skolval - förskoleklass... lite ledsen...

Zoya

Trådstartare
Ja, det visade sig att det inte var något "val" egentligen utan mer något för syns skull.

Vår son bor i upptagningsområde för en riktig skitskola, ingen jag vill att han ska behöva gå i. Han känner heller ingen som går eller ska gå i den skolan. Han går på dagis ca 20 meter från en annan skola, som jag vill att han ska gå i, alla hans kompisar kommer att gå i den skolan också.

I januari fick man hem brev att man skulle "välja" vilken skola man ville ha sitt barn i och jag valde naturligtvis den jag ville ha och framförde dessutom argumenten varför.
Avstånden mellan dessa skolor är ca 200 meter och vi bor mittemellan....

Men vad händer? Jo, han blir placerad i skitskolan ändå och när jag ringer rektorn på den andra skolan visar det sig att hon har tillräckligt med barn från den skolans upptagningsområde för att fylla ut platserna hon har så det enda vi kan göra är att ställa oss i kö på reservplats.... alltså var ju valet bar aför syns skulle då ingen "utomstående" ändå fick plats...

Jag tycker så synd om min son, han kommer bli så ledsen när han får veta att han inte får gå med sina kompisar....
På nåt sätt känns det som att man på detta sätt främjar utstötthet och mobbning... vet själv att det inte är lätt att komma till en skola där man inte känner en kotte.... :(

Sv: skolval - förskoleklass... lite ledsen...

Fan va elakt, om man får skriva så. Tacksam för att det bara finns en skola här i byn. Och den är bra.

Sorgligt när det blir sådär. Fast det är väl inte direkt "för syns skull" du får välja, för de vet ju inte innan alla har accepterat hur många elever som kommer börja och uppta de platser de har att fördela. Självklart ska du ställa er på kö till reservplats och sen hålla tummarna!

Vi bor också mitt emellan två skolor, fast har 7-8 km till dem. Geografiskt tillhör vi skolan som ligger i villaområdet i utkanten av centralorten, men vi har nog några hundra meter närmare till landsbygdsskolan åt andra hållet. Vi har valt att sätta våra barn i landsbygdsskolan, som ju givetvis snarast är i behov av ett större elevunderlag - som de flesta landsbygdsskolor idag. VI får tyvärr inte skolskjuts hela vägen till den skolan, utan får möta upp skoltaxin i grannbyn - hade vi valt den andra skolan så hade barnen fått åka vanlig linjebuss till skolan, känns väl tufft för en 6-åring att börja med. Plus att den andra skolan har mögelproblem...
Jag är supernöjd med vårt val av skola! :D

Hoppas det löser sig för Er också!

Kan skolan neka er? Jag tror inte det, du kan fritt välja men om du behöver skolskjuts får du betala den själv om du väljer "fel".

Jodå, skolan kan neka om de inte har plats att ta emot fler elever.
Man skickar en ansökan om val av skola, men valet i sig garanterar inte att man får plats.

Kan skolan neka er? Jag tror inte det, du kan fritt välja men om du behöver skolskjuts får du betala den själv om du väljer "fel".

Jadå, skolan kan neka elever som inte tillhör upptagningsområdet - däremot kan de aldrig neka en elev som "hör till" skolan (kommunala skolor nu).

Skolor har ju de lokaler de har och de kan ju inte ta emot fler elever än vad de har plats för.

Vad kännetecknar en skitskola?

Ja, det är väl högst individuellt vad man tycker är en skitskola men i det här fallet är det en skola där det är mycket stök och bråk, få utbildade pedagoger (tillhör de 25% sämsta i hela Sverige), små "barack"lokaler, nära en stor väg, ingen ordentlig skolgård, ingen egen gympahall utan de får då använda den som tillhör en annan skola ett par 100 meter ifrån (den som jag ville ha) osv osv....

Få utbildade pedagoger?
Det varnas ju om varsel för skolpersonal i var och varannan kommun just nu. Då borde definitivt de obehöriga lärarna ryka först. Vid närmare eftertanke borde det inte ens finnas några obehöriga kvar i skolorna nu - det har ju varit relativt hög arbetslöshet bland lärarna de senaste åren...

Få utbildade pedagoger?
Det varnas ju om varsel för skolpersonal i var och varannan kommun just nu. Då borde definitivt de obehöriga lärarna ryka först. Vid närmare eftertanke borde det inte ens finnas några obehöriga kvar i skolorna nu - det har ju varit relativt hög arbetslöshet bland lärarna de senaste åren...
Fast LAS lär väl gälla även för outbildade lärare.
Dvs det är väl inte säkert att de lärare som inte är utbildade är de som ryker vid neddragning...

Fast obehöriga ska ju inte kunna få tillsvidareanställning. Vet att det finns en del som ändå fått det. De flesta obehöriga arbetar på oändliga vikariat och dessa ska ju inte kunna förlängas om det finns behöriga sökanden, LAS eller inte. (Reserverar mig en smula eftersom jag inte är fackligt aktiv och kan alla regler däromkring).

Vet däremot att man ska rensa upp bland de lärare som visserligen har lärarexamen men som arbetar på tjänster som inte motsvarar deras kompetens. En del har ju tjänster där det ingår ämnen som de inte har behörighet för. Har man en tjänst som inte motsvarar ens verkliga behörighetsspann så kan man också ryka. Det har ju inte varit sådana neddragningar bland lärarna på år och dag så nu känns det som om ingen går riktigt säker - på gott och ont.

Senast ändrad:

Jag förutsätter att jag gör det på din beskrivning. Har ju bra koll.

Denna skola har 88% utbildade pedagoger och 6,1 i antal lärare per 100 elever enligt www.skolvalet.com
Den skolan jag ville ha sonen i har siffrorna 94% resp 7,4 dito.

Nu är det ju andra saker också - som jag skrivit som gör att jag inte vill ah denna skola.

Vi pratade idag om skolan och sonen var så förväntansfull över att få gå i "dagisskolan" som han kallar det (den som ligger vid dagis) med sina kompisar. Han tar naturligtvis för givet att han ska få gå med sina kompisar och ha den trygghet han har nu....
Mitt hjärta brister över att behöva tala om för honom att det inte kommer att bli så och att han inte kommer ha en enda vän i den skola han ska börja i :cry:

Jag förutsätter att jag gör det på din beskrivning. Har ju bra koll.

mm.. jo det förstås, jag tänkte bara om du menade att du förstod mig vad gäller kommunen i det hela eller just den skolan i synnerhet :)

Alltså vad gör man om man verkligen inte vill ha sitt barn där? Kan man vägra eller nåt?

Förskoleklass är ju dessutom frivilligt vad jag förstått det. Om man säger att man vägrar - får barnet gå kvar på förskolan då? :crazy:

*griper efter halmstrån*

Alltså vad gör man om man verkligen inte vill ha sitt barn där? Kan man vägra eller nåt?

Du har alltid möjlighet att söka andra skolor, däremot så kan alla skolor neka er plats - förutom den skola du inte vill ha ditt barn i.

Förskoleklass är inte obligatorisk, så nej - man behöver inte gå där. Däremot så skjuter du ju bara upp problemet ett år...

Det kan hända mycket i en skola fram till skolstart, det kanske bli många avflyttningar från den skola ni vill ha - då kan ni ha en plats till hösten.

Jag tror tyvärr inte att man kan vägra men att man kan ställa sig i kö till en annan skola. Precis som du skriver är man inte skolpliktig förrän året man fyller sju år och därför kan kommunen strunta i om du säger att du vägrar och låta bli att ordna en annan plats åt honom.

Liknande trådar

Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
26
· Visningar
2 914
Senast: Mirre
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 946
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Vad föredrar ni till era barn? Har alltid tänkt att jag vill ha mina barn i en liten byaskola för att jag själv gick 2år i en liten...
2
Svar
20
· Visningar
2 638
Senast: tanten
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 714
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar