Sv: Skolgalopp - nytt försök
Ok då, med smicker kommer man långt med mig...
Som sagt, jag har följt trådarna och inte riktigt bestämt mig för om jag ska orka engagera mig - och om jag verkligen kan tillföra något till diskussionen.
Men... Det jag upplever när jag läser är att ena gänget pratar äppelsorter medan det andra diskuterar trädgårdsdesign. Ni är inne på samma område men är ändå så långt ifrån varandra.
Någon föreslog att man skulle skriva ner hur man definierar skolgalopp och vilken inriktning man rider så jag börjar väl i den änden:
För mig finns skolgalopp, och den ligger efter den samlade galoppen och kan enbart nås genom den vägen - d.v.s. konsekvent arbete med samling, takt, energi, styrka och lätthet för att till slut nå en nivå där hästen är så stark att den kan balansera sig i en skolgalopp.
Jag ser inte en möjlighet att rida skolgalopp innan man kan rida en samlad, tretaktig galopp. Helt enkelt därför att en bra skolgalopp kräver exakt samma muskler som en samlad galopp - bara i ännu mer extremt arbete.
Skolgaloppen har såvitt jag kan uttolka av herr DLG inget syfte att bidra till något annat, än att vara vacker att se och njutningsfull att rida. Det är helt enkelt en slutprodukt.
Jag rider dressyr, om ni envisas så kallar jag det väl klassisk dressyr då.
Eftersom True Blue gav oss den franska och engelska texten av Gueriniere så bidrar jag här med den svenska översättningen av samma stycke:
"Galopade
Galopade eller manége galopp är en förenad, väl samlad galopp, i hvilken framdelens rörelse är förkortad och bakdelens snabb, det vill säga: en galopp, i hvilken bakdelen ej släpar, och om genom hästens likformiga språng frambringar den vackra afmätta rörelse, som likaså mycket intager åskådaren som den bereder ryttaren nöje."
Jag har nog mer att säga egentligen men jag stannar där tills vidare får vi se.
Klart du skall
Ok då, med smicker kommer man långt med mig...
Som sagt, jag har följt trådarna och inte riktigt bestämt mig för om jag ska orka engagera mig - och om jag verkligen kan tillföra något till diskussionen.
Men... Det jag upplever när jag läser är att ena gänget pratar äppelsorter medan det andra diskuterar trädgårdsdesign. Ni är inne på samma område men är ändå så långt ifrån varandra.
Någon föreslog att man skulle skriva ner hur man definierar skolgalopp och vilken inriktning man rider så jag börjar väl i den änden:
För mig finns skolgalopp, och den ligger efter den samlade galoppen och kan enbart nås genom den vägen - d.v.s. konsekvent arbete med samling, takt, energi, styrka och lätthet för att till slut nå en nivå där hästen är så stark att den kan balansera sig i en skolgalopp.
Jag ser inte en möjlighet att rida skolgalopp innan man kan rida en samlad, tretaktig galopp. Helt enkelt därför att en bra skolgalopp kräver exakt samma muskler som en samlad galopp - bara i ännu mer extremt arbete.
Skolgaloppen har såvitt jag kan uttolka av herr DLG inget syfte att bidra till något annat, än att vara vacker att se och njutningsfull att rida. Det är helt enkelt en slutprodukt.
Jag rider dressyr, om ni envisas så kallar jag det väl klassisk dressyr då.
Eftersom True Blue gav oss den franska och engelska texten av Gueriniere så bidrar jag här med den svenska översättningen av samma stycke:
"Galopade
Galopade eller manége galopp är en förenad, väl samlad galopp, i hvilken framdelens rörelse är förkortad och bakdelens snabb, det vill säga: en galopp, i hvilken bakdelen ej släpar, och om genom hästens likformiga språng frambringar den vackra afmätta rörelse, som likaså mycket intager åskådaren som den bereder ryttaren nöje."
Jag har nog mer att säga egentligen men jag stannar där tills vidare får vi se.