Sv: Skolgalopp - nytt försök
PÅ Min Nordis - centrifugen så har jag haft jätteproblem pga av skada - jag har inte varit rakriktad - jag har varit låst i en skänkelvikning för vänster skänkel.
Jag satt fast i en rotation åt vänster -då är det svårt att vara följsam åt höger i en högergalopp. Så jag har lärt mig mycket om galoppen just för att jag haft svårt åt ena hållet.
Så svårt att det först inte gick att fatta alls och sedan - om jag andades så bytte hästen Även i höger sväng.
Så jag har byggt mina byggstenar för korrekt posstion för höger galopp.
Rätt böjning i min egen länd - dvs inte hasa ned på insidan...
Sedan hitat positionen för galopp - vilket är att rätta in framdelen på bakdelen i skritt och senare trav samt rida ut hsäten på yttertygeln
Om jag skall placera hästen i rätt positon så måste jag placera mig i rätt possition dvs i en högerrotation av kroppen.
Det handlade om att hitta dessa muskler på mig och återuppväcka dem på hästen.
Länga yttersidan utan att ramla på en bog - det är jobbigt
Min Nordis blir lätt störd det går inte att rida underskänkel ut i yttertygel då "håller han i" magen och tappar rörligheten i ryggen, så man får tänka inner sittben ut i yttertygel - och då hamnar man också i rätt position i bäckenet.
Man kan ju rida dettta i trav - det blir ju som en "shulter vor" och hjälper hästen hitta galoppmuskler och det kräver ju rörlighet i länden
En stor i det hela är att avlasta innerbogen - genom att rida hästen i position så hittar man det yttre bakbenet som startar och balanserar galoppen.
Ju bättre man lär sig själv att hålla balansen på det bakbenet och inte kollapsa åt ngt håll - desto bättre kan hästen galoppera.
Jag har bara fokuserat på min koordination - och sedan släppte det dramatiskt hos hästen.
Rent generellt så måste man ju först öva på att få tag i bäckenet - jag har själv tex ridit sakta i alla nedförsbackar - då lär sig häste den koordinationen, och sedan när man lär sig mer hitta bakbenet så kan man ju rida nedför i position åt det svåra hållet.
Grunden är ju att lära in koordinationen - att det går att använda kroppen på fler sätt.
Är man stel i länden länge så tror kroppen inte att det går.
Ett sätt att få igång en travare är att skaffa timmer typ telefonstolpe. Kliv över några sådana med några steg emelllan. Se till att hästen växlar vilket ben som går först över.
Sedan bygg pyramid av dem - det är rörlighetsträning för länden
men se till så hästen är fräsch och uppvärmd i musklerna först - annars kan det göra ont