Skodd vid senskada - har betydelse eller ej?

Alexandra_W

Trådstartare
Hästen är normalt skodd. Ska skos om nästa vecka. Har en hyfsat akut skada på djupa böjsenan ena bak. Är öm och har ont och vill helst inte stå på benet med all vikt (dvs att man lyfter annat ben).

Ska ju promeneras varje dag men i övrigts tå på box.

Funderar på att låta bli slå på nya skor nästa vecka och bara verka. Frågan är dock om det kan finnas några negativa effekter med det? Och om ev hovömhet påverkar prognosen negativt?

Sv: Skodd vid senskada - har betydelse eller ej?

Har varit i samma sits och valde att inte göra nåt alls.... Bättre att vänta med skoning/verkning tills skadan stabiliserats lite.

Har varit i samma sits och valde att inte göra nåt alls.... Bättre att vänta med skoning/verkning tills skadan stabiliserats lite.

Mm, fast jag har väntat 10 dagar redan och det ser rätt hemskt ut nu vad gäller hovarna (jag fick be om ursäkt på kliniken för det). Iofs dör han knappast av att gå en vecka till, men jag vet ju inte hur lång tid det tar innan det går lättare att sko? Hur länge väntade du?

har ju läst också att långa tår inte är bra när det gäller senskada, så är ju lite orolig hur det blir om han blir alldeles för lång i tårna? Just nu står han ju på box förutom 10 min 2 ggr/dygn, men?

Samtidigt, om han blir öm under de där 20 min per dag han promeneras, så är väl inte det heller bra kan jag tänka..

Hej ja jag kan nog hålla med på föregående talare Det lär kanske inte bli roligt ens att plocka av skon och avverka. Har en häst med stickskada som vi behövde avverka var int verkad på 10 veckor så det behövdes betädde sig nåt liknande som din men stödde sig på benet helt men du fick inte vara där och känna efter förmycket. Så när vi skulle plocka väck skon så hade vi lite jobb kan jag säga hovis fick inte ha benet mellan sina ben utan jag fick hålla hoven och hovis plocka väck skon samt ta avverkning mycket försiktigt. Hade beställt skor att kränga på hoven finns på www.naturligahovar.se funkar inte adressen pm mig om han är för hovöm är dyra men de funkar kanon har en kompis som både kör och rider går inte in smuts och sitter på ramlar ej av. Har beställt till min 4 åring.

korta tår och helst en ring eller eggsko bak (båda) skulle jag råda dig till...

Så det var en senskada iallafall.......skönt o veta ändå så slipper man bara undra.

Hej!
Jag tycker att du resonerar sunt när du funderar över om din häst verkligen behöver skos om då han uppenbarligen är konvalecent. Av de böjseneskador jag har erfarenhet av så läker ett bakben mycket bättre än ett framben så prognosen bör vara god. Mitt tips är att du tar av skorna, för att öka blodcirkulationen i benet, detta på skyndar läkningen i senan. Låt hästen gå barfota (såvida du inte har is och snö ) hemma och om hästen har tillräckligt med hov för att klara det? Fråga hovslagaren han kan avgöra hur hovarna ser ut men om du tänker låta hästen gå barfota är det ju onödigt att verka, eller hur? Spara hovarna ifall de skulle slitas lite under barfotaperioden och verka dem innan du slår på skor igen om det behövs. Detta är hur jag skulle ha löst det om det var mitt val, hoppas det går bra med kusen!

Hej!
Jag tycker att du resonerar sunt när du funderar över om din häst verkligen behöver skos om då han uppenbarligen är konvalecent. Av de böjseneskador jag har erfarenhet av så läker ett bakben mycket bättre än ett framben så prognosen bör vara god. Mitt tips är att du tar av skorna, för att öka blodcirkulationen i benet, detta på skyndar läkningen i senan. Låt hästen gå barfota (såvida du inte har is och snö ) hemma och om hästen har tillräckligt med hov för att klara det? Fråga hovslagaren han kan avgöra hur hovarna ser ut men om du tänker låta hästen gå barfota är det ju onödigt att verka, eller hur? Spara hovarna ifall de skulle slitas lite under barfotaperioden och verka dem innan du slår på skor igen om det behövs. Detta är hur jag skulle ha löst det om det var mitt val, hoppas det går bra med kusen!

Prognosen är tyvärr inte så god utan osäker, men vad gäller skorna så om jag inte varit lite motvillig att låta honom genomgå en skoning just nu så skulle jag utan tvekan skott honom. Då är han garanterat oöm under promenaderna (dessutom är vintern här snart misstänker jag).

Så att låta honom stå barfota hela perioden är inte ett alternativ, utan det är då från nu och max en månad framåt, sen blir det skor på oavsett. Men jag velar om jag ska utsätta honom för den påfrestning en skoning blir, men innebär det andra neg aspekter jag inte tänkt på så får man ju försöka så gott det går.

Att ta av skorna och inte verka är btw inte bra, då kommer de bryta loss hovbitar, och tvingas slita ner hovarna.

Hans fötter klarar utmärkt barfotagång under konvalescensen, men han kommer vara öm i början ev. Men eftersom vintern kommer så är skolös konv inte ett alt.

För att förvirra Alex ännu mer så har jag totalt helt annan erfarenhet än molle...böjsene skador bak är för det första ganska ovanligt, dom brukar komma fram... sen vill man ha en förlängd traktarm på bakhovarna vid alla senskador ( fram går ju knappast att ha det då dom trampar av sig skon direkt) så du får ett bättre understöd vid nertramp.

Jag skulle också fortsätta med flexi om du håller på än , ha antingen magneter eller BoT som en cirkulations förbättrare... rör på honom så mycket som möjligt, synd om han inte kan gå i en hage, för det ger bästa läkningen...kan ta lite längre tid men ger cirkulation mera timmar och det är A och O vid senskador.

Sko gärna med brodd, eller åtm så du kan få i brodd direkt du behöver nu....att halka i lera eller is är inge bra.

korta tår och helst en ring eller eggsko bak (båda) skulle jag råda dig till...

Så det var en senskada iallafall.......skönt o veta ändå så slipper man bara undra.

Jo, mot alla 'odds' så var det det. Vi böjde och sprang och kliade oss i huvudet och böjde och sprang igen. Rtg UA och vad i helvete var det då? Ultraljudade mest för att se hur ledkapseln (? ngt med ngn yttre struktur i leden iaf) såg ut. Han visade ju NOLL symptom på senskada och även klinikvet uteslöt det ganska tidigt (och trodde på spricka, som inte hunnit dyka upp på rtg igen, men när han då ville kolla ngt annat med Ul så ultraljudade vi ju 'hela alltet' och där fanns det ju en skada på djupa böjsenan. Vet är ganska förbluffad att hästen var HELT ren och fin i sina ben och inte ömmade ett dugg för palpation. Jag är inte förvånad över det, men jag trodde ju också på spricka och inte senskada)

Och jo, skönt att veta trots prognosen och boxvilan. För tre timmar in i den fyra h långa undersökningen såg det ju inte ut som vi skulle hitta ngt svar...

Pratade lite beslag med hemmavet (det blev lätt stressigt på kliniken på slutet, det drog ju grymt över tiden), och han tyckte att när det är djupa böjsenan och den lokaliseringen är det inte så stor påverkan med beslag, så möjligen senare när hästen fick röra sig mer så ev?

Hej ja jag kan nog hålla med på föregående talare Det lär kanske inte bli roligt ens att plocka av skon och avverka. Har en häst med stickskada som vi behövde avverka var int verkad på 10 veckor så det behövdes betädde sig nåt liknande som din men stödde sig på benet helt men du fick inte vara där och känna efter förmycket. Så när vi skulle plocka väck skon så hade vi lite jobb kan jag säga hovis fick inte ha benet mellan sina ben utan jag fick hålla hoven och hovis plocka väck skon samt ta avverkning mycket försiktigt. Hade beställt skor att kränga på hoven finns på www.naturligahovar.se funkar inte adressen pm mig om han är för hovöm är dyra men de funkar kanon har en kompis som både kör och rider går inte in smuts och sitter på ramlar ej av. Har beställt till min 4 åring.

