New Balancing? Barfota? Limmade skor?

Sv: New Balancing? Barfota? Limmade skor?

Det var inte menat som kritik, utan som en upplysning. Du efterlyste hovslagare som 'kan' hela NB-delen, dvs inkl verkning. Det fanns förra året en enda certifierad sådan i hela Sverige, dvs det är inte så lätt att få tag på. Det borde du iofs redan veta om du läst på om NB, men jag trodde inte du visste det iom frågan.

Frågan är om det var NB-skodd den var när den kom, du svarade inte på det? Såg skon ut som på bilden jag länkade?
 
Sv: New Balancing? Barfota? Limmade skor?

Det blev nog missförstånd från båda håll :)

Om man säger såhär jag har läst mycket och om många olika metoder, dock inte fördjupat mig i något. Och jag blandar säkerligen ihop flera olika metoder ibland då det är fruktansvärt mycket info.

Jag har läst lite grann om NB men inte mycket och absolut inte någon djup info. Och det jag läst förutom den info jag fått här har varit på amerikanska sidor så därför vet jag inte om vilka svenska NB hovslagare det finns, men finns det bara en verkar det ju dystert. Framförallt om det verkar vara en bra metod om det är en person som kan utför det.

Jadu jag vet faktiskt inte det var NB skor han var skodd med eller om det var något annat. Det var mer än 1,5 år sen jag köpte honom men det har liksom fastnat lite i huvudet då jag gillade hur han var skodd då.
Det jag minns är att skon var utan tåkappa och satt som under hoven och hoven stack ut en liten bit runtom.
Tydligen skulle hoven sticka ut ca 2-3mm utanför skon när hästen var nyskodd. Vad jag vill minnas så var även skon mer rundad lite mittemellan vad en vanlig sko är och bilden på NB skon. men jag kan minnas fel.
 
Sv: New Balancing? Barfota? Limmade skor?

När jag tänker efter och tittar på bilden igen, så tror jag nog ändå att han var skodd med en sko som ser ut som den till höger på bilden du länkade.
Den var annars väldigt lik.
 
Sv: New Balancing? Barfota? Limmade skor?

Ah, ja då blev det nog ömsesidigt missförstånd.

Lite allmänt, inte just ang 'den eller den skon/skometoden', så skulle jag försöka börja lite i 'andra änden' om jag vore dig. Det är ju oftast så att en individ kan funka superduper med sko X, medan en annan individ inte fungerar alls. Nu vet jag att t ex NB anses funka på alla hästar - men läser man 'vittnesmål' så inser man att i realiteten har det varit individuellt.

Så, enklare för dig är nog att försöka kika på hästen och klura och fundera på vad du så att säga vill ha/vill uppnå. Svårt förklara hur jag menar, men om jag tar mina hästar som exempel. Så jag hade en fullblodsvalack, som fungerade med 'vanliga skor', men där han ändå var lite stum och bromsig på hårt underlag, vet rek därför ringskor när jag frågade om man kunde göra ngt beslagsvägen. Han fick ringskor, och jag såg en positiv förbättring generellt. Bra blev ännu bättre alltså. Började klura på vad det var med ringskorna som gav effekten etc.

Efter lite klurande och diskuterande med hovslagaren beslöt vi oss för att prova sko honom med heartbarskor för att se om det kunde ge ännu bättre effekt. Och japps, det gjorde det, bättre blev ännu bättre. Tyvärr fungerade det inte med heartbar då han trampade av sig dem. Men vi klurade och kikade och fnderade ut vad det kunde vara med hb-skorna som gav skillnaden. Och kom fram till att inga tåkappor och ett ökat traktunderstöd skulle det kunna vara. Så då gick vi tillbaka till ringskor, men han fick tåsidokappor, kortad tå och mer traktunderstöd. Och voila. Sen gick han med det.

Nuvarande ponnyskrutt biljarderade med vanliga skor. Vi provade travskor (lättare) men samma sak. Varken hovis eller klinikhovis blev klok på biljarderingen, men en teori var att han reagerade på tyngden. Jag noterade med att det kändes som det blev lite sämre efter några veckor jmf med nyskott. Så vi provade att sko honom med tåsidokappor, på så vis kan han själv - eller matte med raspen - hålla efter tån så den är lika kort hela skoperioden. Tanken var att han biljarderade mer när hoven växte och tån blev lite längre, även det lilla som blir på ett par veckor.

Han biljarderar fortfarande en aning, men det är det lilla, så han går med sina sidokappor och korta tå och är utmärkt nöjd, och bak går han med lättmetallskor/lättviktsskor.

Men att sas ta det 'den vägen' istället för att hitta ett 'helt system' (t ex NB) som du tror skulle funka i grunden, titta på och försöka fundera på vad du/hästen skulle kunna fungera bäst med?
 
Sv: New Balancing? Barfota? Limmade skor?

Jag känner så väl igen det här att hoven ska sticka ut! Jag vet att jag har läst det någon stans, tror att det var någon av islandstidningarna (antingen från sif eller vaengur).
Kan kolla om jag hittar den hemma, hoppas att jag inte slängt den.

Är det vanligt att man skor så även med vanliga skor?
För jag tror att det var en vanlig hovslagare, läste inte igenom artikeln så noga att jag minns allt. Tror det var i höstas nån gång.
 
Sv: New Balancing? Barfota? Limmade skor?

Vore väldigt kul om du kunde hitta den artikeln igen!

Du minns inte varför hoven skulle sticka ut utanför skon?

Är det någon som vet varför det skulle vara bra?
 
Sv: New Balancing? Barfota? Limmade skor?

Det jag mest funderar över om det finns något bättre alternativ än den traditionella skoningen, tycker som sagt att utvecklingen borde gå framåt även där.

Men visst är det individuellt och för en del kanske den traditionella passar bäst medan andra behöver ha någon typ av "special sko".

Jag har själv bara skott traditionellt eller haft barfota hästar så har inte någon egentlig erfarenhet av annat.

Min häst går ju inte dåligt med den traditionella skoningen. Men jag vill ändå minnas att jag tyckte han gick snäppet bättre med den andra sortens skoning.
Jag kan inte riktigt sätta fingret på vad jag tyckte var bättre.
Men jag tror det kändes som att han rullade över lite snabbare in i tölten då och flyttade fötterna lite fortare.
 
Sv: New Balancing? Barfota? Limmade skor?

Jo, men det var väl för att få en bra överrullning om jag inte minns helt galet. :idea:
Jag har för mig att det handlade lite om att många hovslagare gör "fel" och på sätt hämmar hästens naturliga rörelser.

Tidningarna ligger hemma hos mamma, så jag kommer inte åt dem förren till helgen, men jag ska kolla då om jag hittar den, så kan jag summera lite vad den handlade om.
 
Sv: New Balancing? Barfota? Limmade skor?

Det jag mest funderar över om det finns något bättre alternativ än den traditionella skoningen, tycker som sagt att utvecklingen borde gå framåt även där.

Men visst är det individuellt och för en del kanske den traditionella passar bäst medan andra behöver ha någon typ av "special sko".

Jag har själv bara skott traditionellt eller haft barfota hästar så har inte någon egentlig erfarenhet av annat.

Min häst går ju inte dåligt med den traditionella skoningen. Men jag vill ändå minnas att jag tyckte han gick snäppet bättre med den andra sortens skoning.
Jag kan inte riktigt sätta fingret på vad jag tyckte var bättre.
Men jag tror det kändes som att han rullade över lite snabbare in i tölten då och flyttade fötterna lite fortare.

I så fall kan du ju justera 'normalskoningen' så att det blir en snabbare överrullning, och se om du får de positiva effekterna då med. Kort tå, tåriktat etc.

Haken med alla 'läror' är att ingen sas bevisligen är bättre än den andra (med vissa undantag när det bevisligen är sämre än andra men det är en annan femma). Och i grunden är det tämligen samma lika, variationer på samma tema - dvs sko som spikas på hoven. Men formen på skon, materialet i skon och skons placering kan det råda olika uppfattningar om.

Men som du fick svar om tidigare, i grund och botten har det inte 'hänt' något revolutionerande, och inget har lyckats överträffa järnskor rent generellt. Men du kommer hitta anhängare till alla läror, från ett antal barfotaverkningsläror, till de som kan ta gift på att sko X, Y, Z och för den delen sko A, B, C och D är allra bäst minsann. Men generellt finns inget som är 'bättre för hästar' rent så än järnskor.
 
Sv: New Balancing? Barfota? Limmade skor?

Jo det vet jag, har även berättat mina önskemål om detta och han försöker sko bäst han kan efter mina önskemål.

Men är det ingen som testat t ex de skor man limmar på?
 
Sv: New Balancing? Barfota? Limmade skor?

Inte testat, men enligt de hovslagare jag pratat med - så det håller helt enkelt inte. Svårt nog får det sitta på föl (där man inte har annat val).
 
Sv: New Balancing? Barfota? Limmade skor?

Jag har skott av ett kallblod skott med NB och det var banne mig bland det värsta jag sett. Knappast hälsosamt för hovarna!
 
Sv: New Balancing? Barfota? Limmade skor?

Jag har skott av ett kallblod skott med NB och det var banne mig bland det värsta jag sett. Knappast hälsosamt för hovarna!

Varför var de så hemskt för? Var det helt enkelt felskott? Men det är många gånger traditionell skoning inte håller speceillt hög kvalité heller beroende på hovslagare.
 
Sv: New Balancing? Barfota? Limmade skor?

Kan ju vara så enkelt att den hovslagaren inte visste vad denne sysslade med.
 
Sv: New Balancing? Barfota? Limmade skor?

Syftet med denna typ av skor är att snabba på/underlätta överrullningen.
De är så att säga tåriktade från marksidan.

I stort sett alla skotillverkare har sin egen modell. Kerckhaert har Classic Roler, Mustad Equilibrium, St Croix Eventer, Malaysian Horseshoes Natural Balance samt den snarlika Center Fit mfl.

När det gäller verkningen skiljer NB-metoden sig inte nämnvärt från en "modern" traditionell verkning.
Man verkar bara ner till frisk sula utan att försvaga sulan. Trakterna skall sluta vid strålens bredaste punkt.

På en punkt avviker NB-metoden ganska ordentligt och det är att man verkar väggen ner till samma avstånd från sulan på sidopartierna utan att ta hänsyn till hästens benställning. Syftet med det är att få hovbenet markparallellt.

Traditionell verkning eftersträvar här statisk och dynamisk balans.
Kraften skall gå rakt upp genom benet vid belastning.

Medans övriga tillverkares skor av denna typ har en "traditionell" grundform skiljer sig NB-skon och Center fit skon ganska markant från de övriga och anledningen till det är placeringen av skon på hoven.

Med modernt traditionellt hovslageri försöker man placera skon centrerad över hovleden.
NB-metoden däremot mäter upp hoven enligt ett eget framtaget system för att lokalisera hovbenet därefter placerar man skon så att överullningen börjar ca 6 mm framför hovbensspetsen.
Detta kan innebära att en hel del tå sticker ut utanför skon.

Att NB-skon är tvärtåad och har brett mellan de första sömhålen är för att göra det möjligt att spika när den placeras så långt bak på hoven.
Vidare är den kraftigare i tådelen samt urskålad för att undvika att den bågnar med risk för sultryck eftersom den kan placeras bakom bärranden i tån utan mothåll underifrån.

Personligen tycker jag att NB-metoden är lite grand som att sko efter en mall samt att skorna i sig är ganska tvingande utifrån sin utformning och jag tycker att man skall sko hästar utifrån den enskilde individens behov och inte efter en mall.

Jag vet inte vad du har för relation med din hovslagare men personligen diskuterar jag gärna med mina kunder hur hästen känns att rida, hur den rör sig osv. Därefter försöker jag lösa eventuella problem och underlätta för hästen med hjälp av lämplig skoning. Val av lämpligt beslag tycker jag är hovslagarens uppgift.
 
Sv: New Balancing? Barfota? Limmade skor?

Men är det ingen som testat t ex de skor man limmar på?
Jo, ett flertal gånger. De ger mycket bra ergonomi åt hoven och har en bra stötdämpande effekt åt lederna. Det krävs att man är grundlig med förarbetet för att de ska sitta utan tappskor och den stora nackdelen är naturligtvis att de slits väldigt fort.
 
Sv: New Balancing? Barfota? Limmade skor?

Jo, ett flertal gånger. De ger mycket bra ergonomi åt hoven och har en bra stötdämpande effekt åt lederna. Det krävs att man är grundlig med förarbetet för att de ska sitta utan tappskor och den stora nackdelen är naturligtvis att de slits väldigt fort.

Vad var det som gjorde att du valde att sluta med dem? De låter iaf som att du har det :)
 
Sv: New Balancing? Barfota? Limmade skor?

Näe jag är inte alls ute efter att krångla till det för mig.
Men jag tänker som att vi människor har ju också alltid sett likadana ut och jämför hur våra skor såg ut för 100 år sen jämfört med vilka bra skor det finns idag för att avlasta fötter/leder/knän/höfter ja allt så är de ju betydligt bättre.

Utvecklingen går ju framåt i veterinärvården, och all annan utrustning så varför inte inom skoning?

Finns det inget som helst samband med skoning och alla benskador/förslitningsskador och ja allt vad det är? som ökar hela tiden.

Till en människa kan man ju lindra en del höft/ryggvärk med att byta skor och göra formgjutna sulor.
Kan det inte finnas liknande fall med hästar att de tex har höft/ryggvärk pga skorna kanske inte är riktigt optimala?

Varför är det traditionella sättet att sko en häst är bäst? Motiveringen till att det är gammalt och beprövat duger liksom inte utan jag vill ha ett svar på varför?

Det är lite så jag funderar bara.


Alla vill ju försöka göra det som är bäst för sin häst, vare sig det är gammalmodigt eller ej, eller hur? :)

Fotens anatomi på människa och häst är ojämförbar. Det går helt enkelt inte. Hästar har en inbyggd stötdämpning i hov och ben, som vi människor inte har. Den elastiska putan inne i hoven tar emot stöten från skelettet i hästens ben och marken under. Dessutom så kan man forma hästens fot som man inte kan på människor och balanser den rätt. Därmed behövs inga inpassade inlägg. (Undantag finns, vid riktigt dålig hovställing - kilsulor t.ex). Vid rätt verkning och skoning så är järnskon optimal. Det behövs med andra ord ingen stötdämpning i själva skon.

Att ha en gummisula på en hästs sko leder till ökad belastning av hästens ben istället. En gummisula har ett mycket stummare nedslag än en järnsko. Den fastnar i underlaget, medan järnskon glider fram över gräs, jord och grus och avlastar leden.


Sedan så tycker jag att den järnskon, om det var den din häst var skodd med som visats på bild, verkar vara en alldeles utmärkt vidarutveckling av skon. OM den sitter kvar på foten ordentligt. Just för överrullningen och att hoven kan växa mer naturligt. Jag är dock bekymrad över att sömhålen här får ta hela stöten framåt, när inte tåkappan är där och håller emot. Risk för att skon glappar.

Jag tror då att tätare skoningar med vanliga skor, så att hästen inte får förväxta tår och traktarmar som hamnar för långt fram i trakten och inte ger stöd hela vägen bak.

Så nej, den vanliga järnskon i kombination med en skicklig hovslagare är fortfarande det bästa.

Det finns gummiskor (rakt igenom) som man slår på med söm, inte limmar. Men de tror jag inte alls på. Här måste det ju bli punkttryck på sömmen istället.

Hälsning Maja
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett fullblodssto som har otroligt kassa hovar. Skos i dagsläget med limskor pga att det inte finns någon hov att sätta...
Svar
6
· Visningar
1 171
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
2 916
Senast: muslidag
·
Hästvård Lite allmän undran om vad som händer efter ett fånganfall har jag. Hästen får ett väldigt kraftigt fånganfall, riktigt dålig var den...
Svar
9
· Visningar
1 558
Senast: lil-sis
·
Hästvård Min häst har alltid haft väldigt bra hovar för sin ras (halvblod/fullblod) men senaste tiden har de blivit riktigt dåliga och det verkar...
Svar
17
· Visningar
3 878
Senast: Centaur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp