Skolgalopp - nytt försök

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Skolgalopp - nytt försök

Den här gillar jag.

mima2005-093.jpg

*Knapplån*

och givetvis äger alla användare rätten till att använda de bilder, som de lägger in här i tråden...

Citat från forumets regler...

Lägg inte in copyrightskyddat material, varken text, bilder eller annat, om du inte fått tillåtelse att använda dem av den som har upphovsrätten.

Det är här som blippans tråd behövs

om man tittar på din bild så har den landat fram men inte bak

Sittbenen pekar uppåt så någon riktig cirkel är det inte vare sig fram eller bak Crikeln skapas av det omvinklade bäckcnet och halsen som sträcks framåt i en jämnt välvd båge

Likaså kan man titta på att knäet dras närmare bröstkorgen på en häst som har cireklenergi bakifårn - det skall inte vara hoven som tramapar långt in - minns att stegen blir kortare i samling

Cireklenergi är ju ett annat ord för pilbågen Man skall se att överöinjen är böjd uppåt - på din bild så går den nästen nedåt - särskilt bakifårn i ochemd bäckenet osm vinklas fel

titta också var bakbenet är när det bär vikt - nästan bakom kroppen

Bilderna är ju ändå nästan i samma moment

ooops

Var du vaken:D

Jag redigerar det jag hinner

Om överlinjen är spänd så tillåter den inte underlinjen att välva den uppåt = pilbåge = cirkelenergi.

Hur kan man tycka att överlinjen är mer spänd på en häst där överlinjen de facto väls upppåt än på en häst där överlinje är så spänd att den inte inte tillåter underlinjen att välva den uppåt

Det var ju detta med att definiera samling - jag byter tråd

jag tycker den här hästen ser passaktig ut och det ser ut somom frambenet kommer att landa först, ser jag inte fel så gör den ett galoppombyte eller har nyss gjort ett.
Sen ser den väldigt fasthållen ut i stången som för övrigt faller igenom inga 45 grader där inte snarare 90..

jag tycker den här hästen ser passaktig ut och det ser ut somom frambenet kommer att landa först, ser jag inte fel så gör den ett galoppombyte eller har nyss gjort ett.
Sen ser den väldigt fasthållen ut i stången som för övrigt faller igenom inga 45 grader där inte snarare 90..

Passaktig = lateral i motsatts till diagonal = ren i tretakten

Om hästen är ren i takten för ögat så är den ju så långt ifrån passaktig det går.

Inte dum, men jag gillar fortfarande min portugisgubbe bäst! :D Han har hästen rundare och mer samlad, och till skillnad från Fredrik har jag inget att invända mot halsen.

Fredriks arab får inte in bakbenen under sig lika långt som min portugisgubbes häst, och är lite kort och stram i överlinjen i jämförelse.

Heja portugisgubben! :banana:

Kan du kontra med en bättre bild?

Länk då förstås

din länk i inlägg 162 tex.
där är den genomsläppt i överlinjen och inte hopdragen i halsen alls som på denna bild.
energin släpps igenom från baken, över ryggen och fram över nacken.

:D

Jag håller med om att den får in bakdelen bättre - så jag kan hejja lite också,

men de olika delarna är ju inte ett självändalmål - ju längre in bakdelen kommer ju mer måste ju överlinjen välvas uppåt och det finns ju en gräns för hur den kan sträckas och det är väl då det blir den samlade fyrtaktiga skolgaloppen eftersom det finns begränsningar i överlinjen helt enkelt

jag hejar inte på "min arab" Inte påd en svarat heller

Men den är ren i takten, den är väl sluten och den trampar igenom i bakkotan

Senast ändrad av en moderator:

Jag håller med om att den är bättre

jag hittade den efter att jag ätit upp maten som brändes vid under författandet av inlägget med araben :D:angel:

:rofl:

och nu blir badvattnet kallt :crazy:

Jag håller med om att den är bättre

jag hittade den efter att jag ätit upp maten som brändes vid under författandet av inlägget med araben :D:angel:

ja den svarta är bättre!
att takten är ren må vara på araben och bakbenen inne. dock tycker jag det blir lite orelevant i ett helhetsperspektiv och väl snarare säger ngt om dess bravur i fråga om hur fin den skulle vara om den inte var fastlåst i hela framkärran :angel: Om du förstår kontentan av min reaktion?

obsalut

Vinterbad är mysigt :angel:( jag la till lite i mitt föra inlägg )

om man tittar på din bild så har den landat fram men inte bak

Jag noterade att det såg så ut, men det är svårt att säga med säkerhet iom gräset. Du kan dock ha rätt.

Sitter här och spolar framåt och bakåt och på tvärs i PK's video och kan konstatera att även om hästen är ruggigt samlad så i just den fasen av galoppen kommer de bakre bakbenet föras bakom bärbensknölen. För att den ska kunna röra sig utan att föra bakbenet bakåt mer måste den i stort sett galoppera på stället.

Jag skall kolla filmer i morgon, jag går nu medans det är fisljummet i alla fall

:angel::rofl:

Och om jag är SÅ pass vaken, med ETT öga något så när OK, hur svårt ska ni få efter i morgon (hoppas jag) när jag får en kontaktlins till det VÄNSTRA ögat också på syncentralen?

:devil: blir det inte lätt för er. :banana:

Inte dum, men jag gillar fortfarande min portugisgubbe bäst! :D Han har hästen rundare och mer samlad, och till skillnad från Fredrik har jag inget att invända mot halsen.

Fredriks arab får inte in bakbenen under sig lika långt som min portugisgubbes häst, och är lite kort och stram i överlinjen i jämförelse.

Heja portugisgubben! :banana:

Återvände till din portugisgubbe och ja, den är riktigt bra faktiskt. :) Skulle vilja se den i rörelse också.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 462
Senast: Liten
·
Hästvård Hej Känner att jag behöver tips och funderingar på hur jag ska gå vidare med min 5 åriga valack. Historik: Började slutet av...
2
Svar
27
· Visningar
4 171
Senast: Speedway
·
Trav Tog över en "problemhäst" i september 2012. Sned häst som vi började om helt med. Nu behöver jag lite tankar och idéer. Historia från...
2
Svar
25
· Visningar
8 566
Senast: Zuzzi
·
Träning Tänkte försöka smyga mig in med min ridtravare här. Jag är medveten om att det finns en ridtravartråd, men jag tycker att det är...
Svar
4
· Visningar
1 549

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat

Omröstningar