Hej. Den här är en snäll herre, så han kommer inte ge hovslagaren problem. Men jag såg ju hur han skakade av smärta igår när han varit tvungen att stå på benet hela ultraljudsundersökningen, så därför jag om det är okej gärna låter honom slippa att stå på det längre än nödvändigt. Och verka går ju betydligt mkt fortare än att sko.

Barfotaboots har jag provat, förkastat och sålt. provadeha honom barfota förr med boots när jag red, men avbröt då bootsen känns som ungefär om man själv klampade runt med gummistövlar. Hästen såg inte bekymrad ut dock men är obenägen att ta risker med den herren. Iofs var det boaboots jag provade och det finns ju nättare modeller att sätta på bara vid promenaderna. Men det blir inga boots nu, utan endera skos han om på måndag, eller om det möjligen är så att en vecka från månad sett skulle göra STOR skillnad så att man väntar en vecka till och då skor om, annars blir det skor av + verkning på måndag och skor på såsnart det känns drägligt att utsätta hästen för efter det.

ja, jag har också varit med om det flera ggr, hästen svullnar upp i ett ben, blir ren några dgr efteråt och när man sen åker till kliniken såär den så fin i benen att man nästan glömt bort vilket av benen det var som var svullet, men en blödning på gaffelbandet har det varit i allafall.... ( vid senskador vill dom ju inte att man kommer akut, då dom ofta inte kan lokalisera en ev blödning iallafall)

I år har jag haft en med en diffus "senskada" , vid UL hittades ett jack på senan längsgående, men ingen yttre påverkan som ett jack i huden fanns :confused:
Man kan aldig såga varken bä eller bu...bäst o kolla om misstanken finns.

Jag tycker du ska lyssna på martha. Hon har en mycket lång erfarenhet av konvalecenter och även min häst fick på veterinärs inrådan skos med förlängda traktarmar för att minska genomtrampet när hon hade en senskada. Jag använde även senskydd som går ner över kotan när vi var ute och tömkörde på grusvägarna för att ytterligare stödja. Hon blev helt återställd.

För att förvirra Alex ännu mer så har jag totalt helt annan erfarenhet än molle...böjsene skador bak är för det första ganska ovanligt, dom brukar komma fram... sen vill man ha en förlängd traktarm på bakhovarna vid alla senskador ( fram går ju knappast att ha det då dom trampar av sig skon direkt) så du får ett bättre understöd vid nertramp.

Jag skulle också fortsätta med flexi om du håller på än , ha antingen magneter eller BoT som en cirkulations förbättrare... rör på honom så mycket som möjligt, synd om han inte kan gå i en hage, för det ger bästa läkningen...kan ta lite längre tid men ger cirkulation mera timmar och det är A och O vid senskador.

Sko gärna med brodd, eller åtm så du kan få i brodd direkt du behöver nu....att halka i lera eller is är inge bra.

Brodd är planerat att sko med nu på måndag. Men är det bättre att låta honom 'genomlida' en skoning då? han är ju snäll så han kommer inte skicka hovslagaren i väggen, men såg som sagt hur han skakade efter att ha stått på det under UL:et igår och då jag började undra.

Ang rörelse så är det order från vet på skritt vid hand 10 min morgon och kväll nu i två veckor, sen 15 min *2 vecka 3 och 4, och sen 20 minuter *2 vecka 5 och 6, sen ÅB.

Boxvila tio dagar, sen får han gärna gå i liten sjukhage OM han håller sig lugn. Det gör inte den här herren dock, han håller sig lugn 99% av tiden, men får sina flippar då han sprattlar iväg vilt och hoppar och far, och just iom leran som kommer komma vilken sekund som helst så tar jag inte den risken utan han får stå kvar på box. Men skulle inte vara mer promenixer, och som sagt 10 dagr fortsatt boxvila, sen pyttehage (typ 5 *5 m), men det kommer inte fungera. Han har dock stor box och tycks under den här tiden ha okej cirkulation iaf, inte fylld alls i benen.

Ang BoT var det faktiskt ngt jag funderade på, att dte borde ju vara bra? Även om det är svårt att linda precis över skadestället (sitter ju under kotan, vid karleden) så borde det ändå hjälpa? Just nu har han bara vanlig linda (han är ju renrakat på hela benet så vill inte det ska bli KALLT i alla fall)

Och jo, vet sa ju också att böjsenskador bak inte var ovanligt, och de på djupa böjsenan ännu ovanligare. Fast jag är inte fövånad, när gjorde den där herrn nåt vanligt i den vägen förr?

(Btw, har en rejäl carpit VF med, den förvirrade vilt ett tag på kliniken)

Jag tycker du ska lyssna på martha. Hon har en mycket lång erfarenhet av konvalecenter och även min häst fick på veterinärs inrådan skos med förlängda traktarmar för att minska genomtrampet när hon hade en senskada. Jag använde även senskydd som går ner över kotan när vi var ute och tömkörde på grusvägarna för att ytterligare stödja. Hon blev helt återställd.

Jag lyssnar, men jag frågar också, alltså även henne. Men det är tydligen knepigt att hjälpa med skor etc i det här fallet (enligt veterinär alltså) sålänge han mest 'bara står'. Därför jag skrev frågetecken efter det vet sa..

Med minska genomtrampet, var det för din dam trampade igenomf ör mycket annars? Eller för ni ville hon skulle trampa igenom mindre än normalt?

ja, jag har också varit med om det flera ggr, hästen svullnar upp i ett ben, blir ren några dgr efteråt och när man sen åker till kliniken såär den så fin i benen att man nästan glömt bort vilket av benen det var som var svullet, men en blödning på gaffelbandet har det varit i allafall.... ( vid senskador vill dom ju inte att man kommer akut, då dom ofta inte kan lokalisera en ev blödning iallafall)

I år har jag haft en med en diffus "senskada" , vid UL hittades ett jack på senan längsgående, men ingen yttre påverkan som ett jack i huden fanns :confused:
Man kan aldig såga varken bä eller bu...bäst o kolla om misstanken finns.

Komplicerande här är väl att BÅDA benen svullnade upp exakt lika mkt, och gick ner samtidigt. Men soms agt, jag är 'glad' åt att de tog det på allvar och jag fick ändå diagnos, trots att han snabbt blivit bättre, betedde sig klart otypiskt osv.

O ja, och jag är jättenöjd med veterinären som inte tyckte 'åk hem, stå på box, käka butta och så röntgar vi om om tio dagar' eller liknande utan verkligen gav sig den på att om felet gick att hitta idag då skulle han hitta det.

Men jag kan förstå att de uteslöt senskada snabbt med, det gjorde ju DV med, just iom att det fanns förvirrande hälta på andra ben, han blev såpass mkt bättre såpass snart och rent generellt betedde sig otypiskt. Men senskada var ju det första jag var rädd för när han svullnaden, och vad vet var orolig på telefon. Men sen när han absolut inte betedde sig så, så..

men där ser man att det lönar sig vara nogrann. Den här veterinäre lyssnade också och trodde på mig/tog mig på allvar när jag sa hur smärttålig herrn är..

Senast ändrad:

Du kan ju "vänta" med den andra hoven, huvudsaken är ju att det skadede benet får stödet...när han skos där så står han ju inte på det...sko sedan den andra hoven när smärtan ha gett med sig lite ( borde inte ta så lång tid) Ni kan ju ta av tån eller bara raspa rätt den andra om han inte orkar stå på det onda.

Med all respekt för veterinärer, men dom diagnosticerar, ger råd, men det är "jag" som tar hand om all eftervård och ser vad som händer vid olika "råd".

BoT är bra...jag har även magnetvaddar som går från "marken" upp till hasen.....finns ju även en mjukare variant av "BoT" och lindor som är invävt keramik i.

Okej, han är redan på övertid alltså....I såna fall kanske du blir illa tvungen att göra nåt med hoven... Hmm.. Kommer han gå mkt? Blir han väldigt öm i början?

Kanske verka och ha easy/boa boots på nån vecka eller två, och så slå på ringsko?

Du kan ju "vänta" med den andra hoven, huvudsaken är ju att det skadede benet får stödet...när han skos där så står han ju inte på det...sko sedan den andra hoven när smärtan ha gett med sig lite ( borde inte ta så lång tid) Ni kan ju ta av tån eller bara raspa rätt den andra om han inte orkar stå på det onda.

Med all respekt för veterinärer, men dom diagnosticerar, ger råd, men det är "jag" som tar hand om all eftervård och ser vad som händer vid olika "råd".

BoT är bra...jag har även magnetvaddar som går från "marken" upp till hasen.....finns ju även en mjukare variant av "BoT" och lindor som är invävt keramik i.

Vad är det man vill åstadkomma med ringsko/förlängd traktarm? För vet pratade ju om att man i vissa/många fall vill begränsa genomtrampet i kotan, men att det då mer var när de trampade igenom för mycket?

Är det inte nackdel om man skor en hov av tre? Alltså det blir ju rätt stor skillnad?

Han går att sko, dvs han kommer stå på det onda så länge som krävs, men det känns taskigt mot honom när det gör ont. Men är det det bästa så får han ju stå ut den tiden.

Senast ändrad:

Okej, han är redan på övertid alltså....I såna fall kanske du blir illa tvungen att göra nåt med hoven... Hmm.. Kommer han gå mkt? Blir han väldigt öm i början?

Kanske verka och ha easy/boa boots på nån vecka eller två, och så slå på ringsko?

Nej, han kommer ju stå på box bara och promenera 10 min 2 ggr per dag i två veckor, sen 15 min två ggr per dag i ytterligare två veckor. Kommer isen blir det ju panik, men den dröjer väl ett tag till ivf.

Däremot är ju risken han blir öm under de där promenaderna, inte så han stapplar fram, men om han ömmar och kortar steget t ex så kanske det påverkar negativt?

Han kommer (oavsett) stå på smärtstillande under tiden för skoningen förresten (det gjorde han inte igår), men jag vet inte hur mkt smärta det tar bort eg.

I o med att hästen har en senskada så är ju senan "slappare" och genomtrampet kan bli "farligare" då det kan töjas ännu mer...därför hjälper man hästen med förlängda traktarmar att inte trampa igenom...visst är det kanske inte så kul att ha en sko på en häst, men i vissa fall som ditt så kanske du inte har så mycket att välja på....så om du t ex hade en hovbensfraktur hade du ju lika gärna varit tvungen att sko den hoven....normalt gör man ju inte så, men för att hjälpa senskadan så bör du kanske överväga det iallafall...långa tår är "döden" för senor.

Liknande trådar

Dressyr Mitt 17-åriga dressyrsto fick en mindre skada (30 %) på djupa böjsenans förstärkningsband på höger framben i början på sommaren. Skadan...
Svar
8
· Visningar
2 622
Senast: Grazing
·
Hästvård Hästen fick antagligen våren -11 en senskada vid djupa böjsenans fäste i hoven vänster fram. Hästen var då 4 år och gick från att ha...
Svar
9
· Visningar
2 655
Senast: axel
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 331
Hästvård Lång historia: Plattfotat fullbod, ömmar på grus o skos med sulor. Hade för 2 år sedan en bra (utbildad) hovis som tyvärr slutade...
2 3
Svar
59
· Visningar
6 047
Senast: biffen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben