Skolgalopp - nytt försök

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Skolgalopp - nytt försök

KL

Travare går med käk

Käken låser länden.

Ju länger en travare gått med käk och ju mer åtdragen den varit - desto mer har den slutat röra länden

Är det då inte vits att köra rörlighet i länden - istället för styrketräning av länden

styrke träning är anaerobisk och ger massa mjölksyra

Var läser du in personangrepp:confused:

En åsikt har man rätt till. Skrev att JAG skulle FÖREDRA.....

Kan väl då skriva en tråd om att jag vill piaffa min 3åring innan jag börjar trava o då bli kränkt om någon tycker att det är fel sätt.

Det är många som sitter här och aldrig har varit med på någon kurs eller clinic, som förklarar det många som verkligen HAR varit med på och utvecklar sig i från

Och jag anser nog att detta är nog så det räcker för att säga personangrepp

Är det Ar hon talar om?

Kan inte tro det för jag har ju sett trappan o den ser inte ut som jag trodde- grundat på hur AR-folk praktiserar det- det som jag har förstått av folk här.

Då är det alltså ett eget ihopkok

Du har SETT trappan, har du också sett att alla "kursande" AR-ryttare slaviskt håller sig till trappan och att INGEN annan, kommer någonstans utan den?

Jag kan inte arbeta min dam vid hand och har aldrig gjort det grunläggande arbetet med min häst vid hand, utan min tränare och jag körde uppsuttet från scratch.

Inget ekipage är det andra likt, varken i ER eller AR eller KR eller WR eller vad det nu är...

Tack alla som hjälpt mig att förklara min fråga till flashlight!!
Så här skrev du i en anna tråd därav kom frågan varför en häst inte kan arbeta i skolgalopp på ett korrekt sätt men den kan det i piaff...

Jag skrev:
Nej självklart är rörelsen i ryggen inte densamma i skolgalopp som tretaktig galopp, den är heller inte samma i piaff som i trav, det har med samlingen att göra..

Flashlight skrev:
Vet inte om du skrev fel nu? Men rörelsen i ryggen är INTE densamma i fyrtaktig som i tretaktig galopp.
(och resten av den diskussionen hör hemma i annan tråd)

Nej det har inte med samlingen att göra. Där har du fel. Det är inte vad det handlar om. I piaff kan hästen fortfarande arbeta korrekt.

Jag formulerar mig tydligen också väldigt luddigt. Det är ju det jag säger att jag inte tror att varken du eller Linna egentligen rider någon "skolgalopp", utan vanlig 4-takt av vissa orsaker.

Sedan har du din syn på utbildning med utgångspunkt från travare, spända/stressade hästar, jag har min. Tror aldrig vi kommer att förstå varann helt.

PÅ Min Nordis - centrifugen så har jag haft jätteproblem pga av skada - jag har inte varit rakriktad - jag har varit låst i en skänkelvikning för vänster skänkel.

Jag satt fast i en rotation åt vänster -då är det svårt att vara följsam åt höger i en högergalopp. Så jag har lärt mig mycket om galoppen just för att jag haft svårt åt ena hållet.

Så svårt att det först inte gick att fatta alls och sedan - om jag andades så bytte hästen Även i höger sväng. :p

Så jag har byggt mina byggstenar för korrekt posstion för höger galopp.
Rätt böjning i min egen länd - dvs inte hasa ned på insidan...

Sedan hitat positionen för galopp - vilket är att rätta in framdelen på bakdelen i skritt och senare trav samt rida ut hsäten på yttertygeln

Om jag skall placera hästen i rätt positon så måste jag placera mig i rätt possition dvs i en högerrotation av kroppen.

Det handlade om att hitta dessa muskler på mig och återuppväcka dem på hästen.

Länga yttersidan utan att ramla på en bog - det är jobbigt

Min Nordis blir lätt störd det går inte att rida underskänkel ut i yttertygel då "håller han i" magen och tappar rörligheten i ryggen, så man får tänka inner sittben ut i yttertygel - och då hamnar man också i rätt position i bäckenet.

Man kan ju rida dettta i trav - det blir ju som en "shulter vor" och hjälper hästen hitta galoppmuskler och det kräver ju rörlighet i länden

En stor i det hela är att avlasta innerbogen - genom att rida hästen i position så hittar man det yttre bakbenet som startar och balanserar galoppen.

Ju bättre man lär sig själv att hålla balansen på det bakbenet och inte kollapsa åt ngt håll - desto bättre kan hästen galoppera.

Jag har bara fokuserat på min koordination - och sedan släppte det dramatiskt hos hästen.

Rent generellt så måste man ju först öva på att få tag i bäckenet - jag har själv tex ridit sakta i alla nedförsbackar - då lär sig häste den koordinationen, och sedan när man lär sig mer hitta bakbenet så kan man ju rida nedför i position åt det svåra hållet.:o

Grunden är ju att lära in koordinationen - att det går att använda kroppen på fler sätt.

Är man stel i länden länge så tror kroppen inte att det går.

Ett sätt att få igång en travare är att skaffa timmer typ telefonstolpe. Kliv över några sådana med några steg emelllan. Se till att hästen växlar vilket ben som går först över.

Sedan bygg pyramid av dem - det är rörlighetsträning för länden

men se till så hästen är fräsch och uppvärmd i musklerna först - annars kan det göra ont

Senast ändrad av en moderator:

Nej självklart är rörelsen i ryggen inte densamma i skolgalopp som tretaktig galopp, den är heller inte samma i piaff som i trav, det har med samlingen att göra..

Eh jo ryggrörelserna är desamma i trav och piaff - om den är korrekt

Och i en 3 taktig och en samlad 4 takig galopp - om den är korrekt

Men inte i en felaktig 4 taktig - det är det som poängen i hela diskussionen

Man måste få igång ryggrörelserna - först

Tack alla som hjälpt mig att förklara min fråga till flashlight!!
Så här skrev du i en anna tråd därav kom frågan varför en häst inte kan arbeta i skolgalopp på ett korrekt sätt men den kan det i piaff...

Jag skrev:

Flashlight skrev:
Vet inte om du skrev fel nu? Men rörelsen i ryggen är INTE densamma i fyrtaktig som i tretaktig galopp.
(och resten av den diskussionen hör hemma i annan tråd)

Nej det har inte med samlingen att göra. Där har du fel. Det är inte vad det handlar om. I piaff kan hästen fortfarande arbeta korrekt.

Ja då skrev du luddigt vill jag lova, men då förstår jag din fråga och mitt svar är samma som ovan.

Och jag tror fortfarande inte att det är "skolgalopp" i den mening som beskrivits i övrigt i tråden som du sysslar med. Tror du själv det fortfarande, efter att faktiskt i stort sett de flesta sagt sig tvivla

Tar mig frihet att tolka citatet då:
Du, flashlight, skrev att en häst kan arbeta korrekt samlad i piaff. Ok?
Hon vet att du tycker att en häst kan arbeta korrekt i en tretaktig galopp.
Då kommer frågan: Hur kan du veta att hästen inte kan arbeta korrekt i skolgalopp?

Förstår du? Alltså inget prat om piaff i galopp :D

Jo jag förstod nu:D

Det var lite rörigt skrivet, faktiskt. Men jag har svarat samma ändå som tidigare, att jag framförallt inte tror det är "skolgalopp" som Linna beskriver alls, vilket gör att det är fyrtaktig galopp som jag svarar om till henne, det kan vara lite svårt att hålla isär kanske, det tycker jag själv också. Linna tycks stå för något som andra inte gör här, därför blir det lite svårt när man svarar just Linna......:confused:

Att travare går med käk tror jag inte har så mycket med hur dom är att göra:angel:. Käken används av de allra flesta endast vid tävling och det rör sig inte om många minuter per månad!
Du kan väl inte mena att dessa få tillfällen skulle göra någon skillnad i det stora hela?
Sen är en korrekt spänd käk spänd i det läge där hästen håller sitt huvud naturligt då den travar fort...
Jag kan inte hålla med dig om att travare har en stel länd många är faktiskt tom överrörliga i länden. Jag vet inte vad du har för "travbakgrund" eller erfarenheter om travhästar men dessa erfarenheter har jag..

vad jag skulle vilja veta från Axel, Fredrik och Flashlight är:
Anser ni att en häst kan jobba korrekt i skolgalopp?
Att ni inte anser att jag kan rida skolgalopp det har nog alla förstått, och det vet ingen av er om jag kan. Därför anser jag att huruvida jag kan rida skolgalopp eller inte härmed är färdigdiskuterat.:cool:

Skolgalopp anser jag vara ett misslyckande. Svårigheten är att bibehålla samma takt- steg/ minut- i tretakt.

vad jag skulle vilja veta från Axel, Fredrik och Flashlight är:
Anser ni att en häst kan jobba korrekt i skolgalopp?
Att ni inte anser att jag kan rida skolgalopp det har nog alla förstått, och det vet ingen av er om jag kan. Därför anser jag att huruvida jag kan rida skolgalopp eller inte härmed är färdigdiskuterat.:cool:

Eftersom jag inte rider T a T eller andra skolor ovan mark ser jag öht inget behov av fyrtakt i galopp. För mej innebär det i stort sett galopp på stället om jag skulle se något behov av det. Allt annat tex piruettgalopp kan ridas i tretakt.

Kanske kan även skolor ovan mark ridas ur tretakt, på riktigt vältränade hästar. Jag vet inte för det kan jag inte alls något om. Det handlar om hur hästen klarar att i extremt hög samling behålla tretakten. Eftersom jag haft förmånen att rida ett par hästar med extremt bra galopp, så vill jag inte säga att något är omöjligt även om jag inte själv kan bedöma det.

Fyrtakt innebär att hästen inte klarar svävmomentet längre. Jag tror inte att den kan arbeta korrekt genom ryggen i fyrtakt eller skolgalopp men att man i vissa rörelser (med sin grund i annan ridning som i krig tex) har gjort avkall på detta för att annat är viktigare, i det momentet.

Senast ändrad av en moderator:

Jo för att Linna, tex, säger sig utbilda hästar som har svårt för galopp, genom att sätt dem i skolgaloppsprång innan de ens klarar galopp i tretakt........

Ja, just det, precis vad jag skrev nånstans i början av denna diskussion, hur många kan det rent logiskt handla om :confused:

Definitionerna har ju varit hur många som helst och därav att jag fattar inget till slut, vad man ens avser, från vissa håll.

Och jag ska också gärna följa en diskussion mellan dem som anser sig rida så och gärna med bilder....... :smirk:

Exakt , det var precis min tanke med mitt inlägg ;)

:banana:

KL

Appropå samling

Denna var fin tycker jag
http://www.sustainabledressage.com/front_illu.jpg

Om hästen skall samla sig så skall den ju ta kortare steg (men änåd aktiva)- då skall det inte vara så långt isär mellan hö och vä bak.....
Men den där kommer ju med stor sannolikhet hamna i fyrtakt fast Fel, den är ju passartad och ingen sänkning alls, hur kan du tycka att den är bra, eller skojar du bara?:confused:

Nu måste jag rätta mig själv:angel:
Sa inte Jegra att det skulle vara energi med?

Nu måste jag rätta mig själv:angel:
Sa inte Jegra att det skulle vara energi med?

Hehe...

Jag tycker nog du blandar samman en fyrtaktsgalopp orsakad av en brist i takten/genomsläppligheten/energin och det som är en skolgalopp av bra kvalitet.

För att det ska kunna bli en bra skolgalopp måste hästen ha energi, men den måste vara enormt kontrollerad för att uppnå den där "avmätta rörelsen" DLG pratar om.

KL

Travare går med käk

Käken låser länden.

Ju länger en travare gått med käk och ju mer åtdragen den varit - desto mer har den slutat röra länden

Är det då inte vits att köra rörlighet i länden - istället för styrketräning av länden

styrke träning är anaerobisk och ger massa mjölksyra

Är knappast uppkäket som ställer till det. De "måste" gå i den formen oavsett för att få tillräckligt med syre och plats för benen, uppkäket är bara till för att stödja om hästen inte längre orkar hålla upp huvudet för att den inte ska få för lite syre. Sen finns det ju såna som farsans som går som om den är uppkäkad även om käket hänger med 2dm slack alt. går helt utan uppkäk.

Att bara styrketräna ger knappast något på en häst som kommer direkt från travet. Då blir uppmjukning och stretching prio.
På en häst som inte fått tillbaka sin rörlighet kommer man knappast få någon vettig samling ändå.

Jag formulerar mig tydligen också väldigt luddigt. Det är ju det jag säger att jag inte tror att varken du eller Linna egentligen rider någon "skolgalopp", utan vanlig 4-takt av vissa orsaker.

Sedan har du din syn på utbildning med utgångspunkt från travare, spända/stressade hästar, jag har min. Tror aldrig vi kommer att förstå varann helt.

Rättelse: jag rider inte galopp alls just nu.. ;)
För att hästen inte är redo.
Den ena är en del galoppjobbad, men det är en helt annan typ av häst som "måste" få bli lite som den blir i galoppen (är alldeles för lite galoppjobbad på senaste tiden, eller jobbad öht). Den är jobbad enligt principen övergång till galopp genom förberedande taktändring och därefter fattning - några fria språng där det får bli vad det blir och därefter avbrott. Med den typ av jobb blir det en hyfsad galopp, med för höga krav skulle det bli en passartad galopp, räcker med att råka ta i tygeln precis i fattningen eller inte ha förberett hästen nog. För att den inte är tillräckligt skolad/stark/smidig och inte har så lätt för samling. Det här är ändå den variant jag föredrar - låta det bli lite vad det blir men ge hästen bra förutsättningar och störa så lite som möjligt. Tror dock inte det kommer gå med kallblodet så där "måste" jag vänta.

Ville som sagt bara klargöra att jag INTE rider skolgalopp. Så att den skulle bli 4-taktig har jag svårt att tro! :rofl:
Tycker det är orättvist att säga att det den ena anser vara bra galopp (skolgalopp i det här fallet) kan jämställas med passaktig galopp (som ju 4-taktsgalopp är i allmän folkmun) om skolgaloppen inte är så bra som den hade kunnat vara.
Även om skolgaloppen är dålig så blir det absolut inte samma sak som passartad galopp. I princip motsatsen borde det ju bli, att den blir för diagonal istället för lateral.?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 462
Senast: Liten
·
Hästvård Hej Känner att jag behöver tips och funderingar på hur jag ska gå vidare med min 5 åriga valack. Historik: Började slutet av...
2
Svar
27
· Visningar
4 171
Senast: Speedway
·
Trav Tog över en "problemhäst" i september 2012. Sned häst som vi började om helt med. Nu behöver jag lite tankar och idéer. Historia från...
2
Svar
25
· Visningar
8 566
Senast: Zuzzi
·
Träning Tänkte försöka smyga mig in med min ridtravare här. Jag är medveten om att det finns en ridtravartråd, men jag tycker att det är...
Svar
4
· Visningar
1 549

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Avlivning älskade katt
  • Muddypaws 24/25
  • Hemlösa hundar ökar

Hästrelaterat

Omröstningar