Skolgalopp - nytt försök

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Skolgalopp - nytt försök

:angel:
jag tycker den här hästen ser passaktig ut och det ser ut somom frambenet kommer att landa först, ser jag inte fel så gör den ett galoppombyte eller har nyss gjort ett.
Sen ser den väldigt fasthållen ut i stången som för övrigt faller igenom inga 45 grader där inte snarare 90..
Det där är tretaktig galopp.

om man nu är så fokuserad på att bakbenen måste sättas i rakt under hästen- det yttre, så bör man titta på den fasen när det landar. en samlad häst särar på sina ben iom böjningen o då kommer den i nästa fas att ha det yttre ngt bakom sig- om man inte vill ha ett kort rakt steg som araben.

Jegra skrev ngt om bärbensknölen som var bra
 
Sv: Skolgalopp - nytt försök

Återvände till din portugisgubbe och ja, den är riktigt bra faktiskt. :) Skulle vilja se den i rörelse också.

Kanske inte riktat till dig iofs;
Kan det vara en WE-snubbe? Tycker jag känner igen hästen (fast alla kanske ser likadana ut? :angel: )
Den WE-häst som var med i filmen (regerande världsmästaren) var himla tuff iaf! :)
 
Sv: Skolgalopp - nytt försök

Jag hittade en bild med bildtexten att det är bra skolgalopp.
Har försökt anonymisera, vet inte om det är ok så.

Vad säger ni, som har en definition, är detta exempel på skolgalopp?



Skolgalopp?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Skolgalopp - nytt försök

KL
Tycker att hittills har Jegras portugisgubbe hamnat högst på min ranking!

Ser det som att både Jegras nästa vita och Fredrikt arab och svarta alla tre inte har vinklat om sig i bäckenet nog för att få riktigt bra vinkling i bakbenen, och därför liite mer kastar fram raka ben och landar före med frambenen.

Sista bilden som jag o flash lagt in tycker jag ser ut som ok rent ögonblicksmässigt, men hästen ser inte självbärig ut, den ser inpressad ut i formen av stången som faller för långt bak. Tror inte den hästen skulle behålla formen om man släppte trycket i tygeln. Det gör däremot Jegras portugis. Men jag gissar lite på att den hästen ändå går i en fyrtaktig men BRA galopp!
Så den hästen gav mig lite känsla av att det kanske finns en poäng med den fyrtaktiga skolgaloppen ändå.
Att den snabbt hinner ner med sitt ytter fram skulle vara intressant att se bilder på, för det är stor skillnad i avstånd till marken!
om man jämför med de bilder där fram påtagligt landar fram före bak.. Och ändå här sägs vara samlade på ett bra sätt!
 
Sv: Skolgalopp - nytt försök

Fast Jegras portugis har en spänning i munnen som inte den svarta har, den svarta kommer genom nacken och är genomsläpplig där på ett bättre sätt vad jag kan se :angel:

skämt åsido: tycker man måste se helhetsbilden, för rent tekniskt kan det finnas en hel del vinklar och ben som är väl undersatta utan att för den skull helheten är riktigt optimal. det jag menar är att man inte enbart kan stirra sig blind på skogen för då missar man träden.
men men, den attityden kanske är alltför flummig för att vara legitim.
 
Sv: Skolgalopp - nytt försök

KL KL KL
Har letat i några av mina böcker och skolgalopp är inte ett vedertaget begrepp. Däremot talas det en hel del om TaT. Går därför över till den tråden och slänger in några citat.
Gast
 
Sv: Skolgalopp - nytt försök

KL KL KL
Har letat i några av mina böcker och skolgalopp är inte ett vedertaget begrepp. Däremot talas det en hel del om TaT. Går därför över till den tråden och slänger in några citat.
Gast

Tack, det gör hela diskussionen mer begriplig, faktiskt. :bow:


KL

Den bild jag la in ser jag mest som ytterligare exempel på hur olika man kan definiera. Den ser för mej också ut som om hästen skulle trilla framåt. Ryttarens position bidrar ju till det.

Sen vill jag understryka att stillbilder sällan kan ge någon uppfattning alls, egentligen, man behöver se rörliga bilder får att kunna se helheten.
 
Sv: Skolgalopp - nytt försök

Fast Jegras portugis har en spänning i munnen som inte den svarta har, den svarta kommer genom nacken och är genomsläpplig där på ett bättre sätt vad jag kan se :angel:

skämt åsido: tycker man måste se helhetsbilden, för rent tekniskt kan det finnas en hel del vinklar och ben som är väl undersatta utan att för den skull helheten är riktigt optimal. det jag menar är att man inte enbart kan stirra sig blind på skogen för då missar man träden.
men men, den attityden kanske är alltför flummig för att vara legitim.

Obs bara en allmän reflektion med mackans inlägg som underlag

Jag undrar hur det har blivit så här

man tittar på vinklar hit och länden dit, men hur kan man ens fundera över om en häst är samlad när den går med sänkt rygg.

Det gäller både tävlingsdressyr, barockdressyr, och AR


det går inte att samla en häst om den inte har en spändpilbåge

Den inlagda bilden som flash och lusidor la in - visar ju också på denna pilbåge - cirkelenergi.


Det är kanske inte så konstigt att "Dressyr" spretar åt så många olika håll - när man inte ens är överens om vad som är grunden.

Pilbågen behövs för att hästen skall blir tillräckligt stark att bära oss i balans.

Oavsett inriktning
 
Sv: Skolgalopp - nytt försök

jag blri bekymrad - detta är en hängmatta en pilbåge spänd nedåt

KL
När det blir såhär så kan inte hästen använda sina magmuskler att stbabilisera ryggraden - det är därför det blir så spänt och många gånger överilat

Det går att träna hästen att orka att arbeta fel - men hur mår den hästen i kroppen som ständigt måste arbeta utan syre och aldrig får bort sina slaggprodukter

Även detta gäller alla inriktningar
 
Sv: Skolgalopp - nytt försök

Jegris :love:

Jag har itne hunnit titta så som jag borde.

Men detta vet jag, i de senare försöken kan man mäta hur mycket vikt varje ben tar upp - och det är en vetenskaplig sanning att benet måste befinna sig under hästkroppen för att bära vikt.

Sedan var jag kanske lite överilad när jag vilel att det skulle vara lyft, men den belastninsgfas som Anna beskrev skall vara över.

Jag skall kolla mer

jag vill också se portisgubben i rörelse - jag vill se om den orkar grejja upp det där över ryggen.
 
Sv: Skolgalopp - nytt försök

Obs bara en allmän reflektion med mackans inlägg som underlag

Jag undrar hur det har blivit så här

man tittar på vinklar hit och länden dit, men hur kan man ens fundera över om en häst är samlad när den går med sänkt rygg.

Det gäller både tävlingsdressyr, barockdressyr, och AR


det går inte att samla en häst om den inte har en spändpilbåge

Den inlagda bilden som flash och lusidor la in - visar ju också på denna pilbåge - cirkelenergi.


Det är kanske inte så konstigt att "Dressyr" spretar åt så många olika håll - när man inte ens är överens om vad som är grunden.

Pilbågen behövs för att hästen skall blir tillräckligt stark att bära oss i balans.

Oavsett inriktning


ja det är ju en intressant fråga.
jag tycker din arab inte har särskilt spänd pilbåge :devil: I och med att den är så låst i hals och nacke.

kanske ser alla olika, och då blir det att man "håller fast sig" vid vissa stöttepelare man tittar efter - en vinkel, en kroppsdel etc etc.
Tydligen har även domare svårt att se helhetsbilden ibland. :D
 
Sv: Skolgalopp - nytt försök

Nä du har rätt :rofl:

Det är ju ingen pilbåge :o

Så går det om man stirrar sig blind på den rena takten enbart.:D


Hur jag än vrider och vänder mig så kommer man tillbaka är hästen inte avspänd i balans - så går det inte att spänna pilbågen och då blri det ju inte rätt
 
Sv: Skolgalopp - nytt försök

jag blri bekymrad - detta är en hängmatta en pilbåge spänd nedåt

KL
När det blir såhär så kan inte hästen använda sina magmuskler att stbabilisera ryggraden - det är därför det blir så spänt och många gånger överilat

Det går att träna hästen att orka att arbeta fel - men hur mår den hästen i kroppen som ständigt måste arbeta utan syre och aldrig får bort sina slaggprodukter

Även detta gäller alla inriktningar

Kruxet med de gamla målade bilderna är att man inte vet hur det såg ut IRL. Men jag kan hålla med om att den bilden inte är något vidare, jag skulle främst vilja ha upp magen och ryggen och bort underhalsen.
Men jag är ganska säker på att hästarna tex inte hade sådana huvuden ens på den tiden :D och jag undrar vad mer konstnären har "förskönat", det är ju allmänt känt att kungar och finare folk inte såg ut som de gör på bevarade målningar...
Så mao tror jag man ska koncentrera sig mer på nya foton om man vill analysera även om de gamla målningarna är skojjiga att titta på också.
 
Sv: Skolgalopp - nytt försök

Jag tycker det ser mer ut som om den hästen har satt under sig bakbenen för att ta ett språng framåt men att den hålls fast med stången av ryttaren...Sen tvivlar jag på att hästen från det där läget kunde fortsätta med någon skolgalopp.. skulle nog hellre kalla det försök till skolgaloppanslag.
 
Sv: Skolgalopp - nytt försök

Fast Jegras portugis har en spänning i munnen som inte den svarta har, den svarta kommer genom nacken och är genomsläpplig där på ett bättre sätt vad jag kan se :angel:

Nyfiken fråga, hur ser du den spänningen i munnen?
Kollade bara lite snabbt på den svarta, men den upplevde jag lite mer fast i ryggen (ser det mer på att frambenen var ganska separerade från bakbenen eller hur man nu ska förklara det, i själva rörelsen, en lite mindre sammanhängande rörelse)
 
Sv: Skolgalopp - nytt försök

citat B.B. :
Den fotografiska realiteten visar att de flesta piruetter utförs i fyrtakt vilken inte motsvarar den moderna föreställningen om en tretaktsgalopp.
Fram till spridandet av kavalleriskolornas krav använde man dock faktiskt fyrtaktsgalopp. Den får man dock inte förväxla med "tra-loppera" där hästen galopperar fram och travar bak.
Fyrtaktsgaloppen uppstår genom den höga graden av samling, där framdelen lyfter så mycket (dvs bakdelen sätter sig), att det diagonala benparet inte längre kan landa samtidigt.
Genom aveln av hästar med mera framåtgående rörelser har förmågan att kunna gå fyrtaktig skolgalopp blivit en sällsynt gåva.
Till det kommer att en så hög grad av samling knappast längre krävs- utom i piruetten.
För ryttare som inte rider tävlingar är frågan om man ska rida tretaktig eller fyrtaktig galopp tämligen oviktig så länge som de energiska sprången bibehålls.
Den som vill delta i tävlingar med barockhästar som tex lusitanos och frieserhästar, kommer särskiljt på detta område att ha stora problem...

B.B. har påtalat vilken ytterst lämplig ridhäst för den högre skolan kallblodstravaren:love: är och jämnställt den med "barockhästraserna".
 
Sv: Skolgalopp - nytt försök

Jag tycker det ser mer ut som om den hästen har satt under sig bakbenen för att ta ett språng framåt men att den hålls fast med stången av ryttaren...Sen tvivlar jag på att hästen från det där läget kunde fortsätta med någon skolgalopp.. skulle nog hellre kalla det försök till skolgaloppanslag.

Nej jag ser det inte heller som något bra exempel utan la in den mer för att visa hur olika man kan definiera, i bildtexten beskrivs det som bra skolgalopp..:cool:
 
Sv: Skolgalopp - nytt försök

citat B.B. :
Den fotografiska realiteten visar att de flesta piruetter utförs i fyrtakt vilken inte motsvarar den moderna föreställningen om en tretaktsgalopp.
Fram till spridandet av kavalleriskolornas krav använde man dock faktiskt fyrtaktsgalopp. Den får man dock inte förväxla med "tra-loppera" där hästen galopperar fram och travar bak.
Fyrtaktsgaloppen uppstår genom den höga graden av samling, där framdelen lyfter så mycket (dvs bakdelen sätter sig), att det diagonala benparet inte längre kan landa samtidigt.
Genom aveln av hästar med mera framåtgående rörelser har förmågan att kunna gå fyrtaktig skolgalopp blivit en sällsynt gåva.
Till det kommer att en så hög grad av samling knappast längre krävs- utom i piruetten.
För ryttare som inte rider tävlingar är frågan om man ska rida tretaktig eller fyrtaktig galopp tämligen oviktig så länge som de energiska sprången bibehålls.
Den som vill delta i tävlingar med barockhästar som tex lusitanos och frieserhästar, kommer särskiljt på detta område att ha stora problem...

B.B. har påtalat vilken ytterst lämplig ridhäst för den högre skolan kallblodstravaren:love: är och jämnställt den med "barockhästraserna".

Nu får du ursäkta, och det är ju inte till dej utan BB: vilket kvalificerat dravel:eek:

Det tycker jag visar att i den ridningen är inte hästens arbete genom kroppen, från nos till bakhov, sammanhängande, viktigt alls:crazy::o
 
Sv: Skolgalopp - nytt försök

Nu får du ursäkta, och det är ju inte till dej utan BB: vilket kvalificerat dravel:eek:

Det tycker jag visar att i den ridningen är inte hästens arbete genom kroppen, från nos till bakhov, sammanhängande, viktigt alls:crazy::o

Jag har förstått för ganska länge sedan att det är din personliga åsikt.. den delar jag inte med dig men det har du nog förstått:angel:
Vilken typ av ridning håller du på med dressyr a´la TR eller?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 462
Senast: Liten
·
Hästvård Hej Känner att jag behöver tips och funderingar på hur jag ska gå vidare med min 5 åriga valack. Historik: Började slutet av...
2
Svar
27
· Visningar
4 171
Senast: Speedway
·
Trav Tog över en "problemhäst" i september 2012. Sned häst som vi började om helt med. Nu behöver jag lite tankar och idéer. Historia från...
2
Svar
25
· Visningar
8 566
Senast: Zuzzi
·
Träning Tänkte försöka smyga mig in med min ridtravare här. Jag är medveten om att det finns en ridtravartråd, men jag tycker att det är...
Svar
4
· Visningar
1 549

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp