Finns det forskning på att fodret har så enorm betydelse som alltid påstås här på buke?
Jag vet eftersom jag har sett det själv bland hästar ur samma familj att vissa saker är klart genetiskt betingade. Det går inte att fodra bort. Däremot bra skötsel rätt förutsättningar f ö, bra skoning osv - ja.
Jag har diskuterat det här för länge sen med en veterinär när jag hade ett fullblod med dåliga hovar, som vi prövade "allt" med. Det var ingen vanlig distriktare utan en klinikvet med hovar som specialitet, som sa att NEJ, du kan inte ändra hovarna genom fodret, tillsatser osv, om hästen får en bra foderstat så att det inte uppstår rena brister men det är inte vanligt alls.
Vi lyckades få till mycket bättre hovar, rent av helt ok hovar på ett fullblod, men inte genom att ändra foder eller ge tillsatser. Det handlade om helt andra saker.
SÅ jag undrar på fullt allvar, finns det IDAG klar och tydlig forskning som säger att foder har en så stor betydelse - jag förutsätter att hästen har en bra foderstat och får vad den behöver.
(Hästar kan nämligen ha riktigt risiga hovar trots en mycket bra foderstat)
Det finns ett starkt inslag av gener i det här med hovar som med allt annat.
Kan du tala om var den forskningen finns i så fall. Jag vill gärna läsa.