Skolgalopp - nytt försök

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Skolgalopp - nytt försök

Klart du skall ;)

:love:

Ok då, med smicker kommer man långt med mig... ;)

Som sagt, jag har följt trådarna och inte riktigt bestämt mig för om jag ska orka engagera mig - och om jag verkligen kan tillföra något till diskussionen.

Men... Det jag upplever när jag läser är att ena gänget pratar äppelsorter medan det andra diskuterar trädgårdsdesign. Ni är inne på samma område men är ändå så långt ifrån varandra.

Någon föreslog att man skulle skriva ner hur man definierar skolgalopp och vilken inriktning man rider så jag börjar väl i den änden:

För mig finns skolgalopp, och den ligger efter den samlade galoppen och kan enbart nås genom den vägen - d.v.s. konsekvent arbete med samling, takt, energi, styrka och lätthet för att till slut nå en nivå där hästen är så stark att den kan balansera sig i en skolgalopp.

Jag ser inte en möjlighet att rida skolgalopp innan man kan rida en samlad, tretaktig galopp. Helt enkelt därför att en bra skolgalopp kräver exakt samma muskler som en samlad galopp - bara i ännu mer extremt arbete.

Skolgaloppen har såvitt jag kan uttolka av herr DLG inget syfte att bidra till något annat, än att vara vacker att se och njutningsfull att rida. Det är helt enkelt en slutprodukt.

Jag rider dressyr, om ni envisas så kallar jag det väl klassisk dressyr då.

Eftersom True Blue gav oss den franska och engelska texten av Gueriniere så bidrar jag här med den svenska översättningen av samma stycke:

"Galopade

Galopade eller manége galopp är en förenad, väl samlad galopp, i hvilken framdelens rörelse är förkortad och bakdelens snabb, det vill säga: en galopp, i hvilken bakdelen ej släpar, och om genom hästens likformiga språng frambringar den vackra afmätta rörelse, som likaså mycket intager åskådaren som den bereder ryttaren nöje."

Jag har nog mer att säga egentligen men jag stannar där tills vidare får vi se.

Men det var du som hänvisade till den nålade tråden ?

Jag förstår om du känner dig trängd, men det stora problemet för mig är insorteringen av AR under Klassisk Dressyr

Det är för mycket som skiljer.

Japp, det var det.

Trängd kan jag inte påstå att jag känner mig. Snarare.. ...trött. Och det är inte pga dig.

Menar du insorteringen av AR under forumet klassisk ridkonst?
Isf kan jag, om jag förstår dig rätt, hålla med. Men man kan rimligtvis inte ha hur många forum som helst heller.
AR är ju AR och inte en form/gren av den klassiska dressyr du pratar.
Jag ser forumet "klassisk ridkonst" som ett samlingsforum liknande "övriga grenar", där samsas tornerspel med horseball och utställningar. Där går man inte in i en tråd om bruksridning och säger att så kan man inte göra för så gör man inte i working equitation...

Nu kanske jag svävade iväg alldeles i något du inte alls menade..?

Men du som är mer insatt än nån annan - vad har hänt på vägen.
Och hur definierar Bent skolgalopp och var placerar han den?

Får vi inte se några fler "det här är skolgalopp för mig och den här ridinriktningen håller jag på med?" eller vågar ni inte skriva det?
Jag tränar inte skolgalopp, jag har fullt upp med att öva på gammal hederlig tretaktig galopp.

Vad skolgalopp egentligen är har jag nog inte helt klart för mig, det verkar ju finnas olika versioner... Men jag tycker att Jegras tolkning ligger nära det jag tänkt mig.

Jag rider... så gott jag kan. Nån slags dressyr är det väl, hoppas jag :crazy:

Hej och hå luden tå.

Kollade Bents bok

Terre a terre, mezair, redopp, eller tom corubette var alla beteckningar för en och samma konstgångart.....terre a terre ...ersatte galoppen eftersom hästen var mer vändbar....vilket gör ryttaren rörligare i närkampen

Sedan hänvisar han till tjurfäktning

Med samlade bakben kan hästen även medelst ett språng uppnå maximall acceleration - så som löphästar går ut ur startboxarna. man kallar denna övning carrerriere
:o

En terre a terre utvecklar man lämpligen ur levaden, när din häst kan utföra flera levader efter varandra... Många hästar kommer när man rider framåt och inte påstället att tendera till en fyrtakt så att den av de gamla mästarna beskrivna skolgaloppen uppstår.

Skolgaloppen har såvitt jag kan uttolka av herr DLG inget syfte att bidra till något annat, än att vara vacker att se och njutningsfull att rida. Det är helt enkelt en slutprodukt.
Är det de la "Gurra" du avser med DLG?? Som sagt har jag inte känt mig tillräckligt skärpt för att ta mig an den helt och hållet. Men hur menar han isf att man kommer till terre á terren? Genom levaden?
Bents åsikt är väl att terre á terren är en helt rakriktad skolgalopp. Och jag har fått för mig att skolgaloppen är den vanligaste vägen till det.

En terre a terre utvecklar man lämpligen ur levaden, när din häst kan utföra flera levader efter varandra... Många hästar kommer när man rider framåt och inte påstället att tendera till en fyrtakt så att den av de gamla mästarna beskrivna skolgaloppen uppstår.

Det var väl en velig gubbe då.. :rofl:
Kanske jag som läst för fort om vad han anser om skolgalopp-terre á terre för jag förstod det som jag skrev i inlägget över.

Vilken av böckerna var det?

Terre a terre, mezair, redopp, eller tom corubette var alla beteckningar för en och samma konstgångart.....terre a terre ...ersatte galoppen eftersom hästen var mer vändbar....vilket gör ryttaren rörligare i närkampen

Guérinière beskrev i sin bok mezairen som "halv-courbette".

Kul att du tog dig tid att leta fram svenska översättningen. Jag bläddrade - men gav upp ;) det blev för sent...
KUL att man i den gamla svenska översättningen använder "förenad" och "samlad" istället för Bouchers begrepp. Intressant det där med översättningar.
Undrar om det finns någon som har den tyska utgåvan som den svenska grundar sig på?

Jag rider dressyr, om ni envisas så kallar jag det väl klassisk dressyr då.[/B]

Eftersom True Blue gav oss den franska och engelska texten av Gueriniere så bidrar jag här med den svenska översättningen av samma stycke:

"Galopade

Galopade eller manége galopp är en förenad, väl samlad galopp, i hvilken framdelens rörelse är förkortad och bakdelens snabb, det vill säga: en galopp, i hvilken bakdelen ej släpar, och om genom hästens likformiga språng frambringar den vackra afmätta rörelse, som likaså mycket intager åskådaren som den bereder ryttaren nöje."

Jag har nog mer att säga egentligen men jag stannar där tills vidare får vi se.[/QUOTE]

- Den som undrar om årtal så skrev Ehrengranat sina böcker 1825 och 1856. DLG kom 1729-33 .... :cool:

Skolgalopp är inget jag rider enligt någon definition. Jag vill rida i en ren tretaktig galopp även i hög samling.

Men det vi har kommit fram till inte minst genom jegras definition samt hänvisning till klassiska verk är att det som är den verkliga definitionen av skolgalopp inte har något med grundridning att göra öht i någon gångart. Och att man inte kan gå förbi grunderna, det finns alltså inga planer i världen att skolgaloppsrång skulle var ett sätt att utbilda till ren galopp:eek:.

Jag kan också se att det finns ett läge i samlad galopp där hästen till slut nästan står på stället och att det kan betecknas som skolgalopp. MEn att det knappast är något som hör hemma på "svårutbildade" hästar i deras utbildning nånstans. Det handlar om helt andra nivåer av utbildning.

Och därmed har vi fått klarhet i den diskussionen:bow:

Men du som är mer insatt än nån annan - vad har hänt på vägen.
Och hur definierar Bent skolgalopp och var placerar han den?

Nu har jag lånat ut mina böcker så jag kan inte gå tillbaka till dem och fräscha upp minnet men när jag tänker efter så pratade han inte speciellt mycket om skolgaloppen egentligen. Inte så mycket som jag tycker det verkar som om man tittar på utövare man ser idag.

Varför man inom AR idag har börjat prata om skolgalopp som någon sorts möjlig terapeutisk väg för att förbättra andra rörelser vet jag inte, och jag vill inte börja spekulera utan att ha mer på fötterna.

Däremot konstaterar jag att det jag genomgående saknar hos AR-ridna hästar är energi, den cirkel Bent själv tecknar upp i sina böcker med ett energiflöde är oerhört bra och jag har den ofta i minnet när jag rider, men jag ser den mycket sällan hos en AR-riden häst.

Utan energi kan det inte bli några riktigt bra samlade rörelser, och definitivt inte någon piaff, eller skolgalopp. Det var ju det som var nyckeln för mig att komma vidare med piaffarbetete med Rajen - energin. Men när energin kom fick jag också backa en massa steg för plötsligt var det en massa andra pusselbitar som fattades.

Jag menar - och nu sticker jag ut hakan, det vet jag - att mycket få hästar ridna enligt AR klarar av att gå i skolgalopp. Istället hamnar hästarna i en fyrtaktsgalopp eftersom det krävs mer samling av dem än de klarar av. Och felet som uppstår kan läsas i DLG egen text; "... i hvilken framdelens rörelse är förtkortad och bakdelens snabb, det vill säga: en galopp, i hvilken bakdelen ej släpar..."

D.v.s hästarna är inte "snabba" i bakbenen utan släpar dem snarare efter sig. Det blir nästan mer som det DLG benämner som

Intressant nog satt jag och tittade på Philippe Karls videos igår, och jag noterade att han faktiskt red en galopp som var så samlad så den var fyrtaktig, men såvitt jag vet talar inte PK om skolgalopp.

Ken inte du förklara hur du jobbar med skolgaloppen, hur samlar du galoppen, med säte? hand? röst?

Utan energi kan det inte bli några riktigt bra samlade rörelser, och definitivt inte någon piaff, eller skolgalopp. Det var ju det som var nyckeln för mig att komma vidare med piaffarbetete med Rajen - energin. Men när energin kom fick jag också backa en massa steg för plötsligt var det en massa andra pusselbitar som fattades.

Jag menar - och nu sticker jag ut hakan, det vet jag - att mycket få hästar ridna enligt AR klarar av att gå i skolgalopp. Istället hamnar hästarna i en fyrtaktsgalopp eftersom det krävs mer samling av dem än de klarar av. Och felet som uppstår kan läsas i DLG egen text; "... i hvilken framdelens rörelse är förtkortad och bakdelens snabb, det vill säga: en galopp, i hvilken bakdelen ej släpar..."

D.v.s hästarna är inte "snabba" i bakbenen utan släpar dem snarare efter sig.

:bow::bow::bow: :bow: Så sant. Och i och med de snabba rörelserna och energin kan de också om de är välutbildade och har bra galopp behålla tretakten mkt mkt långt, ibland nästan ner till stillastående, till och med. Det var vad jag skrev ang bla piruettgalopp också, många inlägg tillbaka ev i annan tråd....

Senast ändrad av en moderator:

Intressant det där med PK, är det någon som hört vad han har för åsikter om skolgalopp?

Ken inte du förklara hur du jobbar med skolgaloppen, hur samlar du galoppen, med säte? hand? röst?

I dagsläget har jag ingen häst som har den nivån av utbildning att skolgalopp finns med på schemat. Rajen är pensionär hos sin gamla medryttare och har (jävla klantskalle) varit i slagsmål så han är precis igångsatt efter sex månaders konvalecens. Campero är bara sex år och är långt ifrån en sådan grad av samling i dagsläget. Han skulle klara extremt kort galopp om jag bara brydde mig om fotsättningen men det fattas för många pusselbitar för att vi ska ens tänka tanken.

Skolgaloppen kommer av sig själv när hästen är stark nog att klara den, och att rida till den handlar "bara" om att som ryttare be om mer samling och kortare tempo. Men hästen måste också i alla lägen tänka framåt i samma ögonblick som man ger hästen utrymme att göra det - annars har hästen inte den energi som krävs för att utföra rörelsen. Samma som i piaffen alltså. Och det handlar om att man lättar i fingrarna och sitsen släpper fram lite så ska hästen omedelbart tänka framåt och röra sig framåt med takt och balans.

Så hur samlar jag galoppen? Jag gör precis som jag gör vid annan samling, sitsen tar täten och handen följer upp vid behov, samtidigt som jag säkerställer att jag i alla lägen bibehåller energi, takt och lösgjordhet. Skillnaden är bara graden av samling som eftersöks.

Intressant det där med PK, är det någon som hört vad han har för åsikter om skolgalopp?

Jag är inte speciellt insatt i vad han säger om saker och ting, men vad jag vet talar han inte om skolgalopp. Jag vet inte ens om han VILL HA "fyrtaktsgalopp genom samling", bara att hästen visade upp en sådan galopp.

TR = Tävlingsreglemente?

Början var när man började med tävling.... och sen har FEI ett och Sverige ett eget, båda finns ju på nätet nuförtiden.:cool:

Nu rider ju inte jag skolgalopp utan bara galopp:

Dessutom har jag en kropp som inte varje dag ställer upp på galopp öht; Om jag inte är genosmsläpplig så avstår jag för hästen skull. Han får då galoppa på lina för att behålla sin rörlighet i ryggen

Men för mig sitter allt i min mage och min possition, skapar jag bra förutsättningar, och hästen är rätt förberedd - så ger hästen det den orkar.

Jag har ridit riktigt samlad galopp a la piruett i tre språng - den gången hästen var vältränad - och jag var tillräckligt fräsch för att galoppera på "centrifugen"

Det handlade mer om hans styrka (jag hade då regelbunden hjälp) och att jag lyckades skapa optimala förutsättningar
Sitta på utsidan - släppa upp insidan och hålla sig tillbka från innerbogen.

Den bild som visades tidigare på en ryttare som viker sig framåt i fattningen - bara man slutar med det och låter sig lyftas uppåt och tillåter höftleden att öppna sig (istälelt för att smälla igen den som på bilden) gör fullkomliga underverk med hästens förmåga att galoppera rent = 3 takt

Sedan har man en häst som inte är avlad för dressyr så orkar den kanske bara ett tiotal meter första gången, men det går väldigt snabbt att träna upp längre och längre.

Handen är inte att tänka på

Senast ändrad av en moderator:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 462
Senast: Liten
·
Hästvård Hej Känner att jag behöver tips och funderingar på hur jag ska gå vidare med min 5 åriga valack. Historik: Började slutet av...
2
Svar
27
· Visningar
4 171
Senast: Speedway
·
Trav Tog över en "problemhäst" i september 2012. Sned häst som vi började om helt med. Nu behöver jag lite tankar och idéer. Historia från...
2
Svar
25
· Visningar
8 566
Senast: Zuzzi
·
Träning Tänkte försöka smyga mig in med min ridtravare här. Jag är medveten om att det finns en ridtravartråd, men jag tycker att det är...
Svar
4
· Visningar
1 549

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25
  • Avlivning älskade katt

Hästrelaterat

Omröstningar