Sv: Skoning

Igen här som kan lädda ner bild på PG Beslag? Finns i min lärobok men jag kan inte lädda den.

Jag har kvar dom vektyg som vi fick smida själv för att tillverk dom,
Fick aldrig anvandning för dom:cry:
Az

Om vi då återknyter till er tävling, så skriver du ju själv skorna tillhandahålls av sponsorer. Men samtidigt har man ju insett att detta inte kanske är för individens bästa eftersom reglerna även säger följande.

Framskor med tåkappa och bakskor med sidokappor. Det är tillåtet att på fram/bak skorna slå bort kappan och dra egna sidokappor eller sko utan kappa. Går även bra att tårikta/tvärtå. Ert val ska baseras på att vara det bästa för den hästen ni ska sko och den ska fungera i en skoperiod framåt.

Jag kan garantera att ingen av de tävlande kommer att sko utan kappor bak eller tårikta bakfötterna och alltså är valmöjligheterna begränsade till tåsidokappor på bakhovarna.

Syftet med mitt inlägg angående tävlingen var enbart att visa att tåsidokappor inte kan anses vara ett specialbeslag.

Jag kan som sagt garantera att när tävlingen är avslutad kommer det att stå femton hästar skodda med tåsidokappor bak.

Jag har svårt att se att sömmen skulle hämma lika mycket som en kappa då den till stor del är slagen genom lammelhorn som är väldigt mycket rörligare än vägghornet. Utan sidokappor så är rörelsen utsida tå liten, men med sidokappor direkt mot hårt vägghorn så är den nog nära noll tills vägghornet ger upp och blir underminerat.

Citat från SHF`s Svensk standardskoning:

"Skoning
Beslaget ska ligga an mot hovens bäryta. Beslaget får ej ligga an mot sulan. Beslaget ska vara riktat så att skoarmarnas utlägg börjar vid hovens bredaste punkt. Det totala utlägget vid trakterna ska vara halva beslagets bredd. Vidare ska beslaget vara anpassat så att sömhålen ligger över vita linjen. Sömtaget ska vara sådant att det utgör ca 2/3 av sömmets längd. Minst sex söm i varje sko. Nitarna ska sitta på jämn linje och vara infällda i hovväggen. Deras form ska vara kvadratiska och kvadratens sida bestämmes av sömmets bredd.

Smidning av beslaget
Standardsko indelas i fem lika delar: en tådel, två sidodelar och två traktdelar. Sömhålen placeras i sidodelarna. Dock får det bakersta sömhålet ej ligga bakom hovens bredaste punkt vid passning till hoven. Falsen ska placeras så att sömhålen följer vita linjen. Sömhålen ska passa till de söm som väljs till beslaget."

Ingenstans i denna standard näms det något om tå eller sidokappor däremot poängteras det att bakersta sömhålet inte får placeras bakom hovens bredaste punkt. Undrar varför?

Jag kan som sagt garantera att när tävlingen är avslutad kommer det att stå femton hästar skodda med tåsidokappor bak.

Om det skulle ske så är det förmodligen av bekvämlighetsskäl, men jag tror faktiskt att du har fel där.;)

Igen här som kan lädda ner bild på PG Beslag? Finns i min lärobok men jag kan inte lädda den.

Jag har kvar dom vektyg som vi fick smida själv för att tillverk dom,
Fick aldrig anvandning för dom:cry:
Az

Det finns en bild nedladdad redan, om du läser inläggen. Likaså kan du läsa om tävlingen för egen maskin, du är väl hovslagare eller?

Hahahahahahahahahahahahaha! Jag sitter alltid och myser när jag läser sådana här trådar. Ingen som har frågat hästen vad den tycker? Allt ligger i betraktarens ögon. Alla hovslagare sätter sin personliga prägel på sin skoning men grundtanken är väl ändå att underlätta för hästen.
Jag är av den erfarenheten att man skall börja utgå från vilka förutsättningar man har att sko hästen på. Hovslagare skor hästar och är inte trollerikonstnärer, vilket många hästägare tror. Du kan visa en bild på en skodd häst för några människor och få många olika åsikter och svar om skoningen. Dock är det ändå hästens åsikt och välbefinnande som räknas.

Hahahahahahahahahahahahaha! Jag sitter alltid och myser när jag läser sådana här trådar. Ingen som har frågat hästen vad den tycker? Allt ligger i betraktarens ögon. Alla hovslagare sätter sin personliga prägel på sin skoning men grundtanken är väl ändå att underlätta för hästen.
Jag är av den erfarenheten att man skall börja utgå från vilka förutsättningar man har att sko hästen på. Hovslagare skor hästar och är inte trollerikonstnärer, vilket många hästägare tror. Du kan visa en bild på en skodd häst för några människor och få många olika åsikter och svar om skoningen. Dock är det ändå hästens åsikt och välbefinnande som räknas.

Kul att man kan roa någon!

Givetvis är det hästens förutsättningar och välbefinnande som bestämmer. Jag är helt övertygad om att de flesta som har skrivit i denna tråden har gjort det med anledning av att de ser just till hästens bästa!

Om det skulle ske så är det förmodligen av bekvämlighetsskäl, men jag tror faktiskt att du har fel där.;)

Om man är lagd åt det mer bekväma hållet tror jag inte att man ställer upp i tävlingen överhuvudtaget. För de bekväma är det nog mer lockande att mysa runt och titta på.
Kanske smuttandes på något gott att dricka och varför inte mumsandes på några goda snittar ;)

Om man är lagd åt det mer bekväma hållet tror jag inte att man ställer upp i tävlingen överhuvudtaget. För de bekväma är det nog mer lockande att mysa runt och titta på.
Kanske smuttandes på något gott att dricka och varför inte mumsandes på några goda snittar ;)

Ja men visst, men så mysigt är det inte alltid, då det kan bli både rått och kallt för de som står stilla. Du får gärna meddela utfallet, men jag tror nog att du kommer att ha fel i det avseendet.:angel:

värt o när är den tävling?
Az

Boj:
I´m still waiting :idea:

Om du är hovslagare så borde du ju själv veta vad när och hur denna skotävling går till, ffa så står det att läsa vem som är domare och vem som är veterinär. Hur svårt är det liksom?????

Tyker du på fullt allvar att det är okej att sko en häst annorlunda beroende på vad den ska användas till, istället för att sko den fysiologiskt korrekt?!? Eller menar du att dressyrhästars hovben och leder ser annosrlunda ut än hopphästars?

/Migo

Nej, det har jag väl inte påstått? Dock har jag sett långa tår inom både trav och dressyr för att få högre lyft på foten och svårare överrullning. Det var därför jag skulle vilja ha kortare tår än vad "topphovslagaren" skodde med.

Hälsning Maja

Om du är hovslagare så borde du ju själv veta vad när och hur denna skotävling går till, ffa så står det att läsa vem som är domare och vem som är veterinär. Hur svårt är det liksom?????

Jag är inte active längre lilla-putte.
Az

;)
Citat från SHF`s Svensk standardskoning:

"Skoning
Beslaget ska ligga an mot hovens bäryta. Beslaget får ej ligga an mot sulan. Beslaget ska vara riktat så att skoarmarnas utlägg börjar vid hovens bredaste punkt. Det totala utlägget vid trakterna ska vara halva beslagets bredd. Vidare ska beslaget vara anpassat så att sömhålen ligger över vita linjen. Sömtaget ska vara sådant att det utgör ca 2/3 av sömmets längd. Minst sex söm i varje sko. Nitarna ska sitta på jämn linje och vara infällda i hovväggen. Deras form ska vara kvadratiska och kvadratens sida bestämmes av sömmets bredd.

Smidning av beslaget
Standardsko indelas i fem lika delar: en tådel, två sidodelar och två traktdelar. Sömhålen placeras i sidodelarna. Dock får det bakersta sömhålet ej ligga bakom hovens bredaste punkt vid passning till hoven. Falsen ska placeras så att sömhålen följer vita linjen. Sömhålen ska passa till de söm som väljs till beslaget."

Ingenstans i denna standard näms det något om tå eller sidokappor däremot poängteras det att bakersta sömhålet inte får placeras bakom hovens bredaste punkt. Undrar varför?

Tänk om man kunde copy/paste på skorna på en häst med, vad enkelt allt skulle bli!? Allvarligt så skiter jag nog egentligen i att det har blivit mode att sko med dubbla tåkappor men det jag skulle vilja se lite mer av är väl att vi hovslagare tänker igenom mer vad vi gör och i så fall varför vi gör det. Det jag skrev om 100% högre risk att trampa in en kappa i sulan är ju givetsvis för att 2 kappor e 100% fler än 1 kappa.
Vad gäller Svensk standardskoning så visst fine, Visa mig bara en enda svensk standardhäst. Alla skoningar är efter omständigheterna och dom är sällan standard. Nån annan förfasade sig över att vi skor efter vad hästen skall användas för och inte fysiologiskt. Givetvis måste vi sko efter vad hästen har för användningsområde. Om den fungerar optimalt och dessutom håller så har vi antagligen skott den fysiologiskt korrekt för denna individs förutsättningar. Standard eller ej.
VAT Har läst tidigare inlägg av dig och vet att du e med i matchen, Om jag håller på och drygar mig så ta det inte så allvarligt:D Happy shoeing and take it easy out there

Vad gäller Svensk standardskoning så visst fine, Visa mig bara en enda svensk standardhäst. Alla skoningar är efter omständigheterna och dom är sällan standard. Nån annan förfasade sig över att vi skor efter vad hästen skall användas för och inte fysiologiskt. Givetvis måste vi sko efter vad hästen har för användningsområde. Om den fungerar optimalt och dessutom håller så har vi antagligen skott den fysiologiskt korrekt för denna individs förutsättningar. Standard eller ej.

Tänk att det nästan går att dra en parallell mellan en kirurg och hovslagare nu förtiden.... ;)

Liknande trådar

Hästvård Hej, Min häst har lite sådär hovkvalite just nu och jag är lite rädd att jag kommer behöva sömma om några sömmar innan nästa skoning...
Svar
2
· Visningar
399
Senast: Tsaren
·
Hästvård Hej! Min häst skulle skos nästa vecka men tyvärr så har hovslagaren fått förhinder. Därför kommer han skos en vecka senare som blir 9 v...
Svar
7
· Visningar
732
Senast: Fibusen
·
Hästvård Lindrig senskada av förstärkninsbandet höger fram 4/10. Ska nu skrittas. Någon som sitter på något typ av progressionsprogram? Nu...
Svar
1
· Visningar
361
Senast: Elo
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 180
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Oseriös avel 2023
  • Flytta med utekatt