
Milly:

Dessa har jag heller aldrig hört talas om - du har ingen bild? :bump:

Sulor brukar finnas att köpa lite här och var där även skor säljs. har du Hööks katalogen?
Men vissa hovisar har speciella hovkudd -sulor. Finns moderna som har en kudde av gummi i mitten, det hade min senaste hovis.
Dock fick min hovkuddar genom den gamla typen - dvs vanliga plastsulor och silikon insprutat mellan plastsulan och hästens sula.
Plastsulan sitter alltså, precis som snösulor, mellan hoven och järnskon.

Borkan skrev:
Minimi:

Jag förstår inte riktigt hur dessa ser ut?:confused:
Sulor utanpå skon?
Han har i o för sig inte haft några hovbölder men det skulle vara intressant o se hur de ser ut!

Hovslagaren vet säkert. men det är en plåtsula som tex Hådéns hovslagaren på solvalla kan skära till om de får EXAKTA mått.
Den skruvas fast med 4 broddar, vilket gör att man varje dag kan ta av den och göra ren under.
Måtten måste vara helt exakta m inritade b roddhål för att det ska gå att skruva fast skon. Det är pilligt att få en exakt mall. Min hovslagare gjorde mallen när vi behövde. Sen fixade Hdéns själva sulan.

Den ligger alltså utanpå skon s a s.

Effektivt skydd mot slag om sulan är skadad (min hade tex spiktramp
m blödning i hoven.)
Jag tänkte att det kunde behövas under en kortare period på en mycekt sulöm häst. Gummisulor är ju inte så bra eftersom det inte går att göra rent under coh stenar mm kan kila sig in och trycka.

Flappsulor ger inte samma effektiva avlastningn.

I bästa fall kan man använda de här sulorna igen eftersom de är hållbara och skon slits ju inte lika mycket med sulan så den kan användas igen. Broddhålen kan då passa så man slipper köpa ny sula.

Mycke intressant det där med plåtsulorna... Perfekt till sulömma hästar!

Men vad kostar det att få på sånna (med tillpassning och allt)?

Är det ingen som provat "Old Mac" som Hööks säljer? Jag har inte provat dem själv men det kan ju tänkas att det räcker att du "tar på dojjorna" innan du rider på hårt och slitande underlag och de dagar på vintern när hagen är jättehård..

skydiva skrev:
Är det ingen som provat "Old Mac" som Hööks säljer? Jag har inte provat dem själv men det kan ju tänkas att det räcker att du "tar på dojjorna" innan du rider på hårt och slitande underlag och de dagar på vintern när hagen är jättehård..

Man får inte ha sånna på dygnet runt vilket ju krävs på en sulöm häst... iaf på dagarna då den går i hagen måste den ha skydd.

Dessutom så avlastar inte bootsen SULAN - det skulle vara i såfall om man la in en kudde av nåt slag i dom...

jag hade själv Boa Boots (nästan likadana som Old mac´s) och det fungerade inte på min häst. Hon blev bara mer sulöm efter ett tag.

Trådksparen hade väl boots till sin skrev hon?

milly skrev:
Mycke intressant det där med plåtsulorna... Perfekt till sulömma hästar!

Men vad kostar det att få på sånna (med tillpassning och allt)?

Skoningen är ju som vanligt, fast hovslagaren får rita en malla men det tar han nog inte betalt för. INte min i a f.
Sen tog de cirka 250 för sulorna tror jag. Inte så farligt alls. Grejen är att man måste ha ritat exakt för det måste göras hål där broddarna ska skruvas fast och de måste i sin tur sitta helt rätt i förhållande till broddhålen själva skon.

Det allra bästa är att hovis riktar skon och man åker till någon som säljer sulorna och de anpassar direkt till den skon. Men då måste ju hovis komma tillbaka och sko samma dag helst och det kanske inte är så populärt.

Skulle tro att Hådéns på Solvalla tex kanske kan skickar om man skickar en malla till dom. Sulorna är av hård men tunn metall.

Liknande trådar

Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 299
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 207
Hästvård Funderar lite på det här med skoning, det börjar ju komma allt fler alternativ till den vanliga "klassiska/traditionella" skoningen som...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 898
Senast: VAT
·
Hästvård Welsh, 3 år. Plattfotad. Gått oskodd fram till 1½ års ålder då vi blev tvugna att sko en period pga påfruset knäggel och han fick...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 301
Senast: juvelen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar