Skolgalopp - nytt försök

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Skolgalopp - nytt försök

*kl*

Jag vill minnas att Oliveira skrev om skolgalopp, är det någon som har hans lilla vita bok nära till hands? Jag hittar inte min, den ligger fortfarande nerpackad någonstans eftersom vi inte har någon bokhylla för närvarande - jag var den BORDE vara men den är inte där, tänk om den är borta? *katastrof*

*kl*

Jag vill minnas att Oliveira skrev om skolgalopp, är det någon som har hans lilla vita bok nära till hands? Jag hittar inte min, den ligger fortfarande nerpackad någonstans eftersom vi inte har någon bokhylla för närvarande - jag var den BORDE vara men den är inte där, tänk om den är borta? *katastrof*

Kan kolla i kväll. Om jag hinner så kan jag även konsultera Beudant. Kan kolla Holleufer också, har för mig att han har skrivit något bra i frågan.
Jag roddar runt helt enkelt
Gast

*kl*

Noterar att Anrep (1862) nämner skolgalopp som ett alternativt namn på "galoppade", som ju är vad DLG kallar den samlade, fyrtaktiga galoppen.

Lite nyfiken bara, du säger anslag till skolgalopp.
Om vi nu tänker tanken - enligt Ehrengranath och enligt Sveas bild - att bakfötterna ska placeras framför bakknäets lodlinje = hög samling.

Skolgaloppen ska enligt många här vara den mest samlade galoppen. Skulle då inte det bakben som galoppsteget börjar med vara framför yttre bakbens "knälinje" för samlad galopp och närmast under ländryggen för skolgalopp?

Var tycker du själv att ytter bakben är placerat på den bild som anges vara "anslag till skolgalopp"

Gast

Kan kolla i kväll. Om jag hinner så kan jag även konsultera Beudant. Kan kolla Holleufer också, har för mig att han har skrivit något bra i frågan.
Jag roddar runt helt enkelt
Gast

Det vore ju strålande i så fall!

Jag såg att jag hade en inte helt avslutad mening i ett av mina inlägg:

"D.v.s hästarna är inte "snabba" i bakbenen utan släpar dem snarare efter sig. Det blir nästan mer som det DLG benämner som "

Vad jag ämnade peka på var det DLG kallar "mellan-galopp" (l'aubin):

"Om mellan-galopp (l'aubin)

Mellan-galopp är en sådan gång, hvari hästen galopperar med frambenen, och trafvar eller går pass med bakbenen. Denna ganska fula gång är egen hos hästar med svaga hancher, förderfvad bakdel, eller som blifvit matta af uthållight och utomordentligt löpande. Större delen av posthästar går mellan-galopp, i stället för att galoppera fritt ut. Unga hästar, som ej hafva krafter nog i hancherna för att med dem eftersätta och drifva fram framdelen, och de som man för tidigt vill tvinga till galopp, antaga också denna gång, äfvensom jagthästar med förbrukade bakben."

Med l'aubin ska man (enligt min tolkning) alltså inte bara relatera till den "galletrav" eller "tralopp" som många travare gör utan också de mer orena rörelser en häst utan rätt drivning bakifrån gör. Och det jag ibland ser som "skolgalopp" är i mina ögon snarare denna "felaktiga gång" som DLG hänvisar till.

You rang, mam?

;)

Vad tänkte du jag skulle bidra med? Jag har läst och följt och tänkt "Ska jag, ska jag inte, ska jag, ska jag inte...". Har inte riktigt bestämt mig än, men du kanske kan övertala mig? ;)

Men Jegra det var just allt det här du har skrivit som jag VISSTE att du kunde bidra med för att reda ut virriga begrepp :idea:

Jag ringde på dig för att jag litar på dig och vet vad du kan :love:

Angående hur samling ser ut

Ehrengranat gillade jag itne svanhalsen på

Även Sveas hade fel böj på halsen - halsen sträcks inte tillräckligt framåt -det krävs nog lite hjälp från ovan för att den skall bli 3 taktig

Denna håller in hakan - men har rätat ut halsen :)

cirkelowe.png

Det roligaste med bilden är att detta är en häst som har exteriören emot sig - och den sätter sig verkligen

Jag skulel inte säga att det är en perfekt bild på samling - men en bra bild på förutstättningarna för....

Pilarna är sedan tidigare (cirkelenergi)

Senast ändrad av en moderator:

Nej det är inte jag på bilden (jag är ganska mycket äldre an hon) men jag känner ryttaren!

I det läget i utbildningen had det varit felaktigt att sätta hästen mer. Dock kan man se att hästen har bibehållit sin överlinje lång.:banana:

Oliveira skriver faktiskt också att piruettgaloppen är fyrtaktig. :o

Percy Hamilton skriver däremot något som jag gillar och tycker är vettigt, och det är att den riktigt samlade galoppen kan bli något fyrtaktig, men den ska ändå ligga såpass nära tretakten att man i stort sett uppfattar den som tretaktig.

Men Jegra det var just allt det här du har skrivit som jag VISSTE att du kunde bidra med för att reda ut virriga begrepp :idea:

Jag ringde på dig för att jag litar på dig och vet vad du kan :love:

Sluta! Mitt ego klarar inte mer! :p

:DEller förresten, fortsätt, för all del, jag suger i mig allt smicker jag får! :D

Oliveira skriver faktiskt också att piruettgaloppen är fyrtaktig. :o

Percy Hamilton skriver däremot något som jag gillar och tycker är vettigt, och det är att den riktigt samlade galoppen kan bli något fyrtaktig, men den ska ändå ligga såpass nära tretakten att man i stort sett uppfattar den som tretaktig.

Det var klokt sagt, när skrev Hamilton sin instruktion?

Funderar på om det kan vara så att skolgaloppens försvinnande liksom går stegvis med att den gamla "franska" skolan försvinner och den moderna sportridningen uppstår?

Jag har sett otroligt(!) mycket användande av stång eller tom blank stång hos ekipage som inte är redo för det. Dels sitter ryttaren inte rätt än och FRAMÅT/nedåtsökningen finns inte än. Ryttarna hindrar cirkelenergin som skrivits om i tråden med handen(och sitsen).

Får man inte till cirkeln så funkar inget. Det saknas energi och om man har energin så blockerar man den gärna med handen för att samla för tidigt, med handen. Man får problem med formgivningen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 462
Senast: Liten
·
Hästvård Hej Känner att jag behöver tips och funderingar på hur jag ska gå vidare med min 5 åriga valack. Historik: Började slutet av...
2
Svar
27
· Visningar
4 171
Senast: Speedway
·
Trav Tog över en "problemhäst" i september 2012. Sned häst som vi började om helt med. Nu behöver jag lite tankar och idéer. Historia från...
2
Svar
25
· Visningar
8 566
Senast: Zuzzi
·
Träning Tänkte försöka smyga mig in med min ridtravare här. Jag är medveten om att det finns en ridtravartråd, men jag tycker att det är...
Svar
4
· Visningar
1 549

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat

Omröstningar