Skola in häst på lösdrift?

Sv: Skola in häst på lösdrift?

:) Skönt att höra! Är ju eg rätt klokt att insekterna (+ avsaknaden av ligghall/någon stans att komma undan insekterna hyfsat) i kombo med värme och foderomställning är en större och troligtvis jobbigare förändring än att "bara" gå från att vara instängd en stor del av dygnet till att få välja när man vill ligga och sova själv. Har inte tänkt på att omställningen till bete på sätt och vis borde vara större än nu (hagkompis och foder är ju samma), känns bra i magen :)

:) skönt å höra, han är rätt vaken och pigg i normalfallet så lite lugnare är inget som skadar heller. Känns som jag kan släppa han på lösdrift (med fri tillgång på mat) med gott samvete :)

Räkna med att pålle blir tröttare en period, kanske att du sänker kraven lite tills energin kommer tillbaka. Det är lite skillnad för dem att inte ha sin trygga box att ligga och snarka i hela natten ;)

Fast nu sover ju inte hästar hela natten, långt därifrån, bara några få timmar/dygn. Resten av tiden på box står de bara, rätt upp och ner.

Det är klart att de bara sover några fåtal timmar per dygn men ändå brukar dem bli lite tröttare av nya rutiner.

Hästar på box och hästar på lösdrift brukar ha helt skilda sovrutiner så nog kan det ta en stund att ställa om och förstå att man kan välja att sova när man vill

Lösdriftarna hos hos lägger sig ner för djupsömn morgon/fm och är riktigt aktiva på kväll/natt medans boxarna har sin lugnaste period på natten och sover djupsömn kanske efter 03, aktiva på morgon/dag och det säger sig självt enligt de rutiner de har för box/hage

Senast ändrad:

Vad jag menade var att ofta hör man att hästen måste stå på box för att den ska sova ordentligt, och många hästar står inne 10-12 timmar/dygn. Det blir många timmar över där den äter eller bara står rätt upp och ner och gör ingenting.
Själv har jag inte upplevt att de hästar som byter från stall till lösdrift blir tröttare av bytet, men det är säkert individuellt.

Du behöver inte skola in. Låt honom ha samma täcke som han brukar ha ute bara. Känn på honom första veckan så att han inte verkar kall. Jag har aldrig varit med om att det varit några problem att ställa ut en häst någon årstid alls. Oavsett ras. Han kanske kommer att vara lite trött i början av omställningen att vara ute nattetid och inte vara fullt trygg med flocken än. Han kommer nog att hålla vakt mer i början. Men med tiden kommer han in i gruppen och slappnar av. :) Inga problem.

Svarar alla: Vad glad jag blir av alla svar! :) Han ska fortsätta gå med sin nuvarande hagkompis som hänger med till lösdriften, så slipper ihopsläpp med broddade hästar, men bra att de lyfts saker runt omkring, alltid finns det något som ramlat ur huvet :)

Pratat med stallägaren så är på g nu, hoppas att vi kan låta dom testa å sova ute redan nu i helgen. Angående övergångsperioden när dom ev blir trött, hur länge har ni upplevt att det varit innan dom ställt in sig på de nya rutinerna? Förstår att det är individuellt men brukar det handla om dagar, veckor eller månader? Stallägaren hade en potentiell ny hyresgäst till min box så måste lämna besked hur länge jag vill pröva lösdrift innan jag bestämmer mej :/

Jag har inte upplevt att omställningen tar ngn längre tid. Däremot så sover våra lösdriftshästarna på dagarna på ett sätt som inte "boxhästarna" gör. Kl10 och kl 16 är det tydligen sovtid när man bor på vår lösdrift. Jag tror att det räcker om du provar en vecka.

Sätta i blindbrodd istället i bak? Hörde från en stallägare som gjorde så på sina hästar då det inte gör lika stor skada som riktiga isbrodd.

Jag har inte upplevt att omställningen tar ngn längre tid. Däremot så sover våra lösdriftshästarna på dagarna på ett sätt som inte "boxhästarna" gör. Kl10 och kl 16 är det tydligen sovtid när man bor på vår lösdrift. Jag tror att det räcker om du provar en vecka.

Min sov ca kl 8 och 17 när hon bodde på lösdrift .:-). Nu sover hon nattetid i boxen.

/Lavinia

Om han blir förvirrad eller stressad av att inte få komma in på kvällen så kan du göra som vi gör när hästarna ska börja vara ute dygnet runt på bete. Första dagarna tar vi in dem som vanligt i stallet (de ställer sig och väntar vid grinden när det är tid för insläpp enl. dom) De får vara inne typ två timmar, äta lite och sedan gå ut igen. Efter några få dagar och nästan hela dygn ute så slutar de stå och vänta och vilja in.

Du kanske inte alls behöver göra ngt sådant men en del börjar vandra runt vid grinden när det är dags att gå in om de är vana vid det.

Liknande trådar

Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 522
Senast: corzette
·
Anläggning Både jag och hästen letar efter nytt boende och jag har två intressanta allternativ. Ingenting är klart ännu, men jag skulle behöva lite...
2
Svar
23
· Visningar
2 878
Senast: super
·
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 909
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
16 289
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar