Skolgalopp - nytt försök

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Skolgalopp - nytt försök

För dej verkar den där isättningen av benen vara ett självändamål:confused:

På sätt och vis kan man säga att isättningen av benen är ett självändamål (en del i det hela) då isättningen hänger ihop med graden av samling och det är ju hög samlingsgrad som krävs för skolgalopp.
Jag kanske är dålig på att förklara men jag menar att när samlingsgraden blir hög påverkar det isättningen av fötterna. (när hästen bär mera och längre tid med bakbenen)

På sätt och vis kan man säga att isättningen av benen är ett självändamål (en del i det hela) då isättningen hänger ihop med graden av samling och det är ju hög samlingsgrad som krävs för skolgalopp.
Jag kanske är dålig på att förklara men jag menar att när samlingsgraden blir hög påverkar det isättningen av fötterna. (när hästen bär mera och längre tid med bakbenen)

*KL*

Man kan jämföra det med att man tar en fyraåring och sätter den i piruettgalopp är det någon som vill gissa vad som händer ?

Jo då, jag kan rida samlade gångarter o jag kan tom utbilda hästarna fram dit, även om jag inte är elitryttare. ;)

Du menar alltså, precis som Linna, att man kan hoppa över grundjobbet o direkt gå till det svåra? :confused:
I min värld krävs det, som jag tidigare skrivit, styrka hos hästen för att orka gå samlat, eftersom skolgalopp kommer efter samlad galopp i samlingsgrad så går det inte ihop för mig när man säger att hästen inte orkar bära sig i vanlig arbetsgalopp (3-takt) så därför går man direkt till skolgalopp. Men jag kanske är ologisk...
Jag rider själv unghäst just nu o jag anser att det är oerhört viktigt att lägga arbete på att få en bra grund att stå, för att sedan kunna kräva allt mer i den takt hästen blir starkare. Jag vill inte bara träna "krumelutter", jag vill att hästen ska känna sig trygg med det jag begär. Har man en häst med begränsningar är det om möjligt ännu viktigare att jobba ordentligt med grunderna.

Nej, nu tror jag att du missförstod mig..
Inte van vid DEN TYP AV grundjobb - du har dina metoder som inte nödvändigtvis är varken bättre eller sämre men andra. Okej? :p
I det här fallet så bygger det på att hästen måste ha "hjälp", att om man bara skulle få hästen galoppera så är risken stor att hästen skulle ångloka iväg okontakt- och okontrollerbar i ett tempo som inte lämpar sig för ridhus :angel:
Att man då "hjälper" hästen genom grundjobbet innan - dels lär man hästen kommandon för hur man vill att den ska placera sina ben och använda sin kropp, dels lär man in ganska hög avslappning + lydnad + samlingsgrad + kroppskontroll + styrka redan innan man börjar med galoppen. Det ÄR "galoppträningen" som jag ser det. Eller snarare så är det början till den. Kan hästen enkelt gå i öppna och sluta i skritt och trav i bra samlingsgrad och böjning för lätta hjälper och i bra balans, ja då gör bara det att man har vunnit mycket. Kan den dessutom plocka ett bakben mer under sig på kommando, ändra takt på kommando, och ändå behålla avslappning och kvalitet, ja då har man ytterligare bra förberedelser.
MEN - hästen skulle få svårt att behålla dessa pusselbitar om man lät dom gå på i rätt fritt tempo redan i fattningen. Eftersom "rätt fritt" kan bli "rätt snabbt" eller "rätt stressat" iom att hästen då inte får hjälp av ryttaren längre och kanske inte ens fattar vad som begärs av den. Om däremot fattningen är ur det läge man har skolat hästen till - samlat, balanserat, genom att ryttaren ber om galopptakt, då har man ett bättre utgångsläge.

Nu vill jag väl egentligen inte argumentera för att lära hästarna skolgalopp det första man gör i galoppjobbet heller, det här är egentligen bara en bskrivning på samlade fattningar. Men när hästen har fått såpass bra förarbete att den utan problem kan gå en riktigt samlad piaff och man ur det börjar galoppträna - då tror jag mycket av grovjobbet redan är gjort. Så när hästen väl börjar hitta galoppen och få lite galoppvana så kommer den förmodligen inte tycka att samlad galopp eller skolgalopp är så svårt - den är van vid den typ av jobb sen tidigare.

Eftersom det här är grunderna så absolut - jag håller med om att det är viktigast! ;)
Själv (har ju kallblodstravare) skiter jag just nu i om jag någonsin kommer få någon vettig galopp. Att grunderna sitter är prio 1 och det som vi jobbar på. Vilket ju är en av anledningarna att man håller sig från att galoppera än så länge. När grunderna väl sitter ska jag och hästen ha så bra kommunikation att jag lätt kan "hjälpa" den med tekniken i fattningen. Skulle jag öva galoppen redan nu skulle strukturen i hästen förvinna redan i fattningen och hästen skulle inte få en ärlig chans.

Senast ändrad:

Fast det du beskriver är ju inte skolgalopp, eller hur?
Eller kan man sätta vilket namn som helst på det man tränar utifrån eget tycke o smak. Då är det inte alls konstigt att det blir förvirring...

När hästen är stark kommer den att lättare bära sig i alla gångarter o formen blir mer o mer samlad. Men du missar min frågetällning. HUR kan en häst som rejsar runt i galopp istället bära sig i det du o Linna kallar skolgalopp? :confused: Styrkan finns ju inte!
Däremot förstår jag tänket när det gäller t.ex. travare. MEN, det är ju knappast "skolgalopp" det handlar om, utan vanlig 4-takt som inte är något att sträva efter.

*KL*

Man kan jämföra det med att man tar en fyraåring och sätter den i piruettgalopp är det någon som vill gissa vad som händer ?
Så man kan alltså jämföra Akademisk Ridkonst med en fyraåring som inte har styrka för galoppiruetter? haha det var det löjligaste jag hört:rofl:

*KL*

Men vänta nu lite... varför skulle man ta en 4 åring och sätta i piruettgalopp? jag förstår inte vad det har med mitt inlägg att göra. Jag skrev bara en tanke om skolgalopp. (men på en häst som är redo för det utbildningsmässigt förstås)
Jag antar att du inte rider AR själv. (det låter inte så ialla fall, rätta mig om jag har fel)
För mig, vad jag lärt mig, om skolgaloppen så kommer den högt upp på utbildningsskalan när hästen behärskar hög grad av samling. Eftersom jag är långt därifrån med min häst kan jag inte tala av erfarenhet utan bara av vad jag lärt mig av instruktör.
"att samlingsgraden är så hög i skolgaloppen att fotförflyttningen ändras i och med att bakdelen bär mera och längre tid och att framdelen blir lättare, och svävmomentet försvinner."
Det är logiskt för mig.
På de kurser jag brukar delta finns några ekipage som kommit ganska långt, men ingen av dem har kommit till skolgaloppen. (men väl börjat nosa på levaden)

Jag är lite förundrad över att så många anser sig veta så mycket om skolgalopp när det förmodligen är väldigt få som kommit så långt. Det mest intressanta är om de som rider skolgalopp diskuterar sinsemellan. Ni som gör det får gärna starta en tråd. Den ska jag följa med intresse i så fall. Här är så många tyckare som troligen aldrig sett en skolgalopp. (och det gör diskussionen lite svamlig tycker jag personligen)

Senast ändrad:

Ja skolgalopp och gallopade är samma sak;)

Klart att målningar inte alltid visar den absoluta sanningen, men som jag uppfattat det så skulle ändå ryttarmålingar visa på det optimala och då hade det varit ett enormt fel om de velat ha tretakt att visa fyrtakt så himla tydligt som de gör:)

Men det är just det som du säger.

AR och ER är ute efter två HELT olika mål.
Ryttare förr i tiden red med stor säkerhet mycket mer samlat än vad ER gör idag och varför skulle det vi gör idag alltid vara bättre än allt annat?
Kvaliten på dagens ridning inom alla ridstilar är med stor sannolikhet mycket sämre än vad den var förr i tiden.

Dagens ER som man ser på tävlingsbanan har mer blivit showridning än dressyr. allt handlar bara om gångarter och hur man kan få dom flashigast.

AR försöker bevara ridstilen som var innan och det kommer främst från själva ridkonsten inte krigsridning.

Sen är det självklart mycket saker som är bättre idag än förr.

Själv prioriterar jag kvalite före showridning och det är kanske där som Akademisk Ridkonst och tävlingsdressyren skiljer sig?

Jag har aldrig nämnt nått om kallblodstravare men jag håller med dig, och det gäller alla hästar, man ska utbilda de på ett sunt sätt, sen så skiljer sig säkert våra teorier om vad sund utbildning är.

Men vänta nu lite... varför skulle man ta en 4 åring och sätta i piruettgalopp? jag förstår inte vad det har med mitt inlägg att göra. Jag skrev bara en tanke om skolgalopp. (men på en häst som är redo för det utbildningsmässigt förstås)

Jo för att Linna, tex, säger sig utbilda hästar som har svårt för galopp, genom att sätt dem i skolgaloppsprång innan de ens klarar galopp i tretakt........

För mig, vad jag lärt mig, om skolgaloppen så kommer den högt upp på utbildningsskalan när hästen behärskar hög grad av samling.

------

Jag är lite förundrad över att så många anser sig veta så mycket om skolgalopp när det förmodligen är väldigt få som kommit så långt. Det mest intressanta är om de som rider skolgalopp diskuterar sinsemellan. Ni som gör det får gärna starta en tråd.

Ja, just det, precis vad jag skrev nånstans i början av denna diskussion, hur många kan det rent logiskt handla om :confused:

Definitionerna har ju varit hur många som helst och därav att jag fattar inget till slut, vad man ens avser, från vissa håll.

Och jag ska också gärna följa en diskussion mellan dem som anser sig rida så och gärna med bilder....... :smirk:

Kallblodstravare har jag nog kanske aldrig ridit ens,
Välkommen hit och prova :idea:

Ett bekymmer med kbl-travare är ju att de kan ha svårt att balansera upp sig i en vanlig långsam rund galopp. Det är lätt att det blir en flack häst som paddlar på med åtta ben ungefär :p Och att lära in fattningar från trav kan vara knepigt, jättelätt att det blir travartrav och sen ramlar den bara in i galoppen. Därför tycker i alla fall jag att det varit mycket lättare att träna fattningar ur skritt. Och kan man få en långsam fattning ur skritt - med bibehållen lång överlinje (svårt!) så brukar det kunna bli en galopp som känns rund och "stark" ett par steg. Själv har jag dock aldrig strävat efter någon fyrtakt. Så fort hästen fattat galopp så låter jag den galoppera på en bit i valfritt tempo och balansera upp sig på valfritt sätt innan jag bryter av. Min tanke är att hon av detta ska bli starkare och så småningom ska galoppsträckorna kunna bli längre och bättre. Jag har bara haft min egen kbl-travare att öva på (förutom när jag var ung och hjälpte till i travstall, men då funderade jag inte så mkt på sånt här) och hon är varken gammal eller välutbildad. Så detta sätt är det enda jag provat. (Men nu har vi i alla fall kommit så långt att vi kan göra hyfsade fattningar från trav och våran "vanliga tyskskolade" tränare tycker att hon har fin galopp :D )

Däremot har jag varit på en uppvisning med en AR-tränare där vi diskuterade just detta lite kort. Jag tog upp frågan, eftersom jag såg att de flesta hästar tappade takten i samlingarna, både i trav (tramp/piaff som drog mot tölt) och galopp som kunde vara fyrtaktig (men om det var skolgalopp vet jag inte?) Vi redde då ut att h*n prioriterade samling före takt. Jag antar att det var i inledningsskedet, tills hästen hade styrkan att göra korrekt. När jag var där tyckte jag att det kändes som att det kunde finnas poänger med denna väg också. Och hästarna som kommit längre i utbildningen tyckte jag, med mina okunniga ögon, såg riktigt trevliga ut! Kan tillägga att det enbart var kbl-travare med på uppvisningen. Jag hade tyckt att det vore intressant att följa utbildningsgången på en häst av annan typ också - och se vilka skillnader/likheter som fanns och vilka angreppssätt som användes där.

Jag håller med om att det vore jätteintressant om fler "skolgaloppare" hittade hit :)

Du bor så långt bort:D Men tack!

Jag minns inte alla hästar jag nånsin suttit på, nån nordis vet jag, men kan inte minnas nån kallblodstravare (och måste dessutom erkänna att jag inte är HELT klar över skillnaden:o ) Nej men jag förstår nog svårigheterna, men jag skulle inte prioritera samling före takt. Det blir helt bakvänt för mej.

Men det jag mest invänder mot är sättet att lära in galopp, när det är en dålig galopp man lär in. För någon skolgalopp lär det knappast vara, så som jag har förstått diskussionen hittills ska den komma ur mkt samlad tretakt, inte före tretakt. (För dem som har "skolgalopp" som mål.)

Inte bor väl JAG för långt bort, det måste vara du som gör det ;)

Jo jag tycker också att det känns bakvänt. Och denna tränare är nog den enda jag nånsin hört som prioriterar så. Men på nåt sätt kan jag känna att jag sett för lite av den "metoden" för att döma ut den... Även om jag nu inte väljer den vägen själv.

Håller med dej, som oftast, har lärt en hel del av dej på detta forum och jag har stor respekt för det du skriver.:idea:

Oj! Jag bugar och tackar, det var fint beröm!

En sak håller jag inte med om dock. Jag har inte samma förståelse för tillvägagångssättet med "svåra" hästar (ur galoppsynpunkt).
Jag kan förstå att det är väldigt svårt ibland, men för mej blir det mer en fråga om det är bäst för hästen att hålla på om den arbetat på ett helt annat sätt hela livet och är avlad för ngt helt annat:confused:
Men det måste man nog svara på för varje häst det gäller.

Men att pga svårigheterna välja tveksamma metoder som man annars skulle avråda ifrån, nej det kan jag inte tycka är ok. Det blir som att använda graman "för att visa vägen" som det heter, och jag tror inte att många här skulle hålla med om att graman är ett bra verktyg.
För mej blir dessa metoder med galoppinlärning väldigt nära att sätta på en graman för att uppnå något som i alla fall liknar det man egentligen vill uppnå:crazy:

Skönt att höra att du inte håller med mig! Jag har fått så mycket medhåll i den här tråden att jag börjar undra om ni misstagit mig för någon annan! :D

Jag kan inte säga att det inte går att utbilda t.ex. en kallblodstravare till en god galopp den "gängse" vägen, jag kan heller inte säga att det är fel att göra som t.ex. Linna gör. Jag har inte tillräckligt mycket erfarenhet av kallblodstravare för att säga varken bu eller bä. Däremot förstår jag Linnas tänk, och gör man rätt kan det faktiskt vara en tänkbar väg till tretaktsgaloppen, men jag ser det som ett undantagsfall för hästar som har så svårt med galoppen att inget annat fungerar.

Vi ska inte glömma att den "vanliga" utbildningsgången är optimerad för hästar som är avlade för ridning - det har inte kallblodstravaren varit. Jag har svårt att se behovet av "långsam fyrtaktsgalopp" i utbildningen av ett halvblod eller en PRE.

Däremot förstår jag Linnas tänk, och gör man rätt kan det faktiskt vara en tänkbar väg till tretaktsgaloppen, men jag ser det som ett undantagsfall för hästar som har så svårt med galoppen att inget annat fungerar.

Vi ska inte glömma att den "vanliga" utbildningsgången är optimerad för hästar som är avlade för ridning - det har inte kallblodstravaren varit. Jag har svårt att se behovet av "långsam fyrtaktsgalopp" i utbildningen av ett halvblod eller en PRE.

Ja det är lite det här jag också är ute efter.

Man kan kanske se det som styrketräning. Eller "andra extremen" jämfört med den galopp travare gärna väljer själva, och sedan får man balansera in vanlig fin 3-taktsgalopp däremellan? Liksom man kan få balansera in tölten nånstans mellan trav och grisepass på en del islandshästar...? Men nu kanske jag är helt ute och cyklar :rofl:

Nej jag har ju ingen erf av rasen. :cool: Jag vet inte ens om en del som är travavlade någonsin kan uppnå ren tretakt, kanske är det för vissa individer omöjligt. Jag tror det kan vara så. Även f ö välutbildade travare tex kan ha väldigt svårt att få till en ren tretaktig galopp. Jag vet inte ens om det är rätt att kräva det av dem:confused:

Men jag tror ändå inte på att kräva en så extrem samling av en häst under utbildning, under förevändning att den utför "skolgalopp". Det var egentligen det diskussionen gällde från början!

Ja, jag tyckte det var dags att säga emot dej lite här:p

Men jag tror ändå inte på att kräva en så extrem samling av en häst under utbildning, under förevändning att den utför "skolgalopp". Det var egentligen det diskussionen gällde från början!

Ja, jag tyckte det var dags att säga emot dej lite här:p

Hehe :p Bra det! Då får jag något att bita i!

Jo, jag vet att diskussionen från början handlade om att använda skolgalopp som väg till galoppen, och där håller jag med dig. Jag tror ju själv att det Linna t.ex. vill kalla skolgalopp snarare är en långsam fyrtaktsgalopp och då kan jag se på saken som jag förklarat.

Den här tråden (eller snarare kanske trådarna) har ju lindat sig in och ut ur skolgaloppsträsket i omgångar så att vi till slut hamnar här är kanske inte så konstigt. :D

När hästen är stark kommer den att lättare bära sig i alla gångarter o formen blir mer o mer samlad. Men du missar min frågetällning. HUR kan en häst som rejsar runt i galopp istället bära sig i det du o Linna kallar skolgalopp? :confused: Styrkan finns ju inte!
Däremot förstår jag tänket när det gäller t.ex. travare. MEN, det är ju knappast "skolgalopp" det handlar om, utan vanlig 4-takt som inte är något att sträva efter.

Jag håller "egentligen" med, dock vet jag ett par exempel som faktiskt klarar av den bedriften, så att det inte "går" att plocka fram skolgalopp direkt är inte riktigt sant.
Styrkan kan finnas utan att tekniken finns, tror oftast det är där det brister för travarna faktiskt. Sen är det såklart många som brister i styrka också, men knappast om man i det här fallet gjort grundjobbet bra.
Min motivering är att det egentligen inte krävs så mycket styrka för att galoppera i en "normal" galopp utan krav på form, krävs inte så värst mycket styrka för att fatta galopp om man inte gör det många gånger under samma pass eller med petiga krav. Felinlärning och bristande teknik kan göra det onödigt svårt och jobbigt. Därav häst som rusar menar jag.

Tycker fortfarande det har blivit en lite konstig vinkling när man börjar förutsätta att skolgalopp = 4-taktig galopp = dålig galopp. Galoppen kommer förmodligen bli dålig de första tappra försöken oavsett vad man kallar galoppen. Men rider man faktiskt "skolgalopp" så kallar inte jag det dålig galopp, tvärtom! Som sagt så håller jag med om att det verkar överdrivet svårt att gå från galoppfattningsträning till skolgalopp direkt, tror (vet att det inte är?) inte det är omöjligt men inget jag själv skulle göra. Däremot skulle jag sträva efter en samlad galopp så snart som möjligt, skolgalopp eller ej.

Jag är lite förundrad över att så många anser sig veta så mycket om skolgalopp när det förmodligen är väldigt få som kommit så långt. Det mest intressanta är om de som rider skolgalopp diskuterar sinsemellan. Ni som gör det får gärna starta en tråd. Den ska jag följa med intresse i så fall. Här är så många tyckare som troligen aldrig sett en skolgalopp. (och det gör diskussionen lite svamlig tycker jag personligen)

Vaddå, får man inte vara en ambitiös teorinörd nu heller? ;) :p

Även f ö välutbildade travare tex kan ha väldigt svårt att få till en ren tretaktig galopp. Jag vet inte ens om det är rätt att kräva det av dem:confused:

Alltså. Som med alla andra raser - jo, om de inte har fysiska problem eller för avvikande exteriör.
Oftast ryttaren som tar stopp i förmåga att utbilda hästen.

Är ju liksom inte så att varken varmblods - eller kallblodstravare inte "har" galopp, tvärtom hos vbl.travaren så är de ju i princip gångartshästar iom att många har pass och tölt (och skritt och galopp givetvis! ;)) och dessutom ett par varianter på trav - "ridhästtrav" och "travartrav". Har själv en teori om att det kan vara lite som för islänningar - svårare att "renodla" gångarterna, att hålla isär tekniken, men på intet sätt omöjligt mer än i undantagsfall.
Kallbloden har inte samma dilemma, men fortfarande måste de ha en ryttare som kan "lära" den galopp om de bara gått på trav innan.

Sen att det kan kräva en hel del jobb att ta sig till bra tretaktsgalopp jämfört med en häst som har lättare för sig, det är en annan femma.
Som J-C Racinet skrev/sa? (fritt översatt, kommer inte ihåg ordagrant) "alla lärde sig piaff och passage, men de hade lite svårare för galoppiruetterna" om det antal amerikanska travare han utbildat som ett test/en utmaning eller vad man ska kalla det.

Vad beror passaktig galopp på? Jo, bristande teknik/fysiska problem/spänning/stress/osv. Vissa saker kan man inte "rätta till" genom ridning, men mycket går ffa tekniken och avspändheten.

Ursäkta föreläsningen, tycker bara ämnet är väldigt intressant! ;)
Och nej, Racinet lärde inte travarna skolgalopp det första han gjorde. Däremot är jag inne på Anna´s linje att ibland kan udda metoder fungera för just udda individer. Så länge man har en strategi. För ofta "måste" man ändå prioritera bort takten i galoppen i utbildningen för att man kanske inte får den helt enkelt förrän senare i utbildningen.

Senast ändrad:

Jo för att Linna, tex, säger sig utbilda hästar som har svårt för galopp, genom att sätt dem i skolgaloppsprång innan de ens klarar galopp i tretakt........

Jag fattar fortfarande inte varför jag fick den kommentaren. Jag har aldrig sagt något liknande. Jag står inte för vad andra säger. Om en person tycker så kan man inte automatiskt tro att andra har samma åsikt eller hur?
Däremot verkar hon vara en av de få som faktiskt rider skolgalopp så hon har mera erfarenhet i ämnet än mig i alla fall. Ibland kan det vara lite knepigt att uttrycka precis det man vill i skrift. Tanken och tangenterna går lite olika vägar. Hon kanske helt enkelt skrev lite klantigt och blev missuppfattad tidigare i tråden?

Ursäkta föreläsningen, tycker bara ämnet är väldigt intressant! ;)
Och nej, Racinet lärde inte travarna skolgalopp det första han gjorde. Däremot är jag inne på Anna´s linje att ibland kan udda metoder fungera för just udda individer. Så länge man har en strategi. QUOTE]

:bow:Håller med till fullo. Det gäller att hitta en metod som passar just den hästen och dess fysiska och psykiska förutsättningar.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 462
Senast: Liten
·
Hästvård Hej Känner att jag behöver tips och funderingar på hur jag ska gå vidare med min 5 åriga valack. Historik: Började slutet av...
2
Svar
27
· Visningar
4 171
Senast: Speedway
·
Trav Tog över en "problemhäst" i september 2012. Sned häst som vi började om helt med. Nu behöver jag lite tankar och idéer. Historia från...
2
Svar
25
· Visningar
8 566
Senast: Zuzzi
·
Träning Tänkte försöka smyga mig in med min ridtravare här. Jag är medveten om att det finns en ridtravartråd, men jag tycker att det är...
Svar
4
· Visningar
1 549

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25
  • Avlivning älskade katt

Hästrelaterat

Omröstningar