Skolgalopp - nytt försök

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Skolgalopp - nytt försök

Jag kom in på en islandssida med bilder av redan diskuterad person. Men jag tyckte att de var en sån bra jämförelse mellan bra och dåligt enligt ryttaren själv.
Om det här är att gå för långt igen genom att visa bild på ej närvarande person så får moderator säga till/ta bort inlägget!
En bit ner på sidan med två bilder av skolgalopp.

http://images.google.se/imgres?imgu...111&prev=/images?q=skolgalopp&um=1&hl=sv&sa=N
Här är ju både det vi är överens om är jättefel och det som ryttaren själv anser vara en bra skolgalopp formmässigt.
Tyvärr är det svårt att komma med egna bilder för att förtydliga och diskutera kring.

Fast det är precis det som gör att jag anser det jag tar del som skrämmande:crazy: Jag har inte velat lägga ut andras filmer men när jag sökte på akademisk ridkonst (efter skolgalopp som inte fanns....) såg jag många exempel på riktigt dålig ridning i piff och puff utan de grundkrav som man borde ha för att ens tänka de rörelserna:eek: Så den här diskussionen är helt i linje med detta, tyvärr.

Jag har ärligt försökt förstå något annat, men snarare har intrycket förstärkts:cool::eek:

Delvis knapplån*

Jag tycker det börjar bli dags att påminna om en av de nålade trådarna här på klassisk ridkonst.
I detta forum diskuterar vi Klassisk Ridkonst. Detta innebär diskussioner om det som brukar benämnas barockridning, akademisk ridkonst och klassisk ridkonst.

Vi diskuterar sånt som omfattar Klassisk Ridkonst. Träning och förberedelser inför träningar och clinics. Vi utbyter tips, tankar och idéer med vana som ovana intresserade Klassiska eller inte Klassiska ryttare. Vi diskuterar konstruktivt (på ett POSITIVT sätt) och sansat om VAD Klassisk ridkonst är, HUR Klassisk Ridkonst kan/bör utföras och VARFÖR den Klassiska Ridkonsten oftast passar de flesta individer, två- som fyrbenta.

Om man anser att de som markarbetar/rider enligt Klassiska metoder är fel ute och borde rida på ett annat sätt, så är det nog inte den här typen av dressyr man är ute efter. Jag anser då att man inte normalt bör blanda sig i diskussionerna här, då detta forum handlar om den här typen av Klassisk Ridkonst.

Kanske man i dessa fall passar bättre på något av de andra forumen, exempelvis, Grundutbildning, Fritidsridning, Dressyr (med inriktning mot tävling) eller Western.

Självklart skall man på ett konstruktivt sätt (inte bara såga rent av), ifrågasätta avarter och sådant som inte är bra inom den Klassiska Ridkonsten. Men om man anser att Klassisk Ridkonst som helhet är fel ute så är Klassisk Ridkonst-forumet fel plats att diskutera på.

När jag börjar med skolgaloppen så är det med enstaka språng till att börja med för att stärka hästen sedan då hästen blir starkare så orkar den fler och fler språng och även mer och mer galopp framåt dvs tretaktsgalopp, jag citerar Lusidor:

Om de har fysiska hinder att använda kroppen helt igenom i en tretaktig galopp, så i stället för att harva på i en nedbrytande passtaktig eller hackig dundrande okontrollerad galopp, så väljer man att komma upp i en (för?) samlad fyrtaktig galopp ett par-några steg, för att genom den kraftansträngningen få in ett sundare rörelsemönster och lyckas komma åt den svaga punkten. De "vanliga" vägarna är ofta oåtkomliga pga allt bagage de har. Kroppen kan ha sånt starkt "minne" och vilja röra sig i invanda mönster, att det kan vara lättare att bryta med något helt annorlunda. Inte steg för steg kämpa sig bakåt från fullt ös/påsljut mot handen till samling. Mer ta ett-två steg samlat och jobba sig framåt mot det ökade och då förhoppningsvis ha en annan kvalite på rörelsen! (Men jag vet inte.. Kanske det aldrig funkar så?)

Jag har aldrig sagt att man ska börja med piaff före trav..

Fast detta är väl knappast skolgalopp, det låter mer som en galopp med dålig kvalitet utförd av häst med vissa begränsningar (styrka, exteriör), alltså inget att sträva efter och definivt inget att kalla skolgalopp som används FÖRE träning av den normala galoppen. Jag tycker att det i detta läget borde vara bättre att öva upp styrkan hos hästen genom många övergångar trav-galopp-trav och skritt-galopp-skritt och att få den att känna sig trygg i galoppen. Alltså ren grundutbildning.

Jag har inte sagt att DU säger att man ska öva piaff innan man "fått till" traven. Det var bara ett exempel eftersom jag uppfattar det som att du går händelserna i förväg i träningen. Samlad form kräver som sagt styrka hos hästen. En logisk följd av det (i alla för mig) är att man inte kan kräva "en riktigt samlad galopp några steg" innan hästen orkar bära sig i en ren arbetsgalopp. För stora krav på hästen innan den orkar med främjar inte utbildningen och ger ingen grund att stå på, tycker jag.

Jag citerar dig rakt av! Tycker som du och rider AR.

Naej det gör du ju inte eftersom du hoppar över samlingen som isåfall gör galoppen fyrtaktig det är ju DET som är så förvirrande :confused:

Var i helvete är Jegra!!!

Sorry,Det där sista var egentligen inte riktat till dig utan till de som har sett något felaktigt utfört som kallats AR och sedan bestämt sig för att så rider alla AR-ryttare.

Jag hoppar inte över samlingen...
Om jag nu håller med om att det är skolgalopp för mig så kan du ju inte säga att det gör jag inte? Du kan väl ändå inte veta vad som är skolgalopp för mig?
Får vi inte se några fler "det här är skolgalopp för mig och den här ridinriktningen håller jag på med?" eller vågar ni inte skriva det?

Senast ändrad:

KL KL KL!!!!!

När vi är inne på ämnet takt och olika samlingsgrader i galopp så har jag en liten fråga, vilken takt och typ av galopp är en bytesserie i varje?

Gast

Alla kanske skulle ta och skriva ner en sammanfattning av hur de definierar skolgalopp? Samt sin egen inriktning.

Skolgalopp för mig är en fyrtaktig galopp som blivit just fyrtaktig pga samlingen och uppresningen av framdelen. Skolgaloppen har ett lågt tempo, du ska enkelt kunna skritta förbi en häst i skolgalopp.
Själv rider jag AR.

Nu är jag nyfiken på liknande sammanfattningar av er andra.

Problemet tycket jag att vi inte har diskuterat samling
Vad är det
- hur ser det ut
- Vad kräver det

Jag tror Jacko har en lista på över 20 punkter som definierar den samlade hästen

Ingen av de ovan angivna "tecknen" är ett tecken på samling
Inte ens ordet - då det inte definieras.

Alla tecknen skulla kunne vara tecken på motsattsen till samling.

Särskilt den resta framdelen - för många gånger är den resta framdelen ett resultat av en sänkt bröstrygg - och det gäller inte bara AR

Du frågade vad jag ville med diskussionen - med min del då- jag vill ta reda på vad det finns för underlag till talet om skolgalopp och hitat källor.

Nordisk familjebok är skriven 1926 det _kan_ vara före TR True_ blue?

Podhajsky är ju skriven senare, och det veriefierar Kottas svar ett DE på SRS inte rider skolgalop.

Vad jag vill, ta reda på om detta med skolgalopp är ett påhitt av Bent ngt avdammat äldre nu förlegat, eller om det är ett helt missförstått begrepp av några o kölvattnet - elelr om det finns AR ryttare på Grand Prix nivå.

Man skulle nog kunna säga att skolgaloppen är något "gammalt avdammat" men för den skull inte förlegat;).

Var i helvete är Jegra!!!

You rang, mam?

;)

Vad tänkte du jag skulle bidra med? Jag har läst och följt och tänkt "Ska jag, ska jag inte, ska jag, ska jag inte...". Har inte riktigt bestämt mig än, men du kanske kan övertala mig? ;)

ja jag hittade också denna sida och jag såg beskrivningen.

KL - inte till dig nu heller

Någonstans blir det en diff när man skall omsätta toerin i praktiken.

Många "Barockare" har biomekaniska förklaringsmodeller, men jag tror alla måste grundas i en känlsa för harmoni.

har man inte den känslan då är det lätt att tro att en fattning där framdelen hindras att sträckas framåt blri en satt galopp

Det är samma sak som ksillnaden mellan en stegring och en levad, den stora frågan är gör hästen det på sviktande bakben???? elelr är de raka????

Det är svårt att se på hasen då den är böjd från början - men på knäet kan man ganska lätt se - men då måste det vara rörliga bilder

De filmer jag sett på skolgalopp hade INTE sviktande knän.

You rang, mam?

;)

Vad tänkte du jag skulle bidra med? Jag har läst och följt och tänkt "Ska jag, ska jag inte, ska jag, ska jag inte...". Har inte riktigt bestämt mig än, men du kanske kan övertala mig? ;)

Klart du skall ;)

:love:

Problemet tycket jag att vi inte har diskuterat samling
Vad är det
- hur ser det ut
- Vad kräver det

Ehrengranath har en bra definition av samling, en teckning som visar var hästen placerar sina bakfötter i förhållande till en linje tänkt genom - hoppas jag mins rätt nu - knäet. Högsta graden av samling är när bakfoten placeras under ländryggen.
Om vi nu leker med tanken att skolgalopp är den högst samlade så borde bakfötterna placeras under ländryggen. Det i kombination med självbärighet etc etc kunde kanske vara en hygglig definition av skolgalopp.

Gast

Ja :)

KL
som jag skrev i den tidigar tråden så måste bakdelen vara under hästkroppen för att över huvudtaget kunna bära vikt.:idea:

Hästen skall belasta benet under hästkroppen inte bakom - oavsett ridstil

Stegen blir också kortare så att trampa riktigt långt in är inte samling - om vi inte pratar stillasåtende typ piaff och levad - utan vi hålelr oss till gångarter som rör sig framåt.

För att kunna arbeta med bakdelen i kortare steg under hästkroppen men med längre belstninsgtid så krävs väldgt stor rölighet i ryggen. Hästen sviktar inte bar med knäna utan med ryggen också

Den delen av den biomekaniska förklaringsmodellen har tappats.

Därför kallar man saker samling - men som inte är samling eftersom det inte finns någon svilkt. :angel:

hela grejjen med gångarternas renhet är att få igång en grundsvikt som kan utvecklas till Schwung som sedan kan bli samling

Senast ändrad av en moderator:

Du frågade vad jag ville med diskussionen

Har jag :confused:
Möjligt att jag har men då får du gärna påminna mig om i vilket sammanhang för jag kommer inte ihåg.

Jag tror vi är överrens om något!!:banana:
Med bara en massa mekaniska beskrivningar utan känsla så blir ingen ridning bra!
Känslan är nog en av de allra viktigaste delarna i ridningen!

Men det var du som hänvisade till den nålade tråden ?

Jag förstår om du känner dig trängd, men det stora problemet för mig är insorteringen av AR under Klassisk Dressyr

Det är för mycket som skiljer.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 462
Senast: Liten
·
Hästvård Hej Känner att jag behöver tips och funderingar på hur jag ska gå vidare med min 5 åriga valack. Historik: Började slutet av...
2
Svar
27
· Visningar
4 171
Senast: Speedway
·
Trav Tog över en "problemhäst" i september 2012. Sned häst som vi började om helt med. Nu behöver jag lite tankar och idéer. Historia från...
2
Svar
25
· Visningar
8 566
Senast: Zuzzi
·
Träning Tänkte försöka smyga mig in med min ridtravare här. Jag är medveten om att det finns en ridtravartråd, men jag tycker att det är...
Svar
4
· Visningar
1 549

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka