Skoning - hur skulle ni göra§

J

Jejjen

Jag har ett litet delikat problem o behöver lite stöttning! Jag har i flera veckors tid försökt boka in en tid för skoning, men min hovslagare har inte haft tid, men vi skulle ta det på kort varsel när det lugnade ner sig...

Så jag har väntat. Broddarna i en framhov är totalt fastrostade (skodde senast i sluttampen av vårslasket - så jag skrivade i dem för säkerhets skull då) och nu börjar tjejen snart växa ur skorna.

NU säger min hovis att h*n slutat sko!!! Till saken hör att jag bor i ett "hovslagarglest" område.

Om du var jag - skulle du försöka ta bort skorna själv o låta henne gå utan tills jag fått tag på någon annan, eller låta dem sitta kvar o hoppas att jag har JÄTTETUR att någon kan komma på kort varsel?

Andemeningen i detta är väl - hur pass svårt är det att dra bort skorna i förhållande till risken att hästen får gå med gamla skor för länge?

Personligen måste jag säga att det var det mest oseriösaste jag hört på länge, så mycket vett och förstånd måste väl en seriös hovslagare ha att man inte bara lämnar sina kunder i sticket. En förvarning om det, är det minsta man kan begära. Gå in på hovlagarföreningens sida och se om du inte kan hitta någon i närheten, och är personen medlem i föreningen skulle det nog vara på sin plats med att dom får reda på hur det har gått till.

Tack för stödet!
Till hovisens försvar (om jag nu ska visa att jag har en lite för snäll sida) har jag en liten, liten aning om varför det blivit som det blivit. Men i vart fall sitter jag i kläm o hoppas att det inte är fler som råkat ut för samma "taktik".

Ska genast gå in på föreningens sida!

Om det var mitt val skulle jag ta av skorna (och inte sätta på nya :smirk:). Om du bestämmer dig för att ta av dom själv, se verkligen till att du har information och verktyg för det. Att bara försöka "dra" av skorna ger garanterat skador på hovväggen.

Jo... Jag har ju faktiskt dragit av skor tidigare, under uppsikt av hovslagare, men det var länge sen. Vill ju inte att det ska bli fel.

Om nu du där osäker kan man ju alltid be en vet dra av skorna eller kan du kanske åka in till en klink och få hästen skodd?

Lycka till iaf!

Är du säker på att hästen klarar att gå utan skor? Min pålle försökte jag ha barfota på betet förra året (efter att ha rådfrågat hovslagaren och veterinären först och fått deras samtycke). Första veckan var pållen så öm i hovarna att han knappt kunde gå och veckan därpå, när allt började se bättre ut, fick han en stengalla i ena framhoven :crazy: I det läget var jag glad att min hovslagare kunde komma med kort varsel och sätta på pållen skor igen...

Helt säker kan jag ju inte vara, men hon har aldrig reagerat vid tappskor iaf.

Hur som helst så måste hoven verkas. Långa hovar sliter på lederna och du kan få ledinflammationer om du har otur. Så det är bara att sätta sig och ringa runt tills du får tag i en ny hovslagare. Lycka till!

Jo, jag vet... men jag struntar ju inte i att försöka få tag på hovslagare även om jag drar bort skorna.

Frågan är om det är bättre om jag drar bort dem själv direkt, än att riskera att hon tappar ändå dem medan jag sitter i telefon med hovisen. :smirk:

Kan du tänka dig att transportera hästen sju - åtta mil norrut så kan jag nog fixa så du får en hovslagare iaf för den här gången?

Skor som suttit en skoperiod eller mer är lätta att ta av, däremot bör den ju iaf verkas?

Ska försöka lite till här först, annars är det ett alternativ. Tack för erbjudandet :-)

Mm, hojta som sagt ska jag prata med min hovis. Han åker dock inte så långt som till Uppsala. Men tar du bara pållen lite närmare så (jag bor utanför Tierp btw) så kan jag nog få honom att fixa det. Han är rätt..hmm...förtjust i mig :devil:

Utbildad, bra, jobbat på Ultuna etc.

Skulle du kunna PM:a vilken hovslagare du haft? Jag vet ev en till i Uppsala, som dock SKA sluta men som såvitt jag vet skor än..

"Min" hovis (som jag inte använder mer eftersom ponnyn går barfota nu) bor en liten bit utanför Uppsala och åkte till mig i Stockholm för att sko min, så han kan säkert åka till dig. :)
Är utbildad och i mitt tycke duktig.
Är du intresserad kan jag PM:a hans nummer?

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 374
Senast: Miingla
·
Juridik & Ekonomi Tja, de fortsätter i samma ton. Jag försöker få ersättning för utläggen de orsakade när de inte dök upp enligt avtal. Trots skriftligt...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 864
Senast: Mia_R
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 970
Senast: Mia_R
·
Hästvård Varning för långt inlägg, det råkade bli en del. Idag kom hästen in med tre skor och en rejäl bit hov mindre igen, ena fram är det som...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
29 229

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka