Skogsbranden!

cambodia

Trådstartare
Lägger tråden under "gnägg", visste inte riktigt vad jag skulle välja!

Ser att en del här är drabbade av eller i närheten av den stora skogsbranden i Salatrakten.
Bor själv en bra bit ifrån men läskigt är vad det är! Har några vänner på facebook som bor ganska nära, bla de som köpte min förra medryttar-ponny :(

Hur har ni det med hästar, hem och allt?
 
Lägger tråden under "gnägg", visste inte riktigt vad jag skulle välja!

Ser att en del här är drabbade av eller i närheten av den stora skogsbranden i Salatrakten.
Bor själv en bra bit ifrån men läskigt är vad det är! Har några vänner på facebook som bor ganska nära, bla de som köpte min förra medryttar-ponny :(

Hur har ni det med hästar, hem och allt?

Min bror bor bara några km från branden.
Än så länge ligger vinden "rätt" för hans del men vänder den och de börjar blåsa slutar de nog inte så bra för hans gård.
Så vi håller tummar å tår att branden snart går att släcka. Alla som bor i närheten ut och vattna runt omkring er.
Med hinkar om de så behövs såga ner träd som ligger för nära gården( om ni äger träden såklart) börja packa saker ni vill ha med er om ni behöver flytta.
Hellre packa så allt är klart OM ni behöver flytta än att inte packa!
Och må gud vara mer oss nu så de kommer regn i veckan!!
 
Jag har också tänkt på alla boende - folk som fä - med den här otäcka branden. Den är ju helt gigantisk! :eek: Det känns ju lönlöst att försöka släcka den. Hoppas verkligen att det kommer regn!
 
Bor i Heby (1.5mil fr Sala) och känner röklukt nästan dagligen, solnedgången syns heller inget vidare pga röken.
Äckligt dåligt med regn väntas enligt prognosen, hoppas verkligen inte någons hem brinner ner och de får död på elden snart!

Nån som har koll på hur länge skogsbränder har hållt på i Sverige förr? Kommer eller har denna satt nått rekord ännu?
 
Bor i Heby (1.5mil fr Sala) och känner röklukt nästan dagligen, solnedgången syns heller inget vidare pga röken.
Äckligt dåligt med regn väntas enligt prognosen, hoppas verkligen inte någons hem brinner ner och de får död på elden snart!

Nån som har koll på hur länge skogsbränder har hållt på i Sverige förr? Kommer eller har denna satt nått rekord ännu?

Googlade lite och högst på söklistan finns "Bodenbranden" från 2006 som höll på i fyra (!) veckor, en yta på ca 1900 hektar.
Sen hittar jag en skogsbrand på Gotland 1992 som var ca 1000 hektar stor, men höll "bara" på i 5 dagar.

Vad jag har läst är prognosen just nu att Salabranden kommer ta ca två veckor att släcka. Om det inte kommer regn, då.
 
Önskar regnet här i Skåne kunde blåsa uppåt och hjälpa till att släcka! Riktigt otäckt! Min familj som bor i Smedjebacken, 10 mil från Sala, och dom känner röklukt hela dagarna nästan :(
Lider med er som bor där omkring!
 
Googlade lite och högst på söklistan finns "Bodenbranden" från 2006 som höll på i fyra (!) veckor, en yta på ca 1900 hektar.
Sen hittar jag en skogsbrand på Gotland 1992 som var ca 1000 hektar stor, men höll "bara" på i 5 dagar.

Vad jag har läst är prognosen just nu att Salabranden kommer ta ca två veckor att släcka. Om det inte kommer regn, då.

Bra du kunde göra en snabbgoogling (kunde inte själv när jag undrade)
trist, fyra veckor beräknas detta ta, o sträcker sig redan 10 000 hektar enligt svt
http://www.svt.se/nyheter/regionalt...-kallas-till-stora-skogsbranden-i-vastmanland
känns inte som en roligt sätt att "gå till historien" på...
 
Bra du kunde göra en snabbgoogling (kunde inte själv när jag undrade)
trist, fyra veckor beräknas detta ta, o sträcker sig redan 10 000 hektar enligt svt
http://www.svt.se/nyheter/regionalt...-kallas-till-stora-skogsbranden-i-vastmanland
känns inte som en roligt sätt att "gå till historien" på...

Men gud, är det så stort? :eek: Nu blir jag sugen på att läsa statistik och se om det här kommer bli, eller redan är, Sveriges största skogsbrand någonsin. Ja, sen man började registrera då förstås.
 
Men gud, är det så stort? :eek: Nu blir jag sugen på att läsa statistik och se om det här kommer bli, eller redan är, Sveriges största skogsbrand någonsin. Ja, sen man började registrera då förstås.

Svarar på mig själv. Har letat, men hittar ingen statistik. Söker fel kanske. Men på Wiki finns det enbart Gotlandsbranden -92 och nuvarande Salabranden - och Salabranden räknas just nu som den största skogsbranden i modern tid. Men "modern tid" är ju lite luddigt.
 
Tycker att det är riktigt ruskigt med den stora skogsbranden!
Håller tummarna att det kommer hjälp från ovan (regn) snart!

I mina krokar brann det i skogen på tre ställen samtidigt häromdagen. Polisen misstänker att det kan vara anlagt. Som tur var kunde det släckas snabbt.
 
Nu evakueras även Ängelsberg och Västervåla, det ser ju ut att vara långt ifrån de områden de ritat upp som berörs av branden, men det kanske är på väg ditåt/blåser ditåt?

edit: Med tanke på hur mkt rök Borlänge får så blåser det nog precis åt Ängelsbergshållet
 
Senast ändrad:
Usch vad stort det känns, rullar texter på tv nu om att folk från vissa områden ska evakuera omedelbart och hörde tidigare på radion om hur de vädjar allmänheten att hålla sig undan och inte hindra räddningsarbetet.
Regn, snälla regn, kom nu! (metrologerna på tv var dock inte särskilt hoppfulla... :()
 
Usch vad stort det känns, rullar texter på tv nu om att folk från vissa områden ska evakuera omedelbart och hörde tidigare på radion om hur de vädjar allmänheten att hålla sig undan och inte hindra räddningsarbetet.
Regn, snälla regn, kom nu! (metrologerna på tv var dock inte särskilt hoppfulla... :()

Mina släktingar i Fagerstaområdet har bilarna packade och håller katter osv inomhus för att kunna ge sig av snabbt om det behövs.
Men det verkar som att det framförallt sprider sig norrut nu. Jag önskar ALDRIG regn annars men nu är det faktiskt dags.
 
Mina släktingar i Fagerstaområdet har bilarna packade och håller katter osv inomhus för att kunna ge sig av snabbt om det behövs.
Men det verkar som att det framförallt sprider sig norrut nu. Jag önskar ALDRIG regn annars men nu är det faktiskt dags.

Usch, vad läskigt! Hoppas de slipper men bra att vara förberedda!
Vi håller koll på läget också för att veta hur det blir med mormor som bor i Norberg, men än har jag bara läst på fb att de bör evakuera och den källan kändes inte tillförlitlig...
 
Jag har sett att flera stall erbjuder stallplatser, bland annat Högbo Ridklubb har 35-40 boxar till förfogande :bow: Tänkte att det kan vara bra att skriva på ett hästforum, om något större stall behöver platser.

Hoppas de får branden under kontroll snart, verkar ju som allt fler byar behöver evakueras nu pga röken. Tydligen var det tal om Norberg också, det är ju ändå ganska stort :crazy:
 

Liknande trådar

Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
4 051
Senast: gullviva
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 761
Senast: Juli0a
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 268
Senast: lilstar
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 825
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fråga?
  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp