Skolgalopp - nytt försök

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Skolgalopp - nytt försök

Fyrtakt innebär att hästen inte klarar svävmomentet längre. Jag tror inte att den kan arbeta korrekt genom ryggen i fyrtakt eller skolgalopp men att man i vissa rörelser (med sin grund i annan ridning som i krig tex) har gjort avkall på detta för att annat är viktigare, i det momentet.

:bow:
Det här är väl ganska typiskt en sån sak som nog få "vanliga" dressyrryttare (om man har fått inpräntat i skallen at behålla kvaliteten i gångarten) skulle göra avkall på.
Men som vissa inom AR gör avkall på redan i träningen av traven för att man anser andra pusselbitar vara viktigare i det stadiet.
Rätt stor skillnad, framförallt i inställningen, så jag förstår om det blir en krock.

Är själv inte så skraj att förlora kvalitet i gångarterna (kanske för att de i regel inte är bra från början? :angel: ) eftersom jag upplever att det kan plockas fram igen när hästen är redo för det. Eller inte tycker att flashiga gångarter i sig ger mig något om inte mycket annat sitter också.

Rättelse:

Ville som sagt bara klargöra att jag INTE rider skolgalopp. Så att den skulle bli 4-taktig har jag svårt att tro! :rofl:

Aha, så du vet inte att vanlig galopp kan bli 4-taktig av olika orsaker? :rofl:

Skolgalopp eller dålig 4-taktsgalopp är tydligen en definitionsfråga beroende på vilken ryttaren är. Om hästen lyckas fatta en någorlunda lugn galopp men med fel takt så utbrister den mindre erfarna ryttaren lyckligt: "jag rider skolgalopp!" Den mer erfarna ryttaren vet att galoppen är fel och arbetar för att rätta till problemet.

Skolgalopp och dålig galopp i 4 takt är ju två helt skilda saker. Har väldigt svårt att tro att någon skulle förväxla de två. (måste vara väldigt ovanligt i så fall) Den oerfarna ryttaren har dessutom troligen aldrig hört talas om skolgalopp så att höra en oerfaren utbrista "jag rider skolgalopp" låter rätt orimligt i mina öron.

Skolgalopp och dålig galopp i 4 takt är ju två helt skilda saker. Har väldigt svårt att tro att någon skulle förväxla de två. (måste vara väldigt ovanligt i så fall) Den oerfarna ryttaren har dessutom troligen aldrig hört talas om skolgalopp så att höra en oerfaren utbrista "jag rider skolgalopp" låter rätt orimligt i mina öron.

Inte alls så orimligt som man kan tro, jag har stött på ganska gott om ryttare med tämligen lite erfarenhet men som gått en kurs eller läst en bok eller på internet och glatt säger att de rider skolgalopp, när de sedan knappt kan visa upp takt, lösgjordhet, lyhördhet för hjälper, ens en gnutta samling eller galopp av god kvalitet. De har just gått i den där fällan att tro att en långsam galopp i fyrtakt automatiskt blir skolgalopp.

Inte alls så orimligt som man kan tro, jag har stött på ganska gott om ryttare med tämligen lite erfarenhet men som gått en kurs eller läst en bok eller på internet och glatt säger att de rider skolgalopp, när de sedan knappt kan visa upp takt, lösgjordhet, lyhördhet för hjälper, ens en gnutta samling eller galopp av god kvalitet. De har just gått i den där fällan att tro att en långsam galopp i fyrtakt automatiskt blir skolgalopp.

Instämmer :bow:
Idealet är en sak, men verkligheten kan vara en helt annan.

Ville som sagt bara klargöra att jag INTE rider skolgalopp. Så att den skulle bli 4-taktig har jag svårt att tro! :rofl:

som sagt, termen skolgalopp verkar användas helt uppåt väggarna och olika av olika personer.

det är allmänt känt att galoppen lätt blir 4 taktig på en häst som inte bär sig balanserat eller hänger ihop. och då pratar jag inte skolgalopp, utan helt vanlig, obärig, osammanhängande galopp.
det är ju det som kommenterats och diskuterats sida upp och sida ner i den här tråden - att den typen av galopp tex är väldigt vanlig på travare i början av deras omskolnings karriär till ridhäst, och även i viss mån, hos flera individer av den rasen, under fortsatt arbete, av skiljda orsaker.

delvis KL

Min pålle uppvisade en klockren fyrtaktig galopp för 2 1/2 år sedan. en lång häst som inte orkade bära sig och hade dåligt med styrka (och en matte som hjälpte föga) Jag kan inte tänka mig att någon hade kallat det skolgalopp :eek: (det gick dessutom i 190 knyck..)

Idag får han beröm för sin fina taktmässiga galopp - 3 takt alltså :D

Ja, det är ju tyvärr det som skymtar fram i diskussioner om just skolgalopp.:(

KL

Det blir svårt att diskutera eftersom vissa har väldig koll och vet vad de pratar om, andra verkar inte ha det, och det blir lätt missförstånd och förvirring:o (Och för att undvika påpekanden om mina bristande AR-kunskaper så avser jag koll på grundläggande ridning och utbildning av hästar, om taktens betydelse, osv)

Det är ju när man kan visa upp de kvalitéer som jegra räknar upp som det ens går att diskutera en samlad galopp, och därefter sen en extremt samlad, det säger sig själv att det handlar om många års träning av en häst innan man ens tänker tanken.

Rätt stor skillnad, framförallt i inställningen, så jag förstår om det blir en krock.

Är själv inte så skraj att förlora kvalitet i gångarterna (kanske för att de i regel inte är bra från början? :angel: ) eftersom jag upplever att det kan plockas fram igen när hästen är redo för det. Eller inte tycker att flashiga gångarter i sig ger mig något om inte mycket annat sitter också.

Ja skillnader i inställning men kanske framförallt kunskaper om utbildning av hästar och syftet med att prioritera takt osv.

Ingen har pratat om flashighet här:eek: Det blir väldigt underligt om du pratar om renhet i takt som en del av att hitta flashighet, som om det skulle vara skälet för att prioritera renhet i gångarterna:crazy: Varför tror du att takt ligger allra först i klassisk utbildning av hästar? Kan det finnas skäl för det?
Takt (och balans).

KL
Ser en del skillnader i träningsupplägg..
Var på träning och slogs av hur oerhört länge man pressade på med samlade rörelser, själv försöker jag (för att så långt som möjligt undvika kompakta styva hårdtränade muskler) placera/uppmuntra hästen att i några steg samla sig det den kan utan att behöva krysta sig, för att sedan få länga/sänka sig och röra loss på kroppen.
Vill inte ha den känsla som ekipagen uttrålade på "toppträningen", dvs framjobbade i 45 minuter i en halvtrög samling där hästarna verkade få mjölksyra och sura ihop. Bara en var lösgjord men alla uppenbart MYCKET tränade för sin uppgift som dressyrhästar.
-Hellre några steg i sidenmjuk riktigt samlad galopp än femtio träningstimmar i halvstyv men stabil "nästanbra" tretaktig galopp.

En kbl-travare utan spänningar kan rätt lätt placeras i samling och är det fel om man låter den stanna där tills den arbetat en kort stund intensivt med de muskelgrupper som så väl behöver det och så få gå fram med rörelse genom kroppen och lossa upp igen?

Såg Fredrik skriva om den statiska ryggen i travträningen, den är ett gissel, men om man tydligt ser muskler bulla upp av dressyrridning men försvinna av träning (utan käk såklart!) i travartrav.. vad ska man då dra för slutsats, jag tänker att det är hälsosamt att gymnasticera de delar som utsätts för statisk ansträngning. Genom omväxlande intensivt och mestadels dynamiskt och lösgörande arbete.

Under tiden vi bara har fått jobba på lösgjordheten och försökt länga och sträcka, har inte musklerna ökat nämvärt i volym. men då hästen kommer så loss att den kan samla sig naturligt, då händer det grejor!
Tror att det mesta hindren i dressyr är spänningar.

Spänningsfri häst orkar ofta göra enormt snygga och bra grejor men kanske bara några steg tills styrkan finns där!!

Ja skillnader i inställning men kanske framförallt kunskaper om utbildning av hästar och syftet med att prioritera takt osv.

Ingen har pratat om flashighet här:eek: Det blir väldigt underligt om du pratar om renhet i takt som en del av att hitta flashighet, som om det skulle vara skälet för att prioritera renhet i gångarterna:crazy: Varför tror du att takt ligger allra först i klassisk utbildning av hästar? Kan det finnas skäl för det?
Takt (och balans).

Nej, å andra sidan har ju inte takt och flashighet så mycket med varann att göra.
Takt har inte så mycket med brist på svävmoment att göra heller.

Jag bryr mig inte så mycket om kvalitet/flashighet, men däremot om takt och balans. Ser man det som "kvaliteten i gångarterna" så ok.

det är allmänt känt att galoppen lätt blir 4 taktig på en häst som inte bär sig balanserat eller hänger ihop. och då pratar jag inte skolgalopp, utan helt vanlig, obärig, osammanhängande galopp.
det är ju det som kommenterats och diskuterats sida upp och sida ner i den här tråden - att den typen av galopp tex är väldigt vanlig på travare i början av deras omskolnings karriär till ridhäst, och även i viss mån, hos flera individer av den rasen, under fortsatt arbete, av skiljda orsaker.

Ja?
Det håller jag med om. Även om det ofta "går" att plocka bort den 4-takten rätt snabbt. Beroende på om man prioriterar den biten först eller något annat först (t ex samling..)

Ja?
Det håller jag med om. Även om det ofta "går" att plocka bort den 4-takten rätt snabbt. Beroende på om man prioriterar den biten först eller något annat först (t ex samling..)

du uttryckte dig som att det fanns ett likhetstecken mellan skolgalopp=fyrtaktig.
min kommentar är att galoppen kan vara 4 taktig utan att det är skolgalopp så som insatt AR folk mfl här också redan påpekat. du verkar fortfarande dra ett likhetstecken mellan skolgalopp och all 4 taktig galopp. därav min kommentar.

Vilken väg är det och hur lång tid menar du att det rör sig om?
Källa?

Ja, självklart den klassiska dressyrens.
Hur lång tid till vad:confused: Utbildning av en häst kan man inte tidsbestämma, det beror på utbildaren och hästen.

Däremot kan man inte hoppa över delar och knåpa och knepa själv, med hänvisning till hästens eller egna brister:o det tycker jag inte nej.

*KL*

Man kan ju också fundera på om det verkligen går att nå en samlad form om hästen fortfarande inte har hittat takten.

vad jag skulle vilja veta från Axel, Fredrik och Flashlight är:
Anser ni att en häst kan jobba korrekt i skolgalopp?
Att ni inte anser att jag kan rida skolgalopp det har nog alla förstått, och det vet ingen av er om jag kan. Därför anser jag att huruvida jag kan rida skolgalopp eller inte härmed är färdigdiskuterat.:cool:

Nu pratar jag korrekt muskelmässigt....

jag tror att en häst kan arbeta korrekt i en fyrtaktig galopp tex föreberedelser för högre skolan, men då är vi där - långt ovanför Grand Prix nivå.

och där tror jag ingen av oss är

Men den där kommer ju med stor sannolikhet hamna i fyrtakt fast Fel, den är ju passartad och ingen sänkning alls, hur kan du tycka att den är bra, eller skojar du bara?:confused:

Det här är intressant

ja jag ser att frambenet kan gå i före, jag har för mig att den här bilden är redigerad om jag inte minns fel. Och ja frambenet där är inte bra - men jag var villig att lägga det åt sidan tillfälligt eftersom det är så mycket annat som är på plats i denna bild. Och det som är på plats gör att det där frambenet väldigt lätt går att rätta till

Hur man än googlar så hittar man inte en perfekt bild på samling.

Flashiga piaffbilder kan man hitta, men jag tycker piaff är ointressant.

Sedan har jag två frågor

Du använder en annan termoinologi än jag

vad menar du med sänkning?
Vad menar du med passartad galopp Om den är nästan exakt ren i takten, så får inte jag ihop det. Det finns mycket värre bilder än denna.

Kan du förklara din terminologi - och gärna källan

:bow:
Det här är väl ganska typiskt en sån sak som nog få "vanliga" dressyrryttare (om man har fått inpräntat i skallen at behålla kvaliteten i gångarten) skulle göra avkall på.
Men som vissa inom AR gör avkall på redan i träningen av traven för att man anser andra pusselbitar vara viktigare i det stadiet.

Och här har vi en krock till

Den rena takten - är inte synonymt med "flashiga" gångarter

Utan med balans

Det förstår jag inte man kan ge avkall på

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 462
Senast: Liten
·
Hästvård Hej Känner att jag behöver tips och funderingar på hur jag ska gå vidare med min 5 åriga valack. Historik: Började slutet av...
2
Svar
27
· Visningar
4 171
Senast: Speedway
·
Trav Tog över en "problemhäst" i september 2012. Sned häst som vi började om helt med. Nu behöver jag lite tankar och idéer. Historia från...
2
Svar
25
· Visningar
8 566
Senast: Zuzzi
·
Träning Tänkte försöka smyga mig in med min ridtravare här. Jag är medveten om att det finns en ridtravartråd, men jag tycker att det är...
Svar
4
· Visningar
1 549

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka