Skolgalopp - nytt försök

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Skolgalopp - nytt försök

Jag fattar fortfarande inte varför jag fick den kommentaren. Jag har aldrig sagt något liknande. Jag står inte för vad andra säger. Om en person tycker så kan man inte automatiskt tro att andra har samma åsikt eller hur?

Nej, jag uppfattade inte att du stod för det. Men från mej var det en förklaring när du frågade:

Men vänta nu lite... varför skulle man ta en 4 åring och sätta i piruettgalopp?

Det Linna säger sig göra blir samma som ovanstående i stort sett.

Däremot verkar hon vara en av de få som faktiskt rider skolgalopp så hon har mera erfarenhet i ämnet än mig i alla fall. Ibland kan det vara lite knepigt att uttrycka precis det man vill i skrift. Tanken och tangenterna går lite olika vägar. Hon kanske helt enkelt skrev lite klantigt och blev missuppfattad tidigare i tråden

Ärligt talat tror jag det har mer med uppfattning om vad som ÄR skolgalopp att göra, det hon skriver är klart förvirrat till skillnad från andra som klargjort SIN syn på skolgaloppen som en form av allra högsta grad av samling, vilket även du gjorde nu.

När det dessutom talas om piaff i tretaktsgalopp senare så ökar det bara förvirringen. Jag tror att Linna behöver en vettig tränare, förmodligen blir nån arg för att jag skriver det:cool: men det är i alla fall vad jag tycker........

Jag vill påminna om detta.

*Knapplån*

Jag vill upplysa om att lägstanivån på diskussionen börjar närma sig, det finns en risk att tråden låses eller slängs.

Och jag tycker att någon/några som deltagit i denna diskussionen, ska lyssna på vad flera än jag reagerar på, om intresse och kunskap beträffande skogalopp.

Det är lätt att vara läktarryttare, även på ett forum... och tala om hur dåligt andra förklarar, när de knappt vet vad de pratar om själva.

Jag vet, att jag inte vet mkt och därför lägger jag ingen stor tyngdpunkt i diskusionen utan är väl lite småful och nickar instämmande när jag känner igen, vad jag fått mig "itutat" på de kurser jag deltagit i.

Jag misstänkte att du skulle skriva nåt:o

Men jag skrev det jag gjorde pga det jag läst här om utbildning av gröna hästar och där finns det vissa saker som är gemensamma oavsett inriktning, vilket även framgått i denna tråd, många kunniga har uttalat sej, som jag har stor respekt för, kunskapsmässigt.

Jag kan inget om AR (men mer idag tack var buke:bow:) men däremot om att utbilda hästar.
Det handlar i slutänden om vad man utsätter andra levande varelser för och det är viktigt i mina ögon. :crazy:

AR är ju faktiskt också ett utbildningssätt;) och inom olika grenar så utbildar man på olika sätt.
Antagligen kan du en del om att utbilda hästar på ditt sätt... men antagligen inte på mitt sätt.. om du förstår vad jag menar;)

Men det där med piaff i tretaktsgalopp eller vad du nu fick det till - där var det ju du som inte läste ordentligt. Det talades om dels samling i piaff, dels samling i tretaktsgalopp. Två olika saker, som du läste ihop på något sätt ;)

Men om man tänker så här nu då. Att man med skolgalopp menar den "gångart" som den fyrtaktiga galoppen är. På samma sätt som trav är trav oavsett samlingsgrad och tölt är tölt osv.

Eftersom många travhästar gärna går i passtaktig galopp, så kanske det kan vara en idé att genom "skolgaloppen" eller vad vi nu kallar denna gångart få dem att överväga en annan isättning av fötterna, som efterhand leder till att man hittar till den rena tretakten nånstans däremellan. En del travhästar har ju gångartsproblem nästan i stil med islänningarna, det kan behövas lite annan ridning än på de "normala" ridhästar som automatiskt har rena gångarter.

Men det där med piaff i tretaktsgalopp eller vad du nu fick det till - där var det ju du som inte läste ordentligt. Det talades om dels samling i piaff, dels samling i tretaktsgalopp. Två olika saker, som du läste ihop på något sätt ;)

Hur ska jag tolka detta då:confused: Frågan var till mej från Linna. Kanske bättre om hon svarar för sina egna inlägg, annars blir det ännu rörigare här.....

Du skrev i tråden om samling att en häst kunde arbeta korrekt samlad i piaff i tretaktsgalopp vet jag att du tycker den kan det men vad jag undrar över är hur du kan veta att det inte går att arbeta korrekt i skolgalopp?

Hur ska jag tolka detta då Frågan var till mej från Linna. Kanske bättre om hon svarar för sina egna inlägg, annars blir det ännu rörigare här.....
Tar mig frihet att tolka citatet
Du skrev i tråden om samling att en häst kunde arbeta korrekt samlad i piaff i tretaktsgalopp vet jag att du tycker den kan det men vad jag undrar över är hur du kan veta att det inte går att arbeta korrekt i skolgalopp?
då:
Du, flashlight, skrev att en häst kan arbeta korrekt samlad i piaff. Ok?
Hon vet att du tycker att en häst kan arbeta korrekt i en tretaktig galopp.
Då kommer frågan: Hur kan du veta att hästen inte kan arbeta korrekt i skolgalopp?

Förstår du? Alltså inget prat om piaff i galopp :D

Eftersom många travhästar gärna går i passtaktig galopp, så kanske det kan vara en idé att genom "skolgaloppen" eller vad vi nu kallar denna gångart få dem att överväga en annan isättning av fötterna, som efterhand leder till att man hittar till den rena tretakten nånstans däremellan. En del travhästar har ju gångartsproblem nästan i stil med islänningarna, det kan behövas lite annan ridning än på de "normala" ridhästar som automatiskt har rena gångarter.

Men då kallar du allt i fyrtakt "skolgalopp" och det är precis det Linna gör och det är då det blir förvirrat. Vi är tillbaka till "vad är skolgalopp egentligen:confused:"

Sen ser jag inte varför man ska gå ifrån en utbildningsväg som erfarenhetsmässigt sedan mycket lång tid är det som gynnar hästen bäst. Särskilt inte om man gör egna små recept som inte alls är förankrade i någon tradition eller erfarenhet mer än den egna och möjligen några fåtal andra lika kunniga:crazy:

Visst finns det många hästar med särskilda svårigheter och då kanske man ska inse att det tar helt enkelt mycket mer tid och inte leta "genvägar"... Eller inse att hästar med helt andra rörelsemönster kanske inte är de rätta om man vill rida dressyr i någon högre skola. Att för hästens skull välja en ras som passar bättre för uppgiften.

Kanske köra dem som är avlade för det och rida dem som är avlade för det. Alternativt alltså inse att det tar mycket mer tid om man vill göra ridhäst av en som tex avlats för att gå bredbent skjutaifrån trav i hög hastighet......Man avlar på de rörelserna, hästen är byggd för det. Det mest effektiva sättet att med sulky ta sej så snabbt som möjligt mellan två punkter i en gångart som normalt inte är den en häst väljer om den ska springa fort..........

Senast ändrad av en moderator:

Sen ser jag inte varför man ska gå ifrån en utbildningsväg som erfarenhetsmässigt sedan mycket lång tid är det som gynnar hästen bäst.
Vilken väg är det och hur lång tid menar du att det rör sig om?
Källa?

Jag försökte mig på att hitta poänger med den utbildningsgång som Linna (mfl?) förespråkar :) Därmed inte sagt att jag själv tror på det, men för att komma vidare i diskussionen/analysen av detta tyckte jag att det vore intressant att försöka se det ur andra synvinkeln. Men det kan hända att det rörde till det aldeles för mycket, det var inte meningen.

Tycker fortfarande det har blivit en lite konstig vinkling när man börjar förutsätta att skolgalopp = 4-taktig galopp = dålig galopp. Galoppen kommer förmodligen bli dålig de första tappra försöken oavsett vad man kallar galoppen. Men rider man faktiskt "skolgalopp" så kallar inte jag det dålig galopp, tvärtom! Som sagt så håller jag med om att det verkar överdrivet svårt att gå från galoppfattningsträning till skolgalopp direkt, tror (vet att det inte är?) inte det är omöjligt men inget jag själv skulle göra. Däremot skulle jag sträva efter en samlad galopp så snart som möjligt, skolgalopp eller ej.

Fast jag har aldrig kallat skolgalopp för "dålig" galopp. Som sagt, jag rider inte renodlat AR utan en "salig blandning" av allt eftersom jag inte tycker att det går att dra en direkt linje mellan AR o vanlig dressyr. Jag har alltså ingen erfarenhet av att rida skolgalopp, men av det jag lärt mig så kommer det efter samlad galopp, kräver alltså ännu mer styrka än samlad galopp. Det skulle vara "fräsigt" att få prova skolgalopp på en häst som kan, men jag strävar inte efter detta med mina egna hästar.

Men, av vad jag fått lära mig så är det en viss skillnad mellan skolgalopp o vanlig galopp i 4-takt. Den vanlig galoppen i 4-takt är definivt inget att sträva efter, även om jag har full förståelse för att man kan få sådan galopp i början när man tränar om travare (har ridit både varmblods -o kallblodstravare, så jag är medveten om problemet). Därför tycker jag det är fel när du o Linna kallar det ni pysslar med för "skolgalopp", för dit har de mindre bäriga hästarna knappast kommit än.

I din värld är samling lätt som en plätt, i min värld krävs det några års träning o uppbyggnad av hästen för att komma dit. Även om man, som jag är bortskämd med, har häst/ar med bra galopp.

Det är jätteintressant att ta del av olika filosofier, men det blir förvirrande när man sätter egna namn på saker o ting.

Jag försökte mig på att hitta poänger med den utbildningsgång som Linna (mfl?) förespråkar :) Därmed inte sagt att jag själv tror på det, men för att komma vidare i diskussionen/analysen av detta tyckte jag att det vore intressant att försöka se det ur andra synvinkeln. Men det kan hända att det rörde till det aldeles för mycket, det var inte meningen.
Är det Ar hon talar om?

Kan inte tro det för jag har ju sett trappan o den ser inte ut som jag trodde- grundat på hur AR-folk praktiserar det- det som jag har förstått av folk här.

Då är det alltså ett eget ihopkok:smirk:

Jag skulle nog föredra att stärka hästen via andra övningar- klättring, varierad träning o framförallt ge den tid till att bygga upp andra muskler.

Men, av vad jag fått lära mig så är det en viss skillnad mellan skolgalopp o vanlig galopp i 4-takt. Den vanlig galoppen i 4-takt är definivt inget att sträva efter, även om jag har full förståelse för att man kan få sådan galopp i början när man tränar om travare (har ridit både varmblods -o kallblodstravare, så jag är medveten om problemet). Därför tycker jag det är fel när du o Linna kallar det ni pysslar med för "skolgalopp", för dit har de mindre bäriga hästarna knappast kommit än.

I din värld är samling lätt som en plätt, i min värld krävs det några års träning o uppbyggnad av hästen för att komma dit. Även om man, som jag är bortskämd med, har häst/ar med bra galopp.

Det är jätteintressant att ta del av olika filosofier, men det blir förvirrande när man sätter egna namn på saker o ting.

Oj, nu har jag nog formulerat mig dåligt! :crazy:
Jag rider INTE skolgalopp, det närmaste skolgalopp jag kommit öht i mitt hästliv var när jag testade början till galoppiruetter på en välskolad ponny :angel: så skolgalopp är inget jag pysslar med. Däremot har kommit i kontakt med inom AR/klassisk dressyr.

För att halka in på kallblodstravarna igen så bland dom så är det många som faktiskt har lätt för samling. Därför ser jag det inte som "de mindre bäriga hästarna" ffa inte om de redan kommit långt i sina grunder t ex till piaff.

Jag tycker INTE att samling är lätt som en plätt. Däremot är det en strävan som hela tiden finns där i ridningen (att få en bra samling och kunna variera grad) eftersom det har så stor del redan i grundutbildningen. Tror att man lätt förringar utbildningsstegen. Jag är fortfarande på de lägsta trappstegen med min häst och har massor med grunder jag vill ska sitta bättre innan vi klättrar ett steg. Men det betyder ju också att när man väl kommit så långt som till halva steg t ex, då ska man redan ha fått riktigt bra grunder, och även om hästen "bara" kan skolorna i skritt och trav, gå på en volt och gå böjd rakt fram, så känns det inte som "bara" med tanke på hur mycket grundjobb det krävs :angel:

Är du med på hur jag tänker? När det är dags för galoppen så ska det vara "piece of cake" (nåja, man måste såklart lära in själva fattningarna, men hästen ska ha mycket bra förutsättningar för det grundjobbsmässigt och utbildningsmässigt) särskilt eftersom det ligger såpass högt på utbildningstrappan.

De travare t ex som har riktigt svårt med samlingen och tekniken, de ekipagen kanske inte ens kommer så långt som till galoppfattningar (om man inte ger avkall på kvalitetskraven och gör det för skojs skull). Om de kommer dit så kan det ta väldigt lång tid, eller så säger det *poff* när man kommit igenom de värsta spärrarna i grunderna och saker och ting börjar trilla på plats.

Att det ska ta år att komma till någon samling överhuvudtaget, det är jag väl inte riktigt med på. Eftersom muskler går snabbt att sätta. Att man inte ska kräva någon större samling av en ung häst som växer, det är jag med på. Och att det kräver en del i form av utbildning och skicklighet hos ryttaren för att det ska bli något vettigt av samlingen.

Argumenterar fortfarande inte för själva tillvägagångssättet - att träna skolgalopp redan i början av galoppträningen. Det får stå för dom som öht kommit så långt :angel: Däremot så "ska" hästen redan vara redo för samling när den kommer så långt som till galoppen.

Visst finns det många hästar med särskilda svårigheter och då kanske man ska inse att det tar helt enkelt mycket mer tid och inte leta "genvägar"... Eller inse att hästar med helt andra rörelsemönster kanske inte är de rätta om man vill rida dressyr i någon högre skola. Att för hästens skull välja en ras som passar bättre för uppgiften.

Kanske köra dem som är avlade för det och rida dem som är avlade för det. Alternativt alltså inse att det tar mycket mer tid om man vill göra ridhäst av en som tex avlats för att gå bredbent skjutaifrån trav i hög hastighet......Man avlar på de rörelserna, hästen är byggd för det. Det mest effektiva sättet att med sulky ta sej så snabbt som möjligt mellan två punkter i en gångart som normalt inte är den en häst väljer om den ska springa fort..........

:rofl:
"Dressyren är till för hästen, inte hästen för dressyren"
Lära bort breddande går. Det lyckades "min" tränare iaf med på min förra häst. Precis som du säger så anpassar man träningen efter individen och ser till att göra ett bra grundjobb.
Undrar varför det är så många AR-elever/ryttare som enbart skrittjobbar eller enbart jobbar i skritt och trav? :p

Du kanske är av åsikten att hästen ska tränas i galopp tidigt men få galoppera i obalans (alt. med 5:e ben) och med lite kass teknik, hellre än att man inte galopperar på ridbanan förrän hästen är redo för samling i galoppen?

Ämnesomsättningen i muskeln innebär att blod = näringsämnen och syre = bränsle sugs in i muskeln, och att sedan avgaserna= slaggprodukter = mjölksyra pressas bort.

Det kan bara ske om musklerna arbetar dynamiskt.

Om muskeln får syre bildas inte mjölksyra, det är det som är dynamiskt arbete. "Avgaserna" vid aerobt/dynamiskt arbete är koldioxid. Bara id anaerobt arbete bildas mjölksyra.

Är det Ar hon talar om?

Kan inte tro det för jag har ju sett trappan o den ser inte ut som jag trodde- grundat på hur AR-folk praktiserar det- det som jag har förstått av folk här.

Då är det alltså ett eget ihopkok:smirk:

Jag skulle nog föredra att stärka hästen via andra övningar- klättring, varierad träning o framförallt ge den tid till att bygga upp andra muskler.

Detta citat, gäller även dig Axel

Jag vill upplysa om att lägstanivån på diskussionen börjar närma sig, det finns en risk att tråden låses eller slängs.

Nu kommer ingen mer varning, till någon utan nästa personangrepp, så åker tråden utan förklaring, vare sig i tråden eller via PM.

Anledning, till att jag skriver personangrepp, är som många här på forumet har sagt till andra. Alla kan inte ha samma åsikt om saker och ting, men man bör ha rätt att diskutera ändå.

BASTA! :mad:

IngelaH
No more miss nice guy - moderator

som samtidigt påpekar, att det är många som ska vara glada att de inte fått olikfärgade kort.

Senast ändrad:

Välkommen hit och prova :idea:

Ett bekymmer med kbl-travare är ju att de kan ha svårt att balansera upp sig i en vanlig långsam rund galopp. Det är lätt att det blir en flack häst som paddlar på med åtta ben ungefär :p Och att lära in fattningar från trav kan vara knepigt, jättelätt att det blir travartrav och sen ramlar den bara in i galoppen. Därför tycker i alla fall jag att det varit mycket lättare att träna fattningar ur skritt. Och kan man få en långsam fattning ur skritt - med bibehållen lång överlinje (svårt!) så brukar det kunna bli en galopp som känns rund och "stark" ett par steg. Själv har jag dock aldrig strävat efter någon fyrtakt. Så fort hästen fattat galopp så låter jag den galoppera på en bit i valfritt tempo och balansera upp sig på valfritt sätt innan jag bryter av. Min tanke är att hon av detta ska bli starkare och så småningom ska galoppsträckorna kunna bli längre och bättre. Jag har bara haft min egen kbl-travare att öva på (förutom när jag var ung och hjälpte till i travstall, men då funderade jag inte så mkt på sånt här) och hon är varken gammal eller välutbildad. Så detta sätt är det enda jag provat. (Men nu har vi i alla fall kommit så långt att vi kan göra hyfsade fattningar från trav och våran "vanliga tyskskolade" tränare tycker att hon har fin galopp :D )

Däremot har jag varit på en uppvisning med en AR-tränare där vi diskuterade just detta lite kort. Jag tog upp frågan, eftersom jag såg att de flesta hästar tappade takten i samlingarna, både i trav (tramp/piaff som drog mot tölt) och galopp som kunde vara fyrtaktig (men om det var skolgalopp vet jag inte?) Vi redde då ut att h*n prioriterade samling före takt. Jag antar att det var i inledningsskedet, tills hästen hade styrkan att göra korrekt. När jag var där tyckte jag att det kändes som att det kunde finnas poänger med denna väg också. Och hästarna som kommit längre i utbildningen tyckte jag, med mina okunniga ögon, såg riktigt trevliga ut! Kan tillägga att det enbart var kbl-travare med på uppvisningen. Jag hade tyckt att det vore intressant att följa utbildningsgången på en häst av annan typ också - och se vilka skillnader/likheter som fanns och vilka angreppssätt som användes där.

Jag håller med om att det vore jätteintressant om fler "skolgaloppare" hittade hit :)

Jag känner igen det du skriver om galoppen - och det var nog så jag gjorde i början - min är ju 24 så det var lääänge sedan han var 3 och jag var frisk och hel och övade galoppfattningar ur skritt. Min blev dock så het så det fick vi sluta med.... Däremot hade vi got tom plats och jag kunde galoppera på en vall i en 40 meters volt - och flytta in framdelen så jag fick tag i överlinjen så...

Nu har jag lite mer verktyg och kan och behöver göra på ett annat sätt.

Men egentligen spelar det ju ingen roll - bar aman inte gör det i spänning, och det är ju det som är grejjen - den felaktiga 4 takten är ju 4 taktig ur spänning - och ärligt jag tror inte någon är på den nivån att den kan rida en korrekt 4 taktig galopp.

Jag tror att det hela bottnar i at vi hr så olika kriterier på vad de olika termerna innebär.

Takt = balans. Takt är att att fördela vikten mellan benen så hästen inte ramlar över ena bogen , och tippar bäckenet åt ena sidan. Så länge den gör det - kan man inte komma till någon biomekanisk variant av samling.
Dvs att vikten flyttas bakåt med bibehållen rörlighet och avspändhet i hästen.

Så att säga att jag prioriterar samling före takt - blir som att säga att jag prioriterar frivolter innan jag lär ut kullerbyttor.

Det är därför diskussionen alltid blri så låst.

Man lägger in så helt olika saker i termerna

Och ärligt så finns det så lite bra ridning att det itne finns så många bra förebilder

Och med bra menar jag - utifrån hästens fysiologiska förutsättninger.

Dressyr _med_ hästen istället för mot hästen

och att det första inte är det dominerande - det konstaterar jag när jag studerar min försäkrningspremie :eek:

poängen är ju att muskler inte kan arbeta i konstant ihopdraget läge

Det är därför som man måste få igång ryggrörelserna.

Ryggen måste bli så avspänd att den inte bromsar magmusklernas del i gåendet:idea:
När ryggen är så avspänd är galoppen 3 taktig.

Sedan måset en del raser ha en hel del styrka för att kunna arbeta så avspänt över ryggen. Och bakbenen måste också aktiveras så pass att de för fart på hela kroppen.

Men oavsett anledningen så tar ryggmusklerna stryk om de arbetar i konstant hopdragning och aldrig dras ut av magmusklerna ( pratar mer om de magmuskler som är på sidan som är en del av gåendet - inte om pilbågen i första hand)

Var läser du in personangrepp:confused:

En åsikt har man rätt till. Skrev att JAG skulle FÖREDRA.....

Kan väl då skriva en tråd om att jag vill piaffa min 3åring innan jag börjar trava o då bli kränkt om någon tycker att det är fel sätt.

Jo, alltså... jag prioriterar ju också takten osv och tycker att "den andra vägen" känns bakvänd. Jag tycker bara att det är intressant att försöka tänka på saker ur andra synvinklar - antingen så hittar jag ännu mer argument för det jag trodde på från början, eller så lär jag mig något nytt :)

Nu har jag lite mer verktyg och kan och behöver göra på ett annat sätt.
Hur menar du att du tränar galoppen nu då? (Att min travare blir för het är nog ingen risk, hon är ganska lat :smirk: )

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 462
Senast: Liten
·
Hästvård Hej Känner att jag behöver tips och funderingar på hur jag ska gå vidare med min 5 åriga valack. Historik: Började slutet av...
2
Svar
27
· Visningar
4 171
Senast: Speedway
·
Trav Tog över en "problemhäst" i september 2012. Sned häst som vi började om helt med. Nu behöver jag lite tankar och idéer. Historia från...
2
Svar
25
· Visningar
8 566
Senast: Zuzzi
·
Träning Tänkte försöka smyga mig in med min ridtravare här. Jag är medveten om att det finns en ridtravartråd, men jag tycker att det är...
Svar
4
· Visningar
1 549

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25
  • Avlivning älskade katt

Hästrelaterat

Omröstningar