Sv: Skolhalt

Jo, absolut! Men har aldrig hört talas om att träna den från skolhalt?
Om man tänker att levad ska utvecklas ur en framåtgripande BRA piaff blir ju detta som att backa in i levaden :confused: Fel ände?
Nån som har koll på teorin kring detta? Eller som tränar?
Inte avsett att döma utan jag undrar vad syftet e.
 
Sv: Skolhalt

Här har du en äkta levadträning där ENERGI o STYRKA ingår.

Dvs där man inte börjar innan hästen är stark nog. Ger den förutsättningar.

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=f8kk7TazAAM

Blir så trött på genvägar som dessutom påstås vara bättre för hästen:crazy:

Nej det är till för att gemene man vill hoppa över svårigheterna som just ska stärka den. Drömmen om det svåra. Att få vara unik.
Det finns inte en enda kuse som orkar gå från piaff upp i en passage med bibehållen takt. där har du kvittot på vad som saknas. energi o styrka.
 
Senast ändrad:
Sv: Skolhalt

Skolhalt har blivit en väldigt populär övning nuförtiden..

Iaf så är det en separat övning och inte levadträning, skolhalten är vad jag vet till för att träna hästen på att sänka sig och lägga vikt på bakbenen så de blir lätta i framdelen och det diskuteras huruvida hästen ska lyfta inner eller ytter fram beroende vilka skola man är i osv..

Angående att hästen skulle backa in i skolhalten gör den ju inte, den står helt stilla med bakbenen och lägger vikt på bakdelen och kommer få ta bak frambenen för att kunna lägga så mycket vikt på bakdelen för att lyfta framdelen =)
Levad kan dessutom göras ur en mängd övningar och inte bara piaff och vägen till en bra levad kommer givetvis se olika ut beroende på vilken övning eller gångart man tar den ifrån =)

Axel: Du la in samma videoklipp, kan du länka till den de menade=)
 
Sv: Skolhalt

Nej, du har rätt i att den inte backar. Men den ser ut att tänka bakåt mer än uppåt. Men om det är övningens syfte är det väl i sin ordning.

Visst, håller med om att man kan göra levad på massa sätt beroende på häst. iaf rent teoretiskt ;) Har inte gjort någon levad. Men de bästa levader jag sett har kommit från en bra piaff. Ibland kan jag tycka att det bara blir tricktränings-levader. Vilket absolut inte är fel men den kommer ju isf inte ur att hästen själv BJUDER till den utan utav hästen lär sig något? Hur ser du på det? Det kanske inte finns någon motsättning om man ser allt arbete som träning men jag tyckte det såg lite udda ut med skolhalt.
 
Sv: Skolhalt

Ooops.

Härhttp://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=vs0vrDGAVWE

här en annan akademisk o kärringen ger sig aldrig.:mad:

För hästen....jo tjena. för människans ego..

http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=WWhDUZAt074
Mja alltså jag tyckte nog att klippet från Jerez var stressat och att det andra var lite mer harmoniskt. Instämmer dock till fullo att hon håller på för länge men ja...ingen var kanske mitt ideal :)
 
Sv: Skolhalt

Ja jag skulle nog önska att hästen satte sig lite mer och rundade sig också men jag ska inte säga att jag gör det bättre sj :D

Man ser många "trickslevader" som egentligen inte är några levader alls, många ryttare och även i flera ridstilar så kallar de stegra för levad, inte med flit skulle jag tro men det e just vad det är, en stegring.
I en levad ska ju hästen sätta sig mycket bak och hästen ska bli lägre inte högre som man ofta ser och att de backar i stegringen..

=)
 
Sv: Skolhalt

Jag tycker nog lite som buffy_ Att första filmen såg stressad ut och hästen både backade och det var väl inte riktigt en levad enligt min åsikt, det var mer en pesad.

Sen håller jag med dig om andra klippet, det var väl lite väl många försök :S Men det var mer harmoniskt men jag skulle inte kalla detta för en levad heller, den va inte speciellt satt.. :)
 
Sv: Skolhalt

Första länken är ju klassiskt bensprattel så som jag ser det, inga levader där inte, och utifrån hur hästen reagerar så är den ju uppenbarligen inte stark nog för detta arbete.

Och jag råkade snubbla över det andra klippet tidigare idag.. och ja, jag håller med dig Axel, kvinnan kan ju börja träna själv, hon måste ha missat vilken kraftansträngning det innebär för hästen att göra en levad. Om hon hade testat det styrkearbetet själv så skulle hon förstå varför hästen är så vrång i sista piaffen och de levadansatser hono gör. Jag kan även tycka att det inte hade varit fel alls att vänta med provet tills dess att hästen var så pass stark och trygg med övningen så hon hade kunnat gå in o göra en levad i höger ställning, en i vänsterställning och en rakställd (vilket jag tror hon gör det sista?). Men det är ju bara jag...
 
Sv: Skolhalt

E det inte så att just Skolhalten var årets "tema" från sommar akademin med Bent. Kanske därför de e populärt med skolhalt just nu...
 
Sv: Skolhalt

Aha! Ja det kanske förklarar saken, det skulle vara intressant att veta mer om kopplingen till övriga rörelser och hur den passar in i en röd tråd.
 
Sv: Skolhalt

E det inte så att just Skolhalten var årets "tema" från sommar akademin med Bent. Kanske därför de e populärt med skolhalt just nu...

Jo, det stämmer att det pratades mycket om skolhalten de dagarna. Tyvärr var jag själv inte med torsdag och fredag, så jag missade en del.
 
Sv: Skolhalt

Mja alltså jag tyckte nog att klippet från Jerez var stressat och att det andra var lite mer harmoniskt. Instämmer dock till fullo att hon håller på för länge men ja...ingen var kanske mitt ideal :)

tänker inte försvara klipper från jerez men jag tror inte målet där var en toppenpiaff eller liknande. när de för hästarna mot de högres skolorna är piaffen/bensprattlet bara medlet för att göra nästa grej, alltså hästen piafferar egentligen inte utan trampar till för att få alla ben på plats. därav trampar den på ganska infernaliskt hehe hoppas ni förstår vad jag menar

sen är den ju i just det klippet säkert stressad för fler anledningar såklart:D

Min gamla häst var en fin levadör, blev lägre i manken i levaden än när han stod upp. väldigt jämn o fin. han backade dock in i den i pincip, på eget bevåg, kanske kan liknas vid skolhalt. Jag kommer inte använda den metoden nästa gång. Av den primära anledningen att få hästar har den energin som behövs för att göra det. dessutom är det skitsvårt att få till piaff om levaden är satt först:mad:
 

Liknande trådar

Tävling Är det någon som kommer ihåg den klassiska serien Horse in Sports om olika grenar av ridsporten. Den gjordes 1987 en riktig blast from...
Svar
0
· Visningar
218
Senast: MJLee
·
Övr. Hund Egentligen en fortsättning på min tråd om att campa med hundar men frågan är lite specifik och kanske är det fler som undrar. Jag...
Svar
3
· Visningar
589
Senast: AraSlei
·
Juridik & Ekonomi En omöjlig fråga att svara på, jag vet, men jag undrar ändå om någon som kan mer än jag om sådant här vågar sig på en spekulation...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 020
Senast: Sharpless
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 387
Senast: Roxy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp