Skolgalopp - nytt försök

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Skolgalopp - nytt försök

Jag vet inte - men en förutsättning för 3 takt och balans är ju att hästen släpper ned halsen.

Jag tycker att den blir manövrerbar i 3 takten. Elever brukar säga tt plötsligt känns det lättare och friare

Och den kan helt plötsligt följa med på ett annat sätt
Det är väldigt bra att filma och se hur det man känner ser ut - och ibland ge sig själv bakläxa :angel:

Det finsn så mycket känlsor och upplevelser till häst. Jag är förmodligen inte den enda som hade en period då jag tyckte jag kännde hur hästen satte sig i skolorna - det som satte sig var ryggen :o

Nu vid jämförelse så _kändes_ det andra bättre - men videon sa ngt annat.

Kul med dig för du är en sökare :)
jag tror det vill till en del experimenterande för att komma framåt - om det nu inte landat en proffstränare i ens knä förståss

Men de växer nog inte på trän uppåt landet

Kan inte du bestämma dig för vilket snart ?? Ena stunden håller du med när någon säger att det är den mest samlade galoppen och kräver styrka därefter och i den andra stunden säger du att du börjar med skolgaloppen på dina travare som inte har styrka nog att galoppera ens i vanlig arbetsgalopp så du hoppar över den. Det är just DET som är förvirrande :confused:

Eller om det är så att du inte förstått att om man hoppar över all grund och allt styrkearbete och försöker forcera samlingen så brister hästen så totalt i sin form att det blir meningslöst.

Jag kan ärligt säga att jag förstår liksom inte HUR du egentligen definerar skolgaloppen eftersom du har så många olika definitoner på den.

:confused::confused::confused:
det är du som fått den uppfattningen av det jag gör om du med ett öppet sinne verkligen försökte förstå så skulle du nog göra det:crazy:, lär Lusidors inlägg igen!
Och för 511 gången jag hoppar inte över grundarbetet:banana:.

Lusidor!
Jag tror att det du kända var precis som du skriver en bra skolgalopp:) det är så härligt när man hittar rätt!

För mig låter det mer som att hästen inte orkar med tretakten och i fyrtakten hittar den en väg ut som gör att den måhända känns lättare men för den skull inte är mer korrekt. Allt som känns bekvämt är inte korrekt. Hästar som till exempel går bakom hand totalt kan kännas oehört mjuka och behagliga ut. det är inte ett likhetstecken med att det är önskvärt att den går bakom hand.

Det här är mycket sant, men pga det tror jag det är lätt att man förringar känslan. Vissa kanske inte ens vågar lita på sin egen känsla pga det.
Man är ju på lite olika "känslo"-nivåer och har lärt sig känna olika saker.
Precis som Fredrik var inne på?
När man känt skillnad på en rygg som svingar/gungar i avslappning och en rygg som är aktiv men inte avslappnad, då känns skillnaden milsvid. När man känt en riktigt bra balans jämfört med en halvdan likaså osv.
Jag skulle trots min inte stora erfarenhet lätt känna skillnad på om en häst "gungar" mer pga avslappning eller pga att den släppt. Även om det såklart finns gråzoner även där, allt är inte kasst, halvdant eller perfekt.

KL
Kom precis in från ridpass och har fått ännu mer griller i huvudet.
hästen bjöd upp i en väldigt samlad galopp som kändes riktigt tretaktig, men för mycket rörelse uppåt i halsen. Jag pinglade lite i tygeln och bad om längning, blev tydligare i sitsen för framåtbjudning och poff så sänks formen men galoppen blir ännu mjukare, renare och behagligare, men takten får ett extra inslag. Det kändes som skolgalopp och då jag vred in överlivet lite vände framdelen in några steg som i en början till piruettövning.

Bara en kommentar, om hästen inte är riktigt redo för att ha alla pusselbitar på plats (liite för kotr i muskulaturen t ex, inte helt "genomjobbad" och jämn ännu eller dylikt) så kan det ofta fungera bra antingen att länga eller att hålla "böjningen" som man inom AR-termer skulle kalla det :angel: att man antingen får riktigt bra avslappning eller får bra samling och koll på kroppsdelarna - riktigt sammanhängande häst. För att sen när hästen har mognat mer kunna pussla ihop det.
Är hästen lite kortare t ex i ena sidans muskulatur blir det skitsvårt att hålla takten. Eller om den inte riktigt lärt sig tekniken ännu.

Den första biten i förmodad tretakt var väldigt samlad men ryggen kändes mer som en rak hävarm mellan fram o bak, halsen hjälpte upp framdelen. Lite hackigt, precis som vi sagt att det inte ska vara.

vad hände tror ni?

Jag tror du red i fyrtakt där. "samlingen" var inte samling utan kortad.

Nu blev hästen helt kontrollerad i sitt rörelsemönster och som sagt, böljande mjuk att sitta på. (tygeln hängde)

Här fick hästen kanske utryme att hitta tretrakt, tror jag.

det är du som fått den uppfattningen av det jag gör om du med ett öppet sinne verkligen försökte förstå så skulle du nog göra det:crazy:, lär Lusidors inlägg igen!

Fast då är jag inte heller så öppen i sinnet att jag fattar för jag undrar precis samma sak:confused: Och jag tror ju (efter att ha läst noga, ja,) att du inte har koll på vad som är kvalitet i galopp, det är den enda möjliga förklaringen för mej, tyvärr. :o

*Knapplån*

Jag vill upplysa om att lägstanivån på diskussionen börjar närma sig, det finns en risk att tråden låses eller slängs.

Det här är mycket sant, men pga det tror jag det är lätt att man förringar känslan. Vissa kanske inte ens vågar lita på sin egen känsla pga det.
Man är ju på lite olika "känslo"-nivåer och har lärt sig känna olika saker.
Precis som Fredrik var inne på?
När man känt skillnad på en rygg som svingar/gungar i avslappning och en rygg som är aktiv men inte avslappnad, då känns skillnaden milsvid. När man känt en riktigt bra balans jämfört med en halvdan likaså osv.
Jag skulle trots min inte stora erfarenhet lätt känna skillnad på om en häst "gungar" mer pga avslappning eller pga att den släppt. Även om det såklart finns gråzoner även där, allt är inte kasst, halvdant eller perfekt.

Ja just det. Tror dock att Fredrik och jag faktiskt är ganska överrens ang. detta ämne och det som diskuterats här i tråden.

ang känsla så till en viss nivå tror jag det är klokt att ifrågasätta sin känsla - och fortsätta försäkra sig, gärna via en tränare man trivs med, att känslan faktiskt är korrekt - att allt som känns bra INTE är korrekt för den skull. Tror man tjänar mer på det - även om det kan tyckas pessimistiskt - än att lita blint på att känslan alltid är den rätta, bara för att det känns bra. Tror mången ryttare upplevt att den suttit och lärt in fel känsla och fel saker, pga att ibland gått på en nit ang. att lita för hårt på enbart sin egen känsla. Rider man tex väldigt mycket själv, utan ett vakande kunnigt öga som hjälper en med input, så är det mänskligt att "flytta sin ribba" för vad som är bra och vad som känns bra.

Senast ändrad:

ang känsla så till en viss nivå tror jag det är klokt att ifrågasätta sin känsla - och fortsätta försäkra sig, gärna via en tränare man trivs med, att känslan faktiskt är korrekt - att allt som känns bra INTE är korrekt för den skull. Tror man tjänar mer på det - även om det kan tyckas pessimistiskt - än att lita blint på att känslan alltid är den rätta, bara för att det känns bra. Tror mången ryttare upplevt att den suttit och lärt in fel känsla och fel saker, pga att ibland gått på en nit ang. att lita för hårt på enbart sin egen känsla. Rider man tex väldigt mycket själv, utan ett vakande kunnigt öga som hjälper en med input, så är det mänskligt att "flytta sin ribba" för vad som är bra och vad som känns bra.

Absolut! :p
Annars kommer man ju inte kunna utveckla känslan som givetvis är lite olika mellan olika individer och nivå/erfarenheter...

Menar väl mest att om Lusidor känner sin häst väl (vilket jag gissar på att hon gör..) så känner hon nog skillnad mellan "avknäppt" och "avslappnad". Särskilt eftersom den skillnaden är rätt stor i galoppen - upplever att en avknäppt häst nästan trillar på näsan i galoppen (ur "känsla-perspektiv") om den inte får kompensation för det genom ryttarens ridning, att man t ex stödjer upp ordentligt i handen och driver på- typ motsatsen till den ridning som Lusidor använder sig av? Alla hästar kanske inte är lika tydliga heller, men är det en häst som normalt sett inte har så lätt för galoppen borde det kännas tydligt.

Sen är det ju grader som sagt. Att det kan bli ännu bättre- men att just en pusselbit kändes så markant mycket bättre... Såna små "wow"-upplevelser i ridkänslan som jag lever på! ;)

har aldrig föreslagit att Lusidors häst går avknäppt eller bakom hand. det var ett exempel. jag sa att den troligtvis kompenserar genom att gå fyrtakt. och att det därmed känns bekvämare eftersom hon redan konstaterat att den inte hanterar tretakt i det läget.

har aldrig föreslagit att Lusidors häst går avknäppt eller bakom hand. det var ett exempel. jag sa att den troligtvis kompenserar genom att gå fyrtakt. och att det därmed känns bekvämare eftersom hon redan konstaterat att den inte hanterar tretakt i det läget.

Då misstolkade jag dig! ;)
Att den förmodligen kompenserar för något var ju jag också inne på. Men att man förmodligen måste prioritera från början innan hästen klarar av att hålla koll på flera delar.

Visst är det balansen som bör eftersträvas, det håller jag helt och fullt med om. Utan teknik vet man inte hur man ska bära sig åt rent praktiskt för att bygga långsiktigt, utan känsla blir tekniken statisk.

Jag var en hyffsad ryttare innan jag lärde mig tekniken, men det är först nu jag har lite koll på vad jag håller på med. Det är den väg jag har gått - som "känsloryttare". Andra (och jag tror att du hör till den här gruppen men rätta mig om jag har fel) går åt andra hållet, genom att förstå tekniken hittar man känslan.

Vi är olika, och det måste man komma ihåg i diskussionerna, det ena är inte bättre än det andra, det är bara det att jag inte orkar hänga med när man börjar gå in alltför mycket på de tekniska detaljerna. Dessutom så intresserar det mig inte på samma vis som det intresserar en del andra av er. :D Men låt för allt i världen inte mig stoppa er, jag läser och funderar. :)

Vad ni försöker säga är alltså att det är inte möjligt att Lusidors häst hittat balansen och formen och samlat sig korrekt?
Då måste jag få ställa frågan, har ni sett Lusidor rida så att ni grundar era antaganden på det?:confused:

Jag tycker också att det är fascinerande att Lusidors galoppexperiment kan ge upphov till så tvärsäkra uttalanden från folk, trots att ingen har sett dem.

Själv tycker jag att det är svårt nog att uttala sig om en bild, eller till och med om ett ekipage som jag har framför näsan. Det händer ganska ofta att jag måste sitta upp på mina elevers hästar för att få klart för mig vad de gör för fel.

Jag önskar att jag hade samma förmåga som andra här på forumet att tvärsäkert kunna identifiera problemen in i minsta detalj bara på en kort beskrivning eller en ögonblicksbild. Då kunde man kanske börja hålla lektioner per telefon eller e-mail i stället, tänk vad tid man skulle spara för att inte tala om hur lite man skulle frysa på vintern! :banana:

Precis som Flash så är nog inte jag heller så öppen i sinnet då, för jag förstår fortfarande inte hur du menar. Istället för att hänvisa till Lusidors inlägg så kan du väl förklara själv. ;)

Jag tycker också att det är fascinerande att Lusidors galoppexperiment kan ge upphov till så tvärsäkra uttalanden från folk, trots att ingen har sett dem.

Själv tycker jag att det är svårt nog att uttala sig om en bild, eller till och med om ett ekipage som jag har framför näsan. Det händer ganska ofta att jag måste sitta upp på mina elevers hästar för att få klart för mig vad de gör för fel.

Jag önskar att jag hade samma förmåga som andra här på forumet att tvärsäkert kunna identifiera problemen in i minsta detalj bara på en kort beskrivning eller en ögonblicksbild. Då kunde man kanske börja hålla lektioner per telefon eller e-mail i stället, tänk vad tid man skulle spara för att inte tala om hur lite man skulle frysa på vintern! :banana:
Ja det vore ju väldigt tidsbesperande men e-mail lektioner!:idea:
Synd bara att man inte har den förmågan, kanske går den träna upp om man läser mycket här på buke!:)

Så här jobbar jag: Jag skolar hästen så att den förstår grundhjälperna, jobbar med samling i skritt och även i trav sen i stället för att "rusa på" i en oskolad om än kanske tretaktig galopp (jag rider mycket kallblodstravare) så tar jag och samlar hästen och ber om något språng i en mer skolgaloppliknande galopp, helt på hästens egna villkor INTE under tvång.
Detta för att stärka hästen och slippa hamna i konflikten "det är inte järnet som gäller" när hästen behärskar detta utan att försöka kasta sig iväg så låter jag den galoppera på mer framåt och då blir galoppen tretaktig.
Detta arbetssätt använder jag inte på alla hästar, speciellt inte hästar av ridhästtyp.. Jag använder det inte heller på alla travare utan anpassar utbildningsgången efter individen. Då jag hjälper andra så anpassar jag det ju självklart även efter ryttarens förmåga.:banana:

Vad ni försöker säga är alltså att det är inte möjligt att Lusidors häst hittat balansen och formen och samlat sig korrekt?
Då måste jag få ställa frågan, har ni sett Lusidor rida så att ni grundar era antaganden på det?:confused:

Visst är det möjligt.
Fick dock uppfattningen att hon tyckte den gick "bäst" när den inte var lika samlad.?

Har du?

Till Svea också:
Läs Lusidors inlägg:
vad hände tror ni?
Hästen är fö väldigt lång och då inte bakbenen når fram kommer fuskvarianter direkt för att häva runt framdelen.
Nu blev hästen helt kontrollerad i sitt rörelsemönster och som sagt, böljande mjuk att sitta på. (tygeln hängde)

Med andra ord är det väl ingen som uttalat sig tvärsäkert utan inbjudits till att svara vad de tror hände. Om nån sen inte gillar svaret hör knappast till saken.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 462
Senast: Liten
·
Hästvård Hej Känner att jag behöver tips och funderingar på hur jag ska gå vidare med min 5 åriga valack. Historik: Började slutet av...
2
Svar
27
· Visningar
4 171
Senast: Speedway
·
Trav Tog över en "problemhäst" i september 2012. Sned häst som vi började om helt med. Nu behöver jag lite tankar och idéer. Historia från...
2
Svar
25
· Visningar
8 566
Senast: Zuzzi
·
Träning Tänkte försöka smyga mig in med min ridtravare här. Jag är medveten om att det finns en ridtravartråd, men jag tycker att det är...
Svar
4
· Visningar
1 549

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat

Omröstningar