Sv: Skoning

För er som inte hade några andra referenser än era egna hästar så följer här det som Svenska hovslagarföreningen anser vara en Svensk standardskoning saxat från SHF`s hemsida.
Denna standard används bla vid examinering:

"Svensk standard avses gälla vid idealiska förhållanden och vara vägledande. Avvikelser kan förekomma då varje hov är unik.

Verkning
Hovens bäryta ska vara plant verkad. Gammalt och trasigt sul- och strålhorn ska avlägsnas. Strålen ska ej skäras mera än nödvändigt för att avlägsna trasigt horn. Sulan får ej verkas så hårt att den sviktar vid tryck. Hovväggen i tån raspas tillbaka vid tjock vägg och anpassas efter vita linjen, för undvikande av allt för lång tå, vilket belastar senor och ligament onödigt mycket.

Skoning
Beslaget ska ligga an mot hovens bäryta. Beslaget får ej ligga an mot sulan. Beslaget ska vara riktat så att skoarmarnas utlägg börjar vid hovens bredaste punkt. Det totala utlägget vid trakterna ska vara halva beslagets bredd. Vidare ska beslaget vara anpassat så att sömhålen ligger över vita linjen. Sömtaget ska vara sådant att det utgör ca 2/3 av sömmets längd. Minst sex söm i varje sko. Nitarna ska sitta på jämn linje och vara infällda i hovväggen. Deras form ska vara kvadratiska och kvadratens sida bestämmes av sömmets bredd.

Smidning av beslaget
Standardsko indelas i fem lika delar: en tådel, två sidodelar och två traktdelar. Sömhålen placeras i sidodelarna. Dock får det bakersta sömhålet ej ligga bakom hovens bredaste punkt vid passning till hoven. Falsen ska placeras så att sömhålen följer vita linjen. Sömhålen ska passa till de söm som väljs till beslaget.

Sömmets storlek ska stå i lämplig relation till beslagets storlek.
Sömskallens koniska ytor ska passa i sömhålet och glapp får ej finnas. Sömskallens fasade överdel ska vara höjd över skoarmen när sömmen är nere i sömhålet. Sömmet ska till sin lutning följa hovväggens lutning. Alla kappor ska till sin höjd ha samma mått som hovslagets bredd. Kappan ska vara väl tilltagen vid basen och tunna ut mot toppen. Kappan skall ligga dikt an hoven inget mellanrum får förekomma.

Hästen ska vid besiktning efter skoning gå rent om den före skoning ej visade störningar i sina"

Jag har inte sagt att den är trångskodd, jag sa att hoven är trång.
Detta baserar jag på grundläggande kunskap om hovens anatomi. Inte så himla svårt...

Detta baserar jag på grundläggande kunskap om hovens anatomi. Inte så himla svårt...

Jag frågade vad du baserade det på utifrån dessa hovar med hjälp av de bilder som har visats!

Mig veterligen finns det inga bilder på en oskodd hov där man kan se hela sulan och följdaktligen är det omöjligt att läsa av hoven för att få en känsla för tex hovbenets form.

Det är som sagt väldigt lätt att leta fel och raljera utifrån några bilder men omöjligt att bedömma eftersom vi inte känner till grundförutsättningarna.

Nej, det är långt ifrån omöjligt att bedömma, även om det bara visas en skodd sulbild. Det finns flera parametrar att ta med i beräkningen för att se vart överrullningen bör ligga, och därmed tålängden. Jag har inga problem att avgöra utifrån visade bilder att tån är för lång.

/Migo

Nej, det är långt ifrån omöjligt att bedömma, även om det bara visas en skodd sulbild. Det finns flera parametrar att ta med i beräkningen för att se vart överrullningen bör ligga, och därmed tålängden. Jag har inga problem att avgöra utifrån visade bilder att tån är för lång.

/Migo

Att du anser dig veta att tån är för lång och att det är möjligt att korta av den betydligt har framgått med all önskvärd tydlighet men det var inte det jag frågade efter.
Jag frågade hur du med säkerhet kan veta, utifrån dessa bilder, att det går att backa tån ytterligare, utan att orsaka obehag för hästen!

Det är ju som bekant ingen träkloss vi arbetar med.

Det mest grundläggande felet med denna skoning enligt dig är ju faktiskt att hästen är skodd och inte barfota!

Var vill du att överrullningen skall börja? 6 mm framför hovbensspetsen kanske?

En 10 mm är stadigare vid smide/riktning, saken talar i sin natur helt enkelt och sedan självklart de som smider.;)

Men det är inte enklare för mig så vem är du att tala för alla?:confused:

Jag med betoning på jag/mig/whatever, tycker att det är bra mycket enklare att smida i 8x22 än 10x22 vad du än säger.
Det krävs för mig, mindre antal slag att räta ut 8x22 än 10x22.
Även mindre slag att forma och öht göra en sko i 8x22.
Dock är det skitsvårt att göra en sko i 6x20, för det blir tamejfan aldrig plant. :angel: (pga att jag slår för hårt, givetvis går det göra plant. ;))
När smidde du en sko senast?

Men det är inte enklare för mig så vem är du att tala för alla?:confused:

Jag med betoning på jag/mig/whatever, tycker att det är bra mycket enklare att smida i 8x22 än 10x22 vad du än säger.
Det krävs för mig, mindre antal slag att räta ut 8x22 än 10x22.
Även mindre slag att forma och öht göra en sko i 8x22.
Dock är det skitsvårt att göra en sko i 6x20, för det blir tamejfan aldrig plant. :angel: (pga att jag slår för hårt, givetvis går det göra plant. ;))
När smidde du en sko senast?

Undantag finns, så är det. och igår faktiskt.

Trångskodd och understuckna trakter i övrigt rätt ok... men inget man vinner ngt Vm med...

Men en häst som under längre tid blivit trångskodd och har understuckna trakter kan nog inte någon hovslagare i hela världen rätta till på 1 skoning, det tar lite längre tid. MEN det syns ju tydligt att denne hovslagare har börjat rätta till problemet eftersom denne börjat lägga ut skon!

Ska absolut inte utnämna mig till någon expert utan bara det jag lärt mig på hovkurser jag gått.

Senast ändrad:

3rd. gånger gilt!!!
Du måsta se hur hästen rör sig eller se hur den gammla skor är slitet.
Vi kan inte sitta här och göra den bedomning.
Az

Jag vet, min kommentar var en fråga till dig och inte en bedömning av TS bilder.

DU skrev att det inte var så noga vart tåkappan hamnade, bara det vart stöd runt om.

Då ifrågasatte jag det, då jag trodde att det VAR viktigt var tåkappan hamnar.

Jag blir lite nyfiken på hur man med hjälp av dessa bilder bombsäkert kan hävda att det finns mer tå att verka.

Jag blir även nyfiken på vilka grunder man anser denna häst vara extremt trångskodd?

Med tanke på att det är tillpassningen av skon som bestämmer hur högt man kan sömma. Vid trångskoning går det inte att sömma särskilt högt utan man är tvingad att skråspika vilket gör att sömmen kommer ut för tidigt.

Om man tittar på höjden i sömtagen så kan inte skon vara tight tillpassad i tå och sidodel utan sömmen har spikats i samma vinkel som hovväggen.
Jag förutsätter givetvis att hästen inte var halt efter skoningen.

Intressanta frågeställningar. O hästen var inte halt efter skoningen. Min ordninarie hovis (RS) har bara skott hästen tre gånger, hade annan hovslagare innan. Jag tycker absolut inte han är lång i tårna av det lilla jag kan ser det bra ut och jag sätter stort förtroende till min hovslagare som har många års erfarenhet och även utbildar hovslagare. Det är ju som sagt svårt att veta när man inte är hovis själv, men hästen är frisk, rör sig bra och har i princip aldrig tappskor.

Fast nu fattar jag inte ett dugg vad du menar.

Jag förstår ju att om man smider skorna hemma innan man kommer till kunden så blir det ju en form av standard sko.

Men om man smider på plats så att säga så borde man väl kunna anpassa skon efter hoven?

Och jag tycker verkligen det är intressant och vill lära mig mer om hur det funkar när man smider sina egna skor istället för att köpa fabrikstillverkade.

Don´t Hurt Yourself On Them 10mm´s, they´s tough little buggers :devil:
And don´t forget them toe clips in the middle :angel:
Az

Haha :D

Fan, jag smider och smider, men får fan inte till formen när vi gör standard skor!!
Jag blir gaaalen, har stått i mitt bås i dag och svurit en sjuhelsikes massa.. :angel:
Jag SER ju vad som är fel, men lyckas bannimej inte få till det..
I morgon-Då jävlar SKA jag lyckas få till formen!!:devil:

Mycket enklare o smida till en hov, då har man ju en given form..

Jag vet, min kommentar var en fråga till dig och inte en bedömning av TS bilder.

DU skrev att det inte var så noga vart tåkappan hamnade, bara det vart stöd runt om.

Då ifrågasatte jag det, då jag trodde att det VAR viktigt var tåkappan hamnar.

G.. Da---Pc:mad: I am so tired of this machine:mad:
Look, vad jag mena är att kappen ger skon stöd och minska rörelset mellan sko-söm-hov, minda risk för tappsko.
Om kappen ligga pricis vid överrollning eller inte göra inte så mycket.
Sido kapper ligga inte vid överrollnings punt!
På min fjörd måsta jag sko med sido kapp främ för hon har så dåliga hover som lätt spriker och bryta sunder, en sån sko hjälpa att hålla ihopp hennes fotter.
I Arizona jag sko alla häster uttan kapper, fotterna var som Ekkubber, bra sko-söm och dom sätt.
Det var bättre där, jag fick inte uttskällning av andra hovslager,
Har klaga dom att dom har ett helveta att få lös minna sko.
Az

Fast nu fattar jag inte ett dugg vad du menar.

Jag förstår ju att om man smider skorna hemma innan man kommer till kunden så blir det ju en form av standard sko.

Men om man smider på plats så att säga så borde man väl kunna anpassa skon efter hoven?

Och jag tycker verkligen det är intressant och vill lära mig mer om hur det funkar när man smider sina egna skor istället för att köpa fabrikstillverkade.

Med dessa finn lilla gas asha jag tror fann man kan göra ett finn jobb. Fanns inte när jag gick ur skolen, så det bliv Kall Ryktning av skon. En häst som behövd en special sko tog jag mälj på och smid den hemma, efter den första skoning visst jag hur skon skulla smida just för den häst.
Az

Haha :D

Fan, jag smider och smider, men får fan inte till formen när vi gör standard skor!!
Jag blir gaaalen, har stått i mitt bås i dag och svurit en sjuhelsikes massa.. :angel:
Jag SER ju vad som är fel, men lyckas bannimej inte få till det..
I morgon-Då jävlar SKA jag lyckas få till formen!!:devil:

Mycket enklare o smida till en hov, då har man ju en given form..

Aha, har du hört Van Morrison?
MAMMA TOLD ME THERE´D BE DAY´S LIKE THIS :devil:
Oh I Remember, dom dager där det fanns igen flytt alls och man skulla har stannet i sängen :crazy:
Det kan inte hjälpa att gå ner till smedjan efter en runda med det här gänget, det bli lätt ETT SLAGG FÖR MYCKET;)
HAPPY DAY´S :banana:
aZ

G.. Da---Pc:mad: I am so tired of this machine:mad:
Look, vad jag mena är att kappen ger skon stöd och minska rörelset mellan sko-söm-hov, minda risk för tappsko.
Om kappen ligga pricis vid överrollning eller inte göra inte så mycket.
Sido kapper ligga inte vid överrollnings punt!
På min fjörd måsta jag sko med sido kapp främ för hon har så dåliga hover som lätt spriker och bryta sunder, en sån sko hjälpa att hålla ihopp hennes fotter.
I Arizona jag sko alla häster uttan kapper, fotterna var som Ekkubber, bra sko-söm och dom sätt.
Det var bättre där, jag fick inte uttskällning av andra hovslager,
Har klaga dom att dom har ett helveta att få lös minna sko.
Az

Men vänta lite nu, jag har då fått mig itutat gång efter annan, helheten när det gäller hovar. Dels så är fodret väldigt viktigt, en välbalanserad foderstat och att magen funkar som den ska. Sedan är det viktigt att skon inte hämmar hovmekaniken, vilket faktiskt dubbla kappor bidrar starkt med.

Nu känns det som forntid, men när vår första häst dök upp från Island så hade han hovar som fick vilken hovis som helst att gråta. Tunna usla hovväggar, hornet var att betrakta som läskpapper och egentligen var det ett helt under att skorna satt kvar.:crazy:

Efter ca 1 år så var kvalitén avsevärt mycket bättre, idag har han inte tjocka hovväggar men helt klart godkända och en väldigt bra hov kvalitet. Fodret sågs över, och hästen fick omsorgsfull hovvård

Jag vill dra mig till minnes att du ifrågasatte varför man tittade så mycket på värden i fodret, ja här har du en bra orsak. Bra och balanserade värden ger sig bl a i uttryck genom hovkvaliteten

Men vänta lite nu, jag har då fått mig itutat gång efter annan, helheten när det gäller hovar. Dels så är fodret väldigt viktigt, en välbalanserad foderstat och att magen funkar som den ska. Sedan är det viktigt att skon inte hämmar hovmekaniken, vilket faktiskt dubbla kappor bidrar starkt med.

Nu känns det som forntid, men när vår första häst dök upp från Island så hade han hovar som fick vilken hovis som helst att gråta. Tunna usla hovväggar, hornet var att betrakta som läskpapper och egentligen var det ett helt under att skorna satt kvar.:crazy:

Efter ca 1 år så var kvalitén avsevärt mycket bättre, idag har han inte tjocka hovväggar men helt klart godkända och en väldigt bra hov kvalitet. Fodret sågs över, och hästen fick omsorgsfull hovvård

Jag vill dra mig till minnes att du ifrågasatte varför man tittade så mycket på värden i fodret, ja här har du en bra orsak. Bra och balanserade värden ger sig bl a i uttryck genom hovkvaliteten

Hov kvälatet berör på ärvet, hennes mor hade samma, lätt uttörking på sommern, hornväg vill gärna låsna längst med söm linjä. Att anvanda sidokapp minska jag påfrestning på sömränn och hon kunde gå sko´d längre.
Vintern gå dom barfot alla.

Det är bara att titta på hov siden av skorn, dom är nöt och blänksleten.
För att låsa mekinism måsta man slå upp kapper bak i träktarmen, då komma man in i sjukbeslagg för hovbensbrot.

Lär Åkerblom Lärobok För Hovbeslag
Lär Erik Magnasson Lärobok För Hovslageri. (finns på biben)
Az

Liknande trådar

Hästvård Hej, Min häst har lite sådär hovkvalite just nu och jag är lite rädd att jag kommer behöva sömma om några sömmar innan nästa skoning...
Svar
2
· Visningar
399
Senast: Tsaren
·
Hästvård Hej! Min häst skulle skos nästa vecka men tyvärr så har hovslagaren fått förhinder. Därför kommer han skos en vecka senare som blir 9 v...
Svar
7
· Visningar
732
Senast: Fibusen
·
Hästvård Lindrig senskada av förstärkninsbandet höger fram 4/10. Ska nu skrittas. Någon som sitter på något typ av progressionsprogram? Nu...
Svar
1
· Visningar
361
Senast: Elo
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 180
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka