Skölja ögonen?

S

Sóley

Jag har en lånehäst som är rinnig i ögonen nu på vintern och ägaren föreslog att jag ska låta skölja ögonen. Eftersom jag aldrig gjort det tidigare tänkte jag fråga här om veterinären måste ringas ut eller om det går bra om någon erfaren hästägare hjälper till?

Hur går en sköljning till?

Tacksam för svar! :bow:

Sv: Skölja ögonen?

Bara rengöra ögonen med koksaltlösning kan du klara själv elelr med hjälp av någon erfaren. Det som brukar hjälpa bäst är dock att spola tårkanalen, och till det behövs det veterinär. Man sätter in en slang där tårkanalen börjar i nosen och spolar igenom tårkanalen så att eventuella hinder försvinner.

svea skrev:
Bara rengöra ögonen med koksaltlösning kan du klara själv elelr med hjälp av någon erfaren. Det som brukar hjälpa bäst är dock att spola tårkanalen, och till det behövs det veterinär. Man sätter in en slang där tårkanalen börjar i nosen och spolar igenom tårkanalen så att eventuella hinder försvinner.

Tack för svaret! :bow: Ska jag alltså rengöra runt ögat själv med koksaltlösning och spara resten åt veterinären? Jag vill inte råka göra fel, hästen har bara varit här i en vecka :eek:

Att rengöra runt ögat med koksaltlösning går inte att göra fel om man inte anstränger sig! ;)

Spola tårkanalerna ska man däremot aldrig ge sig på själv.

svea skrev:
Att rengöra runt ögat med koksaltlösning går inte att göra fel om man inte anstränger sig! ;)

Ok, jag ska anstränga mig så lite jag kan :)

Jag brukar ta en spruta att hälla koksalt i. Låt hästen stänga ögat och stoppa in sprutan lite längst fram och längst bak. Tycker hästen att det är väldigt obehagligt kan du bremsa den, men jag tycker det brukar gå bra ändå.

Arwyn skrev:
Jag brukar ta en spruta att hälla koksalt i. Låt hästen stänga ögat och stoppa in sprutan lite längst fram och längst bak. Tycker hästen att det är väldigt obehagligt kan du bremsa den, men jag tycker det brukar gå bra ändå.

Låter som en god idé, jag ska se till att få hit någon som gjort det förut. Tack!

Liknande trådar

Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
25
· Visningar
1 890
Senast: emma-vsm
·
Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
414
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 808
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 499
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar