skolval - förskoleklass... lite ledsen...

Sv: skolval - förskoleklass... lite ledsen...

jo, jag vet att man bara skjuter upp det men att en kommun kan ha en skola som är så jäkla kass att ingen vill ha sitt barn där så vi som råkar ha oturen att bo i dess upptagningsområde måste stå ut med en bara för att vi som sagt måste...det är förjäkligt!!

Vad händer förresten om man t ex skulle flytta (inom kommunen) när barnet går i en skola (eller innan den börjar), får man då automatiskt rätt till den skolan som tillhör ens nya bostads upptagningsområde?

Flyttar du till nytt upptagningsområde dvs så du tillhör skolan du vill gå på så får du automatiskt plats på den skolan.

ok, det funkar alltså så?

Men hur går det ihop med att man säger att det är fullt liksom... helst plötsligt måste det finnas plats för någon då?

Eller tala om att du inte kommer att sätta ditt barn i kommunal skola till hösten utan behåller din dagisplats ett extra år (gillar inte kommunen som har kö till platserna och redan räknat bort din son) i avvaktan på en plats till en friskola (det stora spöket för kommunala skolor) då tror jag nog att det kan bli lediga platser ;)
Eller om det är rimligt flytta 100 meter åt rätt håll.

Skolan måste ge plats till alla som bor i upptagninsområdet MEN om det är fullt kan de neka andra. man har alltid rätt att gå i skola och detta bereds genom denna regel.

Finns inte plats för alla inom upptagningsområdet måste detta lösas ex genom paviljonger/tillfällig lokallösning/bussning mm.

Tror inte att det blir fler platser för att man "hotar" med friskola tyvärr, vi har skolor här i Umeå som helt enkelt INTE har plats för fler barn än de som finns i upptagningsområdet det blir inte fler platser för att man väljer en annan skola.

DOCK kan det mycket väl bli plats nästa år mycket hinner ju hända med barngrupperna på ett år och står man då i kö borde man ju ha en bra chans att komma in?

Jag skulle nog flytta om det var ett alternativ för att säkerställa platsen om det är så viktigt med den skolan mot den andra (har ingen aning om vad de är för skolor).

Ja, flytta är ju lite svårt såhär bara på rak arm... dock funderar jag
starkt på att skriva oss hos min pappa som faktiskt bor i upptagningsområdet för "rätt" skola. Vad händer om vi gör så? Får vi per automatik plats i den skolan då, eller jag förstår ju att det är så men vet någon hur det rent praktiskt går till. Får man hem brev där man får typ välja igen eller?

jo, jag vet att man bara skjuter upp det men att en kommun kan ha en skola som är så jäkla kass att ingen vill ha sitt barn där så vi som råkar ha oturen att bo i dess upptagningsområde måste stå ut med en bara för att vi som sagt måste...det är förjäkligt!!

Den skolan där ditt barn ska gå är väl inte tom på elever?

Är båda skolorna F-9 skolor?

Den skolan där ditt barn ska gå är väl inte tom på elever?

Är båda skolorna F-9 skolor?

Nej, tom är den väl inte eftersom vissa tvingas gå där men jag har hittills inte hört någon säga något positivt om den skolan, de ska bara ha en F-klass medan den andra har tre stycken....
Den "dåliga" skolan är en F-3 från och med i höst de som ska gå i 4-6 måste då gå i lokaler tillhörande en 7-9 skola som ligger en bit bort (som är extremt stökig) och det är stora protester om detta just nu men politikerna kör ju som vanligt över alla föräldrar...
"rätt" skola är en F-6 skola.

Men som sagt, sonen känner inte en käft där och har uttryckligen även sagt att han inte vill gå där.... kul att behöva börja i en skola där man inte är bekant med någon...

Har du möjlighet så skriv er hos din pappa, sedan är det väl bara att ringa till den som är ansvarig och säga att du nu bor i upptagningsområdet och att du vill ha plats där från hösten. :)

*KL*

Jag mailade i fredags "kundval" i kommunen och ställde en diskret fråga om vilken skola ett barn som bor på min pappas adress skulle tillhör aoch fick idag svar att det var "skitskolan" :confused: vilket jag tycker låter otroligt konstigt då pappas närmaste granne har båda sina barn i den bra skolan och även en familj vars dotter går på samma dagis som min son, deras son började förra året på den bra skolan och de bor ca 50 meter från min pappa. :confused:
Ja, de har väl haft tur då att de fått plats i den skolan om de nu tillhör upptagningsområde till den dåliga skolan.

Men jag har väl inget annat val än att vänta till maj/juni när jag skulle få besked om ifall min son får reservplats i den bra skolan. Får han inte det så kommer jag nog att säga att jag vill behålla min förskoleplats i ett år till, då har sonen en hel del -04 kompisar ändå. Hellre det än att sätta honom i skitskolan faktiskt... då skjuter jag upp problemet ett år ja, men på ett år kan mycket hända. att vi flyttar t ex eller att det frigörs platser eller så....

nej vad synd - det hade ju varit en bra lösning att så att säga skriva sig på en plats men att inte bo där för att komma in. Din pappas grannar hade nog mera tur än vad du hade helt enkelt.

Jag vet att här i Umeå är det en jättekull blivande 6-åringar på gång (många som fick barn 2003).

Finns inget tredje alternativ ex friskola som är bättre ÄVEN om din sex-åring inte känner någon? Kompisar hittar de lätt i den åldern tro mig, jag jobbar med just 6-7 åringar och det är många kompiskonstellationer som ändrar sig när de kommer från förskolan upp i förskoleklass. Sen att du inte gillar skolan pga andra anledningar är ju svårare att komma tillrätta med MEN kompisar brukar inte vara svårt som 6-åring därav mitt förslag att ta en annan förskoleklass.

Jag hade nog inte velat ha kvar min 6-åring ett extra år på förskolan det är så stor skillnad i mitt tycke på verksamheten och om du har en pigg och framåt 6-åring kan det kanske upplevas som tråkigt att vara kvar när de jämngamla kompisarna går vidare. Framförallt om du tänker dig år 1 direkt efteråt dvs ingen fskl alls så är det väldigt stor skillnand för de som gått i fskl och de som inte gjort det. Fskl förbereder mera än vad förskolan gör för skollivet.

Liknande trådar

Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
26
· Visningar
2 914
Senast: Mirre
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 946
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Vad föredrar ni till era barn? Har alltid tänkt att jag vill ha mina barn i en liten byaskola för att jag själv gick 2år i en liten...
2
Svar
20
· Visningar
2 638
Senast: tanten
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 714
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar