Skolgalopp - nytt försök

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Skolgalopp - nytt försök

Den andra nordisen som jag galopperade fyrkant på var mycket lättare då den var helt låst i ryggen :D :angel: Imotsats till centrifugen.

Men den hade mycket bättre exteriör så den var mer vändbar trots att den inte jobbade korrekt.

Centrifugen måste jobba korrekt annars är den inte ens styrbar.

Att många Nordsvenskar betecknas ånglok beror på att de är i sådan framvikt så det inte går att vända.

Senast ändrad av en moderator:

*KL*
Nu har jag gjort en tråd där man kan skriva in hur man definierar hästens samling. Kan ju vara bra även till andra diskussioner.

Oavsett allt annat så kan man ju titta på vad en Grand prix häst gör med ryttarens rumpa i centrifugväg, särskilt i den ökade galoppen - det är inte direkt behagligt.

Ställer man inte upp på att åka med i det där så kommer man aldrig till en bra lösgjord galopp.

Jag tittar in på eftermiddagen :)

rehab rehab rehab....

det här var ju så bra så jag måset sätta på datorn igen

.

Däremot konstaterar jag att det jag genomgående saknar hos AR-ridna hästar är energi, den cirkel Bent själv tecknar upp i sina böcker med ett energiflöde är oerhört bra och jag har den ofta i minnet när jag rider, men jag ser den mycket sällan hos en AR-riden häst.

kl

Det är ju det dethandlar om - att få igång cirkelenerigin - på en häst med bra exteriör och som frisk så är det relativt lätt.

Har man en häst som är framtung så måste det ju till så mycket styrka att få till den bakre delen av cirkeln - hästen måstevara väldigt stark för att vinkla bäckenet och börja bära upp och balansera framdelen.

Före utbildning så sprang "centrifugen" med halsen rakt upp och galopperade på bogarna på lina - meninsglös träning.

Det var redan så framtungt - att mera framåt inte var att tänka på :angel:
och att bända ned huvudet hade inte gjort honom starkare bakifårn och det hade också bara fått hästen änne mer på bogarna.

Styrkan för cirkelenergi fick man hitta i trav och att visa hästen hur den skulle göra med att sätta ihop den och rida över den på yttertygeln i öppna tänk - det är samma princip för cirkelenergin i galopp

Den främre delen i cirkelenergin sitter helt i ryttarens och utrustningens tillåtande av framåt nedåt söket.

Hästar bjuder ofta upp fint bakifrån efter bästa förmåga- men allt sabbas på mitten av ryttaren

Hade jag varit friskare - duktigare - haft bättre hjälp

Hade det inte behövt ta så lång tid :D

Senast ändrad av en moderator:

Jag håller med Jegra vad gäller snabbhet och energi, det är ofta det som fattas när det samlade arbetet blir dåligt, då får man den stappliga, framdelshivande fyrtaktsgaloppen med kort överlinje.

Jag vill ha en häst som är kortare, rundare, spänstigare, som en liten boll. Stark, flyttbar och beredd på action, lika beredd på en helomvändning som på en explosionsartad ökning. Det ska vara lite temperament i ridningen.

Den här bilden tycker jag är inspirerande. Titta vad rund och spänstig hästen är, och ändå ser den så mjuk ut. Bägge bakbenen är med under hästens kropp, inte som man så ofta ser att ytter bak är i nästa socken. Inner bak är inne under ryttaren. Hästen går i tydlig, men inte överdriven uppförsbacke, den hivar inte framdelen uppåt utan hela hästen är på väg framåt. Överlinjen väl sträckt och rundad.

m_28734img_9146a.jpg

Nu tror jag inte att det här är skolgalopp som visas, utan snarare vanlig samlad galopp. Se den som en skiss för det uttryck jag är ute efter.

Jag är inte speciellt insatt i vad han säger om saker och ting, men vad jag vet talar han inte om skolgalopp. Jag vet inte ens om han VILL HA "fyrtaktsgalopp genom samling", bara att hästen visade upp en sådan galopp.

PK talar alltid om "the wish to go", både på DVD och i verkligheten

Gast

KL

Ang att rida hästen samlad i galopp så är det viktigt (som jag också skrev nånstans innan) att rida i tretakten och inverka utan att låsa hästen när man samlar galoppen, varken genom sätet eller handen:cool: Det låter kanske självklart men är inte så lätt när man kommer ner i piruettgalopp att fortfarande vara med i tretakten och både samla och understödja framåtbjudningen och behålla energin och tretakten.
Det är en fin gräns mellan att få bara bakåtlyftet och gunghästgalopp och att behålla en ren takt i galoppen.
Är inte där med denna hast, ska väl tilläggas, mer än ett par språng emellanåt, så jag går på egentligen enbart den tidigare erfarenheten på annan häst. Kanske inte alls stämmer för alla.

Det mesta ska kunna ske med sätet, med bara lätt understöd via tygeln.

Den där galoppen är ju fyrtaktig, mycket fin häst för övrigt..

Det behöver den inte nödvändigtvis vara, vi har inte sett den fas där hästen de facto sätter ner fötterna. Många iberiska hästar har väldigt snabba frambensrörelser.

Den där bilden visar bara fyrtaktsgalopp i mina ögon, vet inte om det är vad man menar med skolgalopp:confused: Det där lyftet fram men pga att hästen sätter sej mer bakåt men är inte med hela vägen fram i kroppen. Det är många som blir imponerade av såna bilder pga det där lyftet framtill.....Men det är inte så svårt att åstadkomma om man är ute efter det, men det blir inte en taktmässig galopp av det. I mina ögon allstå. Det blir häva bakåt - sen framåt - häva bakåt osv med statisk rygg. Då skulle de flesta friesrar mfl liknande raser som har svårt med galoppen, oftast gå i skolgalopp:cool:

Snacka om att sitta fast i sadeln:eek:

Nu vet jag inte vem ryttaren är, eller om det är tänkt att bli skolgalopp, men under bilden står det"galoppanslag", så min gissning är att det inte är tänkt att visa skolgalopp.

Bilden visar anslag till skolgalopp, dvs inte den färdiga produkten (om nu man någonsin kan tala om färdiga produkter allt kan ju utvecklas:))

Kanon, tack! :bow:

Så samlar jag "min vitas" galopp också, korta stunder. Vilket som sagt, förra våren blev "nästan för" samlat, mot tretaktig "nästan" skolgalopp (om jag inte hörde fel o tränaren sa "skol(boks)galopp". Men nä, det tror jag inte) Det kändes nästan som att "den vita" "lyfte i frammen" och bara "gungade fram", vilket var en SÅ häftig känsla.

Det är en sån känsla, jag förmodligen lika lite, som trampet jag kände för ett och ett halvt år sen kommer hitta igen.

Men man får sitta i gungstolen, på ålderns höst, bläddra i fotoarkiven och glädjas åt de stunderna i alla fall.

Ehrengranath har en bra definition av samling, en teckning som visar var hästen placerar sina bakfötter i förhållande till en linje tänkt genom - hoppas jag mins rätt nu - knäet. Högsta graden av samling är när bakfoten placeras under ländryggen.
Om vi nu leker med tanken att skolgalopp är den högst samlade så borde bakfötterna placeras under ländryggen. Det i kombination med självbärighet etc etc kunde kanske vara en hygglig definition av skolgalopp.

Gast

Nu har jag enbart för er skull fotgraferat den sida jag tror att Gast pratar om..
ehrengranath.jpg

Kvaliten blir ju inte sådär lysande, då det är ett fotografi av en kopia.

*via- at your service*

Tack för utredningen av begreppet:bow:

Sen ska den inte vara varken långsam eller fyrtaktig:confused:

att träna fattningar är ju stärkande, men att kräva sittande fattningar o inte kunna galoppera ngt vidare efter 3 språng kan väl inte vara direkt stärkande.
Om den dessutom måste häva sig upp- långsamt- blir det ju ännu jobbigare.
Dessutom krävs det stort understöd av ryttaren för att få en häst med dålig galopp att galoppera bättre, men inte genom att göra det så svårt som möjligt:crazy:
Jag tror mer på att försöka få dem att komma tillbaka till samling några språng o sen fram igen- som man gör idag.

Som jag sagt tidigare skolgaloppen ska lekas fram inte krävas gör man det under tvång så bryts hästen ner..
Att tex från skolskritt eller piaff eller halva steg om man använder det uttrycket få något eller några språng i en skolgaloppsliknande galopp brukar inte vara några problem med kallblodstravarna i alla fall..
Placera hästen rätt och be om mer energi så brukar det komma..

*via- at your service*[/QUOTE]

Tack! Funderade på om jag skulle försöka scanna in den!

Gast

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 462
Senast: Liten
·
Hästvård Hej Känner att jag behöver tips och funderingar på hur jag ska gå vidare med min 5 åriga valack. Historik: Började slutet av...
2
Svar
27
· Visningar
4 171
Senast: Speedway
·
Trav Tog över en "problemhäst" i september 2012. Sned häst som vi började om helt med. Nu behöver jag lite tankar och idéer. Historia från...
2
Svar
25
· Visningar
8 566
Senast: Zuzzi
·
Träning Tänkte försöka smyga mig in med min ridtravare här. Jag är medveten om att det finns en ridtravartråd, men jag tycker att det är...
Svar
4
· Visningar
1 549

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25
  • Avlivning älskade katt

Hästrelaterat

Omröstningar