Skolbarn och tandborstning

Enya

Trådstartare
Ni som har barn i skolåldern, borstar ni tänderna på era barn eller får de göra det själv ?

Pratade med en kompis om detta och hon förstår inte alls varför man ska borsta tänderna på barn upp till 10 år, som rekommenderas.

Jag borstar mina barns tänder och äldsta sonen blir 9 år i morgon. Är det verkligen så ovanligt, som min kompis tror, att föräldrarna till skolbarn borstar deras tänder?

Sv: Skolbarn och tandborstning

så länge jag kan minnas har mina föräldrar aldrig borstat mina tänder och jag kommer ju åtminstonde ihåg hur det var när jag var runt 6år.

om barnet själv kan borsta tänderna tidigare ser jag ingen anledning till att stå o borsta dem när barnet är så gammalt som 10. däremot påminna o kolla så de verkligen borstar får nog de flesta föräldrar göra.

Ni som har barn i skolåldern, borstar ni tänderna på era barn eller får de göra det själv ?

Pratade med en kompis om detta och hon förstår inte alls varför man ska borsta tänderna på barn upp till 10 år, som rekommenderas.

Jag borstar mina barns tänder och äldsta sonen blir 9 år i morgon. Är det verkligen så ovanligt, som min kompis tror, att föräldrarna till skolbarn borstar deras tänder?

Sist jag var hos tandläkaren sa hen att man bör hjälpa barnen tills de är 12 år. Vi (maken och jag) borstar oftast barnens tänder, barnen är 8 och 5 år. Ibland när det är bråttom på morgonen får de göra det själva, men helst ser vi att en vuxen hjälper till.

Jag menar; det är inte så jäkla lätt att få helt rent! Inte ens för mig. Jag köpte infärgningstablöetter som man tuggar på som färgar plack rosa. Fast vi borstat noggrant var det ändå endel kvar på tänderna. Hade barnen borstat själva misstänker jag att det blivit långt mer plack kvar. Jag har superkassa tänder (trots ihärdig borstning), så har det gått i arv så gäller det att vara noggrann.

Sist jag var hos tandläkaren sa hen att man bör hjälpa barnen tills de är 12 år. Vi (maken och jag) borstar oftast barnens tänder, barnen är 8 och 5 år. Ibland när det är bråttom på morgonen får de göra det själva, men helst ser vi att en vuxen hjälper till.

Jag menar; det är inte så jäkla lätt att få helt rent! Inte ens för mig. Jag köpte infärgningstablöetter som man tuggar på som färgar plack rosa. Fast vi borstat noggrant var det ändå endel kvar på tänderna. Hade barnen borstat själva misstänker jag att det blivit långt mer plack kvar. Jag har superkassa tänder (trots ihärdig borstning), så har det gått i arv så gäller det att vara noggrann.

Kul att det är fler än jag som tänker så!
Var hittar du sådana tabletter?
Skulle vara intressant att se hur rent vi får det här i familjen. Ett bra sätt att lära sig tekniken! Jag får inte rätt på det själv alltid vad gäller mina tänder. Barnens tandläkare berömmer mig alltid dock och bara skrattar när jag säger att det är svårare att borsta mina egna än andras :)

Mina tänder är inte heller av bra kvalitet. Har alltid borstat bra och noga och länge och ofta och inte slarvat och ändå är det som det är :crazy: Det är dyrt med lagning...

Jag hittade tabletterna på Apoteket (något av dem), men fråga så vet de säkert om de har dem.

Jag använder själv eltandborste, och även efter 4 min borstning med en sådan, så hade jag rosa plack på tänderna. Sitter som berget!

Jag borstar, använder mellanrumstandborste, fluortabletter, och småäter nästan aldrig, och ändå har jag massor av början till hål och mycket lätt-inflammerat tandkött (=början till tandlossning).

Maken slöborstar med vanlig tandborste (som han dessutom biter på så det ser ut som en bättre begagnad skurborste), men tar inga andra hjälpmedel el. extra fluor, och han äter dessutom mycket mer sött än jag; HAN har inga problem alls med tänderna. Morr...
Hoppas HOPPAS barnen ärvt hans tänder!

Jag har ju inte skolbarn, men säger bara Heja Enya!! Klart du ska fortsätta att borsta tänderna som rekommenderas!

Jag tror mest att det handlar om "slöhet" som gör att föräldrar skiter i det på sina skolbarn. Det är enklare att låta barnen göra det själva förstås. Jag hoppas att jag orkar fortsätta hjälpa dem med det så länge som rekommenderas och inte blir för "bekväm".

Och då hittar man förstås en ursäkt och intalar sig att det är en onödig rekommendation.

om barnet själv kan borsta tänderna tidigare ser jag ingen anledning till att stå o borsta dem när barnet är så gammalt som 10. däremot påminna o kolla så de verkligen borstar får nog de flesta föräldrar göra.

Vi fick med oss ett häfte från tandläkaren när de hade infoträff för småbarnsföräldrar. I det stod det att barn upp till en viss ålder (ca 11-12 år) inte har motorisk färdighet att komma åt i alla skrymslen och vrår! Just därför ska man som förälder borsta även om barnet "kan". :)

(önskar att jag haft häftet kvar så jag kunde skriva det som står där men tyvärr var det mest självklara saker som stod så den är kastad sedan länge)

jag har häftet. men ser jag som förälder att barnet klarar av det tänker inte jag borsta, givetvis om det är så behöver barnet hjälp så är det ju inget o diskutera men räcker det med vägledning och påminnelse så varför hindra dem att öva.

jag har borstat mina själv sen jag gick på lekis däromkring och jag har aldrig haft ett enda hål. situationen får ju bedömas från abrn till barn.

Inget hindrar ju att barnt får öva ändå, det finns väl inget barn som blir borstat på och sedan från en dag till en annan får sköta borstningen helt själv. :) Min son har själv övat på att borsta tänderna sedan han fick sin första tand så jag tror att han hinner öva många timmar innan han får ansvaret helt själv.

Jag borstade nog mina tänder själv från 7-8-års ålder och hade inte ett enda hål i tänderna förän jag var 19 så jag tror nog att barn kan borsta bra själv. Men jag tror inte att man går ut med att barn inte är motoriskt färdigutvecklade om det inte ligger något bakom. Som Stinaelin skriver så är det ju till och med svårt för oss vuxna att få helt rent, och vi förstår ju ändå nyttan av tandbortsningen på ett annat sätt och är medvetna om att det ÄR svårt.

Av rent praktiska skäl är det svårt för oss att lyckas med att hjälpa alla barnen att borsta tänderna varje dag, men vi försöker i alla fall se till att hjälpa barnen att borsta tänderna minst 4-5 gg/vecka (och barn), så får de borsta själva övriga gånger. Ju yngre barn, desto mer borsthjälp.

KL

I ämnet läste jag i går en artikel från 2002 eller 2004 där det var många barn som inte fick tänderna borstade av föräldrarna. 31% av 6 åringarna hade hål, det är för mycket tycker jag.

15% av svenskarna och 35% av danskarna ansåg enligt undersökningen att man ska följa rekommendationen och borsta tills barnet är 10 år.

Men här är det ju inte heller entydigt för att föräldrarna ska borsta så det är väl så det ser ut.

Jag ser det lite så att de borstar först, sedan jag, eller tvärtom och om det kan hjälpa barnen att få hela och rena tänder, så tycker jag att det är bra att fortsätta.

Självklart måste barnen lära sig att borsta, men det gör de ju automatiskt med åren då de får borsta först eller sist och har så gjort i flera år.

Vad som också finns dokumenterat genom åren är att antalet hål och att ens få hål har sjunkit i åldrarna vilket enligt tandläkarna skulle bero på en massa läsk och godis bland annat.

Enligt forskning är det också så att i områden där det finns låg utbildning och mycket arbetslöshet är det också fler barn som har sämre tänder än i områden med motsatt ekonomisk och utbildnings status.

Jag tycker att det är intressant och konstigt att arbetslöshet, låg utbildning och liknande påverkar tandhälsan på barn. Tandvården för barn är fri, vilket den inte är till vuxna. Jag kan bättre förstå att vuxna med låg eller ingen inkomst faktiskt inte går till tandläkare lika ofta och har sämre tandhälsa rent generellt.

Undersökningar har också visat att barn i samma områden oftare uteblir från besöken hos tandläkaren än i områden med motsatta förhållanden.

Intressant hur det kan påverka saker som kanske inte verkar ha något samband med varandra!

Enligt forskning är det också så att i områden där det finns låg utbildning och mycket arbetslöshet är det också fler barn som har sämre tänder än i områden med motsatt ekonomisk och utbildnings status.

Jag tycker att det är intressant och konstigt att arbetslöshet, låg utbildning och liknande påverkar tandhälsan på barn. Tandvården för barn är fri, vilket den inte är till vuxna. Jag kan bättre förstå att vuxna med låg eller ingen inkomst faktiskt inte går till tandläkare lika ofta och har sämre tandhälsa rent generellt.

Undersökningar har också visat att barn i samma områden oftare uteblir från besöken hos tandläkaren än i områden med motsatta förhållanden.

Intressant hur det kan påverka saker som kanske inte verkar ha något samband med varandra!

Det är som du säger troligen inte en ekonomisk fråga utan att den har sociala grunder.

Med låg utbildning så förstår man kanske inte det skadliga med exempelvis saft i nappflaska. Det är inte alla som är uppväxta med svensk folktanvård, flourtanter, bananlack och tandtroll.

Lite krasst kan man även se att de som har möjlighet oftast flyttar ifrån socialt belastade områden. Det finns en hög omsättning på lägenheter i dessa områden De som är kvar en längre tid är det ofta för att de inte har eller ser någon annan möjlighet. Alltså finns det ofta något slags problem i grunden.

Har man stora problem i sitt liv som arbetslöshet, sjukdom, psykiska besvär eller missbruk så kanske man itne kan/orkar hålla efter barnens tänder.
Dålig ekonomi och det jag skrev just leder inte sällan till dåliga matvanor pga ork och kunskapsbrist. Dåliga matvanor kan leda till dåliga tänder.

Det är som du säger troligen inte en ekonomisk fråga utan att den har sociala grunder.

Med låg utbildning så förstår man kanske inte det skadliga med exempelvis saft i nappflaska. Det är inte alla som är uppväxta med svensk folktanvård, flourtanter, bananlack och tandtroll.

Lite krasst kan man även se att de som har möjlighet oftast flyttar ifrån socialt belastade områden. Det finns en hög omsättning på lägenheter i dessa områden De som är kvar en längre tid är det ofta för att de inte har eller ser någon annan möjlighet. Alltså finns det ofta något slags problem i grunden.

Har man stora problem i sitt liv som arbetslöshet, sjukdom, psykiska besvär eller missbruk så kanske man itne kan/orkar hålla efter barnens tänder.
Dålig ekonomi och det jag skrev just leder inte sällan till dåliga matvanor pga ork och kunskapsbrist. Dåliga matvanor kan leda till dåliga tänder.
Visst har du rätt! Samtidigt har jag lite svårt att förstå att man har råd med saft, läsk, godis, istället för bra mat.

Jag är själv uppvuxen i en riktigt fattig familj. Där fanns det där med lördagsgodis inte ens spikat varje lördag för det fanns inga pengar till det alltid. Att få läsk och godis en annan dag var itne att tänka på. Där tog även maten slut så att vi verkligen fick ransonera det så att vi blev mätta. Leksaker har vi aldrig haft så mycket av, kläder ärvde vi och lagade när de gick i sönder. Jag är lite förvånad inför att dålig ekonomi leder till att äta mer godis och dricka läsk och saft. Vi skulle aldrig ha råd med det. JAg förstår tankesättet och att det verkligen är så, flera undersökningar visar ju på det, så absolut är det ju så. Men förvånad kan man ju bli ändå! :)

Att man inte orkar pga egna problem är ju egentligen inte konstigt. Det är bara tragiskt, att må så dåligt att allt annat känns nästan oviktigt :(

JAg har en del släktingar och vänner med dålig ekonomi, men där har en del jobb och andra bidrag från försäkringskassan och behöver inte jobba. De har ekonomisk förutsättningar att faktiskt köpa helt ok mat, men väljer att inte TRO på hur viktigt det är att inte ha saft i nappflaska tex. De får altså som alla föräldrar ta del av den informationen man får av bvc och tandvården, men väljer att strunta i det. När vi har pratat om det så heter det "Äsch, jag har slarvat med borstningen och har aldrig fått hål!" eller "Jag har ätit mycket godis och druckit läsk och har aldrig fått hål". Man tänker alltså på hur man själv har det med tänderna och bryr sig inte om att det inte behöver vara så för barnet. Bryr sig inte om vad forskning visar heller.

Detta inte bara inom tandhälsan utan för många andra saker också. Informationen är det inte fel på utan på hur de tas emot. Jag vet inte, men har det med utbildning och ekonomi att göra?

Tänkte på det där med fluortanter :) Det fick jag uppleva på lågstadiet, men sedan togs det bort. Nu har flera tandvårdskliniker och skolor börjat med det igen, eftersom svenskarnas tänder blir allt sämre. Varje måndag sköljer eleverna på mitt jobb sina tänder, stinker bara fluor i papperskorgarna sedan:D

För att laga bra mat billigt krävs både en viss kunskap och ork.
Ta tex att vara vegetarian kan vara rätt billigt om man kokar sina bönor, enbart använder säsongsgrönsaker osv. Men köper man quornfile och sallad och tomat vid fel årstid kan det vara svindyrt.

Att ta sig till information kan bero både på utbildning och kultur som tex förtroende för myndigheter.

Liknande trådar

Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
26
· Visningar
2 875
Senast: Mirre
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 836
Senast: Anonymisten
·
Relationer Min son (26 år) är sambo med en jämnårig tjej, de har fått två underbara barn (3,5 år och 2 år). Nu till problemet, tjejen har inget...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 859
Senast: Oh_really
·
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 695

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka