Skolgalopp - nytt försök

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Skolgalopp - nytt försök

Ang. bilden du lade in, vi sätter väl ett kors i taket då vi faktiskt verkar vara överrens om något i alla fall!

Senast ändrad:

Nyfiken fråga, hur ser du den spänningen i munnen?
Kollade bara lite snabbt på den svarta, men den upplevde jag lite mer fast i ryggen (ser det mer på att frambenen var ganska separerade från bakbenen eller hur man nu ska förklara det, i själva rörelsen, en lite mindre sammanhängande rörelse)

Munnen skall vara avslappnad och harmonisk. Denna ligger emot handen och spänningen ser du både bildligen i munnen men även som följd (av munnen och handen) över nacken. Om vi skall vara petiga och spinna på mitt påpekande att teknikaliteter som exakt vart bakbenet är eller inte är, inte I SIG - ensamt - definierar en god form i sig helhetsmässigt - så tycker jag inte den är direkt igenom i ryggen heller faktiskt..... Men det får ni väl hänga mig för att jag säger :angel:

Jag har förstått för ganska länge sedan att det är din personliga åsikt.. den delar jag inte med dig men det har du nog förstått:angel:
Vilken typ av ridning håller du på med dressyr a´la TR eller?

Varför undrar du? För mej har det inte med inriktning att göra utan att hästen ska arbeta på ett sätt som är mest gynnsamt för den, som minskar risken för skador och slitage. Det är kanske min personliga åsikt men lyckligtvis är det fler som delar den, och tyvärr finns det då andra så tror på virriga hopkok. :crazy:

Jag tänkte bara att eftersom du refererar till "den ridningen" jag antar att du menar AR eftersom det var utdraget ur boken du reagerar på så kunde det vara intressant att veta om det är TR som är rätt i dina ögon..
Hittar jag något i en annan inriktning som jag känner gagnar mig och min häst så använder jag det oavsett om det heter western AR dressyr eller inte har något namn alls.

Munnen skall vara avslappnad och harmonisk. Denna ligger emot handen och spänningen ser du både bildligen i munnen men även som följd (av munnen och handen) över nacken. Om vi skall vara petiga och spinna på mitt påpekande att teknikaliteter som exakt vart bakbenet är eller inte är, inte I SIG - ensamt - definierar en god form i sig helhetsmässigt - så tycker jag inte den är direkt igenom i ryggen heller faktiskt..... Men det får ni väl hänga mig för att jag säger :angel:

Tycker den är liet svår att definera... Upplever inte att den ligger mot handen, men någon typ av spänning kan man se i underhalsen. Hittar dock inga fler symptom, för finns det spänningar brukar inte manken komma upp ordentligt, men det tycker jag den gör.?
Utseendemässigt tycker jag iaf det ser ut att vara den "ärligaste" hittills.

Både styrka och teknik måste övas in, och olika ekipage kan behöva olika angreppssätt för att komma rätt. Och i exemplet med Lusidors häst så är det ju en travhäst som tävlar på hög nivå, den mår nog jättebra av långsam styrketräning och gymnastik som kontrast till snabbjobb och konditionsträning med vagn
Jag är helt med på det bakvända i att börja samla en häst som inte har kapacitet till ens arbetstrav.. och det farliga i att även tränare uppmuntrar till överdrivet snabb introduktion av samlade rörelser som skolgalopp och tramp.
-Att man lär ut kraftfulla tekniker som kanske inte alla har ögat/känslan för att förvalta klokt.
Tex så var det väl ca fem (hjälp) år sedan en tränare pratade om att min häst snart skulle gå i passage pga av den energi han visade upp. Men än idag jobbar vi med lösgjordhet och ibland då det klaffar kommer lite antydningar till samling. Tex ett par tre steg jättesamlad galopp eller några steg tramp vid hand. Helt utan press, mer pga överambitiös häst.

Jag VET att rörelserna skulle ha blivit väldigt undermåliga om vi försökt träna fram det då, för flera år sedan. Just pga att kroppen inte tillät en rörelse helt igenom.

Jag fattar nog varför man tar den vägen, och kanske är det en bra väg för hästen om man gör såhär:
Skolar in den för grundhjälperna, så den förstår ryttaren, och sedan placerar den i olika situationer och är nöjd med det som kommer otvunget.
Alltså inte sitter och RIDER fram saker som hästen inte är mogen för.

Upplever själv att ställer man för höga krav placeringsmässigt så faller det i energi.
iaf om man inte rider under stress.
Tex, rider man för tvär diagonalsluta stannar tempot upp. Samlar man för kraftigt dör kadensen ut och det blir futtigt och trippigt.
Men om man låter det självgående energiflödet göra jobbet till den gräns kroppen klarar och är nöjd där och hästen är lugn i arbetet före och efter, då ser jag inte någon fara på taket.

Gör själv en tankegrej med den lite sköra hästen jag inte vet var jag har riktigt fysiskt..
Tänker att, nu ber jag om en sak, är du inte redo så strunta i att svara.
Ofelbart så kommer antingen en jättefin rörelse i balans, eller nada.
Och den forna stressen inför arbete är bortblåst.
Men många kanske skulle slita sitt här inför bristen på lydnad..:p

Har följt tråden i det tysta.
Det är dock intressant.

Dina filmer:
Första - för mycket hand
Andra - Bedrövligt
Tredje - På god väg, mer som jag är van att se och träna, även om hästen inte har toppengalopp.

Har följt tråden i det tysta.
Det är dock intressant.

Dina filmer:
Första - för mycket hand
Andra - Bedrövligt
Tredje - På god väg, mer som jag är van att se och träna, även om hästen inte har toppengalopp.

Håller faktiskt med.. Första, för mkt hand. Syns jättetydligt i travarbetet (tittade bara på benen i galoppen:o) + att stången ser ut att falla igenom rätt rejält.
Andra tycker jag har en lång väg innan de ska börja med galoppiruetten öht.

Ingen av hästarna håller tretakten.

Jegra Hallå!

Jag får skräpa till mig helt enkelt :p

Nu har jag tittat på galopper, och detta med bakbenens lyftande får gälla traven - för om jag skall generalisera så det enda tillfället det är så att den är klar med bakbenen är i så samlad galopp som en 6 metersvolt.

Så det släpper vi.

Däremot så belastar ju de med sänkt rygg väldigt långt bakom
Endast i undtantagsfall gällde det andra, och då med hästar av barocktyp... Och de får ju en annan placering i och med sitt bäcken: jag kollade både VM och spanska ridksolan - nu är jag inne på Aachen och skall Kolla Hubertus Schmidt - han brukar ju få fin poäng på sin galopp. :)

En sak slog mig dock när man tittar ruta för ruta - det var lite :eek: känsla faktiskt - det är hur olika hästar tar sig upp i sväv fasen.

På de som SER oanseliga ut - för öppna i fommen jada jada jada, men som ändå har pilbåge så tar de sig upp med sadeln som högsta punkt - fint så. Dvs det blri en bascule i upphoppet

Men jag hittade en del som släppte - precis när jag ville - men som inte var så jättesamlade direkt - de tog sig upp med rumpan först :o Alltså i en bockgalopp. När man frös rutan så låg ryttaren baklänges...

Vidare så såg jag en och annan galopp som var före fram :o :o
Inte så oväntat för er på detta forumet.

En del hästar tog sig upp med hela kroppen på en gång, men andra då i nedförsbake

Sedan tada tada tada :banana: - så har jag en film från SRS från 70 talet tror jag. Där såg man en ung herr Kottas göra en 3 taktig piruett i alla fall i de sekunder som kameran filmade hovarna. :D

Jag skall titta massa mer - men då är väl denna tråd glömd eller låst ....

Sedan skulle jag vilja säga att jag är GLAD att jag inte är Dressyrdomare

Senast ändrad av en moderator:

Har bara tittat lite på 1 och 2 - men tyvärr är det så här det ser ut ofta.

Ryttaren har inte en självständig sits utan trycker sig ned i sadeln med hjälp av tygeln. Och då kan iten hsäten prestera...

Halsen får inte gå framåt då handen är av järn och då börjar huvudet gå upp ned på detta vis.

Någonstans så tappar man kontakten med "båda fötterna stadigt mot jorden" eller hur man skall uttrycka det - och då blir det inte Konst utan Tvång - för är kontakten så hård - då är det tvång

Det verkar som om det är så himla viktigt med yttre bekräftelse så man tappar bort hästen på vägen.

Oavsett stil liksom :D

nu iväg....

Jag tycker alla var bedrövliga. Ingen energi, för lite samling och sänkning, för mycket hand m.m Ryttarna hämmar hästen i galoppen. De har bara kortat galoppen inte samlat den.. det är stor skillnad. Det är också för lite böjning och de ser spända och passartade ut.

Kul att du ser det jag tänkte. :D

Jag är ju inte alls lika inläst på teknik och fysik så som du är, jag går mycket mer på min egen intuition, det är främst utifrån den jag valde den bild jag lade in. Den gav mig en helhetskänsla jag kunde koppla till den bild jag har i mitt huvud.

Det är ju mitt dilemma, jag "känner" mig fram till saker och ting, och har en del fysiologi som referenser för känslan. Men jag kommer aldrig kunna dividera på den nivå du gärna är, däremot filosoferar jag gärna om vad olika DOG's säger i olika ämnen och vad det kan innebära.

Jag gillar det här stycket av herr DLG (återfinnes i sitt sammanhang i t-a-t-tråden):

"Ofta är man genom brist på noggrann kännedom om hvarje särskildt manége ej i stånd att bedömma hästens skicklighet, och ännu mindre dressera honom i en för hans anlag passande manége. Detta misstag att sålunda med hvarandra förblanda manéger, hvilka utgöra en god ridskolas prydnad, gör att man hos åtskilliga ryttare, hvilkas största skicklighet består i en mechanisk öfning förmodar en öfverdrfven kunskap, som likväl endast har sin tillvarelse i deras eget grundlösa skryt, och i andras blinda beundran, hvilka utan minsta kännedom af ridkonsten öfverdrfvet berömma dem."

Just för att det pekar på hur man redan då lätt fastnade i det mekaniska istället för att fördjupa sig i ridkonstens som helhet. Jag vill minnas att Pluvinel sagt något liknande angående betsling någonstans, men jag kan minnas fel.

Du är så klok Lusidor! Sätter ord på mitt tänk!:bow:

Kan inte du bestämma dig för vilket snart ?? Ena stunden håller du med när någon säger att det är den mest samlade galoppen och kräver styrka därefter och i den andra stunden säger du att du börjar med skolgaloppen på dina travare som inte har styrka nog att galoppera ens i vanlig arbetsgalopp så du hoppar över den. Det är just DET som är förvirrande :confused:

Eller om det är så att du inte förstått att om man hoppar över all grund och allt styrkearbete och försöker forcera samlingen så brister hästen så totalt i sin form att det blir meningslöst.

Jag kan ärligt säga att jag förstår liksom inte HUR du egentligen definerar skolgaloppen eftersom du har så många olika definitoner på den.

:confused::confused::confused:

KL
Kom precis in från ridpass och har fått ännu mer griller i huvudet.
hästen bjöd upp i en väldigt samlad galopp som kändes riktigt tretaktig, men för mycket rörelse uppåt i halsen. Jag pinglade lite i tygeln och bad om längning, blev tydligare i sitsen för framåtbjudning och poff så sänks formen men galoppen blir ännu mjukare, renare och behagligare, men takten får ett extra inslag. Det kändes som skolgalopp och då jag vred in överlivet lite vände framdelen in några steg som i en början till piruettövning.

Varför blev takten ändrad då känslan blev bra? Borde inte tretakten behållts då kvaliten i formen och lättheten ökade?
Den första biten i förmodad tretakt var väldigt samlad men ryggen kändes mer som en rak hävarm mellan fram o bak, halsen hjälpte upp framdelen. Lite hackigt, precis som vi sagt att det inte ska vara.

vad hände tror ni?
Hästen är fö väldigt lång och då inte bakbenen når fram kommer fuskvarianter direkt för att häva runt framdelen.
Nu blev hästen helt kontrollerad i sitt rörelsemönster och som sagt, böljande mjuk att sitta på. (tygeln hängde)

Måste faktiskt få tro att såna korta lyckade övningar är bra för en verksam travhäst häst som nog inte skulle klara en LC... Så länge det görs med lätthet.

Blev hästen böljande mjuk tror jag du för första gången kanske fick känna på riktig tretaktig galopp :angel:

För mig låter det mer som att hästen inte orkar med tretakten och i fyrtakten hittar den en väg ut som gör att den måhända känns lättare men för den skull inte är mer korrekt. Allt som känns bekvämt är inte korrekt. Hästar som till exempel går bakom hand totalt kan kännas oehört mjuka och behagliga ut. det är inte ett likhetstecken med att det är önskvärt att den går bakom hand.

Jag läste det i t-a-t tråden och man kan lägga in så många betydleser så att det helt passar ens eget huvud.

Ngnstans måste man ha en känsla för balans tror jag - så att man känner igen det när man upplever det, har man också en känlsa för harmoni - då känns det i magen när man kommer för långt ifrån. Jag tror därför så många söker sig till AR och annat för att en del Dressyrträning är verkligen oharmonisk.

Utan känsla så blir det ju bara blaj av allting. tekniken och förståndet kan man träna upp, men känsligheten/öppenheten för en dialog med hästen har man eller inte, tycker jag det verkar...

Jag tycker det jag hålelr på med är att leta eftert en känlsa - menjag behöver teorin som en karta eller kanske en kompas...
Men sedan så är jag ju nördig, jag har inte så mycket annat att bry mitt lilla huvud med.... :D

Svammlar bara

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 462
Senast: Liten
·
Hästvård Hej Känner att jag behöver tips och funderingar på hur jag ska gå vidare med min 5 åriga valack. Historik: Började slutet av...
2
Svar
27
· Visningar
4 171
Senast: Speedway
·
Trav Tog över en "problemhäst" i september 2012. Sned häst som vi började om helt med. Nu behöver jag lite tankar och idéer. Historia från...
2
Svar
25
· Visningar
8 566
Senast: Zuzzi
·
Träning Tänkte försöka smyga mig in med min ridtravare här. Jag är medveten om att det finns en ridtravartråd, men jag tycker att det är...
Svar
4
· Visningar
1 549

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat

Omröstningar