Skolgalopp - nytt försök

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Skolgalopp - nytt försök

Den där bilden visar bara fyrtaktsgalopp i mina ögon, vet inte om det är vad man menar med skolgalopp:confused: Det där lyftet fram men pga att hästen sätter sej mer bakåt men är inte med hela vägen fram i kroppen. Det är många som blir imponerade av såna bilder pga det där lyftet framtill.....Men det är inte så svårt att åstadkomma om man är ute efter det, men det blir inte en taktmässig galopp av det. I mina ögon allstå. Det blir häva bakåt - sen framåt - häva bakåt osv med statisk rygg. Då skulle de flesta friesrar mfl liknande raser som har svårt med galoppen, oftast gå i skolgalopp:cool:

Snacka om att sitta fast i sadeln:eek:

Senast ändrad av en moderator:

Man måste ju så klart träna samling innan man börjar med galoppanslagen, och självklart kan ju hästen galoppera det gör den ju i hagen men den kanske inte klarar av att gå i en bärig galopp under ryttare för det..
Läs Lusidors inlägg nr 8 i den här tråden det var en bra beskrivning!

Jag upprepar för tydlighetens skull:

Bilden som är inlagd visar just ett galoppanslag som är mer mot skolgalopp än tretaktsgalopp man kan se på hästen att bakbenet kommer att ta mark före frambenet i diagonalen.

Om man fortsätter skolgaloppen ur det anslag som visas så kommer hästen inte att häva sig framåt utan fortsätta vara kvar på bakdelen, bilden visar just ett anslag alltså inte en perfekt skolgalopp men ja jag tycker det är en bra bild!

Om nu den där upplyfta framdelen är så lätt att åstekomma kanske du har någon bild på det?
Sen ska vi inte analysera den bilden sönder och samman för då kommer aven den här tråden att stängas misstänker jag..

Fast det är detta jag inte förstår, HUR ska en häst som inte klarar av att bära sig i normal galopp då kunna tränas i skolgalopp som ligger "över" samlad galopp? :confused: För mig känns det lite som att kräva piaff innan hästen går att ridas i rätt form i arbetstrav. Lite som att försöka ta en genväg istället för att göra ett riktigt bra grundjobb som hela utbildningen kan vila på. Om man kräver något som hästen absolut inte har styrkan att klara så borde man få en väldigt stressad o misstänksam häst.
Du får gärna förklara hur du menar.

Jag vet inte hur många gånger jag ska behöva upprepa det det är tydligen mycket svårt att förstå:devil:..
Den fyrtaktiga dåliga galopp som en del travare uppbringar (främst varmblod men även kallblod) har ingenting med skolgalopp att göra, den fyrtakten som de hästarna får kommer sig inte av väl undersatta bakben och upplyft framdel!
Bilden som är inlagd visar just ett galoppanslag som är mer mot skolgalopp än tretaktsgalopp man kan se på hästen att bakbenet kommer att ta mark före frambenet i diagonalen.:bow:
Blippan66- tyvärr har jag ingen film!:mad:

Jag tycker inte du upprepar dig jag tycker du skriver annorlunda i olika inlägg.
du har skrivit att du tycker skolgaloppen är utmärkt och fungerar väl på en grön travare som inte bär sig och inte kan balansera sig, och att du därför börjar med skolgaloppen innan den 3-taktiga.

därav förvirringen - särskilt nu när du lägger till din senaste kommentar ovan.

såg nu att Solis postat före mig och som vanligt uttryckt det bättre än jag själv.

Fast det är detta jag inte förstår, HUR ska en häst som inte klarar av att bära sig i normal galopp då kunna tränas i skolgalopp som ligger "över" samlad galopp? :confused: För mig känns det lite som att kräva piaff innan hästen går att ridas i rätt form i arbetstrav. Lite som att försöka ta en genväg istället för att göra ett riktigt bra grundjobb som hela utbildningen kan vila på. Om man kräver något som hästen absolut inte har styrkan att klara så borde man få en väldigt stressad o misstänksam häst.

du kanske har svarat på din egen fråga.
Mig veterligen finns det ett antal folk som tränar lite piff och puff utan att för den skull behärska en god arbetstrav.

Nu har väl tränarna och många av deras elever börjat backa från att erkänna sig som Akdademiska. Jag är en av dem. Just för att jag inte vill förknippas med märkliga metoder där man tar sig vatten över huvudet genom att skynda på utbildningen och missa grunderna. Eller kasta på utrustning i form av blank stång, som man inte kan hantera.

Men vänta lite nu....Det var ett märkligt uttalande tycker jag. :confused:AR har aldrig förknippats med märkliga metoder vad jag hört och sett (tvärtom) och det man lägger fokus på i träningen är just grunden. Det går oftast långsamt om man jämför med traditionell träning. (och det har förekommit kritik på att man utbildar hästarna så långsamt. obefogat tyckrer jag då man bör utbilda hästen i den takt hästen är mogen uppgiften) För att kunna bygga någonting måste man ha en stabil grund.
Många har gått över till AR just för att det läggs så stor vikt vid grunden och att det inte ska gå så fort fram.
För mig är akademisk ridkonst verkligen utan märkliga träningsmetoder. Hästarna tränas på ett sätt som är logiskt för både häst och ryttare. Träningen utgår från häst och ryttare och dess förutsättningar. (och får ta den tid den tar)
Detta kanske ser annorlunda ut i andra delar av Sverige, det vet jag ingenting om, men tränaren jag rider för har kurser på många olika ställen i landet.
AR borde vara det samma både i norrland och i skåne tycker jag. (om tränigen är annorlunda på vissa platser är det inte träningsfilosofin utan tränarna som kommit på villovägar)

du kanske har svarat på din egen fråga.
Mig veterligen finns det ett antal folk som tränar lite piff och puff utan att för den skull behärska en god arbetstrav.

Det gör det inom alla discipliner, men då tränar de heller inte hästen på¨ett bra sätt.

Det du svarar säger en del om din syn och tyvärr kunskap kanske. Bilder av den typen av språng kan du hitta överallt om du vill se, leta runt i bukes trådar, särskilt kallblodstrådar eller andar raser som har lite svårare för galopp, men är korta i kroppen, där det gärna kan se ut så ibland.

Du har utan tvekan en annan definition av "skolgalopp" och "samling" än de flesta andra här, och dina beskrivningar skiftar anserr jag också.

Tyvärr har jag inte kunnat se något annat än att du tillhör dem som använder vissa begrepp som ursäkt för svårigheter att uppnå korrekt arbete.
Ang Totolas beskrivning hänvisar jag till vad bla Fredrik skrev ang kraven på ryttaren på såna hästar.

När jag börjar med skolgaloppen så är det med enstaka språng till att börja med för att stärka hästen sedan då hästen blir starkare så orkar den fler och fler språng och även mer och mer galopp framåt dvs tretaktsgalopp, jag citerar Lusidor:

Om de har fysiska hinder att använda kroppen helt igenom i en tretaktig galopp, så i stället för att harva på i en nedbrytande passtaktig eller hackig dundrande okontrollerad galopp, så väljer man att komma upp i en (för?) samlad fyrtaktig galopp ett par-några steg, för att genom den kraftansträngningen få in ett sundare rörelsemönster och lyckas komma åt den svaga punkten. De "vanliga" vägarna är ofta oåtkomliga pga allt bagage de har. Kroppen kan ha sånt starkt "minne" och vilja röra sig i invanda mönster, att det kan vara lättare att bryta med något helt annorlunda. Inte steg för steg kämpa sig bakåt från fullt ös/påsljut mot handen till samling. Mer ta ett-två steg samlat och jobba sig framåt mot det ökade och då förhoppningsvis ha en annan kvalite på rörelsen! (Men jag vet inte.. Kanske det aldrig funkar så?)

Jag har aldrig sagt att man ska börja med piaff före trav..

Fast det är precis det som gör att jag anser det jag tar del som skrämmande:crazy: Jag har inte velat lägga ut andras filmer men när jag sökte på akademisk ridkonst (efter skolgalopp som inte fanns....) såg jag många exempel på riktigt dålig ridning i piff och puff utan de grundkrav som man borde ha för att ens tänka de rörelserna:eek: Så den här diskussionen är helt i linje med detta, tyvärr.

Jag har ärligt försökt förstå något annat, men snarare har intrycket förstärkts:cool::eek:

De "vanliga" vägarna är ofta oåtkomliga pga allt bagage de har. Kroppen kan ha sånt starkt "minne" och vilja röra sig i invanda mönster, att det kan vara lättare att bryta med något helt annorlunda. Inte steg för steg kämpa sig bakåt från fullt ös/påsljut mot handen till samling. Mer ta ett-två steg samlat och jobba sig framåt mot det ökade och då förhoppningsvis ha en annan kvalite på rörelsen! (Men jag vet inte.. Kanske det aldrig funkar så?)[/I]

Så då för att hästen har svårigheter så tar man inte dem den rätta vägen utan man lär in andra felaktiga mönster som den stackars förvirrade hästen sen ska tas ur igen:confused:

Snälla svara nu på detta, som du hittills undvikit:

Vem har lärt dej detta och var? Vad grundar du det på?

Det blir ju alltid vissa skillnader då olika människor tolkar olika saker och även AR precis som allt annat kan ju oxå missbrukas.
Det är stora skillnader i hur olika tränare utbildar hästarna men den ursprungliga filosofin är ju bra!
Jag är själv riddare i riddarskapet för akademisk ridkonst men kan ju för den skull inte stå till svars för vad alla som håller på med AR gör..;)

Är det bara jag som klassar skolgalopp som galopp med riktigt lätt framdel i lite lägre tempo med väl sorterade/undersatta ben?

Alla kanske skulle ta och skriva ner en sammanfattning av hur de definierar skolgalopp? Samt sin egen inriktning.

Skolgalopp för mig är en fyrtaktig galopp som blivit just fyrtaktig pga samlingen och uppresningen av framdelen. Skolgaloppen har ett lågt tempo, du ska enkelt kunna skritta förbi en häst i skolgalopp.
Själv rider jag AR.

Nu är jag nyfiken på liknande sammanfattningar av er andra.

Vad som är den "rätta vägen" beror ju på om man tar den väg som är rätt för just den hästen just då eller om man följer en strikt linje där man ska utbilda saker i en viss ordning oavsett om det är den bästa vägen för just den hästen eller inte.
Jag rider för Ewa Jälmbrant..
Tänk nu innan ni skriver vi får inte diskutera enskilda tränare!!

Jag citerar dig rakt av! Tycker som du och rider AR.
Skolgalopp för mig är en fyrtaktig galopp som blivit just fyrtaktig pga samlingen och uppresningen av framdelen. Skolgaloppen har ett lågt tempo, du ska enkelt kunna skritta förbi en häst i skolgalopp.
Själv rider jag AR.

Nu är jag nyfiken på liknande sammanfattningar av er andra.

Och? vart har jag ansett att det skulle vara exklusivt AR folk som gör detta?

Det lät så i inlägget. (som om det var någonting som hörde till, inte felaktigt alltså)
Jag ber om ursäkt om jag missuppfattade.

Senast ändrad:

Det blir ju alltid vissa skillnader då olika människor tolkar olika saker och även AR precis som allt annat kan ju oxå missbrukas.
Det är stora skillnader i hur olika tränare utbildar hästarna men den ursprungliga filosofin är ju bra!
Jag är själv riddare i riddarskapet för akademisk ridkonst men kan ju för den skull inte stå till svars för vad alla som håller på med AR gör..;)

Nej självklart inte. Vaför skulle du det??

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 462
Senast: Liten
·
Hästvård Hej Känner att jag behöver tips och funderingar på hur jag ska gå vidare med min 5 åriga valack. Historik: Började slutet av...
2
Svar
27
· Visningar
4 171
Senast: Speedway
·
Trav Tog över en "problemhäst" i september 2012. Sned häst som vi började om helt med. Nu behöver jag lite tankar och idéer. Historia från...
2
Svar
25
· Visningar
8 566
Senast: Zuzzi
·
Träning Tänkte försöka smyga mig in med min ridtravare här. Jag är medveten om att det finns en ridtravartråd, men jag tycker att det är...
Svar
4
· Visningar
1 549

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka