Skolgalopp - nytt försök

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Skolgalopp - nytt försök

En galopp som blir fyrtaktig pga att hästen sänker sig / sätter under sig bak och lyfter sin framdel (skolgalopp) är inte ett felaktigt rörelsemönster...:bow:
Jag tror du här hakat upp dig på att tretakt alltid är det rätta, sen finns det massor av exempel på galopper som blir fyrtaktiga pga att hästen inte orkar bära sig, men det finns oxå massor av exempel på skitdåliga galopper som är rena i sin tretakt.
Sen tycker jag det verkar konstigt att det inte ska få heta skolgalopp om det inte är helt perfekt? Alla äe ju barn i början..
Och ja skolgaloppen ligger nära terre a terre i sitt rörelsemönster.
När du nu ska skriva hur dumt du tycker att det här låter så kan du väl passa på att förklara varför en häst som sätter sig bak kan arbeta korrekt i piaff och i tretaktig galopp men inte i skolgalopp, enda skillnaden är ju att framdelen lyfts högre så att diagonalen inte når ner samtidigt. för vi vill väl ha bort vikt från frambenen?:banana:

Jag brukar efter det jag beskrev både jobba med skolgaloppen och med tretaktsgaloppen..
Och om man inte kallar det skolgalopp i det läget vad ska man då kalla det tycker du?
Det man får är ju trots allt en mer samlad galopp som oftast blir fyrtaktig pga:bump: att den sätter sig bak och lyfter sin framdel, OBS hästen ska komma upp med ryggen inte kasta upp huvudet och sänka ryggen i fattningen gör den det är den inte satt i rätt positon innan alt. att "fattningen" kommer i fel ögonblick, här är det känsla känsla känsla som gäller. Det är inget enkelt arbete och man bör därför som instruktör vara lite försiktig med vad man ber sina elever göra..

Tja, det kanske ÄR skolgalopp. Det jag tänkte när jag läste det var ju -samlad fattning. Men är målet att träna skolgalopp ur det så förstår jag om man kallar det skolgalopp. Själv skulle jag nog inte välja att göra det utan ge hästen en "break" men försöka behålla balansen i ett halvlågt tempo. Eller den nuvarande strategin när den dagen kommer om man säger så :angel:

Jag vet inte riktigt vad du svarar på, är nog lite "seg" idag. Det jag ifrågasätter är att det som Linna beskriver kan kallas skolgalopp. Tycker snarare det låter som en väldigt kort galopp i oren takt pga olika orsaker, häst utan rutin/styrka, bromsande ryttare mm mm. SKOLgalopp bör ju vara något helt annat. Bara för att undvika missförstånd....

Fast det är det :p
Det är (läs: ska, självklart kan det bli fel också) inte en kort spänd galopp i oren takt.
Sen förstår jag om det kan tyckas så om man inte är van vid den typ av grundjobb/träning som leder dit. Ska man börja med skolgaloppen direkt måste ju t ex piaffen sitta innan man ens funderar på galoppen. Vilket bara det kan ta år att lära in.

Ja det beror ju på hästen hur man går vidare förståss! En del klarar av at fortsätta i ett halvlågt tempo och en del är mer av eller på eller fram eller uppåt egentligen, så som sagt beroende på hästen så lägger jag upp träningen.:bump:

Jag tror du här hakat upp dig på att tretakt alltid är det rätta,

Ja det har du rätt i!:bow:

När du nu ska skriva hur dumt du tycker att det här låter så kan du väl passa på att förklara varför en häst som sätter sig bak kan arbeta korrekt i piaff och i tretaktig galopp men inte i skolgalopp,

Jag fattar nog inte riktigt frågan. Du pratar ju i det tidigare inlägget om hästar som inte ens kan bära sej i tretaktig galopp:confused: Hur du börjar med fyrtakten. Men nu frågar du om något helt annat annat:confused: Det som jag tyckte lät "dumt" var ju hur du tänker ang lära in galopp. Hur kan den då sätta sej och arbeta korrekt i piaff och tretaktig galopp plötsligt:cool:

Skolgalopp som begrepp har jag nu förstått är påhitt som inte fanns hos "de gamle" egentligen, men att det som ligger närmast är inledningen på TaT.
Det är väl inte TaT du lär dem det första, eller:confused: Nej, blir ännu mer förvirrad nu.

Annars kan man samla tretaktig galopp mkt långt med rätt utbildning av hästen och då pratar vi grundlig utbildning, utan behov av fyrtakt. Men jag kan som sagt förstå att vissa raser som är extremt avlade för trav kan få svårt med tretakten, det har man sett bla på filmer av dressyrtravare osv. Hur långt man kan få dem där vet jag inte. Har ingen erf av det.

Senast ändrad av en moderator:

Och hur vet du att "de gamla" inte red skolgalopp?:confused:
Du skrev i tråden om samling att en häst kunde arbeta korrekt samlad i piaff, i tretaktsgalopp vet jag att du tycker den kan det men vad jag undrar över är hur du kan veta att det inte går att arbeta korrekt i skolgalopp?
Kom nu ihåg att det jag definierar som skolgalopp är en galopp däe hästen är satt i sin bakdel och lyft i sin framdel så att diagonala frambenet sätts ner ögonblicket efter bakbenet.
Skolgaloppen har inget att göra med att hästen inte kan gå i ren galopp, många hästar kan gå i både skolgalopp och tretakts galopp.
Och det är inte bara travare som kan gå i skolgalopp.
Jag skulle vilja att vi håller skillnad på kallblodstravare och varmblodstravare i den här diskussionen då det är två helt olika raser med helt olika förutsättningar. Varmblodstravaren har ett rörelsemönster som är helt annorlunda från kallblodstravaren... Varmblodstravaren har i allmänhet svårare för samling (halshugg mig inte nu det finns massor med fina varmblodstravare:))

Du skrev i tråden om samling att en häst kunde arbeta korrekt samlad i piaff, i tretaktsgalopp

eh......nej, det tror jag inte att jag skrivit:o Piaff i galopp:confused:
Förvirringen ökar.....

Kom nu ihåg att det jag definierar som skolgalopp är en galopp däe hästen är satt i sin bakdel och lyft i sin framdel så att diagonala frambenet sätts ner ögonblicket efter bakbenet.

Jag vet inte om jag anser att det ens finns någon "skolgalopp" efter dessa diskussioner då saker klarats ut bra av bla jegra o gast.

För dej verkar den där isättningen av benen vara ett självändamål:confused: Nej jag fattar inte varför och vi kommer nog aldrig att komma överens där.

Vill påminna igen om hur hästen rör sig igenom kroppen i tre-resp fyrtaktig galopp. Det är skäl nog för mej att inte anse att det har något värde att galoppera i fyrtakt öht. Tvärtom.
Om man vill rida TaT tex och i stort sett galoppera på stället är en sak, men det gör man nog inte några längre stunder gissar jag och själv har jag aldrig ägnat mej åt TaT (med avsikt i alla fall:cool::angel:)

du sa att hästen kan arbeta korrekt i piaff. och i tretaktig galopp men inte i skolgalopp. Varför inte?
Du svarade inte på hur du vet att de gamla inte red skolgalopp!
Den första portrugisiska hästen som är på bild i den här tråden galopperar fyrtaktig galopp det är jag tämligen säker på för jag tror det skulle se märkligt ut om den rörde frambenen så fort att den hinner ner med diagonalen:confused:.
Vad anser du om den bilden? är den galoppen inte bra i dina ögon?
Fyrtakten är inte ett självändamål för mig utan samling och bärighet hos hästen är det!
Är det bättre att en häst går i en obalanserad galopp som förvisso är tretaktig än att den går i skolgalopp några steg? (kom nu ihåg hur jag definierat skolgalopp alltså inte en galopp som blivit fyrtaktig pga obalans).
Hur skulle du täna en kallbodstravare ex till att galoppera bra det vore faktiskt väldigt intressant att höra en utförlig beskrivning på det!:banana:
Och det är nog svårt för någon häst att galoppera på i skolgalopp några längre stunder, men det är klart med mycket träning så går det säket, men man rider ju å andra sidan inte omkring i piaff några längre stunder heller!

Senast ändrad:

Vill påminna igen om hur hästen rör sig igenom kroppen i tre-resp fyrtaktig galopp. Det är skäl nog för mej att inte anse att det har något värde att galoppera i fyrtakt öht. Tvärtom.
Om man vill rida TaT tex och i stort sett galoppera på stället är en sak, men det gör man nog inte några längre stunder gissar jag och själv har jag aldrig ägnat mej åt TaT (med avsikt i alla fall:cool::angel:)

Fast det är väl en himla skillnad OM takten ändras pga "för mycket" samling jämfört med för lite samling eller inte ens en ren gångart?
Diskussionen angående om piruetter och skolgalopp är fyrtaktig eller inte går ju isåfall ut på att det skulle vara omöjligt att gå i en exakt tretaktig gångart över en viss nivå på samlingsgrad. Om du inte anser det så blir diskussionen lite felvriden! ;)
Skolgalopp är ju f ö hyfsat nära terre-a-terre.

du sa att hästen kan arbeta korrekt i piaff. och i tretaktig galopp men inte i skolgalopp.

Nej, det sa jag inte. Piaff är en rörelse ur trav, vad har det med galoppen att göra:confused:

Menar du piruett? :o

Du svarade inte på hur du vet att de gamla inte red skolgalopp!

Det har diskuterats i tråden vad de egentligen skrev:idea: Läs!

Nu börjar det bli rundgång av sånt som redan är diskuterat. :crazy:

I fyrtakten blir rörelsen genom överlinjen och därmed ryggen statisk pga av rörelsemönstret. Varför tror du att de flesta i tråden utom du vill utbilda hästen i tretaktsgalopp:confused: Kan det vara så att du missat något:confused::o

Hur man utbildar kallblodstravare? Ja som andra hästar antar jag, med hänsyn till den hästens speciella förutsättningar.

Återigen, om det är för svårt - ta hjälp av verkligt kvalificerad tränare, för att få en korrekt grund, blanda inte misch masch för att du inte har verktygen för att utbilda hästen på ett hälsosamt sätt.
Läs denna och tidigare trådar igen och försök förstå var ditt synsätt skiljer sig från de flesta andras. :crazy:

Fast det är väl en himla skillnad OM takten ändras pga "för mycket" samling jämfört med för lite samling eller inte ens en ren gångart?
Diskussionen angående om piruetter och skolgalopp är fyrtaktig eller inte går ju isåfall ut på att det skulle vara omöjligt att gå i en exakt tretaktig gångart över en viss nivå på samlingsgrad. Om du inte anser det så blir diskussionen lite felvriden! ;)

Men du jag anser att det är en jäkla hög samlingsgrad i så fall, med i stort sett galopp på stället:bump: dvs T a T.

Man måste försöka förstå att det finns hästar som har den kapaciteten i gångarten om de får rätt utbildning och träning under en rad av år. DET är väl målet. :confused: Sen att det är SVÅRT, ja,det har vi redan avverkat, klart att dressyrrörelser är svåra i svårklassprogram:eek: Ingen säger att det ska var så lätt att man klarar 10 p varje gång.:cool:

Jag hade egentligen inte tänkt lägga mig i just den här delen av diskussionen men jag måste ändå säga att utifrån vad du berättar så håller jag med flashlight - det är inte nödvändigtvis skolgalopp du ber dina hästar om utan snarare en fyrtaktsgalopp.

Jag förstår din tankegång, och vad jag har sett så kan det nog vara en väg att gå för somliga hästar som har svårt att bära sig i galoppen på "vanlig" väg.

Nu har jag inte sett dig rida (vad jag vet), men som jag nämnt tidigare så tycker jag många AR-ridna hästar saknar energi, och det är det där flödet av energi som binder samman hästens rörelse och takt som är så viktigt. I början av utbildningen av en häst som har jobbigt med galoppen på det vis som vissa kallblodstravare har vill man inte ha för mycket energi, man vill inte att hästen ska ta i för mycket för då tar använder den de muskler den är van vid att använda istället för de man nu vill komma åt.

Så jag förstår varför du gör som du gör, men med den erfarenhet jag har av att se kallblodstravare hitta sin galopp genom samlingen skulle jag inte kalla det skolgalopp.

Så som jag tolkar de som skrivit om skolgaloppen handlar det om en häst som är så balanserad och skolad att den med lätthet kan sitta i galoppen och som DLG skriver "... som frambringar den vackra, afmätta rörelse..." Och där befinner sig inte, i min mening, en häst som är under inledande utbildning till en vanlig grundgalopp.

De gamla rider definitivt skolgalopp/gallopade. Kolla på målningar så gör alla det;)
Och då menar du alltså att alla gamla ridmästare inte kan hållla den såkallade "rena" takten enligt dig?

Gallopade kommer med samling och sänkning som vi diskuterat. Varför skulle en sådan galopp vara dålig? att hästen har lagt mer vikt bak och med det kan vara lätt fram är väl positivt, man hakar upp sig på hur exakt takten ska vara men sen när är TR en bibel? I TR beskrivs vad som ska visas på tävling och regler kring det, det beskriver ingenting hur man ska träna hemma eller det korrekta ridstilen ser ut.. bara hur man ska rida på tävling. Och inget dåligt med det men för att inte gallopade står med i TR så är det inte fel.

Detta är egentligen en ganska löjlig diskussion och vi kommer aldrig komma fram till nått eftersom AR och ER går helt olika vägar och uppenbart har olika mål med ridningen.

De gamla rider definitivt skolgalopp/gallopade. Kolla på målningar så gör alla det;)
Och då menar du alltså att alla gamla ridmästare inte kan hållla den såkallade "rena" takten enligt dig?

Du jämställer skolgalopp och gallopade. Det var inte helt självklart som jag förstår det. Tolkningsfråga.

Målningar är målningar, titta hur tex barn ser ut på målningar, tror du barn såg ut så på den tiden:o

Jag tror säkert dom kunde samla hästen väldigt väl. Det var inte det jag sa.

Nej vi blir inte överens. Jag ser det ur andra perspektiv än att lära hästen sånt som den kunde behöva som krigsmaskin.

Men det har varit en ovanligt bra diskussion i ämnet som lärt mej mycket historia bla:bow:, menjag ser fortfarande inte att fyrtakt (oavsett vad man kallar det) skulle vara att föredra i något läge, i dagens ridning.

Kallblodstravare har jag nog kanske aldrig ridit ens, som jag minns, men jag har sett några ila runt med ryttare så jag förstår verkligen att det kan vara problem, frågan är väl bara hur man bäst löser de problemen, och DÄR ser jag ingen anledning att frångå utbildningsprinciper som bygger på att hästen ska använda kroppen på ett sunt sätt.

Du jämställer skolgalopp och gallopade. Det var inte helt självklart som jag förstår det. Tolkningsfråga.

Målningar är målningar, titta hur tex barn ser ut på målningar, tror du barn såg ut så på den tiden:o

Fast såvitt jag kan tolka ut så är galoppade den ursprungliga beteckningen på det vi kallar skolgalopp.

Vad det gäller målningarna så håller jag med, de är inte så lämpliga att använda som underlag. Sitter och tittar på bilderna i den svenska översättningen av DLG och bilden på "galopp" stämmer dåligt överrens med verklighetens galopp. Samtidigt så säger han tydligt i texten att galoppen är tretaktig där det diagonala benparet sätts i samtidigt:

"När hästen går i höger galopp, så sätter han, sedan han samlat hanchernas krafter för att skjuta undan framdelen, venstra bakfoten först till marken, och derpå den högra framom den venstra; i samma ögonblick sättes likaledes venstra framfoten till marken, så att, ved nedsättandet af dessa begge i kors stående och likasom i trafven hvarandra motsatta ben, för syn och hörse vanligtvis ett tempo är märkbart. Slutligen gör högra frambenet, som fortgår framom venstra frambenet på den linie högra bakbenet beskrifver, det tredje och sista tempo."

Jag förstår din tankegång, och vad jag har sett så kan det nog vara en väg att gå för somliga hästar som har svårt att bära sig i galoppen på "vanlig" väg.

Nu har jag inte sett dig rida (vad jag vet), men som jag nämnt tidigare så tycker jag många AR-ridna hästar saknar energi, och det är det där flödet av energi som binder samman hästens rörelse och takt som är så viktigt. I början av utbildningen av en häst som har jobbigt med galoppen på det vis som vissa kallblodstravare har vill man inte ha för mycket energi, man vill inte att hästen ska ta i för mycket för då tar använder den de muskler den är van vid att använda istället för de man nu vill komma åt.

Så jag förstår varför du gör som du gör, men med den erfarenhet jag har av att se kallblodstravare hitta sin galopp genom samlingen skulle jag inte kalla det skolgalopp.

Så som jag tolkar de som skrivit om skolgaloppen handlar det om en häst som är så balanserad och skolad att den med lätthet kan sitta i galoppen och som DLG skriver "... som frambringar den vackra, afmätta rörelse..." Och där befinner sig inte, i min mening, en häst som är under inledande utbildning till en vanlig grundgalopp.

Håller med dej, som oftast, har lärt en hel del av dej på detta forum och jag har stor respekt för det du skriver.:idea:

En sak håller jag inte med om dock. Jag har inte samma förståelse för tillvägagångssättet med "svåra" hästar (ur galoppsynpunkt).
Jag kan förstå att det är väldigt svårt ibland, men för mej blir det mer en fråga om det är bäst för hästen att hålla på om den arbetat på ett helt annat sätt hela livet och är avlad för ngt helt annat:confused:
Men det måste man nog svara på för varje häst det gäller.

Men att pga svårigheterna välja tveksamma metoder som man annars skulle avråda ifrån, nej det kan jag inte tycka är ok. Det blir som att använda graman "för att visa vägen" som det heter, och jag tror inte att många här skulle hålla med om att graman är ett bra verktyg.
För mej blir dessa metoder med galoppinlärning väldigt nära att sätta på en graman för att uppnå något som i alla fall liknar det man egentligen vill uppnå:crazy:

Fast såvitt jag kan tolka ut så är galoppade den ursprungliga beteckningen på det vi kallar skolgalopp.

[/I]

Ja, jag var otydlig, jag menade att begreppet inte tycks ha funnits, som sådant. Det vi "strider" om vad det är.:idea:

Fast det är det :p
Det är (läs: ska, självklart kan det bli fel också) inte en kort spänd galopp i oren takt.
Sen förstår jag om det kan tyckas så om man inte är van vid den typ av grundjobb/träning som leder dit. Ska man börja med skolgaloppen direkt måste ju t ex piaffen sitta innan man ens funderar på galoppen. Vilket bara det kan ta år att lära in.

Jo då, jag kan rida samlade gångarter o jag kan tom utbilda hästarna fram dit, även om jag inte är elitryttare. ;)

Du menar alltså, precis som Linna, att man kan hoppa över grundjobbet o direkt gå till det svåra? :confused:
I min värld krävs det, som jag tidigare skrivit, styrka hos hästen för att orka gå samlat, eftersom skolgalopp kommer efter samlad galopp i samlingsgrad så går det inte ihop för mig när man säger att hästen inte orkar bära sig i vanlig arbetsgalopp (3-takt) så därför går man direkt till skolgalopp. Men jag kanske är ologisk...
Jag rider själv unghäst just nu o jag anser att det är oerhört viktigt att lägga arbete på att få en bra grund att stå, för att sedan kunna kräva allt mer i den takt hästen blir starkare. Jag vill inte bara träna "krumelutter", jag vill att hästen ska känna sig trygg med det jag begär. Har man en häst med begränsningar är det om möjligt ännu viktigare att jobba ordentligt med grunderna.

att beskriva det korrekta som "avmätta rörelsen" - var väldigt bra

heja Robban DLG

En galopp som blir fyrtaktig pga att hästen sänker sig / sätter under sig bak och lyfter sin framdel (skolgalopp) är inte ett felaktigt rörelsemönster...:bow:
Jag tror du här hakat upp dig på att tretakt alltid är det rätta, sen finns det massor av exempel på galopper som blir fyrtaktiga pga att hästen inte orkar bära sig, men det finns oxå massor av exempel på skitdåliga galopper som är rena i sin tretakt.
Sen tycker jag det verkar konstigt att det inte ska få heta skolgalopp om det inte är helt perfekt? Alla äe ju barn i början..
Och ja skolgaloppen ligger nära terre a terre i sitt rörelsemönster.
När du nu ska skriva hur dumt du tycker att det här låter så kan du väl passa på att förklara varför en häst som sätter sig bak kan arbeta korrekt i piaff och i tretaktig galopp men inte i skolgalopp, enda skillnaden är ju att framdelen lyfts högre så att diagonalen inte når ner samtidigt. för vi vill väl ha bort vikt från frambenen?:banana:

NÄ - där kom haken

Och där har vi den springande punkten

För du beskriver varför den felaktiga galoppen uppstår. Hästen blir för spänd i ryggen - den stegrar sig :angel:

Medan skolgalopen blri fyrtaktig för att att hästen inte har mer rörlighet i ryggen - den häaten är maximalt längd i överlinjen (inom hälsans gränser) Den har en spänd pilbåge= cireklenergi precis som skrivs i den tidigare inlagada länken på en korrekt och en felaktig skolgalopp.

Det första och det du beskriver är en spänd rygg utan cirkelenergi... och så rids ingen skolgalopp, eller galopp öht.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 462
Senast: Liten
·
Hästvård Hej Känner att jag behöver tips och funderingar på hur jag ska gå vidare med min 5 åriga valack. Historik: Började slutet av...
2
Svar
27
· Visningar
4 171
Senast: Speedway
·
Trav Tog över en "problemhäst" i september 2012. Sned häst som vi började om helt med. Nu behöver jag lite tankar och idéer. Historia från...
2
Svar
25
· Visningar
8 566
Senast: Zuzzi
·
Träning Tänkte försöka smyga mig in med min ridtravare här. Jag är medveten om att det finns en ridtravartråd, men jag tycker att det är...
Svar
4
· Visningar
1 549

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat

Omröstningar