Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det som i AR sammanhang brukar betäcknas som skolgalopp är den samlade galoppen som blir fyrtaktig pga den uppresta framdelen..
Att det sedan inom andra inriktningar anses fel med fyrtakt i galopp är en annan femma det tycker jag nästan vi skulle kunna komma överrens om..
Jag tror att det kan bli fel med ordet även här.
Man kanske tror att det ska användas just för att skola hästens galopp, vilket är helt fel
fast flera som rider AR har ändå ansett att skolgaloppen är 3 taktig. (tänker på förra tråden tex).
tror travar diskussionen bidrar till förvirringen. jag förknippar en grön travare med 4 takt ofta just pga sin oridenhet och sin brist på balans och styrka - den blir då 4 taktig i sitt försök i galopp. att då beskriva detta som skolgalopp och anse det ändamålsenligt blir förvirrande för mig. Har jag missförstått helt?
Flashlight: jag skrev väl att jag skummat igenom tråden? skämt åsido, trots tidigare konstateranden så fortsätter ju äppel och päron diskussionen oavsett, därav min kommentar.
Är det trallopp du menar?jag förknippar en grön travare med 4 takt ofta just pga sin oridenhet och sin brist på balans och styrka - den blir då 4 taktig i sitt försök i galopp.
Men vad är enlingt AR en korekt skolgalopp? Själv känns det som om skolgaloppen jag rider borde vara 3-taktig fast den är 4-taktigt...
Ska nog diskutera det här med min tränare nästa gång... 4-taktigt kännsfel helt enkelt...
Det bästa hade ju varit om någon har film på sig själv vid träning av skolgalopp, med tränare. Då kan man höra vad både ryttare och tränare tycker är bra/dåligt etc.Om filmer nu skulle vara ok?
Jag sökte också utan resultat.
Vad heter skolgalopp på engelska
Är det bara jag som klassar skolgalopp som galopp med riktigt lätt framdel i lite lägre tempo med väl sorterade/undersatta ben? Kanske bara är samlad galopp på väg mot skolgaloppen iofs.
Förra kusen (travare! ) fick till en riktigt snygg galopp när den hade för mycket energi något tillfälle när en kompis hoppade den, men den var så lydig att den höll sig inom ramen ryttaren gav den - bara att den gjorde det lite väl överambitiöst (ordentligt höjd i rygg och framdel, undersatt, relativt sakta tempo). Det upplevde jag som tretakt.
Är det bara jag som klassar skolgalopp som galopp med riktigt lätt framdel i lite lägre tempo med väl sorterade/undersatta ben? Kanske bara är samlad galopp