I
itkiz
I januari-februari började jag rida på en 6-årig valack ett par gånger i månaden. Då snön och isen låg kvar ett bra tag här vågade jag inte bege mig ut i skogen förrän den hade smällt bort. När väl solen hade börjat titta fram och fåglarna börjat kvittra begav jag mig ut i skogen med sällskap. (Ryttare+ponny) Medans ryttaren bakom mig lunkade på vanligt och avslappnat ville inte "min" häst göra något jag bad om, dvs. gå på rätt sida av vägen, gå framåt, stanna osv. vilket ledde till att jag hoppade av för att inte skapa fara i trafiken. När vi väl kom fram till skogsvägen vi skulle rida på hoppar jag upp utan problem och "min" häst fortsätter framåt i lugn takt ett par hundra meter in i skogen. Rätt som det är så får han panik och försöker bocka av mig men jag lyckas hålla mig kvar. När han väl stod still gled jag försiktigt av för att gå tillbaka till sällskapet men "min" häst vägrar följa med mig eller stå still utan står och trampar i cirklar. Jag fick gå tillbaka med hästen till stallet då han hela vägen hem cirklade runt och var "stressad".
Sedan dess har jag inte vågat ge mig ut i skogen med honom.
Nu i sommar rider jag honom ca. 4 dagar/veckan och varje gång får jag rida på paddocken. Ägaren till hästen har inte ridit ut på honom mer än ett par fåtal gånger under två-tre års tid vilket har leder till att han antingen är "skogsrädd" eller att han tycker det är alldeles för kul.
Vad ska jag göra? Hjälper det att promenera med honom i skogen? Ska jag försöka att rida från början? Med eller utan sällskap? Ska jag göra några speciella övningar i skogen så han vänjer sig vid ljud, att lyssna och koncentrera sig?
Jag vill så gärna ha tips, svar och råd på mina frågor
Tack på förhand!
Sedan dess har jag inte vågat ge mig ut i skogen med honom.
Nu i sommar rider jag honom ca. 4 dagar/veckan och varje gång får jag rida på paddocken. Ägaren till hästen har inte ridit ut på honom mer än ett par fåtal gånger under två-tre års tid vilket har leder till att han antingen är "skogsrädd" eller att han tycker det är alldeles för kul.
Vad ska jag göra? Hjälper det att promenera med honom i skogen? Ska jag försöka att rida från början? Med eller utan sällskap? Ska jag göra några speciella övningar i skogen så han vänjer sig vid ljud, att lyssna och koncentrera sig?
Jag vill så gärna ha tips, svar och råd på mina frågor
Tack på förhand!