Skogshage med Liljekonvalj?

A

allfunderaren

Jag har lite skog uppe på ett berg/rullstensås som jag vill göra hage av till hästarna för att använda under övergångstiden då mina hagar på åkern/ängen bara består av lera. Fördelen är att skogspartiet är väldränerat och dessutom tycker väl hästarna att det är roligare i skogen då dom får lite att pyssla med när det inte finns gräs i de andra hagarna.:)

Problemet är att nästan hela skogspartiet är täckt av ett "liljekonvaljhav", visst är väl det giftigt? Är det bara bären som är giftiga? Just nu, eftersom det är vinter/vår, är ju bladen vissna, är dom ändå giftiga? Hur kan man göra för att bli av med liljekonvaljen och får man ta bort den?:confused:

En annan sak som jag undrar är om ni har täcke på era hästar som går i skogshagar. Är lite orolig för att dom ska fastna i grenar mm om dom har täcke på sig.:crazy:

Vad säger ni, är det olämpligt att ha en hage där det finns liljekonvalj?

/Katarina
 
Sv: Skogshage med Liljekonvalj?

Liljekonvalj är väl jättegiftigt... Det säkraste är nog att ta bort dem, men där jag är uppväxt vet jag att det fläckvis fanns mängder av liljor i hagarna. Dessa ratades konstant av hästarna... Men visst, det är inte kul om de skulle få i sig något av misstag... Hände dock aldrig under de år som jag hade häst på det stället...
 
Sv: Skogshage med Liljekonvalj?

Vi har lite liljekonvalj i våra hagar och djuren rör dem inte. Jag vet i och för sig inte hur giftiga de är. Alltså om det räcker med ett blad eller om de ska äta ett par kilo. Någon annan som har koll på det?
 
Sv: Skogshage med Liljekonvalj?

Tack för svaret!

Så du har haft häst i en hage med liljekonvalj? Var det ingen som var orolig i stallet?

Vad jag vet så är hästarna bra på att rata giftiga växter, men vad händer OM dom äter det? Det finns ju en massa buskar, barrträd, lövträd och annat i den tänkta hagen. Visst gnager dom väl hellre bark mm än att dom äter liljekonvaljen? Även om jag rensar bort så blir jag säkerligen inte av med allt, eller hur gör man för att "utrota" liljekonvaljen?

/Katarina
 
Sv: Skogshage med Liljekonvalj?

Jag har för mig att det bara är bären på liljekonvaljen som är giftiga, så du kan ju i alla fall använda hagen andra delar av året.
 
Sv: Skogshage med Liljekonvalj?

Stallet tillhörde en av de gamla tidernas hästgubbar och var privatstall, han hade uppfödning av travhästar men hade kanske inte så där jättekoll på sina hagar, jag hade egen häst mellan jag var 13-18 år där och det var ingen häst, av totalt genom åren kanske 35 stycken (inget större stall alltså) som ens tittade åt blommorna... Varken föl eller äldre. Däremot hr jag läst att konvaljen är bland det giftigaste efter idegran som hästen kan få i sig och att det räcker med en väldigt liten del för att de ska bli dåliga...

Själv tycker jag att liljekonvaljen är väldigt vacker och doftar gott (fast hästarna tycker säkert tvärtom, därav ratningen?) så för mig får den gärna stå kvar om det finns annat att tillgå i hagen...
 
Sv: Skogshage med Liljekonvalj?

Hmm...det är så svårt att veta hur man ska göra. Om jag hade haft mer "torr" mark till hagar så skulle jag inte fundera på det. Mitt halvblod har dessutom ofta problem med mugg:(

Är det någon som vet på vilket sätt man märker tidigt om hästen har fått i sig någon giftig växt, tex liljekonvalj?
 
Sv: Skogshage med Liljekonvalj?

"Symptomen vid en förgiftning av det slag vi beskrivit ovan varierar beroende på växtslag. Nedsatt allmäntillstånd, diarré och balansstörningar är vanliga tecken. Givetvis bör veterinär alltid tillkallas snabbt och övriga hästar bör tas bort från den aktuella hagen. "

Är det enda jag har fått fram. Hela växten är dock giftig men i synnerhet de röda bären... Visste inte ens att de hade röda bär:o
 
Sv: Skogshage med Liljekonvalj?

Om jag inte minns fel så är liljekonvalj fridlyst. Dvs du får varken plocka blommorna eller gräva upp dem, inte ens för att flytta på dem.
Jag TROR att man får gräva upp dem om de växer i trädgården, men inte om de 'bara' växer på egen mark. Dvs det räcker inte med att man äger marken, det ska vara i trädgården.
 
Sv: Skogshage med Liljekonvalj?

Ja, jag har för mig det också. Så med andra ord så måste dom vara kvar där dom är, suck!:(

Är det fler som har haft sina hästar i hagar med liljekonvalj utan att hästarna har ätit av det eller finns det någon som har varit med om att en häst har ätit liljekonvalj?

Alla erfarenheter uppskattas!
 
Sv: Skogshage med Liljekonvalj?

Vi har hästar i en hage med liljekonvalj i mängder. Den har använts som hage så länge jag har levt och långt innan dess och ingen häst har blivit förgiftad. Det finns många giftiga växter men man kan inte riktigt hålla rent alla hagar från allt som kan tänkas vara minsta farligt.

/Linda
 
Sv: Skogshage med Liljekonvalj?

Tack Linda! Precis vad jag ville höra:bump:

Jag kanske vågar mig på att göra en hage där då...
 
Sv: Skogshage med Liljekonvalj?

Fridlysningar är olika i olika län (eller landskap). Tror inte att liljekonvaljen är fridlyst överallt om den ens är det någonstans. Tror att Naturvårdsverket har en lista på sin hemsida om jag inte minns fel
 
Sv: Skogshage med Liljekonvalj?

Vi har liljekonvaljer. Våra hästar rör dom inte. Dom har gått i den hagen i 11 år nu.
 
Sv: Skogshage med Liljekonvalj?

Vi har liljekonvaljer både här och där där hästarna går. Dom rör dom inte. Är f ö samma sak med smörblomstren.
Även föl/unghästar vet att låta bli, så här kan vi nog tacka generna. Hästarna har sedan gamla tider lärt sig att dom blir sjuka av vissa växter och ratar därför dessa.

Låt du liljekonvaljerna vara och njut av dom i vår.

LIA
 
Sv: Skogshage med Liljekonvalj?

hästmyran skrev:
Fridlysningar är olika i olika län (eller landskap). Tror inte att liljekonvaljen är fridlyst överallt om den ens är det någonstans. Tror att Naturvårdsverket har en lista på sin hemsida om jag inte minns fel


Fridlysta växter
 
Sv: Skogshage med Liljekonvalj?

Vi har haft hästar på sommarbeten där det växt mycket liljekonvaljer, och aldrig har en enda häst rört dem. Å andra sidan har de alltid haft en hel del annat att äta och plocka med. Jag skulle nog inte våga ha hästar som ska stå på "svältkost" i en sån hage.
 
Sv: Skogshage med Liljekonvalj?

Tja, för en vecka sedan läste jag denna tråden då jag upptäckte lite liljekonvaljer i en skogshage och kände att jag ville veta mer. Lugnad så lät jag hästarna gå kvar då det fanns så mkt annat att äta, spirande gräs, fri tillgång på hö och en massa sly och träd (speciellt asp).

Men nu vet jag bättre, hästar äter visst liljekonvaljer. Må vara att just detta exemplar kanske inte är riktigt riktig, vem vet, men de kan stoppa i sig liljekonvaljer och det med förtjusning. Enligt vet så finns det inte ett enda dokumenterat fall av förgiftning med just liljekonvalj. Men gärna att jag försökte få i hästen olja/vattenblandning helst omkring litern och höll honom under uppsikt. Han (hästf-n) står ff upp helt opåverkad.


Giftinformationscentralen:
Liljekonvalj
Convallaria majalis
Växten är giftig. Speciellt blommor och blad innehåller ämnen som är irriterande och som kan påverka hjärtat. Allvarliga förgiftningar är dock ovanliga. Förtäring av blomvattnet är ofarligt.


Symtom: Magbesvär. I allvarliga fall eventuellt även hjärtrytmrubbningar.

Åtgärd: Om mer än 5 bär, blomklockor eller andra växtdelar förtärts, ge kol och kontrollera risken hos Giftinformationscentralen.
 
Sv: Skogshage med Liljekonvalj?

Såg precis den här tråden. Vi har också mängder med Liljekonvalj i vår hage men ingen av hästarna rör dem. Däremot fick jag tipset av veterinär att inte låta dom beta ner så mycket att det bara finns liljekonvalj att välja på.

Vi har löst det som så att vi låter en skock får beta av hagen först. Dom och kor vräker i sig liljekonvalj. Har hört fler som gjort så. Efter ett par år så försvinner blommorna. Förmodligen måste det ha att göra med att får och kor är idisslare, eftersom de klarar växten. Har ingen annan förklaring.

så njut du av din skogshage i år.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
13 655
Senast: Juli0a
·
Hästvård Har ett shetlandssto som har råkat ut för mystiska koliksymptom nu de senaste 14 dagarna. Veterinären har gjort i princip alla prover...
Svar
5
· Visningar
1 358
Senast: Egonson_
·
Anläggning hej! Vi ska göra ordning en skogshage till nästa vinter. Mina hästar har alltid gått i skogshage framtill för fyra år sedan men när vi...
Svar
10
· Visningar
1 808
Senast: Silkisif
·
Hästmänniskan Hejhej! Jag är ny här på forumet, och har lite frågor gällande sommarponnyer/hästar och allt runt omkring dem. I sommar ska jag i en...
Svar
12
· Visningar
1 230
Senast: Fille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Dom vill para sin huskatt
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp