Sv: Skolhalt
Tack för en utförlig förklaring!
Axel:
Tja jag kan inte se varför övningen skulle vara fel, eller konstigt eller så. Det är lugnt och harmoniskt utfört och kan man hjälpa hästen att hitta tekniken så why not!
Energi och styrka, varför det helt plötsligt? Det förekommer ju aldrig annars så ur deras synpunkt ser detta ut som en mkt bättre väg.. det skall ju gå att hantera energin också
Rätt sak till rätt ändamål!
Skolhalt har blivit en väldigt populär övning nuförtiden..
Iaf så är det en separat övning och inte levadträning, skolhalten är vad jag vet till för att träna hästen på att sänka sig och lägga vikt på bakbenen så de blir lätta i framdelen och det diskuteras huruvida hästen ska lyfta inner eller ytter fram beroende vilka skola man är i osv..
Angående att hästen skulle backa in i skolhalten gör den ju inte, den står helt stilla med bakbenen och lägger vikt på bakdelen och kommer få ta bak frambenen för att kunna lägga så mycket vikt på bakdelen för att lyfta framdelen =)
Levad kan dessutom göras ur en mängd övningar och inte bara piaff och vägen till en bra levad kommer givetvis se olika ut beroende på vilken övning eller gångart man tar den ifrån =)
Axel: Du la in samma videoklipp, kan du länka till den de menade=)
Tack för en utförlig förklaring!
Axel:
Tja jag kan inte se varför övningen skulle vara fel, eller konstigt eller så. Det är lugnt och harmoniskt utfört och kan man hjälpa hästen att hitta tekniken så why not!
Energi och styrka, varför det helt plötsligt? Det förekommer ju aldrig annars så ur deras synpunkt ser detta ut som en mkt bättre väg.. det skall ju gå att hantera energin också
Rätt sak till rätt ändamål!
Senast ändrad: