Sv: Skodd vid senskada - har betydelse eller ej?
För att förvirra Alex ännu mer så har jag totalt helt annan erfarenhet än molle...böjsene skador bak är för det första ganska ovanligt, dom brukar komma fram... sen vill man ha en förlängd traktarm på bakhovarna vid alla senskador ( fram går ju knappast att ha det då dom trampar av sig skon direkt) så du får ett bättre understöd vid nertramp.
Jag skulle också fortsätta med flexi om du håller på än , ha antingen magneter eller BoT som en cirkulations förbättrare... rör på honom så mycket som möjligt, synd om han inte kan gå i en hage, för det ger bästa läkningen...kan ta lite längre tid men ger cirkulation mera timmar och det är A och O vid senskador.
Sko gärna med brodd, eller åtm så du kan få i brodd direkt du behöver nu....att halka i lera eller is är inge bra.
Brodd är planerat att sko med nu på måndag. Men är det bättre att låta honom 'genomlida' en skoning då? han är ju snäll så han kommer inte skicka hovslagaren i väggen, men såg som sagt hur han skakade efter att ha stått på det under UL:et igår och då jag började undra.
Ang rörelse så är det order från vet på skritt vid hand 10 min morgon och kväll nu i två veckor, sen 15 min *2 vecka 3 och 4, och sen 20 minuter *2 vecka 5 och 6, sen ÅB.
Boxvila tio dagar, sen får han gärna gå i liten sjukhage OM han håller sig lugn. Det gör inte den här herren dock, han håller sig lugn 99% av tiden, men får sina flippar då han sprattlar iväg vilt och hoppar och far, och just iom leran som kommer komma vilken sekund som helst så tar jag inte den risken utan han får stå kvar på box. Men skulle inte vara mer promenixer, och som sagt 10 dagr fortsatt boxvila, sen pyttehage (typ 5 *5 m), men det kommer inte fungera. Han har dock stor box och tycks under den här tiden ha okej cirkulation iaf, inte fylld alls i benen.
Ang BoT var det faktiskt ngt jag funderade på, att dte borde ju vara bra? Även om det är svårt att linda precis över skadestället (sitter ju under kotan, vid karleden) så borde det ändå hjälpa? Just nu har han bara vanlig linda (han är ju renrakat på hela benet så vill inte det ska bli KALLT i alla fall)
Och jo, vet sa ju också att böjsenskador bak inte var ovanligt, och de på djupa böjsenan ännu ovanligare. Fast jag är inte fövånad, när gjorde den där herrn nåt vanligt i den vägen förr?
(Btw, har en rejäl carpit VF med, den förvirrade vilt ett tag på kliniken)