Skolgalopp - nytt försök

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Skolgalopp - nytt försök

Delvis KL

Visst känslan är jätteviktig. Hästen är ju det "rätta svaret" på det vi gör. Vad som är minst lika intressant (tycker jag) är att det som var en aha-upplevelse och "nu kändes det riktigt bra" kan få en helt annan innebörd ett år senare när man -förhoppningsvis- har lärt sig lite mer. Man får hela tiden revidera sina känslor.
Alla diskussioner om vad som sker och vad den ene eller den andre har tyckt är ju bara speglingar av vad vi uppfattar, det är hästen som rättar oss för de misstag vi begår. De som kommer riktigt långt är riktigt duktiga helt enkelt.
Gast
 
Sv: Skolgalopp - nytt försök

Nej det har jag inte tyvärr, det vore roligt att få chansen att se!
Det var också därför jag skrev TROR..
 
Sv: Skolgalopp - nytt försök

Så blir det ju inte om tränaren rättar en innan den felaktiga känslan etablerad som rätt.
 
Sv: Skolgalopp - nytt försök

Så här jobbar jag: Jag skolar hästen så att den förstår grundhjälperna, jobbar med samling i skritt och även i trav sen i stället för att "rusa på" i en oskolad om än kanske tretaktig galopp (jag rider mycket kallblodstravare) så tar jag och samlar hästen och ber om något språng i en mer skolgaloppliknande galopp, helt på hästens egna villkor INTE under tvång.
Detta för att stärka hästen och slippa hamna i konflikten "det är inte järnet som gäller" när hästen behärskar detta utan att försöka kasta sig iväg så låter jag den galoppera på mer framåt och då blir galoppen tretaktig.
Detta arbetssätt använder jag inte på alla hästar, speciellt inte hästar av ridhästtyp.. Jag använder det inte heller på alla travare utan anpassar utbildningsgången efter individen. Då jag hjälper andra så anpassar jag det ju självklart även efter ryttarens förmåga.:banana:


Just den här metoden kan man väl dock knappast kalla skolgalopp? :p Eftersom det kan bli lite vad som helst till en början även om tanken är mot skolgalopp, och man sen inte befäster just skolgalopp utan låter hästen gå fram lite.

Annars är det enda jag egentligen "hört" rent allmänt om travare att man ofta börjar ur skritt istället för trav jämfört med hästar som redan har galoppen. För att undvika springet. Någon "skolgaloppsmetod" har jag faktiskt aldrig hört angående travare.. Men rent allmänt att man försöker ha hästen i ett bra utgångsläge i fattningen och i början av inlärningen är ju en annan femma! :idea:
 
Sv: Skolgalopp - nytt försök

Fast det är ju det här jag inte förstår. Om hästen inte klarar av att bära ryttaren i normal galopp, hur kan man då "hoppa över" det och istället kräva mer samling? Det kan väl inte vara skolgalopp. Jag är inte alls "haj" på det här med skolgalopp, men som jag uppfattat det ligger det EFTER samlad galopp, kräver alltså STOR styrka hos hästen för att klara. Förlåt att jag tjatar på dig, men jag tycker det låter så bakvänt.
 
Sv: Skolgalopp - nytt försök

Så blir det ju inte om tränaren rättar en innan den felaktiga känslan etablerad som rätt.

Samtidigt så måste väl häst och ryttare utvecklas successivt?
För att kunna klättra uppåt måste kravet på "känslan" höjas successivt också, rent logiskt sett.
 
Sv: Skolgalopp - nytt försök

Fast det är ju det här jag inte förstår. Om hästen inte klarar av att bära ryttaren i normal galopp, hur kan man då "hoppa över" det och istället kräva mer samling? Det kan väl inte vara skolgalopp. Jag är inte alls "haj" på det här med skolgalopp, men som jag uppfattat det ligger det EFTER samlad galopp, kräver alltså STOR styrka hos hästen för att klara. Förlåt att jag tjatar på dig, men jag tycker det låter så bakvänt.

Är väl snarare att om hästen har en felaktig teknik (eller aldrig lärt sig tekniken) och dålig balans så försöker man hjälpa hästen att överdriva rätt teknik och försöka sätta hästen i bra balans = bra utgångsläge. Man kan ju välja andra metoder, fördelarna med denna metod är att man förhoppningsvis slipper stressmomentet av att hästen inte vet hur den ska sätta fötterna och blir stressad av att den inte har balans nog. Har man redan tidigare i utbildningen förberett med balans + teknik är det ju "bara" att försöka behålla det. Stor skillnad mot om man plötsligt skulle kräva att hästen ska gå samlat och med bra teknik utan grundjobbet innan. Även om man riskerar fyrtakt tycker jag det är värre med passgaloppen man brukar få till av att inte ha satt hästen i bra balans och ha den lugn i huvet, alt. inte gjort grundjobbet i så hög grad.
 
Sv: Skolgalopp - nytt försök

Jag brukar efter det jag beskrev både jobba med skolgaloppen och med tretaktsgaloppen..
Och om man inte kallar det skolgalopp i det läget vad ska man då kalla det tycker du?
Det man får är ju trots allt en mer samlad galopp som oftast blir fyrtaktig pga:bump: att den sätter sig bak och lyfter sin framdel, OBS hästen ska komma upp med ryggen inte kasta upp huvudet och sänka ryggen i fattningen gör den det är den inte satt i rätt positon innan alt. att "fattningen" kommer i fel ögonblick, här är det känsla känsla känsla som gäller. Det är inget enkelt arbete och man bör därför som instruktör vara lite försiktig med vad man ber sina elever göra..
 
Sv: Skolgalopp - nytt försök

Jag vet inte riktigt vad du svarar på, är nog lite "seg" idag. Det jag ifrågasätter är att det som Linna beskriver kan kallas skolgalopp. Tycker snarare det låter som en väldigt kort galopp i oren takt pga olika orsaker, häst utan rutin/styrka, bromsande ryttare mm mm. SKOLgalopp bör ju vara något helt annat. Bara för att undvika missförstånd....
 
Sv: Skolgalopp - nytt försök

Så blir det ju inte om tränaren rättar en innan den felaktiga känslan etablerad som rätt.

Jag har inte sagt felaktig känsla, den känslan jag pratar om är en korrekt känsla som med tiden utvecklas till att bli en fulländad känsla för några få och till en bra ryttarkänsla för oss andra.
Varför skulle en tränare vilja rätta en sådan känsla?
Gast
 
Sv: Skolgalopp - nytt försök

Jag uppfattade dig inte så, utan att man alltid själv känner när känslan är rätt. Det gör man inte- alla gånger.
 
Senast ändrad:
Sv: Skolgalopp - nytt försök

Jag uppfattade dig inte så, utan att man alltid själv känner när känslan är rätt. Det gör man inte- alla gånger.

Precis så tänker jag! När jag rider kan jag ha en känsla som känns jättebra, men då gäller det att man kan bekräfta om det också var bra rent tekniskt. Jag behöver få se en spegelbild, en film, eller ha någon jag litar på som kan verifiera om det blev bra.

Men i grund och botten är det känslan som är det jag centrerar runt, jag memorerar känslan jag får och stämmer sedan av den med hur det ser ut för att bekräfta om det var rätt eller inte.
 
Sv: Skolgalopp - nytt försök

Precis så tänker jag! När jag rider kan jag ha en känsla som känns jättebra, men då gäller det att man kan bekräfta om det också var bra rent tekniskt. Jag behöver få se en spegelbild, en film, eller ha någon jag litar på som kan verifiera om det blev bra.

Men i grund och botten är det känslan som är det jag centrerar runt, jag memorerar känslan jag får och stämmer sedan av den med hur det ser ut för att bekräfta om det var rätt eller inte.

jo men då gäller det att ha rätt erfarenhet.
t o m alla elitryttare har sina tränare med på framridningen- för att utvecklingen inte ska gå bakåt.
att se i spegeln räcker inte:cool: många glider runt o tycker att de rider sååå fantastiskt:D
En film kan avslöja mer- om man vet vad man ska titta efter.
 
Sv: Skolgalopp - nytt försök

jo men då gäller det att ha rätt erfarenhet.
t o m alla elitryttare har sina tränare med på framridningen- för att utvecklingen inte ska gå bakåt.
att se i spegeln räcker inte:cool: många glider runt o tycker att de rider sååå fantastiskt:D
En film kan avslöja mer- om man vet vad man ska titta efter.

Har inte sagt något om att man ska göra allt själv, jag har parallellt med spegeln nämnt film och en person man litar på (kan vara kompetent ryttarkollega eller tränare).

Men vid de tillfällen man sitter hemma och rider och vill bekräfta om man är på rätt spår kan det vara så att spegeln är det bästa man har, och det är i alla fall bättre än att bara sitta och gissa.
 
Sv: Skolgalopp - nytt försök

visst är det bra med hela kortsidespeglar- om de är putsade:D
inte tu tal om annat, men det beror ju på om man vet vad man ska titta efter- vilket jag nu tror att Du kan.
 
Sv: Skolgalopp - nytt försök

visst är det bra med hela kortsidespeglar- om de är putsade:D
inte tu tal om annat, men det beror ju på om man vet vad man ska titta efter- vilket jag nu tror att Du kan.

Och sitter i rätt höjd med rätt vinkel... Förvånadsvärt ofta kortsidesspeglarna sitter snett så man ser bara några få meter... :(
 
Sv: Skolgalopp - nytt försök

Där tycker jag vinklarna bak är väldigt mkt sämre än på arabbilden.

Arabgaloppen har länden uppe, sittbenen pekar neråt och den ser ut att ta i mer.

På din bild tycker jag häcken är uppoffad, ryggen är svajig, nacken ser inte ut att tänka framåt, halsen ser ut att komprimeras, underlinjen ser lång ut kontra överlinjen.

Men det är ögonblicksbilder.

Och vi har olika ideal och olika utgångspunkter också!
 
Sv: Skolgalopp - nytt försök

Och när väl kortsidesspeglarna sitter rakt, så upptäcker man bara att man själv sitter snett. Aldrig får man vara riktigt glad... :crazy:
 
Sv: Skolgalopp - nytt försök

Jag brukar efter det jag beskrev både jobba med skolgaloppen och med tretaktsgaloppen..
Och om man inte kallar det skolgalopp i det läget vad ska man då kalla det tycker du?

Fyrtaktsgalopp. Så är vi mer överens, sen kan man tycka olika om metoden och det smarta i att uppmuntra fel rörelsemönster men det har vi ju redan varit inne på.
 
Sv: Skolgalopp - nytt försök

Jag tycker också att det är fascinerande att Lusidors galoppexperiment kan ge upphov till så tvärsäkra uttalanden från folk, trots att ingen har sett dem.

Själv tycker jag att det är svårt nog att uttala sig om en bild, eller till och med om ett ekipage som jag har framför näsan. Det händer ganska ofta att jag måste sitta upp på mina elevers hästar för att få klart för mig vad de gör för fel.

Jag önskar att jag hade samma förmåga som andra här på forumet att tvärsäkert kunna identifiera problemen in i minsta detalj bara på en kort beskrivning eller en ögonblicksbild. Då kunde man kanske börja hålla lektioner per telefon eller e-mail i stället, tänk vad tid man skulle spara för att inte tala om hur lite man skulle frysa på vintern! :banana:

HOn ville ha synpunkter på vad som hände och det skrev jag vad jag trodde.

Nu tycks inte skolgalopp vara ett etablerat begrepp, när det kom till kritan, så man kan uppenbarligen kalla allt möjligt skolgalopp och då var det kanske vad hon upplevde......Men annars verkar många ändå lägga det som en allra högsta gradens samling nära T a T. Och då tror jag nog att jag utan risk kan påstå att det INTE var skolgalopp L upplevde:cool:

Oavsett hur duktiga de är tillsammans så tror låter det inte helt realistiskt att de nått de nivåer som endast mästare uppnår, eller vad tycker du:cool:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 462
Senast: Liten
·
Hästvård Hej Känner att jag behöver tips och funderingar på hur jag ska gå vidare med min 5 åriga valack. Historik: Började slutet av...
2
Svar
27
· Visningar
4 171
Senast: Speedway
·
Trav Tog över en "problemhäst" i september 2012. Sned häst som vi började om helt med. Nu behöver jag lite tankar och idéer. Historia från...
2
Svar
25
· Visningar
8 566
Senast: Zuzzi
·
Träning Tänkte försöka smyga mig in med min ridtravare här. Jag är medveten om att det finns en ridtravartråd, men jag tycker att det är...
Svar
4
· Visningar
1 549

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp