Skogshage med Liljekonvalj?

Sv: Skogshage med Liljekonvalj?

så, kor och får tål alltså liljekonvaljer. någon som vet hur det är med getter?
har nämligen planer på att låta getter beta upp de igenvuxna hagarna hemma, innan det kommer dit några hästar... och där finns det mycket liljekonvaljer.


// Lina
 
Sv: Skogshage med Liljekonvalj?

Precis! Vi har Liljekonvalj i vår vinterhage. Och döm om min förvåning när jag upptäckte att fåren formligen SKÖVLADE konavljerna!!

Ett tidigare år kastade de sig över flugsvampen när de kom till en ny hage på höstkanten!!
 
Sv: Skogshage med Liljekonvalj?

På vinterhalvåret använder vi oxå en skogshage med MASSOR av liljekonvaljer i. Just för att det är så härlig miljö på vintern - massor att pyssla med.

Iallafall så brukar vi flytta över våra hästar till sommarhagen i slutet av april/början av maj. Och Liljekonvaljerna växer inte upp vår hage förrän efter hästarna har flyttats. Jag vet inte om det är för att de trampas ner av hästarna när de går i hagen eller om det är då det är dags för dem att börja växa. Och till hösten har de vissnat ner - så vi har inga problem med att våra hästar går i världens liljekonvalj-hage.

Hoppas dina hästar trivs i sin skogshage!:)
 
Sv: Skogshage med Liljekonvalj?

Jag har funderat på det där...liljekonvaljerna är vissna på senhösten då mina hästar ska in i hagen. Hur är det med giftigheten då tro? Bären finns ju kvar också...
 
Sv: Skogshage med Liljekonvalj?

MissFideli skrev:
Plocka fridlysta blommor får man göra, men man får inte dra upp dom med roten.

Fridlysning innebär i de flesta fall totalfredning. Det är inte tillåtet att plocka eller skada blommor eller frön.

Förbudet att gräva upp med rötterna gäller blåsippa, gullviva och lummerväxter, listan på helt fridlysta växter är betydligt längre! Förutom de på Narutvårdsverkets generella lista finns det växter som är fridlysta i enskilda län.

http://www.naturvardsverket.se/dokument/natur/fridlyst/fridlystny.pdf
 
Sv: Skogshage med Liljekonvalj?

Mina hästar har gått i en liljekonvaljhage sedan maj och de har inte blivit dåliga av dem. De äter inte liljekonvaljerna trots att betet så gott som är slut så jag tyvärr måste stödfodra...
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
13 655
Senast: Juli0a
·
Hästvård Har ett shetlandssto som har råkat ut för mystiska koliksymptom nu de senaste 14 dagarna. Veterinären har gjort i princip alla prover...
Svar
5
· Visningar
1 358
Senast: Egonson_
·
Anläggning hej! Vi ska göra ordning en skogshage till nästa vinter. Mina hästar har alltid gått i skogshage framtill för fyra år sedan men när vi...
Svar
10
· Visningar
1 808
Senast: Silkisif
·
Hästmänniskan Hejhej! Jag är ny här på forumet, och har lite frågor gällande sommarponnyer/hästar och allt runt omkring dem. I sommar ska jag i en...
Svar
12
· Visningar
1 230
Senast: Fille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Dom vill para sin huskatt
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp